Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Charakteristika ŠVP




ZAMĚŘENÍ ŠKOLY

Název školního vzdělávacího programu „Moje škola“ vychází z našeho přání a úsilí vytvořit žákům, učitelům a rodičům takovou školu, která by se pro všechny zúčastněné stala oporou a motivačním prvkem pro jejich celoživotní vzdělávání a životní uplatnění. Chceme být školou, kam žáci, rodiče i učitelé chodí rádi.

Motto:
Škola není jenom místo,
kde získáváme vědomosti, dovednosti a utváříme si vlastní postoje a hodnoty pro náš osobní život,
škola je místem, kde si tvoříme svoje "já".

VZDĚLÁVACÍ PRIORITY ŠKOLY - poskytovat žákům kvalitní vzdělání s cílem vybavit je dovednostmi v rámci specifických schopností, možností a individuálních potřeb každého jedince bez rozdílu původu a rasy - inkluzivní škola

  • rozvíjet u žáků sociální a osobnostní dovednosti s využitím vzdělávacích preventivních programů školy a uceleného souboru témat v oblasti výuky společensko - vědních oborů a a rozvíjet sociální gramotnost
  • využitím výchovně vzdělávacích strategií utvářet etické normy chování jako součát osobnostního rozvoje každého žáka
  • vytvářet podmínky pro rozvoj nadání a mimořádného nadání žáků školy s pomocí koordinátora péče o nadání žáků, který ve spolupráci s třídními učiteli, učiteli odborných předmětů, žáky a jejich zákonnými zástupci a ŠPZ zjišťuje a rozvíjí jejich nadání přirozenou motivací i v oblasti jejich zájmů a vytváří podmínky pro jejich profesní orientaci
  • rozvíjet schopnosti nadaných a mimořádně nadaných žáků ve třídách se zaměřením na matematiku a informatiku nebo ve třídách se skupinami se zaměřením na matematiku a informatiku, motivovat je a vytvářet předpoklady pro jejich účasti na soutěžícvh a olympiádách
  • rozvíjet schopnosti nadaných a mimořádně nadaných žáků v oblasti literární a dramatické, esteticko-výchovné a společenských věd, cizích jazyků netradičními způsoby výuky a motivovat je k prezentaci svých prací na soutěžích, olympiádách a volbě volitelných předmětů, rozvíjejících jejich specifické nadání a zájmy
  • rozvíjet schopnosti žáků se speciálními vzdělávacími potřebami netradičními způsoby výuky a motivací k co nejlepším výsledkům v rámci jejich možností a schopností s využitím všech PO dle stupňů podpory v rámci platné legislativy a doporučení ŠPZ nebo školy, volbou volitelných předmětů, organizací výuky, případně kombinací metod,forem rozvíjejících i jejich případné specifické nadání a zájmy v určité oblasti
  • učit žáky aktivně rozvíjet a chránit svoje duševní, fyzické a sociální zdraví - sociální gramotnost
  • rozvíjet u žáků dovednosti vzájemné komunikace - i prostřednictvím ICT nástrojů - tolerance a asertivního jednání a chování, chápat i dodržovat ustálená pravidla komunikace včetně moderních metod ICT
  • vytvářet podmínky pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami vyžadujícími k naplnění svých vzdělávacích možností podpůrná opatření tak, aby dosáhli ve vzdělávání v maximální míře toho, co odpovídá jejich možnostem, schopnostem a potřebám (využivat i různé dotační programy napž. speciální pedagog, psycholog, logoped, školní asistent, na podporu integrace cizinců atp.)
  • vybavit žáky dovednostmi v používání IT technologií a vytvořit jim pro to vhodné podmínky ke vzdělávání soustavným inovováním ICT nástrojů ve škole
  • rozvíjet u žáků zájem o cizí jazyky a utvářet komunikační dovednosti žáků v cizím jazyce v rámci mezinárodní spolupráce zahraničních škol (škola získala ocenění škola E - Quality)
  • u žáků utvářet a rozvíjet potřebu pozitivního chování k lidem, k prostředí i k přírodě - komunitní škola a škola udržitelného rozvoje (certifikát  SKÚ)
  • podporovat pohybové aktivity žáků a zdravý životní styl - Škola podporující zdraví
  • výuka a vzdělávání v oblasti matematických věd a utváření základních dovedností v oblasti finanční, ekonomické a sociální gramotnosti
  • výuka a vzdělávání v oblasti čtenářské a digitální gramotnosti i s využitím infocentra
  • utvářet u žáků experimentální a pozorovací dovednosti života v přírodě pomocí technických zařízení (dalekohledy, mikroskopy, lupy, soupravy pro pokusy ve fyzice, chemii a praktických činnostech, stavebnice pro 1. stupeň a ŠD atd.)
  • rozvíjet u žáků technickou gramotnost, praktické a manuální dovednosti - polytechnická výchova
  • vytvářet podmínky pro vzdělávání žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí poskytováním zvýšené péče žákům i zákonným zástupcům v oblasti rozvoje sociálních, občanských, morálních, mravních a etických dovedností - sociální gramotnost, norem a postojů s tím, aby žáci měli možnost využít všech svých schopností a rozvoje nadání
  • podporovat rozvoj nadaných a mimořádně nadaných žáků v oblastech nadání a jejich specifických potřeb k nadstandardnímu naplněné jejich rozvoje vzdělanosti a dovedností s cílem aktivního osobnostního i profesionálního rozvoje
  • rozvíjet u žáků využívání ICT v souladu se zákonem a nařízením Evropského parlamentu a Rady EU 2016/679 a utvářet digitální gramotnost pro jejich profesní i soukromý život

Inovace školního vzdělávacího programu úzce souvisí s kulturou školy. Je všeobecně známo, že existuje velmi úzký vztah mezi kulturou školy a vzděláváním žáků. Bylo zjištěno, že efektivní školy z hlediska vzdělávání jsou ty, které se vyznačují především vysokým očekáváním ve vztahu k žákům i pedagogům. V našem školním vzdělávacím programu klademe velký důraz na poskytování kvalitního vzdělávání s cílem vybavit žáky dovednostmi v rámci specifických schopností, možností a individuálních potřeb každého jedince ve všech oblastech vzdělávání. Jednou ze základních podmínek tohoto cíle je i koncepce školního kurikula rozpracovaného do základního kurikulárního dokumentu školy, školního vzdělávacího programu „Moje škola“. Obsahuje ucelený program pro vzdělávání žáků v hlavním vzdělávacím proudu se zohledněním žáků se SVP ("snížené výstupy i naopak rozšířené výstupy ns podporu nadání, např. třídy se skupinami rozvoje M - I")

Kultura školy je vyjádřena školním klimatem, vizí školy, školním vzdělávacím programem, tradicemi, rituály a specifickými rysy dané konkrétní školy a v neposlední řadě také vztahem k sociálním partnerům. Průběžným autoevaluačním procesem jednotlivých složek vytvářejících kulturu školy dochází ke změnám a inovacím, které směřují k naplnění cílů základní školy ve vzdělávání. Všech devět základních cílů je rozpracováno v základním kurikulárním dokumentu školy, který je na naší škole inovován na základě potřeb žáků, možností školy z hlediska kvalifikačních předpokladů pedagogů (především volitelné předměty a projekty) a na základě analýz výstupů evaluačních procesů jednotlivých oblastí vzdělávání a legislativních změn, v neposlední řadě též požadavků a názorů zákonných zástupců. Na škole pracuje koordinační tým ŠVP ZV a autoevaluace. Každý člen koordinačního týmu odpovídá za jednu nebo dvě vzdělávací oblasti (podle rozsahu). Protože je tvořen předsedy předmětových komisí a metodického sdružení, úzce spolupracuje s  učiteli ve svých vzdělávacích oblastech.Koordinační tým je metodicky veden koordinátorem ŠVP ZV. V průběhu celého školního roku probíhá ověřování a evaluace inovovaného školního vzdělávacího programu, který je inovován na základě připomínek a námětů pedagogů v předchozím školním roce. Na inovaci se v minulosti podílel rovněž grantový projekt  a v rámci zapojení školy do projektu města Příbrami OP VK 1. 1., probíhala inovace a evaluace ŠVP ZV. Pedagogové se průběžně vzdělávají v začleňování nových trendů do výuky a využívání nových technologií a také se seznamují s novými didaktickými  metodami ve výuce žáků se specifickými vzdělávacími potřebami a žáků nadancýh (na škole ustanoven školní koordinátor podpory nadání), který spolupracuje s učiteli při vyhledávání a podpoře nadaných a mimořádně nadaných žáků a s Mensou ČR. Zajištuje návštěvy cizojazyčných lektorů ve vyučování cizích jazyků. Nově jsou diskutovány navrhované změny a doplňky pro další období vzdělávání a začleňovány již platné změny a úpravy pro další školní rok s ohledem na platnou legislativu. Dochází tedy k cyklické evaluaci a inovaci školního vzdělávacího programu. V letošním roce došlo z důvodů uzavření škol k velkému boomu v rozvoji používání komunuikačních technologií pedagogy, díky výuce distančním způsobem (e-maily, konferenční způsovb výuky, vytváření video prezentací pedagogy atp.). Všechny změny a doplňky v obsahu a metodách výuky včetně meziročníkových přesunů, jsou zapracovány do kurikulárního dokumentu nejdéle do konce června příslušného školního roku, pak probíhá celková kontrola, opravy a poté je vytištěna nová verze školního vzdělávacího programu, která je, po projednání v pedagogické radě a vyjádření se školské rady, realizována od září následujícího vzdělávacího období. Úpravy jsou vždy realizovány s důrazem na splnění závazných výstupů a kompetencí žáků.

Vzhledem k tomu, že školní vzdělávací program zpracováváme v programu pro tvorbu školních vzdělávacích programů – editoru ŠVP „Smile“, byly pro nás při tvorbě školního vzdělávacího programu nejobtížnější dva roky před zahájením vzdělávání podle školních vzdělávacích programů, protože jsme museli nejen zadat všechny základní údaje do programu, ale především se pedagogové museli naučit s tímto programem pracovat. Od roku 2016 je Editor ŠVP ZV propojen s programem ČŠI - InspiS. Pro školní rok 2020/2021 je vyjímečně vypracován dodatek k ŠVP ZV "Moje škola", protože dochází z důvodů nouzového stavu a uzavření škol po 10. 3. 2020 a následně k dobrovolné účasti žáků 1. stupně (při dodržení všech hygienických a bezpečnostních podmínek) ve vzdělávacím procesu, bude obsah určených oblastí z učiva některých předmětů přesunut na začátek školního roku 2020/2021 s tím, že tyto úpravy budou platné jen prop školní rok 2020/2021. tyto úpravy platné jen do 31. 8. 2020 budou vyjímečně uvedeny v "Dodatku k ŠVP ZV _ Moje škola"  Č.j.:282/2020. Všechny ostatní vzdělávací oblasti jsou inovovány na základě podnětů jednotlivých pedagogů, předmětových komisí a metodického sdružení a po projednání v koordinačním týmu ŠVP a AE. Tento vzdělávací program je platný vždy od následujícícho školního roku tak, aby byly splněny výstupy a kompetence žáků v základním vzdělávání a je zpracován jako celek.

Následně jsme tedy při inovacích nedělali žádné dodatky, ale vždy jsme pracovali s celým dokumentem, což je podle našeho názoru pro pedagogy přehlednější. Program má mnoho možností generování pro tisk dat a údajů z obsahu školního vzdělávacího programu, což je z hlediska požadavků a potřeb pedagogů velkým přínosem. Rovněž je možno přímo v programu provádět komplexní kontrolu a porovnání našeho vzdělávacího programu s oficiálním kurikurálním dokumentem RVP ZV tak, aby splňoval všechny náležitosti v rámci platné legislativy s přímým napojením na InspiS..

Školní vzdělávací program ŠVP ZV „Moje škola“ prošel postupně několika inovacemi (pro školní rok 2020/2021 máme již 14. verzi kutikulárního dokumentu školy, pod číslem jednacím 282/2020), podle níž se bude vyučovat od školního roku 2020/2021 ve všech ročnících. Platnost verze č. 13 končí dnem 31. 8. 2020. Jako nadstavbu má škola vypracovaný ŠVP ZV "Moje škola" se sníženými výstupy pro žáky vyžadující vzdělávaní na zákaldě doporočení ŠPZ dle snížených výstupů.

Od školního roku 2020/2021 byly na základě diskuzí v předmětových komisích, metodickém sdružení a následně v koordinačním týmu a s koordinátorem ŠVP ZV navrženy změny s ohledem na plnění výstupů a kompetencí v závislosti na časové dotaci.  Na základě revize ŠVP ZV "Moje škola" došlo po dohodě a kontrole obsahu učiva a splnění výstupů a kompetencí v předmětu anglický k úpravám tak, aby obsahově nebylo učivo vázáno na konkrétní učebnici, ale aby došlo k zevšeobecnění v tom smyslu, že obsah učiva bude korespondovat s kompetencemi a výstupy žáků daného ročníku a předevšímdou závazných výstupů po pátem a devátem ročníku, a zároveň byl rovněž jednodušší přestup žáků mezi školami. Došlo tedy ke změně obsahu mezi jednotlivými ročníky s tím, že základní vzdělání poskytne žákům úplné vzdělání v anglickém jazyce v souladu s legislativou. V  předmětu český jazyk a literatura došlo k vyjmutí soutěže "Mladý Demosthenes" v 6. - 9. ročníku. V učivo 7. ročníáku byl zrevidován obsah jazykové výchovy v oblasti pravopisu. V předmětu tělesná výchova bylo bruslení vyjmuto z povinných aktivit a rovněž tak lyžařský výcvik v 7. ročníku a budou realizovány jako dobrovolné aktivity. Do obsahu byla přidána možnost realizace plaveckého výcvik od 1.do 5. ročníku tak, aby byla splněna během vudělávání žáků na 1. stupni povinná plavecká výchova v rozsahu 40. hodin. Z projektů bylo odtraněno "Sportování s AŠSK" a stává se rovněž sportovní aktivitou v rámci vzdělávací oblastiClověk a zdraví..

Praktické činnosti a Technická výchova byly zjednodušeny a více zaměřeny na skutečné praktické činnosti potřebné v reálném životě.

Z výše uvedeného komentáře je zřejmé, že náš ŠVP ZV - "Moje škola" je flexibilní organický útvar, který odpovídá okamžitým vzdělávacím potřebám žáků. Pedagogové s ním pracují jak horizontálně, tak vertikálně v průběhu vzdělávacího procesu a reflektivně vnímají potřebné změny ve prospěch zkvalitnění výuky.

. Platnost verze č. 14 ŠVP ZV "Moje škola", Č. j. 282/2020 nabývá účinnosti k 1. 9. 2020 pro všechny ročníky školy.

VÝCHOVNÉ A VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE
jsou společné postupy na úrovni školy, které vedou k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků. Tyto výchovné a vzdělávací strategie jsou rovněž uplatňovány učiteli na úrovni jednotlivých vyučovacích předmětů tohoto školního vzdělávacího programu. Jsou rozpracovány pro jednotlivé kompetence.

              Kompetence k učení

  • vedeme žáky k práci s textem a k vyhledávání potřebných informací, k osvojení si obecně užívaných termínů, symbolů a znaků
  • učíme žáky získávat pracovní dovednosti a návyky formou pozorování druhých a také formou pokusů a omylů
  • žákům umožňujeme ve vhodných případech realizovat své vlastní nápady, je podněcována jejich tvořivost
  • individuálním přístupem k žákům maximalizujeme jejich šanci prožít úspěch
  • žák si plánuje své učení - příprava na přijímací zkoušky, soutěže, olympiády
  • vedeme žáky k výběru nejvhodnějších pracovních postupů a kroků na základě zkušenosti
  • žáky vedeme k sebehodnocení
  • motivujeme žáka k samostatnému zdokonalování svých znalostí a k jejich aplikaci, např. formou projektů
  • učíme žáky pravidlům týmové práce a roli člena týmu
  • k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti žáci využívají infocentrum školy 

    Kompetence komunikativní
  • vedeme žáky k využívání všech prostředků komunikace (verbální i nonverbální)
  • učíme žáky vhodnou formou diskutovat a obhajovat svůj názor, naslouchat druhým a respektovat jejich názor
  • podporujeme přátelské vztahy mezi žáky
  • dáváme žákům prostor k argumentaci, k vyjádření a obhájení svého názoru
  • vedeme žáky užívat ke komunikaci různé informační zdroje – nástěnky, školní časopis, internet, média, encyklopedie, knižní fond
  • stanovujeme si školní pravidla vzájemné komunikace
  • vedeme žáky, aby výsledky své práce vhodně prezentovali – projekty, účast na soutěžích, prezentace
  • prostřednictvím komunikace s učitelem a používáním doplňkových nástrojů je žák veden k vnímání i zvukové stránky jazyka
  • v souvislosti s evropskou dimenzí je žák veden ke spojení jazyka se životem
  • vedeme žáky k aktivní komunikační kooperaci v rámci mezinárodních projektů
  • učíme žáky pracovat ve skupině, přijímat zodpovědnost za svoji roli v týmu
  • vedeme žáky k tvořivému využívání softwarových a hardwarových prostředků při prezentaci výsledků své práce a komunikaci s okolním světem
  • podporujeme všechny způsoby mimoslovního vnímání, zvláště pomocí uměleckých děl a vnímání kulturních výtvorů

          Kompetence k řešení problémů

  • při výuce motivujeme žáky v co největší míře problémovými úlohami z praktického života
  • vedeme žáky k vyhledání problému, jeho analýze a nástinu řešení problému, s možným využitím předchozích zkušeností a vzájemné diskuze
  • učíme žáky nebát se problémů
  • podporujeme netradiční způsoby řešení problémů
  • vedeme žáky ke vnímání sociálních problémů a v kontextu ke své situaci a svým možnostem přispívat k jejich řešení
  • učíme žáky analyzovat etické aspekty různých životních situací
  • učíme žáky obhajovat své řešení
  • učíme žáka hledat a aplikovat vhodné a dostupné informace vedoucí k řešení problému
  • učíme žáka samostatně se rozhodovat a nést odpovědnost   

    Kompetence sociální a personální
  • během vzdělávání mimo jiné používáme týmovou práci žáků, vzájemnou pomoc při učení
  • sociální kompetence vyvozujeme na praktických cvičeních a úkolech (na školách v přírodě, projektová práce, laboratorní práce, …)
  • usilujeme, aby žáci prokázali schopnost zaujmout různé role ve skupině
  • žáky vedeme k respektování společně dohodnutých a obecně platných pravidel chování
  • žáky učíme asertivně zaujmout odmítavý postoj ke všemu, co narušuje dobré vztahy mezi žáky i lidmi všeobecně
  • vedeme žáky ke spolupráci v obtížných sociálních situacích
  • vedeme žáky k týmové práci a k dosažení stanovených cílů
  • pěstujeme v žácích empatické vztahy a umění rozlišit je od lítosti
  • vedeme žáky k pochopení pocitů sympatie a antipatie a jak s nimi pracovat asertivně
  • klademe důraz na prožitek při vnímání vlastní tvorby i činnosti ostatních
  • vedeme žáky k uvážlivému a vhodnému jednání v každodenních situacích, souvisejících i s osobními problémy
  • učíme žáky aplikovat postoje a dovednosti rozvíjející mezilidské vztahy

             Kompetence občanské

  • žáky seznamujeme s jejich právy, povinnostmi a odpovědností za svůj život, zdraví, vzdělávání, postoj k životnímu prostředí, pracovní a společenské uplatnění ve společnosti
  • posilujeme dimenzi euroobčana i příslušníka vlastního národa
  • vedeme žáky (učitel vede) k sebehodnocení a k přijímání hodnocení jinými lidmi
  • požadujeme dodržování školního řádu, řádu pracoven a pravidel chování, stanovených v třídních kolektivech
  • vedeme žáky k tomu, aby respektovali přesvědčení jiných lidí a uznávali jejich hodnoty
  • učíme žáky nebýt lhostejní k chování, které ohrožuje zdraví a bezpečnost
  • v oblasti umělecké výchovy vedeme děti ke vnímání různých tradic a odlišností kultur
  • žáci jsou vedeni k sebepoznávání, k sociálnímu cítění a pomoci slabším
  • spoluvytváříme pozitivní klima školy v souladu se školním řádem a obecně platnými normami slušného chování (odmítání jakékoliv formy násilí)
  • žáci jsou opakovaně seznamováni s riziky spojenými se společensky nežádoucími jevy (drogy, alkohol, cigarety, násilí, kriminalita, sexuální promiskuita… ) 

    Kompetence pracovní
  • pomáháme žákům poznávat a rozvíjet své schopnosti i reálné možnosti při profesní orientaci
  • vedeme žáky k tomu, aby zvládli základní pracovní postupy a dokázali použít k dané činnosti správné pracovní nástroje
  • volíme takové postupy a metody, které u žáků podněcují pocit nutnosti umět cizí jazyk pro uplatnění na trhu práce i v cizojazyčném prostředí
  • ve spolupráci s rodinou pomáháme žákovi vhodně rozvrhnout a využít svůj čas
  • motivujeme žáky k podávání co nejlepších výsledků, čímž podporujeme jejich píli a zodpovědnost
  • učíme žáky, aby si vážili výsledků práce své i jiných
  • vedeme žáky k uplatňování získaných vědomostí a dovedností v každodenním životě
  • vedeme žáky k zapojení se do pracovní, fyzické i duševní činnosti, kterou právě vykonávají formou aktivního prožitku
  • rozvíjíme u žáků technickou gramotnost

    ZABEZPEČENÍ A PODPORA VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ, ŽÁKŮ A STUDENTŮ VYŽADUJÍCÍCH PODPŮRNÁ OPATŘENÍ (SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI) A  ZABEZPEČENÍ VÝUKY ŽÁKŮ NADANÝCH A MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH
  • Škola má nově zřízeno Centrum poradenských služeb ve škole. Aktivně zde spolupracují výchovný poradce, školní psycholog, metodik prevence. Poradenské centrum školy úzce spolupracuje s asistenty pedagoga a školními asistenty, metodicky je řídí a navrhuje na základě posouzení specifických potřeb jednotlivých žáků přiřazení asistentů pedagoga a školních asistentů k jednotlivým žákům se SVP. Začleňování školních asistentů do jednotlivých tříd je velmi variabilní vzhledem k aktuálním potřebám pedagoga, třídy a žáků se SVP ve třídě. Školní asistenti působí ve škole v rámci grantových projektů. Inkluzivní vzdělávání si na naší škole nedovedeme bez působení školních asistentů vůbec představit. Jsou velmi důležitou složkou podpůrných opatření, které škola získává na základě legislativních opatření při vzdělávání žáků se SVP. Poradenské zařízení školy je rovněž ve velmi úzkém kontaktu se školním koordinátorem nadání a realizaci vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných.
  •  Při výuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami vyžadujích podpůrná opatření, včetně žáků nadaných a mimořádně nadaných a cizinců (bez znalosti českého jazyka), používáme metodu individuálního přístupu vzhledem k potřebám jednotlivých žáků, metodu diferenciac, individualizace a metodu integrované výuky s využitím jejich specifických potřeb a schopností v průběhu výchovně vzdělávacího procesu. U žáků s doporučenými podpůrnými opatřeními při jejich vzdělávání využíváme kombinaci speciálně pedagogických postupů a alternativních metod výuky se začleněním nových forem a modifikovaných metod, které jsou používány při vzdělávání žáků běžné populace. Tyto metody směřují především k rozvíjení těch schopností žáků, ve kterých mají žáci vzhledem ke svému postižení nebo znevýhodnění nejlepší možnosti rozvoje a dosažení svojí optimální úrovně kompetencí. Při hodnocení výsledků vzdělávání žáků je využíváno především formativní hodnocení se zohledněím druhu, stupně a míry jejich postižení nebo znevýhodnění. Vzhledem k jejich míře specifických potřeb a tím i ke stanoveným PO ŠPZ, je pro žáky, zařazené ředitelem školy do 1. stupně, vypracováván PLPP tak, aby byl naplněn ŠVP ZV a možnosti a potřeby žáka. Pro žáky zařazené do 2., 3 a případně i vyššíhos tupně PO, kteří se mají vzdělávat podle ŠVP ZV, je vypracováván IVP s výčtem PO pro jednotlivé vzdělávací obory a příslušnými výstupy, případně upravenými nebo sníženými, na základě doporučení ŠPZ. Schopnosti a dovednosti nadaných a mimořádně nadaných žáků jsou podporovány a rozvíjeny při projektovém vyučování, týmové výuce (role, expertní skupiny atp.), práci s informacemi a jejich využívání pro rozvoj vlastní osobnosti i členů týmu, tvorbou portfolia, prezentací, účastí v soutěžích atd. Pro žáky nadané je vypracováván případně PLPP se specifikací PO pro žáka nadaného v určité oblasti nebo více oblastech. Pro žáka mimořádně nadaného je vypracováván IVP pro oblast nebo více oblastí mimořádného nadání na doporučení ŠPZ.
  • PLPP je vypracován pro žáky s přiznanými PO 1. stupně a případně i pro nadané žáky, pokud to je s ohledem na potřeby žáka nutné. PLPP sestavuje vyučující předmětu s třídním učitelem za koordinace výchovného poradce. PLPP má písemnou podobu, před jeho zpracováním proběhnou pracovní schůzky výše zmíněných pedagogů s cílem stanovit metody práce se žákem, způsob kontroly plnění PLPP, hodnocení žáka - osvojení znalostí, dovedností a dosažení úrovně kompetencí. Výchovný poradce koordinuje činnosti spojené s tvorbou PLPP se vzděláváním žáka, stanovuje termíny tvorby a kontroly plnění PLPP, výchovný poradce s TU organizuje schůzky se zákonnými zástupci žáka a žákem samotným a příslušnými vyučujícími předmětů zahrnutých v PLPP. Vedení školy sleduje naplňování PLPP při kontrolní činnosti. S PLPP je zákonný zástupce prokazatelně seznámen.  PLPP může být na žádost zákonného zástupce doplněn nebo změněn v souladu s doporučením ŠPZ pro potřeby žáka se SVP 1. stupně.
  • IVP je vypracováván pro žáky s přiznanými PO 2. stupně a vyššího a žáky mimořádně nadané. IVP je vypracován na základě doporučení ŠPZ a žádosti zákonných zástupců vyučujícími konkrétních předmětů ve spolupráci s třídním učitelem s přímou koordinací výchovného poradce, zákonným zástupce a žákem. IVP žáků má písemnou podobu. Tvorba IVP je zahájena okamžitě po doporučení ŠPZ a podání žádosti zákonného zástupce (pro žáky s přiznanými PO i mimořádně nadané). IVP je vytvořen do jednoho měsíce od doporučení ŠPZ k jeho vytvoření pro konkrétního žáka. Součástí IVP je termín vyhodnocení naplňování IVP, je-li to ku prospěchu žáka, může též obsahovat i podmínky pro průběžné hodnocení IVP. Na základě vyhodnocení může být IVP průběžně inovován a doplňován. Zákonný zástupce je podrobně seznámen s cíli a obsahem IVP. Podpisem informovaného souhůasu stvrzuje, že obsahu rozumí a je s nám obeznámen.
  • Ve škole je žákům se specifickými vzdělávacími potřebami poskytována intervence nebo speciálně pedagogická péče v oblasti jejich potřeb různými formami, v případě, že se jedná o doučování nad rámec učebního plánu, se souhlasem zákonného zástupce.
  • Vzhledem ke specifickým zájmům a erudovanosti pedagogů školy mohou žáci rozvíjet svoje dovednosti v oblasti výtvarné, dramatické (loutkové divadlo), historie, sportovní, environmentální a přírodovědné, pohybové informačních a komunikačních technologií, literární a publikační i jazykové. Nadaní a mimořádně nadaní žáci se zúčastňují mnoha soutěží, sami pořádají výstavy a soutěže v rámci školy i regionu. Velkou pomocí těmto žákům je i ustavení školního koordinátora nadání, který uzce spolupracuje s třídními učiteli, učiteli ostatních převážně odbborně zaměřených předmětů, se zákonnými zástupci a žáky. Mapuje jejich školní a mimoškolní zájmy a nastiňuje jejich skloubení ve prospěch rozvoje žáků a jejich dalšího profesního zaměření. Ve spolupráci s Mensou České republiky vyhledáváme nadané i mimořídně nadaní žáky a rozvíjíme jejich nadání např. i nabídkou volitelných předmětů. I žáci s podpůrnými opatřeními - se speciálními vzdělávacími potřebami se zúčastňují těchto aktivit a rozvíjímě tím jejich nadání v určitých oblastech.
  • Žáci mají možnost zúčastňovat se konzultačních hodin v odpoledních hodinách . Na prvním stupni i druhém stupni základní školy může být pro tyto žáky vytvořena skupina speciální pedagogické péče pro výuku v některých předmětech v souladu s principy individualizace a diferenciace. Hodiny matematiky, českého jazyka, fyziky a podle potřeby i jiných předmětů, jsou v některých třídách dělené dle aktuálních možností a potřeb dané třídy. Na výuku cizích jazyků, praktických činností a tělesné výchovy a některých volitelných předmětů se třídy dělí na skupiny. Podle potřeby zdravotního hlediska, zájmu žáků i rodičů je v nabídce volitelných předmětů i zdravotní tělesná výchova. Ve školní družině se zájmy a specifické vlohy žáků mohou rozvíjet v zájmové profilované činnosti, která pokrývá všechny oblasti výchovného působení a rozvoje osobnosti žáka mladšího školního věku (např. výtvarné činnosti, keramika, šachy, hra na flétnu, deskové hry, sportovní hry, aerobik, dovedné ruce atd.). Od 6. ročníku zřizujeme třídy nebo skupiny se zaměřením na matematiku a informatiku (dříve na matematiku a přírodovědné předměty). Škola má v této oblasti tradici a zkušenosti a žáci i rodiče o ně mají velký zájem. Rovněž tak se zaměřujeme na žáky se zájmem o přírodu a životní prostředí jednak jejich zapojováním do projektů školních, regionálních, republikových i mezinárodních a také nabídkou volitelných předmětů. Žáci s estetickým cítěním a talentem mají možnost osobního rozvoje účastí v různých výtvarných soutěžích a projektech nebo volbou volitelných předmětů z této oblasti.Nabídka volitelných předmětů jezvolena tak, aby rozvíjela všechny typy intelektového nadání žáků. V tomto smyslu spolupracujeme i s Mensou České republiky a naši pedagogové se v rámci DVPP učí, jak pracovat s nadanými žáky různých typů intelektového nadání. Nabídka volnočasových aktivit rozšířuje možnosti pro všestranný rozvoj dovedností žáků
  • Při výuce žáků se SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI - ŽÁKŮ, KTEŘÍ K NAPLNĚNÍ SVÝCH VZDĚLÁVACÍCH MOŽNOSTÍ NEBO K UPLATNĚNÍ NEBO UŽÍVÁNÍ SVÝCH PRÁV NA ROVNOMĚRNÉM ZÁKLADĚ S OSTATNÍMI, POTŘEBUJÍ POSKYTNUTÍ PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ (jedná se o zrakové a sluchové postižení, autismus, postižení řeči, vývojové poruchy učení a chování, souběžná postižení, zdravotní oslabení, dlouhodobá nemoc - alergie, astma, záchvatová onemocnění, onkologická onemocnění, lehčí formy vývojových poruch učení a chování vyžadující specifické vzdělávací potřeby, dále pokud přostředí žákovi neposkytuje potřebnou podporu a podpůrná opatření k řádnému průběhu vzdělávání včetně spolupráce se školou, jazykové znevýhodnění a žáků mimořádně nadaných v určité oblasti, kteří nejsou zařazeni podle legislativy mezi mimořádně nadané žáky, používáme rovněž podpůrná opatření vhodná pro jejich rozvoj.
  • Využíváme speciální metody, postupy, formy a prostředky vzdělávání, které jsou doporučeny školským poradenským zařízením pro jednotlivé žáky jednak k rozvoji jejich talentu nebo nadání a dále pak k podpoře vzdělávání žáků s postižením, podle doporučení školského poradenského zařízení k zařazení do 2. až 5. stupně podpůrných opatření (o 1. stupni podpůrných opatření rozhodne ředitel školy). Používáme metodu individuálního přístupu vzhledem k potřebám jednotlivých žáků, metodu diferenciace a metodu integrované výuky s využitím jejich specifických potřeb a schopností v průběhu výchovně vzdělávacího procesu. U žáků s navrženými podpůrnými optařeními - se speciálními vzdělávacími potřebami používáme při jejich vzdělávání kombinaci speciálně pedagogických postupů a alternativních metod výuky se začleněním nových forem a modifikovaných metod výuky, které jsou používány při vzdělávání žáků běžné populace v kombinaci s doporučenými podpůrnými opatřeními. V rámci PO zajišťujeme služby asistenta pedagoga a nenaplňujeme tyto třídy do maxima, pokud je to možné. Podpůrné metody a opatření směřují především k rozvíjení těch schopností žáků, ve kterých mají vzhledem ke svým vzdělávacím možnostem nejlepší předpoklady rozvoje a míru dosažení svojí optimální úrovně kompetencí. Při hodnocení výsledků vzdělávání žáků je zohledněn druh, stupeň a míra jejich vzdělávacích možností.
  • Schopnosti a dovednosti nadaných žáků jsou podporovány a rozvíjeny při projektovém vyučování, týmové výuce (role, expertní skupiny), práci s informacemi a jejich využívání pro rozvoj vlastní osobnosti i členů týmu, tvorbou portfolia, prezentací, účastí v soutěžích, širokou nabídkou volitelných předmětů atd. V případě, že se jedná o těžší specifické zdravotní postižení, spolupracujeme se speciálně pedagogickými centry pro jednotlivé typy postižení a při vzájemných konzultacích s odborníky těchto center připravujeme IVP pro tyto žáky. Podpůrnými opatřeními při vzdělávání mimořádně nadaných a nadaných žáků jsou takové formy a prostředky vzdělávání, didaktické materiály, jiná úprava organizace vzdělávánjí ve vyučování těch předmětů, v nichž žák prokazuje nadání, aby byly zohledněny vzdělávací potřeby a předpoklady těchto žáků.
  • Nadaní žáci se zájmem o matematiku a informatiku mohou být po splnění předem daných kritérií nebo na základě  posouzení matematických dovedností, zařazeni do třídy nebo třídy se skupinou s rozšířenou výukou matematiky a informatiky.
  • Vzhledem ke specifickým zájmům a erudovanosti pedagogů školy mohou žáci rozvíjet svoje dovednosti v oblasti výtvarné, dramatické (loutkové divadlo), historie, sportovní, environmentální a přírodovědné, pohybové, informačních a komunikačních technologií, literární a publikační i jazykové. Nadaní žáci se zúčastňují mnoha soutěží, sami pořádají výstavy a soutěže v rámci školy i regionu. Ve spolupráci s Mensou České republiky vyhledáváme nadané žáky a rozvíjíme jejich nadání, např. i nabídkou volitelných předmětů. Do aktivit se mohou zapopjit všichni žáci školy bez rozdílu.
  • Pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (diagnostikovaným odborným zařízením), vypracováváme v případě potřeby a ve spolupráci s rodiči, pracovníky školského poradenského zařízení, individuální vzdělávací plán, s nímž jsou seznámeni všichni pedagogové vyučující toho konkrétního žáka a zákonní zástupci žáka jsou seznámeni s náležitostmi IVP prostřednictvím informovaného souhlasu a poskytnutými podpůrnými opatřeními žákovi. Ředitel školy umožní na základě písemného doporučení odborného pracoviště a žádosti zákonného zástupce vzdělávání žáka podle IVP. Zákonný zástupce žáka obdrží srozumitelné poučení o realizaci vzdělávání, právech a povinnostech žáka, organizační formě vzdělávání a dalších náležitostech dle vyhlášky č. 27/2016 Sb., v souladu s § 16, 16a, 17, 18 a §19. zákona č. 561/2004 v platném znění. Třídní učitel koordinuje výchovu a vzdělávání těchto žáků ve spolupráci  s výchovným poradcem (vzhledem k jejich potřebám a vzdělávacím možnostem a poskytnutým podpůrných opatření) s jednotlivými učiteli a zákonnými zástupci, žákem a případně komunikuje se specializovanými pracovišti. Podmínkou poskytování podpůrných opatření školou 2. až 5. stupně žákovi je předchozí informovaný souhlas zákonného zástupce žáka nebo zletilého žáka. Vypracování IVP a poskytování PO žákovi koordinuje výchovný poradce, rovněž tak uchovávání dokumentace žáků je v souladu se zákonem u VP a rozhodnutí ředitele školy jsou uchovávána v ředitelně školy.
  • Žáci mají možnost zúčastňovat se konzultačních hodin v odpoledních hodinách. Výuka probíhá v souladu s principy individualizace a diferenciace. Hodiny matematiky, českého jazyka, fyziky, chemie a podle potřeby i jiných předmětů, jsou v některých třídách dělené. Na výuku cizích jazyků, praktických činností a tělesné výchovy se třídy dělí na skupiny. Podle potřeby a  zdravotního hlediska, zájmu žáků i rodičů, je nabízen volitelný  předmět zdravotní tělesná výchova. Žáci-cizinci patří mezi sociálně znevýhodněné žáky v případě, že jsou znevýhodněni nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka, věnujeme jim specielní péči při výuce českého jazyka i ostatních předmětů, začleňujeme je rovněž do školních grantových projektů a aktivit podle jejich možností a potřeb tak, aby splnili základní vzdělávání podle vzdělávacího programu školy a v souladu s platnou legislativou.
  • Ve školní družině se zájmy a specifické vlohy žáků mohou rozvíjet v zájmové profilované činnosti, která pokrývá všechny oblasti výchovného působení a rozvoje osobnosti žáka mladšího školního věku (např. výtvarné činnosti, keramika, šachy, hra na flétnu, deskové hry, sportovní hry, aerobik, dovedné ruce atd.). Od 6. ročníku zřizujeme skupiny se zaměřením na matematiku a informatiku (dříve na matematiku a přírodovědné předměty). Škola má v této oblasti tradici a zkušenosti a žáci i rodiče o ně mají zájem. Rovněž tak se zaměřujeme na žáky se zájmem o přírodu a životní prostředí, jak jejich zapojováním do projektů školních, regionálních, republikových i mezinárodních, tak nabídkou volitelných předmětů. Žáci s estetickým cítěním a talentem mají možnost osobního rozvoje účastí v různých výtvarných soutěžích a projektech nebo volbou volitelných předmětů z této oblasti. Nabídka volitelných předmětů je zvolena tak, aby rozvíjela všechny typy intelektového i technického nadání žáků. V tomto smyslu spolupracujeme i s Mensou České republiky, středními školami a odbornými učilišti v regionu. Naši pedagogové se v rámci DVPP učí, jak pracovat s nadanými žáky různých typů intelektového nadání a učebních typologií. Technické předměty a činnosti jsou vyučovány erudovanými pedagogy v této oblasti. Nabídka volnočasových aktivit rozšiřuje možnosti pro všestranný rozvoj dovedností žáků.
  • Na naší škole mají všichni žáci právo na to, aby měli rovný přístup ke vzdělávání, aby v případě potřeby mohli využít všech vyrovnávacích a podpůrných opatření, prostředků a možností, které škola v rámci vzdělávacího procesu nabízí k dosažení takových výsledků v oblasti vzdělání, která zohledňuje jejich možnosti a potřeby. Při výchově a vzdělávání, školních i mimoškolních aktivitách žáků se specifickými vzdělávacími potřebami využíváme především formy integrace (zařazení jedinců s různými vzdělávacími potřebami a možnostmi do hlavního vzdělávacího proudu se zohledněním jejich uplatnění), humanizace (respektování lidské svobody, důstojnosti a práv lidí se specifickými potřebami), normalizace (právo žít normálním životem ve společnosti a tedy i ve škole), inkluze (zapojování jedinců se specifickými potřebami do hlavního proudu společenských procesů - např. školních i mimoškolních aktivit). Je využívána především forma individuální nebo skupinové integrace a doporučených podpůrných opatření.
  • Po novele Školského zákona č. 561/2004 Sb., § 16, 16a, 17, 18 a § 19 v platném znění, škola zabezpečuje vzdělávání žáků se SVP v souladu se zařazením do stupňů s využitím příslušných podpůrných opatření v souladu s vyhláškou a doporučením školského poradenského zařízení, možností školy a souhlasu zákonných zástupců při změně navrhovaného podpůrného opatření.
  • Pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami PO 1. stupně včetně nadaných zpracovává třídní učitel, případně učitel vyučovacího předmětu, za koordinace výchovného poradce PLPP (plán pedagogické podpory), PLPP má písemnou podobu. Tvorbě PLPP předchází vyjádření školního koordinátora nadání žáků nebo výchovného poradce na základě rozhovoru s třídním učitelem a vyučujícími žáka. O zařazení žáka do 1. stupně podpůrných opatření rozhoduje ředitel školy. V PLPP budou stanoveny metody práce se žákem, okruh vzdělávacích oblastí nebo předmětů, pro něž je vypracován, termín kontroly PLPP, termíny schůzky s pedgogy, vedením školy, zákonnými zástupci a žákem. Výchovný poradce koordinuje společně s třídním učitelem, případně školním koordinátorem pro nadání organizačně řídí vzdělávání žáka podle PLPP a jeho evaluační proces.
  • Pro žáky mimořádně nadané sestavuje škola na základě doporučení ŠPZ individuální vzdělávací plán (IVP). IVP mimořádně nadaného žáka sestavuje třídní učitel ve spolupráci s vyučujícími předmětů, v nichž se projevuje mimořádné nadání, za přímé koordinace výchovného poradce, ŠPZ. Zákonní zástupci žáka a žák spolupracují a jsou seznámení s jeho obsahem. IVP mimořádně nadaného žáka má písemnou podobu a je sestaven do jednoho měsíce od vyjádření ŠPZ. Jeho vyhodnocení je průběžné, za každé pololetí školního roku. IVP může být aktuálně doplňován v průběhu školního roku. Výchovný poradce zajistí písemný informovaný souhlas zákonného zástupce žáka, bez něhož nemůže být IVP realizován.
  • Specifikace podrůrných opatření, která mohou být využita jako PO pro nadané a mimořádně nadané žáky: předčasný nástup dítěte ke školní docházce, vzdělávání ve třídách nebo skupinách s rozšířenou výukou M - I, účast na výuce jednoho nebo více předmětů ve vyšším ročníku, obohacování vzdělávacího obsahu, zadávání specifických úkolů nebo projektů, nabídka VP nebo rozšiřujícíh aktivit.
  • Do systému péče o nadané a mimořádně nadané žáky mohou být začleněny také další subjekty v regionu - např. sportovní kluby, zájmové útvary školy, DDM a dalších  organizacích poskytujících volnočasové aktivity v rámci města bPříbrami a případně regionu.atp.
  • Specifikace možných prováděných PO a úprav vzdělávacího procesu pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami: dělení hodin ve vícepočetných třídách, respektování odlišných stylů učení jednotlivých žáků, respektování pracovního tempa žáků, střídání forem a činností, případné zařazení předmětů speciálně pedagogické péče a začlenění školních asistentů do tříd (využití dotačních grantových titulů), zajištění AP na základě doporučení ŠPZ jako PO, využívání skupinové a kooperativní výuky atp.,
  • V souladu s platným RVP ZV k 1. 9. 2019, je vypracován ŠVP ZV "Moje škola" - Č.j.:407/2019 a ŠVP ZV "Moje škola" pro žáky se sníženými úrovněmi očekávaných výstupů - minimální doporučená úroveň očekávaných výstupů v rámci PO přiznaných ŠPZ pro jednotlivé žáky jako podklad pro vypracování IVP pro tyto žáky.
  • Nově lze podpořit žáky cizince bezprostředně po nástupu do školy. Škola spolupracuje s Centrem podpory na integraci cizinců, které zajišťuje novou formu podpory pro žáky cizince i jejich rodiče a příbuzné, hned po nástupu žáků do školy v České republice, bezprostředně po příchodu ze zahraničí. Pro komunikaci s rodinou i žákem bude moci škola využít služeb tlumočníka.
  •  
  • VÝCHOVNÉ A VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE (kapitola 2. 1. jsou uvedeny u jednotlivých žákovských kompetencí v kapitole 2)
    jsou společné postupy na úrovni školy, které vedou k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků. Tyto výchovné a vzdělávací strategie jsou rovněž uplatňovány učiteli na úrovni jednotlivých vyučovacích předmětů tohoto školního vzdělávacího programu. Jsou rozpracovány pro jednotlivé kompetence pro kapitolu 2. 1. v kapitole 2. Výchovně vzdělávací strategie jsou účinnou didaktickou složkou a prolínají průběžně celým vzdělávacím a výchovným procesem ve škole i ve školském zařízení.