Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

1. ročník


Český jazyk a literatura


9  týdně, P
Jazyková výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • opravuje chybně vyslovenou hlásku či slovo
  • odlišuje sluchem i čtením krátké a dlouhé samohlásky
  • rozlišuje psací a tiskací písmena malé i velké abecedy
  • užívá nad dlouhými samohláskami čárku
  • člení slova na slabiky, hlásky - ze slabik a hlásek skládá slova
  • třídí slova a používá je ve větách
  • snaží se porozumět přečtené větě, opakuje ji
  • orientuje se v textu slyšeném i čteném, reprodukuje ho vlastními slovy
  • rozlišuje význam slova podle délky samohlásky (např. kolik a kolík)
  • vysvětluje význam známých slov a porovnává jej s významem jiného slova
  • přiřadí k sobě slova opačného významu
  • udržuje správné držení těla při psaní, správný úchop psacího náčiní, naklání správně sešit
  • ovládá cviky pro uvolnění ruky před psaním a je schopen je samostatně provést
  • dbá na úpravu v sešitě
  • napíše všechny číslice
  • pozná jednotlivá písmena ve vztahu k odpovídajícím hláskám
  • píše psací písmena velké i malé abecedy a ví, jak je napojit ve slovech
  • přepíše tiskací písmo do psané podoby, píše opisem psací písmo, napíše diktát slov a jednoduchých vět
  • učí se rozlišovat začátek a konec věty

- sluchová analýza a syntéza slabik, slov a délky samohlásek
- malá a velká písmena psací a tiskací abecedy
- interpunkční znaménka
- nácvik čtení otevřené a zavřené slabiky, skupiny souhlásek, slabikotvorných souhlásek, slov s -ě, slov se slabikami di, ti, ni
- hlasité a tiché čtení
- článek, nadpis, řádek, odstavec
- význam slova, přiřazování slov opačných
- základní návyky správného držení těla při psaní, správného úchopu psacího náčiní, správného sklonu sešitu
- nácvik základních tahů písmen a číslic
- tvary písmen, napojování do slabik a slov
- opis, přepis, diktát slov a jednoduchých vět
- velké písmeno na začátku věty a zakončení vět


 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

sluchové vnímání hlásek ve slovech, rozeznávání tvaru písmen

Kreativita

vyprávění o situacích na obrázku či prožitém ději, činnosti

Komunikace

ztvárnění modelových situací

Člověk a jeho svět

1. ročník

Místo, kde žijeme

Člověk a jeho svět

1. ročník

Místo, kde žijeme

Čtení a literární výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • samostatně čte slova ve větách, rozlišuje je sluchem i zrakem
  • volí vhodné tempo a hlasitost řeči
  • využívá znalosti hlasitého i tichého čtení
  • naslouchá četbě a přednesu
  • rozlišuje a používá pojmy - pohádka, hádanka, báseň, kniha, knihovna, knihkupectví, čtenář, básník, spisovatel, divadlo, herec
  • vyjadřuje kresbou nebo mluvou pocity z příběhu, své city
  • memoruje básničku a recituje ji
  • v krátkých mluvených projevech správně dýchá a volí vhodné tempo řeči
  • vybírá podstatné informace z textu
  • podílí se na dramatizaci pohádky, příběhu
  • podle obrázkové osnovy vypráví jednoduchý děj a řadí obrázky podle dějové posloupnosti

- přípravná cvičení sluchová a zraková, správné čtení slabik
- uvědomělé čtení slov a krátkých vět, pokouší se o správnou intonaci
- naslouchá četbě
- hlasité čtení ze Slabikáře, čítanky a dětských časopisů
- pojmy rozpočítadlo, říkanka, básnička, hádanka, pohádka
- pojmy loutkové divadlo, maňáskové divadlo, spisovatel, kniha, ilustrace
- vyjádření pocitů z četby kresbou
- recitace krátké básničky a říkadla
- reprodukce přečteného a slyšeného textu
- orientace v textu
- dramatizace pohádky
- nácvik přiměřeného tempa řeci a správného dýchání
- převyprávění pohádky či příběhu podle obrázkové osnovy

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

rozeznávání rozdílu tvaru písmen, sledování děje, vyprávění, dramatizace

Člověk a jeho svět

1. ročník

Lidé a čas

Komunikační a slohové dovednosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • podle obrázkové osnovy vypráví jednoduchý děj a řadí obrázky podle dějové posloupnosti
  • pozdraví, rozloučí se, omluví se, požádá o pomoc, poděkuje, vyřídí krátký vzkaz
  • respektuje základní komunikační pravidla rozhovoru

- komunikační žánry: pozdrav, oslovení, omluva, prosba, poděkování, blahopřání
- rozlišuje tykání a vykání
- seřadí obrázky podle dějové posloupnosti

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

dovednost umět se omluvit, pozdravit, požádat a představit se

Knihovna Jana Drdy

čtenářská gramotnost

Literární v přednesu

přednes básní dle vlastního výběru

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • pokouší se číst s porozuměním slova, věty a krátké texty
Kompetence komunikativní
  • rozvíjí svou aktivní i pasivní slovní zásobu