Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

1. ročník


Výtvarná výchova


1  týdně, P
Malba
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • získává teoretické a praktické dovednosti a poznatky v oblasti výtvarných prostředků
  • pojmenovává barvy
  • experimentuje s barvami a jejich mísením

- teorie malby, hry s barvami, mísení barev.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

mísení barev, hra s barvou

Psychohygiena

časové rozvržení práce

Kreativita

využití barev k vyjádření nálady, situace a pocitů

Kresba
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • pokouší se zvládat výtv. výrazové prostředky v oblasti kresby
  • poznává vlastnosti kresebných materiálů

- pokusy s vedením linie, šrafováním, rytmické řešení plochy s využitím různých kresebných prvků.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

vnímání jednoduchých kresebných útvarů

Kreativita

vyjádření svých pocitů kresbou

Komunikace

sdělení svých pocitů kresbou

Modelace
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • projevuje smysl a cit pro prostorové jevy, pro modelaci z různých materiálů
  • rozvíjí své prostorové vidění a cítění a své výtv. vyjadřování na základě svého pozorování prostorových jevů a vztahů

- výtvarné modelační materiály
- tvarování papíru

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

využití přírodnin z vycházky pro prostorové vyjádření

Sebepoznání a sebepojetí

tvarování z modelíny

Psychohygiena

rozvržení práce

Kreativita

tvarování předmětů

Uspořádání objektů do celků
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • pokouší se manipulovat a experimentovat s objekty, vnímá barevnost, plochu, tvar, prostor

- dotváření a kombinování
- drobný materiál, textil, předměty denní potřeby, druhotné materiály

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

sestavení městečka z krabiček - týmová práce

Člověk a svět práce

1. ročník

Konstrukční činnosti

Výtvarné prožívání přírody
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • v tvorbě projevuje své vlastní zkušenosti, seznamuje se s přírod. materiály

- pozorování přírodních útvarů
- dotváření a kombinace přírodních a umělých materiálů

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

figurky z přírodnin

Člověk a jeho svět

1. ročník

Rozmanitost přírody

Člověk a jeho svět

1. ročník

Rozmanitost přírody

Imaginace
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vnímá výtv. vyjádření všemi smysly -vizuálně, hapticky, pohybově
  • výtvarně vyjadřuje své poznatky o světě lidí

- výtvarné vyjadřování vztahů ve světě člověka, smyslového vnímání, pocitů a představ
- prožitkové aktivity

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

barevné vyjádření pocitů

Psychohygiena

barevné vyjádření pocitů

Kreativita

výtvarné vyjádření pocitů

Komunikace

výtvarné vyjádření svého přání

Aktivní práce s výtvarným dílem
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • pokouší se organizovat vlastní výtv. tvorbu
  • své výtv. vyjádření využívá ke komunikaci a sdělení

- setkávání s uměleckými díly
- kombinované techniky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

návštěva galerie, reflexe z návštěvy

Ilustrace, ilustrátoři
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • seznamuje se s ilustrátory a pokouší se rozlišit jejich výtv. vyjadřování

- ilustrátoři dětské knihy, význam ilustrace a její vztah k literárnímu textu

Volné a užité výtv. umění, lidová tvorba, architektura
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • poznává různé výtvarné formy, krásu v životě lidí interpretuje podle svých schopností a dovedností

- hračka, loutka, maňásek
- lidová řemesla
- architektura města
- výstavy a galerie, regionální památky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Poznávání lidí

seznámení se s krajovými zvyky Vánoc a Velikonoc

Člověk a jeho svět

1. ročník

Lidé a čas

Galerie Františka Drtikola

návštěva aktuálních výstav

Klíčové kompetence

Kompetence sociální a personální
  • dodržuje termín splnění úkolu a domluvená pravidla
  • učí se přijímat jedinečnost a odlišnost ostatních
Kompetence pracovní
  • v rámci svých možností si připravuje a udržuje v pořádku pracovní prostor a pracovní pomůcky