Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

1. ročník


Hudební výchova


1  týdně, P
Vokální činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zpívá na základě svých dispozic intonačně čistě a rytmicky přesně v jednohlase
  • dbá na správné dýchání a držení těla při pěveckém výkonu
  • provádí hlasová, dechová a jednoduchá rytmická cvičení
  • rozlišuje tón, zvuk, hlas mluvený a zpěvný
  • vytleská jednoduchý rytmus podle vzoru
  • rozlišuje krátké a dlouhé tóny

- pěvecký a mluvní projev
- rozvoj pěveckých dovedností
- hlasová hygiena
- zpěv lidových a dětských písní
- ukolébávka
- rytmická a melodická cvičení
- hra na tělo
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

rozlišení zvuků - sluchové vnímání

Mezilidské vztahy

respektování druhých ve sborovém zpěvu

Komunikace

respektování druhých ve sborovém zpěvu

Instrumentální činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • používá dětské rytmické nástroje k jednoduchým rytmickým cvičením a hudebnímu doprovodu
  • pojmenuje a rozliší základní hudební nástroje - klavír, kytaru, housle, flétnu a Orffovy nástroje

- jednoduchý doprovod na rytmické nástroje
- instrumentální hry s rytmickou a melodickou ozvěnou
- rytmizace, hudební hry
- rozpoznání základních hudebních nástrojů

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

seznámení se s instrumentálními nástroji a s jejich použitím

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

instrumentální doprovod ve skupině

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

příprava na vystoupení

Hudebně pohybové činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • provádí hudebně pohybové činnosti
  • reaguje pohybem na znějící hudbu
  • nacvičuje jednoduché taneční hry

- správné držení těla
- chůze, poskoky, jednoduché taneční kroky, pochod
- pohybový doprovod znějící hudby
- pohybové vyjádření vlastností tónu, tempa a emocionálního zážitku z hudby
- rytmus spojený s pohybem

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

vyjádření rytmu hudby pohybem (chůze, běh, poskoky)

Kreativita

vyjádření pocitu z hudby pohybem

Mezilidské vztahy

provední jednoduchých tanečních her

Komunikace

řeč těla a zvuků

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

volba hudby, nástrojů a druhu tance

Tělesná výchova

1. ročník

Rytmické činnosti s hudbou

Tělesná výchova

1. ročník

Rytmické činnosti s hudbou

Poslechové činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zpívá a rozpozná vybrané vánoční koledy
  • seznámí se s hymnou ČR a vysvětlí smysl textu
  • rozliší vybrané hudební nástroje podle zvuku
  • odliší hudbu vokální, instrumentální, vokálně instrumentální

- poslech a zpěv koled
- seznámení s hymnou ČR
- vokální a instrumentální hry s rytmickou a melodickou ozvěnou
- hledání základních hudebních nástrojů v jednoduchých ukázkách
- hudba vokální, instrumentální, vokálně instrumentální, lidský hlas, hudební nástroj

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

poslechem rozeznává některé nástroje

Hodnoty, postoje, praktická etika

vybírá písně vhodné k vystoupení

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

rozlišuje koledy nebo lidové písně

Klíčové kompetence

Kompetence sociální a personální
  • učí se přijímat jedinečnost a odlišnost ostatních