Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Charakteristika školy


 

CHARAKTERISTIKA ŠKOLY

Úplnost a velikost školy

Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273 vznikla sloučením 2. základní školy Josefa Strejce Příbram a 4. základní školy Příbram. Školní rok 2004/05 byl prvním společným školním rokem po sloučení. Každá škola měla svoje makroklima i mikroklima. Od roku 2004 vytváříme školu, která v sobě  zahrnuje nejlepší zkušenosti a tradice obou původních škol. Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273 oslavila v roce 2008 již 100 let od svého otevření. Jsme plně organizovanou školou s 1. až 9. postupným ročníkem a školní družinou. Kapacita školy je 580 žáků, kapacita školní družiny je nyní již  220 žáků. V současnosti má škola  zcela naplněnou kapacitu, což nám zatím umožňuje výuku pouze některých skupin cizích jazyků v odborné učebně, ostatní skupiny se vždy učí pouze ve volných učebnách, které jsou vzniknou např. při výuce žáků této třídy Tv, Pč atp.. Ostatní odnorné učebny jsou zároveň kmenovými učebnami a pro výuku je můžeme využívat pouze tehdy, pokud se žáci mohou stěhovat mezi odbornými a klasickými učebnami. Přesto se snažíme odborné učebny průběžně vybavovat a udržovat, abychom na takové úrovni, abychom v nich mohli vyučovat odboprné předměty. Odborné učebny pro výuku přípravy pokrmů, domácnosti, technické výchovy vytvářejí podmínky pro takovou výuku, aby byly zohledněny potřeby každého jedince v závislosti na jeho učební typologii, k získávání vědomostí, dovedností a postojů a utváření kompetencí potřebných pro život (profil absolventa základní školy). Počet žáků školy se průběžně navyšuje, což dokazuje zvýšený zájem zákonných zástupců o vzdělávání jejich dětí v naší škole a dobrém jménu školy.
Jsme školou městskou, která je také dobře dostupnou školou pro žáky z okolních málotřídních škol a blízkých obcí. Protože je v Jiráskových sadech umístěno autobusové stanoviště, má škola velmi výhodnou polohu z hlediska dopravní obslužnosti. V postupných ročnících jsou paralelní třídy, z nichž od 6. ročníku je vždy nejméně jedna třída nebo třída se skupinou žáků se zaměřením na matematiku a informatiku (dříve na matematiku a přírodovědné předměty). Průměrný počet žáků na jednu třídu je přibližně 25. Třídy jsou děleny na menší skupiny pro výuku cizích jazyků, praktických činností, tělesné výchovy, někdy také na český jazyk, matematiku, technickou výchovu atp. Volitelných předmětů je celá škála, která zahrnuje volitelné předměty pro žáky se specielními vzdělávacími potřebami i žáky nadané. Svoje záliby si žáci mohou rozvíjet v široké paletě nabízených jazykových, uměleckých, sportovních a hudebních zájmových útvarů a zájmové profilované činnosti ve školní družině. Škola se také specializuje na výuku českého jazyka cizinců ze zemí EU i mimoevropských a jejich začleňování do výuky, do mikroklimatu školy a socializace ve společnosti. Spolupracujeme s Centrem pro integraci cizinců v Příbrami. Škola je vybavena nadstandardně ICT technologiemi, které jsou soustavně inovovány a přizpůsobovány novým technologickým trendům tak, aby co nejlépe vyhovovaly současným didaktickým metodám výuky a psychohygienickým požadavkům a rovněž tak i technologiím využívanými žáky. a v současnosti je  důležité je využívání aplikací ve vzdělávání i v běžném životě. Od školního roku 2015/2016 jsme relizovali projekt "Interaktivní učení bez hranic - vzdělávání na dálku". Žáci dlouhodobě nemocní, žáci vzdělávající se v zahraničních školách atp. mohou být bezprostředně začleněni do vyučovacího procesu, nebo být v kontaktu s pedagogem při konzultacích. Výuka prostřednictvím tohoto IT zařízení umožní žákům dloudobě nepřítomným ve vzdělávacém procesu virtuálně se zúčastnit výuky, komunikovat s pedagogy i spolužáky. Významným způsobem podpoří především socializaci žáka patřícího k určité školní komunitě. Naplňujeme tím vizi školy "21. století". Technologii Smart Bridgit lze rovněž využívat pro vzájemnou komunikaci pedagogů se zahraničními partnerskými školami v projektech EU. Pedagogové mohou ve výuce využívat tablety pro mobilní výuku žáků např. i ve venkovní učebně. Zcela byla zrekonstruována infrastruktura školy, velká učebna PC tak, aby byly unifikovány podmínky výuky pro všechny žáky a doplněny další 3 učebny interaktivními tabulemi. V plánu je dovybavení několika učeben v každém podlaží vizualizéry atp. Vzhledem k rychle se rozvíjejícím ICT technologiím, které zasahují do všech oblastí života, je nutné neustále inovovat vybavení PC, NTB, tablety, které dnes již patří i po nynejší zkušenosti s distanční výukou, k běžné vzájemné komunikaci mezi žákem, pedagogem a zákonným zástupcem, Nově byla provedena kompletní rekonstrukce V učebně fyziky - chemie lze  pořízením sady PASCO (částečně i díky sponzorskému daru od rodičů) - digitálních elementů kompatibilních s interaktivními tabulemi vyučovat experimentálně fyziku, chemie a přírodovědné předměty efektivním způsobem modelujícím fyzikální, chemické a přírodovědné pokysy pomocí digitálních technologií. Rádi inovovali a doplnili ozvučení a osvětlení v aule a zrekonstruovali rovněž podlahu v aule.

Zavedli jsme program na suplování s projekcí na multimediální zařízení na chodbě a ve sborovnách školy. Postupně plánujeme inovace v rychlosti přenosu dat, protože se zavádějí další nabídky pro žáky i zákonné zástupce např. elektronické žákovské knížky, elektronické třídní knihy atd. Rozšířili jsme nabídku pro zákonné zástupce z hlediska bezpečnosti jejich dětí,  při příchodu žáka do školy to systém zaznamená, dojde k propsání do třídní knihy a pokud žák neprojde bezpečnostním systémem, nebo nemá čip, zobrazí se tato informace rovněž do třídní knihy. Zákonní zásrupci, kteří mají zájem, mohou dostat informaci o tom, že žák prošel přes elektronický systém do školy. Od září 2019 zavedené elektronické žákovské knížky a třídní knihy se velmi opsvědčily, Škola stále ve větší míře přechází na digitální zpracovávání dat a omezuje "papírovou" dokumentaci.

Pedagogové školy poskytují základní vzdělávání přibližně 600 žákům prvního i druhého stupně. V současnosti škola podporuje nadané žáky v oblasti matematiky a informatiky rozšířenou výukou těchto předmětů. Stali jsme se také garanty okresní konverzační soutěže v anglickém jazyce a regionální a krajské taneční soutěže – Středočeský taneční pohár“ – v rámci preventivních programů podporovaných Středočeským krajem, která rokem 2020 končí.. Intenzivně také rozvíjíme podmínky pro výuku cizích jazyků vzhledem k lepšímu uplatňování žáků na trhu práce a k mezinárodní spolupráci žáků a pedagogů, do níž se škola aktivně zapojuje. V programu školy jsou zakotveny aktivity podporující rozvoj inkluzivního vzdělávání a komunitní školy. Získali jsme certifikát „EU - Quality“, certifikát zařazení do sítě Škol podporujících zdraví, rovněž jsme obdržiteli certifikát SKÚ "Škola udržitelného rozvoje" za aktivity v oblasti EVVO a třídění odpadů. V rámci celorepublikové soutěže získaly „Školní noviny“ opakovaně titul: „Kvalitní školní časopis“. Nově vzniklé informační centrum je vybaveno mobilním nábytkem, informačními technologiemi a knižním fondem pro práci s různými informačními zdroji na podporu čtenářské a informační gramotnosti. Škola má velmi kvalitní materiálně technické zázemí pro vzdělávání žáků – pomůckový fond, interaktivní vzdělávací programy, didaktické hry, stavebnice a robotické stavebnice ve ŠD. V dvaceti - pěti učebnách jsou umístěny interaktivní tabule, dvě odborné a jedna mobilní učebna IT s celkem 80 PC stanicemi a WiFi signálem v celém areálu, které umožňují vzdělávat žáky na úrovni požadavků 21. století. Podmínky vzdělávání v PC učebnách se zlepšují , ale je třeba neustále inovovat HW v souladu s novými technologiemi a potřebami současné výuky, takže škola musí neustále vynakládat značné peníze na další a další udržitelnost v oblasti ICT, protože chceme žákům posjytnout kvalitní vzdělání s vcyužitím moderních technologií. Škola má moderní multifunkční hřiště, dvůr s relaxačními prvky  a vybavením pro míčové hry a šachy. Tělocvična slouží k výuce tělesné výchovy a k relaxačním aktivitám žáků školy i školní družiny. Pohybovým a zájmovým aktivitám žáků školní družiny slouží nově zabudovaná trampolína a pro nejmenší žáky pískoviště. Pro rozvoj přírodovědného poznávání a experimentálních dovedností má škola odborné učebny EVVO, fyziky a chemie, venkovní environmentální učebnu a učebnu výtvarné výchovy. Vzhledem k počtu žáků školy a povinnému dělení výuky cizích jazyků, má škola nedostatek prostoru a proto se odborné učebny staly kmenovými, což je pro odbornou výuku fyziky, chemie, cizách jazyků, přírodovědných předmětů a vbýtvarné výchovy velkoun překážkou. Možnou vizí do budoucnosti by bylo vybudováníé učeben v rozlehlých půdních prostorách při zachování památkově chráměné budovy školy.

Osobnostní, sociální a pracovní kompetence získávají žáci v multifunkční učebně pro praktické činnosti, vaření, stolničení, technické a keramické dílně. Esteticko umělecké dovednosti jsou rozvíjeny v pracovně výtvarné výchovy vybavené malířskými stojany a v prostředí neobarokní auly školy s koncertním křídlem, které jevužíváno při školních akademiích, koncertech sboru Jiráskáček atp. . Intenzivně se věnujeme i získávání grantů a realizaci grantových projektů. Škola se opakovaně zúčastňuje projektů v rámci grantů EU - „Comenius, nyní Erasmus – mezinárodní spolupráce škol v rámci EU“. Tradicí se stala účast našich žáků v grantových regionálních projektech, a projektech nabízených zřizovatelem. Prezentací školy na veřejnosti při pořádání projektových i meziškolních vystoupení žáků v příbramském archivu, v Praze atp. umocňujeme význam zájmových žákovských aktivit i pro jejich ososbnostní a rozvoj. Velmi oblíbené jsou společné aktivity pořádané ve volném čase a spojené s poznáváním památek regionu, přírod, s cílem utvářet vzájemné pozitivní vztahy a dodržovat pravidla vzájemné komunikace. Především rodiče mladších žáků si uvědomují význam společných zájmově - tvůrčích, sportovních, poznávacích a dalších aktivit, při nichž se utvářejí základní osobnostní kompetence a dovednosti žáků a posilují se důležité citové vazby v rámci rodiny i komunity. Aktivní spolupráce zákonných zástupců, žáků a pedagogů se projevuje i při zapojení do dalších společných aktivit pořádaných školou jako jsou například: předvánoční pečení perníčků, vánoční posezení, vzdělávací vycházky do přírody, pořádání sběrových akcí, školní akademie, zahradní slavnost, Velikonoce, Masopust, loutkové divadlo - "Velcí hrají malým",  divadelní představení žáků školy na závěr školního roku – tématika je vždy věnována na podporu etického jednání a chování žáků a podporuje výchovu žáků proti rizikovým projevům chování, kterému jsou mnohdy vystaveni ve svém okolé. atp. Tradici má i slavnostní loučení žáků devátých ročníků v aule školy, při němž se z našich "deváťáků" stávají elegantní mladé dámy a pánové, kteří právě vykračují do své vysněné budoucnosti. Mezi oceňované humanitární aktivity žáků školy patří i projekt  "Děti dětem" - žáci věnují výtěžek Zahradní slavnosti nebo Vánoční akademie dětem Dětského oddělení ONP Příbram. Nově se již druhým rokem rozvíjí podpora žáků v oblasti hudebního nadání. Pěvecký sbor "Jiráskáček", o nějž je velký zájem mezi žáky, rozvíjí hudební talent žáků, podporuje udržovat národní dědictví lidových písní a žáci se rovnšž seznamují s novými autory současného hudebního písňového fondu.. Vzhledem k tomu, že tato škola má tradici v předchozím působení pěveckého sboru "Příbramský dětský sbor" ve spojitosti se jmény sbormistrů Antonína a Vladimíra Vepřeka, je založení pěveckého sboru školy velmi dobrým krokem k obnovení pěveckého sboru školy, ale s jinými pěveckými tématy a odlišným pojetím.. Sbor Jiráskáček se již zúčastnil mnoha vystoupení v rámci města Příbrami při různých veřejných oslavách, vystoupeních v domě seniorů, humanitárních koncerch a akademií v aule školy.

Zaměstnanci školy si průběžně zvyšují svoje digitální dovednosti, což se projevilo i v rámci distanční výuky v období koronavirového nouzového stavu a zvláštních podmínek ve vzdělávání v roce 2020. Na začátku školního roku 2019/2020 byl souštěn nový webový portál, uživatelsky velmi příjemný, který pedagogové, žáci i rodiče mohli využívat pro pro distatnční výuku. Vnitřní informační systém pedagogů je realůizován prostřednictvím sdílených dokumentů, což zrychluje komunikaci, snižuje nároky na způsob dokumentace v oblasti řízení školy atp.
 

Vybavení školy

  • multifunkční hřiště se zázemím pro uskladnění tělocvičného nářadí a náčiní
  • venkovní environmentální učebna s pergolami, relaxačními prvky a typizovaným venkovním školním nábytkem
  • zrekonstruovaná tělocvična
  • částečně zrekonstruovaná aula vybavená novými věšákovými stěnami a dělícími prvky pro realizaci kulturních programů (nutná je ještě rekonstrukce podlahy)
  • multifunkční učebna - žákovská kuchyňka s nejnovějšími technologiemi pro domácnost a vaření
  • keramická dílna s hrnčířskými kruhy, keramické pece
  • šatny a vybavená technická dílna v suterénu školy
  • zrekonstruovaný školní dvůr je vybaven pro streetbal a stolní tenis, stojany pro jízdní kola, lavičkami a nádobami na odpad, obrazci pro hry, relaxaci a volnočasové aktivity žáků
  • pískoviště pro žáky školní družiny mladšího školního věku
  • soubor mobilních prvků pro jízdu zručnosti na jízdních kolech, dvě žákovská jízdní kola na výuku dopravní výchovy
  • zrekonstruovaná učebna F – Ch s vybaveném digitálnimi prvky PASCO pro interaktivní experimentální výuku přírodovědných předmětů (v současnosti i kimenová učebna)
  • nově kompletně zrekonstruovaná a vybavená učebna PC
  • dvě učebny informatiky, mobilní počítačová učebna (notebooky) a další mobilní tabletová učebna
  • 25 tříd školy vybavených interaktivními tabulemi s výukovým softwarem poslední Smart a některé třídy i vizualizérem
  • koncertní křídlo a ozvučení v aule  - zázemí, aby mohla sloužit jako koncertní, divadelní sál a přednáškový sál
  • relaxační místa pro žáky ve výklencích na chodbách, vybavená odpočinkovým nábytkem, záměr dovybavit i ostatní relaxační prostory ve výklencích
  • výtvarný ateliér s malířskými stojany (v současnosti i kmenová učebna)
  • zázemí louthoherecké skupiny žáků školy na kůru auly školy
  • v areálu školy jsou umístěny lavičky a další relaxační prvky
  • houpačky a prolézačky pro školní družinu v prostoru venkovní učebny
  • ve venkovním sportovním areálu je umístěna do země zabudovaná trampolína k atraktivnímu hernímu volnočasovému vyžití žáků
  • odborná učebna cizích jazyků s technologií Smart Bridgit (výuka na dálku)
  • odborná učebna EVVO v současnosti i kmenová třída
  • kompletně zrekonstruované školní toalety a sprchy
  • prostorné učebny vybavené novým školním nábytkem
  • pokrytí celého areálu internetovým signálem
  • bezbariérová škola (bezbariérový přístup do objektu pro vozíčkáře oběma schodišti pomocí schodolezu a univerzálního vozíku)
  • informační centrum pro žáky je vybaveno stohovatelnými židlemi a variabilními stoly k vytváření podmínek pro týmovou práci, projektovou výuku atp., je zde LCD display s napojením na PC a s dalšími multifunkčními prvky pro potřeby žáků i pedagogů, nové knihovny na přehledné uložení knižního fondu, knižní fond pro různé věkové kategorie a různé encyklopedie, které doplňují internetové informace, nabídka časopisů k relaxačnímu čtení
  • aula vybavená promítacím plátnem a dataprojektorem, ozvučení doplněno mikrofony
  • zrekonstruované pracovní prostředí sborovny včetně doplnění novými PC, vybavení sborovny novými pracovními plochami a židlemi, počítači a kopírovacím strojem
  • místnost školní družiny je vybavena mobilním variabilním a relaxačním nábytkem
  • zrekonstruovaná jednací místnost školy a kancelář výchovného poradce, psychologa a metodika prevence

Pro výchovně vzdělávací, zájmovou i relaxační činnost žáků je škola velmi dobře vybavena. Ze zdrojů EHP – Norské fondy, investicemi z rozpočtových zdrojů školy a realizací projektu EU peníze školám je naše škola vybavena nadstandardními komunikačními a výukovými technologiemi včetně virtualizované PC učebny. I přesto však dochází k přirozenému stárnutí ICT technologií, což vyžaduje v rámci udržitelnosti nemalé finanční prostředky. Interiéry byly opraveny tak, aby byl podtržen ráz budovy v novobarokním slohu. Pro relaxaci a výuku žáků je v areálu školy multifunkční hřiště, herní a relaxační venkovní prostory, včetně environmentální učebny na zahradě školy. V pracovně F - Ch, učebně cizích jazyků, přírodovědné učebně a v několika dalších učebnách  je umístěn vizualizér k interaktivní tabuli, v technické dílně je také dtaprojektor poslední generace pro zkvalitnění polytechnického vzdělávání. V 25 učebnách je možnost využívat interaktivní tabule a interaktivní vzdělávací programy a rovněž tak výukové programy vytvářené celorepublikově školami v rámci projektu EU peníze školám, V přízemí budovy je jednací místnost a kancelář výchovného poradce, psychologa a metodika prevence.  V jazykové učebně je umístěno zařízení pro interaktivní výuka na dálku pro dlouhodobě nepřítomné žáky SMART BRIDGIT. Školní družina má šest oddělení, z nichž některá mají samostané místnosti.  Při profilovaných zájmových činnostech využívají žáci školní družiny také aulu, tělocvičnu a venkovní a další prostory školy (dvůr s herními a relaxačními prvky a environmentální venkovní učebnu, multifunkční učebnu – keramickou dílnu). Velmi dobře se osvědčilo infocentrum školy, které nabízí žákům různé informační zdroje, metodickou pomoc při vyhledávání a zpracovávání informací, podporuje čtenářskou gramotnost a radí při výběru literatury. Žáci zde rovněž tráví polední přestávky. Na základě evaluace a požadavků žáků průběžně doplňujeme knižní a časopisový fond. Infocentrum slouží vzhledem ke svému vybavení mobilním nábytkem i jako odborná učebna pro výuku čtenářské gramotnosti i dalších předmětů. V budově školy mají žáci umístěny automaty na dotované školní mléko, neslazené nápoje v plastových obalech a automat na upravenou vodu. Škola je zapojena do projektu "Ovoce do škol". Školní prostory jsou rovněž vybaveny nádobami na tříděný odpad. Vstupy do školy jsou zabezpečeny tak, aby se nikdo nepovolaný bez ohlášení účelu návštěvy do budovy nedostal a rovněž tak, aby žáci nemohli opustit budovu v průběhu výuky bez vědomí pedagogů. V prosinci roku 2009 byla zkolaudována multifunkční učebna - žákovská kuchyňka s nejnovějšími technologiemi pro domácnost a přípravu pokrmů, která je u žáků velmi oblíbená. Všichni žáci školy zde mají možnost seznámit se s funkcemi a používáním nových technologií v průběhu výuky praktických činností. V roce 2010 jsme získali grant "Škola pro všechny" od nadace ČEZ na realizaci bezbariérového přístupu do školy. Občasník "Školní noviny" je zaměřen především na dění ve škole a kolem nás, publikuje to, co je blízké žákům školního věku. Přispívají do něj žáci i učitelé. Je součástí aktivní mediální výchovy ve škole a byl vyhodnocen jako jeden z deseti nejlepších školních časopisů v republice a získal ocenění "Kvalitní školní časopis". Od 1. února 2012 byl ve škole realizován grantový projekt EU - peníze školám, pod názvem "Vzdělávání ve škole 21. století - didaktika a ICT". Cílem bylo dovybavit školu technologiemi tak, aby mohly být využívání současné moderní technologie v kombinaci s lidským faktorem, erudovaným pedagogem ve svém oboru i v používání ICT technologií . Při zapojení do projektu EU - Mezinárodní spolupráce škol navštěvují naši žáci i pedagogové partnerské zahraniční školy. Projekty podporují rozvoj komunikačních dovedností žáků i pedagogů, poznávání jiných kultur, historie a geografie navštívených zemí, ale především se podílí na osobnostním rozvoji každého jedince a pozitivně působí na školní environment a vzdělávání žáků. Škola se zapojuje  do dalších grantových projektů, zlepšujících environment, vybavení ICT používaných ve výuce - průběžně je inovuje, aby žáci i pedagogové byli dostatečně erudováni a vybaveni dovednostmi pro jejich využívání v profesním i běžném životě. V rámci grantového projektu AV Media "Moderní technologie přináší radost a užitek", škola získala 20 ks tabletů - mobilní učebna moderních technologií pro vzdělávání žáků s využitím napříč vzdělávacími oblastmi.
 Průběžně je škola zapojena do mnoha projektových grantovývh titulů v rámci mezinárodním, národním i regionálním. Nyní jsou například relizovány projekty v rámci Inkluzivního vzdělávání žáků, grant rozvíjející přírodpvědnou gramotnost žáků a didaktické dovednosti pedagogů v experimentálním vzdělávání s využitím interaktivních digitálních technologií, šablony - projekt na rozvoj robotiky a ICT dovedností žáků, stálý projekt v třídění a sběru druhotných surovin, EVVO projekty v souvislodti s vyhlášenými celosvětovými tématy atp.

Charakteristika pedagogického sboru a žáků 

Počet pedagogů se pohybuje mezi počtem 55 až 60 členů, z toho je přibližně pětina mužů a 5 asistentek pedagoga a v současnoti i 5 školních asistentek. Kvalifikovanost pedagogických pracovníků odpovídá kvalifikačním předpokladům podle zákona o PP. Pedagogický sbor obměňujeme přirozenou cestou mladými tvůrčími pedagogy. Vzhledem k erudovanosti pedagogů se zúčastňujeme a matematických soutěží a olympiád, jsme organizátory regionální soutěže - Středočeského tanečního poháru atp. Tradičně pořádáme okresní olympiády v anglickém jazyce a soutěž s regionální tématikou v rámci dotačních programů zřizovatele. Nejzkušenější, inovativní, metodicky, didakticky a odborně erudovaní pedagogové jsou pověřeni vedením předmětových komisí a metodického sdružení. Učitelé a management školy se průběžně vzdělávají v kurzech DVPP nebo ve specializačním studiu. Výchovný poradce a metodik prevence jsou plně kvalifikovaní a soustavně se zúčastňují DVPP v této oblasti. Vzhledem ke specifickým zájmům pedagogů mohou žáci rozvíjet svoje dovednosti v oblasti výtvarné, dramatické (loutkové divadlo, divadelní žákovská skupiny), historie, sportovní, environmentální a přírodovědné, matematiky, informačních a komunikačních technologií, udržitelného rozvoje, mediální - literární a publikační. Pro tvorbu, rozvoj a úpravy školního vzdělávacího programu "Moje škola" byl vytvořen speciální koordinační tým zkušených a tvůrčích pedagogů ze všech oblastí vzdělávání obsažených v RVP ZV, který rovněž koordinuje evaluační a autoevaluační proces školy a školního vzdělávacího programu. Hlavním koordinátorem tvorby a realizace školního vzdělávacího programu je pedagog, který absolvoval specializační studium pro tvorbu a koordinaci školních vzdělávacích programů a studium pro autoevaluaci škol a školního vzdělávacího programu. Škola má akreditaci pro výuku cizinců v předmětu český jazyk a rovněž kvalifikovaného pedagoga, který se zúčastňuje seminářů pořádaných METOU Praha. Specializační studium absolvoval metodik a koordinátor EVVO (environmentální výchova a vzdělávání a udržitelný rozvoj). Škola má rovněž metodika a koordinátora ICT s absolvovaným specializačním studiem. Každoročně zpracováváme plán DVPP, který je doplňován podle aktuální potřeby na základě autoevaluace školy, personálního řízení školy se zohledněním zájmu pedagogů, potřeb školy a nabídky různých grantových vzdělávacích programů (Člověk v tísni atp.). Od školního roku 2010/2011 jsou členové koordinančího týmu pro tvorbu ŠVP rovněž koordinačním týmem pro autoevaluaci školy a vzdělávacího programu. Vedení školy zpracovává plán vize a rozvoje školy v oblasti personálního zabezpečení výhledově na základě dlouhodobého rozvoje a zároveň aktuálních potřeb a také v souladu se vzdělávacími prioritami ŠVP. Pedagogický sbor doplňují asistenti pedagoga, kteří se věnují žákům s přiznaným PO. Školní asistenti jsou využíváni ve třídách se žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí. Díky grantovým dotačním titulům zajistila škola speciálního epdagoga na intervenci a reedukaci žáků se SVP. jednou z priorit je i rozvoj ICT, který je dlouhodobě plánován tak, aby splňoval technické požadavky na trendy ve vzdělávání s využitím ICT ve výuce, průběžně je zpracováván a doplňován aktuální plán rozvoje ICT tak, abychom naplnili udržitelný rozvoj..

Vize a dlouhodobý cíl školy je stát se školou inkluzivní pro žáky nadané i žáky se SVP a školou komunitní. Víme, že inkluze není integrace a snažili jsme se  v programu EU peníze školám zohlednit především potřebu podpůrných prostředků pro vzdělávání žáků nadaných i žáků se specifickými potřebami a žáků-cizinců. V tomto směru máme již zkušenosti a stali jsme se i konzultačním střediskem pro pedagogy regionu. Další naší prioritou je umožnit žákům a učitelům zapojení do mezinárodních projektů parnerství škol - Erasmus+. Velkou váhu klademe na prevenci proti rizikovým projevům chování. Škola má propracovaný systém preventivních vzdělávacích programů od 1. do 9. ročníku, který je rovněž aktualizován podle aktuálních potřeb a nabídky. Velmi dobře fungují na škole poradenské zařízení, konzultační odpoledne pro rodiče a žáky, setkávání se zákonnými zástupci a výchovné komise, které se zaměřují na řešení problémů žáků v intenzivní spolupráci zákonných zástupců a OSPODu. . Naši školu navštěvují žáci ze všech sociokulturních prostředí. Opětovně jsme získali certifikát Škola podporující zdraví a Škola udržitelného rozvoje - I. stupně - Středočeského kraje. Školní vzdělávací program Moje škola v sobě zahrnuje profesní záliby a koníčky pedagogů, které škola nabízí žákům prostřednictvím volitelných předmětů a zájmových útvarů.
Různá skladba obyvatelstva našeho regionu se promítá i do různorodostí sociokulturního prostředí, z něhož k nám žáci přicházejí. Máme žáky z typicky městského prostředí, žáky z okolních vesnic a žáky pocházející z multikulturního prostředí. Klademe velký důraz na vzájemnou komunikaci a toleranci mezi žáky a pedagogy. Etická, osobnostní a sociální výchova žáků je základem pro získání základních morálních hodnot a dovedností důležitých pro chování žáků a způsob vzájemné komunikace. I toto je jeden z důvodů, který nás motivuje k profilaci inkluzivní školy, což je velmi dobrým předpokladem vzdělávání žáků s přiznanými PO různých stupňů v souladu s vyhláškou č. 27/2016 a novelou Školského zákona 561/2004 Sb., v platném znění.

Dlouhodobé projekty

Žáci a učitelé školy se zapojují do vzdělávacích projektech EU - Erasmus+. V rámci této spolupráce škol vyjíždějí naši žáci i pedagogové do partnerských škol, získávají zkušenosti s fungováním škol a školních vzdělávacích systému v různých zemích, zpracovávají společná témata o historii a současnosti regionu, provádějí společná pozorování a experimenty s tématikou EVVO, pořádají společné výstavy žákovských výtvarných prací, pořádají sportovní celoškolní i mezinárodní olympiády, seznamují se kulturními odlišnostmi a zvyky národů cizích zemí, seznamují se s gastronomickými zvláštnostmi jednotlivých zemí, komunikují v angličtině a němčině, při ubytování v rodinách poznávají životní styl v různých zemích Evropy. Pedagogové a ředitelé škol si při vzájemných setkáních předávají zkušenosti a vytvářejí vzdělávací a evaluační materiály a nástroje. Za tyto aktivity byla škola oceněna v roce 2004 evropskou cenou „ E – Quality“. Aktivní zapojení žáků i pedagogů vytváří ve škole přirozené prostředí podporující Evropskou dimenzi, vzájemnou spolupráci a předávání zkušeností s využitím ICT technologií.
Jednou za dva roky pořádá škola výchovně vzdělávací výjezd žáků 7. - 9. ročníku do Anglie s názvem "Anglicky v Anglii“.  Předvánoční výjezd žáků na "Vánoční trhy a zvyklosti" do Pasova nebo vícedení vzdělávací a poznávací výjezdy žáků do různých oblastí Německa, jsou pořádány kždoročně vzhledem k velkému zájmu a malé finanční náročnosti.
Ve škole je průběžně realizován projekt "Škola podporující zdraví", kde je opakovaně - vždy na čtyřleté období - získáván příslušný certifikát.  K předcházení společensky nežádoucím jevům je zpracován "Program poradenských služeb ve škole„, který v sobě zahrnuje Minimální preventivní program školy“ a "Strategie řešení jednotlivých typů rizikových projevů chování a jednání ", manuál pro řešení šikany a manuál pro žáky i pedagogy o tom, jak se zachovat při napadení školy aktivním útočníkem. Preventivní programy různých institucí, ve spolupráci s Městskou policií Příbram, preventivní programy vzdělávacího střediska Elrond, Magdalen, Prevalis, atp., jsou vždy pečlivě plánovitě vybírány. Projekt „Umění komunikace“ ve školní družině prolíná každodenní aktivity žáků. „Čtenářská gramotnost“ se zaměřuje na práci s obsahem textu a jeho porozumění, "Finannčí garmotnost" na pochopení pojmu hospodaření s penězi a rozpočet domácnosti, "Informační gramostnost" přispívá k tomu, aby byly v běžném denním životě ICT technologie využívány správně, účelně a žáci byli schopni i využívat nové funkce, které nabízí rozvíjející se ICT a především, aby se uměli bezpečně pohybovat v kyberprostoru na sociálních sítích. Projekt „Den pro život“ připravuje žáky na správné zachování se v různých nebezpečných a krizových životních situacích. Aktivity „Environmentální výchovy“ se prakticky zaměřují na utváření environmentálního vědomí a chování žáků. V souladu se získávanými poznatky je zařazováno do výuky mnoho vzdělávacích exkurzí, vícedenních výjezdů žáků a jednorázových mezipředmětových projektů. Projekty OP VK města Příbrami se zabývaly evaluací a inovací ŠVP ZV, DVPP pedagogů a EVVO aktivitami - včetně předávání příkladů dobré praxe mezi jednotlivými školami, nyní program projekty pokračují v rámci jejich udržitelnosti. Škola získala opakovaně titul "Škola udržitelného rozvoje" za EVVO aktivity. Samozřejmostí je program třídění odpadu ve škole a pořádaní sběrových akcí v průběhu celého školního roku. Z hlediska utváření kompetencí žáků jsou také významné projekty, které prolínají předměty uměleckými a společenskovědními, jako např.: "S paletou do minulosti", "Alternativní výtvarné projekty", tvorba a vydávání Školních novin, které byly oceněny mezi 10 nejlepšími v České republice titulem "Kvalitní školní časopis". Velmi oblíbená je mezi žáky loutkoherecká a herecká skupina. Žáci se aktivně vyžívají při dramatizaci, psaní a hraní pohádek a stejně tak při údržbě loutek, opony, jeviště atd. Tento projekt byl zařazen také mezi preventivní programy. Mimoto jsou v ŠVP zařazeny projekty podporující u  žáků dodržování tradic a seznamování se s regionální historií a památkami. Škola dlouhodobě spolupracuje se zahraničními partnery v projektech partnerství škol. 
 

Mezi dlouhodobé projekty můžeme zařadit i práci redakční rady a vydávání Školních novin 2x ročně pod vedením erudovaných pedagogů.  Vlivem dlouhodobého školního projektu, který se zaměřuje na zvyšování fyzické zdatnosti žáků a utváření kompetencí ke zdravému životnímu stylu se daří zapojovat stále více žáků do fyzických aktivit a žáci školy se velmi dobře umisťují ve sportovních regionálních i krajských soutěžích. V rámci regionální sportovní ligy jsme se jako škola přemístily ze spodní části hodnotící tabulky na přední místa těsně za školy sportovního typu.
Dlouhodobý projekt na podporu rozvoje dovedností nadaných žáků a žáků s hlubším zájmem o matematiku a informatiku motivuje žáky ke studiu na výběrových školách a školách technického směru. Školní koordinátor nadání hraje významnou roli při podpoře nadání žáků a rozvoji talentu. Sudé ročníky se pravidelně zúčastňují vzdělávacích a ozdravných pobytů ve zdravotně příznivém prostředí. Vzhledem k tomu, že se v šestém ročníku nově tvoří třídní kolektivy, je tento vzdělávací výjezd zaměřen také jako adaptační pobyt s cílem vytvoření pozitivních sociálních vztahů mezi žáky a pedagogypodpoprujícíh profesní orientaci žáků i na dělnická povolání. Mezi dlouhodobé projekty patří i humanitární projekt "Děti dětem" ve prospěch Dětského oddělení ONP Příbram.

Škola pokračuje v zapojení do další fáze projektů města Příbrami "Inkluzivní vzdělávání II", v nichž je využíváné mnoho aktivit, které podporují inkluzivní vzdělávání žáků se zohledněním jejich specifických potřeb. Dalším projektem bude projekt, který se bude věnovat realizaci projektu s cílem revitalizace a začleněním prvků EVVO na školním pozemku - zahradě. Škola se rovněž opakovaně zapojuje do mezinárodního projwektu Mene Tekel.
 

Spolupráce se školskou radou, zákonnými zástupci žáků, místními a regionálními institucemi, poradenskými zařízeními a SVP v Příbrami

Spolupráce se školskou radou je velmi aktivní (ředitel školy je mj. zván na všechny její schůze). Na odpovídající úrovni je rovněž spolupráce se SR (spolkem), který přispívá na vzdělávací finančně náročné aktivity žáků podle schváleného ročního plánu a v souladu s ŠVP ZV školy. Se zákonnými zástupci žáků je vzájemná spolupráce většinou velmi dobrá. Pouze s některými jednotlivými zákonnými zástupci je spolupráce a komunikace složitější a zdlouhavá a je nutné využít služeb kurátora a pracovníků OSPODu. Vždy se snažíme přesvědčit zákonné zástupce o tom, že prvořadý je zájem dítěte. V některých případech nabízíme na pomoc zákonným zástupcům i žákům využití služby našeho poradenského zařízení školy  -  výchovného poradce, školního psychologa a metoodika prevence a odboru sociálně právní ochrany dětí MěÚ, Střediska výchovné péče Příbram a dalších center včetně specializovaných na určité specifické poruchy žáků.
Státní zdravotní ústav, Hornické muzeum v Příbrami, Okresní archiv Příbram, Podbrdské muzeum v Rožmitále pod Třemšínem, Úřad práce Příbram, Okresní hospodářská komora Příbram, Infocentrum Příbram, Galerie Zámeček a muzeum Příbram, Knihovna Jana Drdy, Okresní soud v Příbrami, mateřské školy, okolní málotřídní „spádové“ školy a městské základní a střední školy, domovy důchodců, dětské domovy, Divadlo A. Dvořáka Příbram, příbramské kino, „Sokolovna“, odbory školství a životního prostředí (MěÚ), plavecký bazén, Hasičský záchranný sbor Příbram, SZŠ a VOŠ Příbram, Okresní hospodářská komora, podnikatelské subjekty v regionu atp. jsou našimi partnery při různých aktivitách v rámci výchovně vzdělávacího procesu i mimoškolních aktivit.   
V průběhu roku se konají třídní schůzky, konzultační odpoledne, odpoledne otevřených dveří, setkání rodičů budoucích prvňáčků s pedagogy a vedením školy, společné projekty pro rodiče, žáky a učitele, výstavy prací žáků, školní akademie a zahradní slavnost, slavnostní loučení se žáky 9. ročníku, besídky, adventní vystoupení žáků, koncerty a humanitární koncerty atp. Všechny tyto aktivity jsou rodičovskou veřejností velmi hojně navštěvovány - i rodinní příslušníci žáků se stávají jejich přímými účastníky. Snažíme se tak naplňovat vizi komunitní školy.

 

AUTOEVALUACE ŠKOLY - VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY


Motto: "Vlastní hodnocení školy je nástrojem k našemu zlepšení a nikoliv k naší kritice"

Cíle a kritéria autoevaluace, organizace procesu
Úkolem a cílem autoevaluace školy je ověřit kvalitu a zlepšit kvalitu. Obecný cíl autoevaluace je získat relevantní informace pro změnu pracovní kultury školy, s cílem vytvořit nástroje pro vlastní rozvoj a dosažení cílů a vize školy v rámci realizovaného vzdělávacího programu. Autoevaluační výstupy školy jsou nástrojem k formulaci priorit, cílů a úkolů a nástrojem k odstranění nedostatků či udržení a posílení zjištěných předností a jejich organizačního zajištění posunu ke kvalitě. Kritéria autoevaluace jsou důležitým měřítkem pro srovnávání, hlediskem pro posuzování a znakem měřitelnosti kvality. Podle anamnézy, vycházející ze závěrů předchozího autoevaluačního a metaevaluačního procesu a potřeby proměn, stanovuje vedení školy plán autoevaluace pro další období. Plán musí být relevantní potřebám a flexibilita je jeho základním požadavkem. Evaluace a autoevaluace je proces, který musí mít prostor pro změnu nebo začlenění jiných oblastí a podoblastí, kritérií a indikátorů, případně pro změny časového období v průběhu autoevaluace.

            Zaměření autoevaluace na:

        a) cíle, které si škola stanovila, zejména v koncepčním záměru rozvoje školy,  jejich reálnost a stupeň důležitosti

 

        b)posouzení, jakým způsobem škola plní cíle podle písmene a), s přihlédnutím k dalším cílům, uvedeným zejména v rámcovém vzdělávacím programu a odpovídajících právních předpisech

 

       c) oblasti, ve kterých škola dosahuje dobrých výsledků, a oblasti, ve kterých je třeba úroveň vzdělávání zlepšit, včetně návrhů příslušných opatření

 

       d) účinnost a realizaci návrhů opatření z minulých období - výstupy z jednání kootýmu ŠVP a autoevaluace, pedagogických rad, vedení školy a spolku rodičů, případně Školské rady školy


              Autoevaluační proces prochází následujícími fázemi, které se mohou pro různé oblasti nacházet v různých stádiích procesu
 

  1. Přípravná fáze
  2. Vize a cíle rozvoje školy, jejich soulad s cíli autoevaluace

    Motto: Naše škola se stane místem, kam budou děti rády chodit, kde získají základní znalosti, dovednosti a kompetence, rodiče a členové komunity se budou moci zapojit do sportovních, výchovně vzdělávacích, uměleckých a ostatních aktivit školy a jiných organizací, působících v prostorách školy.
    • komunitní škola má významné postavení a zasahuje do života a vzdělávání nejen svých žáků, ale i jejich rodičů a obyvatel dané oblasti
    • inkluzivní škola vzdělává všechny žáky, včetně nadaných žáků a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v hlavním vzdělávacím programu školy
    • zajištění výchovně vzdělávacího procesu dle vlastního ŠVP „Moje škola“, který dává možnost všem žákům školy volbou předmětů rozvíjet zájmy a kompetence v oblastech společenských a přírodních věd, sportu, umění a designu, cizích jazyků, literatury, informačních a komunikačních technologií, matematiky, environmentální výchovy a profesní orientace
    • zajištění volnočasových aktivit
    • garant jazykových, tanečních a jiných soutěží
    • podpora talentovaných a nadaných žáků a zřizovaní tříd se skupinami s rozšířenou výukou matematiky a informatiky
    • důraz na proces celoživotního vzdělávání - podpora sebevzdělávání a kariérního růstu pedagogických pracovníků
    • zapojení do mezinárodních, republikových, regionálních a školních projektů(Škola podporující zdraví, Erasmus+, Škola udržitelného rozvoje atp.)
    • zapojení do grantových řízení v rámci EU, na mezinárodní, národní i krajské úrovni a vyhlášených zřizovatelem
    • vytváření pozitivního klimatu školy,především propojením pěti základních složek ovlivňujících jeho kvalitu (kultura školy, mezilidské vztahy, organizační model školy, kvalita managementu a sboru, materiální prostředí školy pro žáky i učitele)
    • průběžné dovybavování odborných učeben včetně ICT technologií v souladu s novými požadavky na výuku a vzdělávání
    • historická budova školy jako centrum kulturního a hudebního života města (aula – ozvučení,  vyřešit osvětlení auly - lustry, ozvučení školního dvora pro akce školy a veřejnosti)
    • ICT technologie pro žáky i učitele(mobilní učebna PC, 2 učebny PC - virtualizace učebny, notebooky a tablety - mobilní učebny, WIFI připojení v areálu školy, informační systém a matrika, notebooky pro přípravu výukových programů na interaktivní tabule, PC a dokumentaci školy, interaktivní výuka žáků na dálku, tablety - mobilní aktivní prvek výuky)
    • bezbariérový přístup pro žáky se zdravotním postižením, včetně vozíčkářů

    3.     Anamnéza, vychází ze závěrů průběžné autoevaluace uvedené ve výroční zprávě a procesu proměn a potřeb školy

    4.    Sledované oblasti vzdělávání s členěním na kritéria, indikátory, použité evaluační nástroje, účinnost přijatých opatření, stanovení nových přijatých opatření na základě průběžné autoevaluace:

a) podmínky ke vzdělávání  pro všechny žáky školy včetně žáků se SVP a nadané nebo mimořádně nadané žáky
b) průběh vzdělávání, soulad ŠVP s RVP ZV, strategie, metody a postupy ve vzdělávání 
c) podpora školy žákům a studentům, spolupráce s rodiči, vliv vzájemných vztahů školy, žáků, rodičů a dalších osob na vzdělávání
d) výsledky vzdělávání žáků a studentů, hodnotící mechanizmy 
e) řízení školy, cílevědomost a flexibilita, kvalita personální práce, plánování a kvalita dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
f) úroveň výsledků práce školy, zejména vzhledem k podmínkám vzdělávání a ekonomickým zdrojům
g) efektivnost školy - PR

 5.     Shrnutí identifikovaných úspěchů, problémů v jednotlivých oblastech autoevaluace školy

  • pedagogové jsou vybaveni školními notebooky
  • vybavení školy ICT technologiemi a SW, rekonstrukce 2 PC učeben, virtualizace PC učebny, modernizace prvků WiFi signálu a infrastruktury školy a udržitelnost rozvoje ICT
  • 25 tříd vybaveno interaktivními tabulemi
  • vybavení učebny IT technologiemi pro interaktivní výuku žáků na dálku
  • zlepšuje se vlastní postoj pedagogů k celoživotnímu vzdělávání v profesionální oblasti
  • úspěchy v získávání a realizaci grantů
  • úspěchy ve výuce cizinců a spolupráci s jejich rodinami
  • ne všichni pracujeme se žáky se SVP, nadanými a mimořádně nadanými žáky z hlediska využití jejich učební typologie a potřeb
  • potřeba a realizace týmového vzdělávání pedagogů – vzdělávání na klíč v oblasti OSV, inovativních metod výuky RWCT, multikulturní rozmanitost žáků-cizinců, zlepšování dovedností v používání ICT ve škole, inkluizivní vzdělávání dle platné legislativy atp.
  • potřeba zlepšit úroveň podkladů pro evaluaci pedagogů – zavádět učitelská portfolia jako součást evaluace
  • potřeba zlepšit propagaci nabízených volitelných předmětů mezi žáky i rodiči, případné změny dle požadavků žáků, možností školy a ŠVP ZV "Moje škola" vzhledem k zavedení druhého povinného cizího jazyka od 7. ročníku a počtem hodin matematiky ve třídách s rozšířenou výukou M - I
  • nutnost pokračovat v rozvoji komunitní školy
  • zlepšuje se propracovanost vzdělávání v program inkluzivní školy soustavným začleňováním nových metod a forem výuky se zohledněním PO a minimální úrovně výstupů pro tvorbu IVP dle doporučení ŠPZ včetně podpory žáků nadaných
  •  potřeba zlepšení úrovně znalostí a dovedností pedagogů v oblasti inkluzivního školství a různých potřeb a možností žáků (inkluze není integrace
  • žáci se cítí ve škole bezpečně
  • žáci mají ve škole osobu, které se mohou svěřit
  • etická výchova se musí především zaměřit na úroveň komunikace mezi žáky a stanovení morálních norem etického jednání a chování a soustavnou spolupráci se zákonnými zástupci žáků s rizikovými projevy chování, projevy agresivního chování, šikany atp.
  • mnoho pedagogů vytvořilo výukové programy pro interaktivní tabule ve velmi dobré kvalitě
  • fungující systém koordinace v oblasti ověřování a inovace ŠVP
  • zintenzivnit spolupráci se zákonnými zástupci - soulad s potřebami žáka a NOZ v oblasti rodičovské odpovědnosti a spolupráce se školou
  • důsledně uplatňovat novelizovaný ŠŘ ve všech oblastech výchovy a vzdělávání se zohledněním individualizace
  • vysoká úroveň a koordinace začleňování asistentů pedagoga a školních asistentů do vzdělávacího systému školy

6.   Shrnující nově přijatá opatření

  • motivovat žáky, že moderní je být úspěšný v rámci možností každého jedince a ne být průměrný a podprůměrný vzhledem ke svým možnostem
  • vyhodnotit a doplňovatplán DVPP v souladu s aktuálními potřebami školy a jedinců
  • i nadále uskutečňovat týmové vzdělávání pedagogů dle aktuálních potřeb (viz předchozí bod)
  • soulad volitelných předmětů s potřebami a možnostmi, propagace současné nabídky s ohledem na zavedení druhého povinného cizího jazyka a podpory jednotlivých typů potřeb a zaměření potřeb společnosti v celoživotním vzdělávání
  • zúčastňovat se grantových řízení regionálních, republikových EU a zapojit více aktivních pedagogů
  • rozvíjet inkluzivní vzdělávání s využitím všech dostupných podpůrných prostředků a metod výuky, spolupráce se ŠPZ a zákonnými zástupci
  • motivovat pedagogy k DVPP a profesnímu rozvoji dle osobních potřeb a zájmů a v souladu s potřebami školy
  • zaměřit se na metodickou činnost PK a MS a jejich profesionalizaci jako důležité složky ve vzdělávání v jednotlivých vzdělávacích oblastech, posílení odpovědnosti
  • vztah mikroklima a makroklima školy jako nástroj ke kvalitativnímu zlepšení
  • nadále zlepšovat prezentaci dobrých výsledků a úspěchů školy (web, média, akce pro rodiče a žáky, školní akademie, zahradní slavnost, leaflet o škole, školní časopis)
  • průběžně obnovovat ICT technologie a SW vybavení na podporu výuky přírodovědných předmětů (PASCO digitální prvky na podporu experimentální výuky)
  • motivovat pedagogy k soustavnému sebehodnocení jakožto procesu ke svému zlepšení a odhalení potřeb, zakládat dokumentační portfolio - posilovat význam portfolia pro selfevaluaci a evaluaci pedagogů jako nástroj dalšího rozvoje jak osobního, tak i profesního
  • důsledně řešit případné projevy agresivního jednání a chování žáků, šikany, rizikových projevů chování v souvislosti s rodičovskou odpovědností za výchovu a vzdělávání jejich dětí

    7.      Nově navrhované postupy pro plánování dalšího autoevaluačního procesu

  •  vedení školy sestavuje průběžně plán kontrolní činnosti se zaměřením na kvalitu výuky, výsledky výchovně vzdělávacího procesu, profesionalizace pedagogů, spolupráce s rodiči a veřejností, inkluzivní vzdělávání – úroveň, v souladu se závěry a potřebami výstupů evaluačního procesu
  • v nadcházejícím období se zaměřit na evaluaci společného (inkluzivního) vzdělávání s využitím přiznaných PO pro jednotlivé žáky
  • vedení školy sestavuje plán autoevaluace školy a vzdělávání ve výše uvedených oblastech (viz předchozí kapitoly)
  • jednotlivé PK a MS sestavují ve spolupráci s kootýmem autoevaluace vlastní plány na základě potřeb dané vzdělávací oblasti –včetně navržení oblastí a podoblastí, které je nutné evaluovat, dále kritéria, indikátory, metody a nástroje, cílovou skupinu, časové období jako podklad pro sestavení plánu evaluace a autoevaluace
  • škola využije v rámci možností i vnější evaluační nástroje
  • třídní učitelé provádějí evaluaci dle potřeb třídních kolektivů a s metodickou pomocí výchovného poradce a metodika prevence
  • provozní porady - peer to peer review na určité téma
  • pravidelná evaluace četnosti řešení a typů rizikových projevů chování žáků školy ('včetně úmyslně žákem zaviněného záškoláctví), efektivita spolupráce zákonných zástupců žáků se školou, pedagogy, VP a MP a ostatními orgány podílejícími se na výchově (OSPOD, kurátoři, Policie ČR, MěP, SVP, PPP atd).

Evaluační nástroje

Pedagogové používají převážné evaluační nástroje vytvořené v rámci grantu města OPVK školami v Příbrami a autorizované evaluační nástroje určené pro běžnou pedagogickou agendu škol (pozorování, dotazník, sociometrický průzkum a dotazník, anketu, rozhovor, shromažďování a třídění dat, porovnávání, analýza a syntéza, swot, sémantický dotazník atp.) Vedení školy používá různé kontrolní mechanizmy k posouzení funkčnosti vzdělávacího procesu školy (pozorování, kontroly povinné dokumentace, hospitační činnost a rozhovor, motivační rozhovor, evaluační rozhovory se zaměstnanci, dotazníky atp).

METAEVALUACE

Pro plánování další etapy autoevaluace je je velmi důležitý proces metaevaluace, označujeme jím vyhodnocování autoevaluačního procesu zevnitř - vlastními silami, abychom si stanovili oblasti, kritéria, indikátory, metody a nástroje, cílové skupiny, termíny a odpovědnost.
 

1.       na pedagogické radě (na konci hodnotícího období – obvykle školní rok), bude nutné provést metaevaluaci právě proběhlé autoevaluace, jejíž výsledky byly zapracovány do výroční zprávy

2.        na základě posouzení průběhu evaluačního procesu, použitých metod a nástrojů, relevantnosti výsledků, efektivity metod a procesu evaluace, vzájemné spolupráce, zda se respondenti cítili bezpečně nebo ohroženi, zda poskytli všichni pravdivé údaje, pochopili všichni zúčastnění význam evaluace pro zlepšení kvality atd., sestaví vedení školy návrhy na změny a zlepšení procesu  autoevaluace