Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

2. ročník


Český jazyk a literatura


10  týdně, P
Jazyková výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vyslovuje pečlivě a správně všechny hlásky, opravuje chybně vyslovenou hlásku či slovo
  • rozlišuje spisovný a nespisovný jazyk
  • dodržuje hygienické návyky psaní
  • užívá psací písmena velké i malé abecedy, správně je napojuje ve slovech
  • napíše diktát jednoduchých vět
  • dbá na úpravu v sešitě
  • rozdělí slovo na konci řádku po slabikách
  • rozlišuje souhlásky i samohlásky
  • zdůvodní a píše slova s párovou souhláskou na konci i uvnitř slova
  • odlišuje sluchem i čtením krátké a dlouhé samohlásky, zdůvodní čárku a kroužek
  • rozliší slova opačného významu, přiřazuje ke slovu slovo opačného významu
  • užívá pojmy slovo nadřazené, podřazené a slova souřadná, prakticky určí tyto vztahy mezi slovy, vymyslí slovo v daném vztahu
  • rozlišuje podstatné jméno a sloveso, používá je ve správných tvarech
  • rozlišuje začátek a konec věty
  • užívá základní spojky a spojovací výrazy, umí je prakticky použít
  • jednoduché věty vhodně spojuje do souvětí
  • rozlišuje druhy vět a sám tvoří vlastní
  • odůvodní a napíše i/y po tvrdých a měkkých souhláskách
  • rozlišuje slabiky dě, tě, ně, bě, pě, vě, mě
  • rozlišuje vlastní jména osob, zvířat, místní pojmenování

- věta a souvětí
- věta v mluvené i psané podobě
- spojení dvou i více vět, využití spojek
- druhy vět
- interpunkce na konci věty
- pořádek věty
- abeceda a řazení slov podle abecedy
- věta - slovo
- slova nadřazená, podřazená, souřadná a slova opačného významu
- pořádek slov ve větě
- slovo, slabika, hláska
- rozdělení hlásek - samohlásky, souhlásky, dvojhlásky
- samohlásky krátké, dlouhé
- souhlásky tvrdé a měkké, párové souhlásky na konci a uvnitř slov
- slabikotvorné r,l; slova se skupinami dě, tě, ně, bě, pě, vě, mě
- slabika jako nástroj pro dělení slov na konci řádku
- seznámení se s některými slovními druhy (podstatná jména, slovesa, předložky)
- vlastní jména osob a měst
- základní hygienické návyky správného psaní
- tvary písmen a číslic

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

třídění slov do souborů dle určených pravidel

Čtení a literární výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • využívá četbu jako zdroj poznatků
  • volí vhodné tempo a hlasitost řeči
  • dbá na správnou intonaci, hlasitost řeči, hovoří přiměřeným tempem
  • vyjadřuje svůj názor, pocity, city
  • vhodně vyžívá nonverbální prostředky komunikace
  • zdokonaluje se v plynulosti hlasitého čtení a rychlosti tichého čtení
  • správně dýchá, přirozeně frázuje a volí přiměřené tempo
  • naslouchá přednesu,memoruje básničku a recituje ji
  • orientuje se v textu, vyhledává odpovědi na otázky, hledá klíčová slova
  • dramatizuje jednoduchý text

- čtení pozorné, plynulé jednoduchých vět
- přirozená intonace
- hlasité i tiché čtení s porozuměním
- výtvarný doprovod k textu, ilustrátor knihy
- orientace ve čteném textu
- dramatizace pohádky
- volná reprodukce přečteného nebo slyšeného textu
- poslech četby poezie a prózy
- přednes básniček, říkanek
- báseň, verš, rým, rytmus
- řešení hádanek
- seznámení s knihou o přírodě a o věcech
- divadlo - herec, divák, maňásky, loutky
- rozvíjení znělého hlasu
- nácvik přiměřeného tempa řeci a správného dýchání
- domýšlení jednoduchých příběhů
- praktické a věcné naslouchání
- porozumění pokynům
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

dramatizace pohádky

Komunikace

přednášení básní

Výtvarná výchova

2. ročník

Ilustrace, ilustrátoři

Člověk a jeho svět

2. ročník

Místo, kde žijeme

Člověk a jeho svět

2. ročník

Lidé kolem nás

Výtvarná výchova

2. ročník

Ilustrace, ilustrátoři

Komunikační a slohové útvary
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • užívá slušné oslovení, prosbu a poděkování, uplatňuje pravidla slušného vystupování
  • poznává základní pravidla telefonického rozhovoru
  • zjednodušeně vypráví vlastní zážitky, pracovní postup; volí při tom vhodná slova
  • napíše adresu, krátký dopis, pozdrav, blahopřání
  • řadí věty v textu podle posloupnosti děje
  • odlišuje názvy verš, rým, básnička, říkanka, pohádka, příběh

- základní formy společenského styku: adresa,oslovení, pozdrav,poděkování,omluva,prosba, blahopřání, pozvánka
- děj - základ vypravování
- využívání jednoduché osnovy
- jednoduchý popis




Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

vypravování jednoduchého příběhu a skládání osnovy

Knihovna Jana Drdy

čtenářská gramotnost

Literární v přednesu

přednes básní dle vlastního výběru

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • pokouší se číst s porozuměním slova, věty a krátké texty
Kompetence k řešení problémů
  • sděluje vlastní výsledky
Kompetence komunikativní
  • rozvíjí svou aktivní i pasivní slovní zásobu
  • vyslechne druhého
  • dodržuje pravidla zdvořilého chování
Kompetence sociální a personální
  • učí se přijímat jedinečnost a odlišnost ostatních