Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

2. ročník


Tělesná výchova


2  týdně, P
Základní poznatky z TV a sportu, bezpečnost, organizace a hygiena v TV
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • užívá základní pravidla chování při Tv a sportu a řídí se jimi
  • reaguje na základní pokyny a gesta učitele
  • dovede se samostatně převléknout do cvičebního úboru a umýt se
  • ošetří drobná poranění a přivolá pomoc

- základní pojmy spojené s činnostmi, cvičebními prostory a vybavením
- smluvené signály a povely, znamení, gesta aj.
- zásady bezpečnosti při TV a sportu
- první pomoc při drobných poraněních, přivolání pomoci
- příprava a úklid nářadí a náčiní
- příprava pro pohybovou činnost (oblečení,obutí atd.)
- osobní hygiena při pohybových aktivitách

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

seznamování se se základními signály

Člověk a jeho svět

2. ročník

Člověk a jeho zdraví

Člověk a jeho svět

2. ročník

Člověk a jeho zdraví

Průpravná, kondiční, koordinační, relaxační a vyrovnávací cvičení
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zhodnotí si své pohybové přednosti a nedostatky a snaží se je ovlivňovat
  • dodržuje zásady správného sezení, držení těla ve stoji, dýchání
  • zařazuje do svého režimu zdravotní cvičení a pohybové činnosti osvojené při TV

- správné držení těla
- příprava organismu pro různé pohybové činnosti

Gymnastika
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • provede kotoul
  • osvojuje si skoky snožmo z trampolínky a základy gymnastického odrazu
  • pojmenovává základní náčiní a nářadí

- průpravná gymnastická cvičení
- akrobacie: kotoul vpřed, vzad
- přeskok: nácvik odrazu,výskok do vzporu dřepmo na sníženou švédskou bednu
- kladinka: chůze s dopomocí

Rytmické činnosti s hudbou
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vyjadřuje jednoduché melodie pohybem
  • snaží se o estetické držení těla

- základní estetický pohyb těla a jeho částí (chůze, běh, poskoky, obraty)
- rytmizovaný pohyb
- nápodoba pohybem

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

pohybové aktivity na hudbu

Hodnoty, postoje, praktická etika

chůze se správným držením těla

Hudební výchova

2. ročník

Hudebně pohybové činnosti

Hudební výchova

2. ročník

Hudebně pohybové činnosti

Úpoly
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • pokouší se o pád vzad skulením do klubíčka

- přetahy a přetlaky

Atletika
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozezná základní atletické disciplíny
  • používá zákl. techniku běhu, skoku do dálky, hodu míčkem

- průpravná cvičení pro ovlivňování rychlosti, vytrvalosti, odrazové síly a obratnosti
- běh: rychlý běh na 20 až 60 metrů, motivovaný běh v terénu
- skok: skok do dálky z rozběhu - odraz z pásma širokého 50 cm, spojení běhu s odrazem
- hod: hod míčkem z místa, hod z chůze

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

nácvik hodů, skoků do dálky

Mezilidské vztahy

běh ve dvojicích na čas

Pohybové hry a netradiční pohybové činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • hraje pohybové hry se spolužáky i mimo TV
  • používá k pohybové hře hračky a jiné předměty

- pohybové hry s využitím netradičního náčiní
- využití přírodního prostředí

Sportovní hry
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • hází a chytá míče
  • užívá pojmy označující náčiní, dovednosti, části hřiště a sportovní hry

- držení míče jednoruč a obouruč
- manipulace s míčem odpovídající velikosti a hmotnosti
- základní přihrávky rukou a nohou

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

házení míčem na cíl

Hodnoty, postoje, praktická etika

vysvětlování si hesla "Není důležité zvítězit, ale zúčastnit se"

Plavání
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti při plavání s pomocí učitele nebo rodičů
  • adaptuje se na vodní prostředí

- základní hygiena při plaveckém výcviku
- plavání ve volné vodě

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

seznámení se s plaveckými styly

Turistika a pobyt v přírodě
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • připraví se na turistickou akci ( obléct, sbalit batoh ) - i za pomoci dospělých
  • používá zákl. techniku chůze v terénu ( i se zátěží)
  • překonává přírodní překážky

- způsob pohybu v terénu, chování v přírodě
- elementární ochrana přírody
- chůze v terénu ve skupině, pochodovém tvaru
- základní zásady bezpečnosti a hygieny při pobytu v přírodě, první pomoc
- využití pohybových her v přírodním prostředí
- orientace v přírodě

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Mezilidské vztahy

chůze v terénu, hledání správné cesty podle přírodních zdrojů

Turistika

poznávání okolí

Kurz plavání

výuka plavání pod odborným dohledem

Projektový týden pro lepší kondici

pro všechny žáky naší školy, prověření vlastní tělesné kondice, soutěžení za svoji třídu, nové rekordy školy

Atletická všestrannost

výběr nejlepších žáků z ročníku

Vybíjená

výběr nejlepších žáků z ročníku

MC Donald cup

výběr nejlepších žáků z ročníku

Celoroční školní soutěž Pohár atletické všestrannosti

zapojení všech žáků školy do atletických disciplín, vyhodnocení nejlepších výsledků žáka za školní rok a nejlepších atletů za školu

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • chápe význam pohybu pro zdraví
Kompetence komunikativní
  • seznamuje se smluvenými signály a gesty
Kompetence občanské
  • neohrožuje zdraví své ani svých spolužáků a učí se vhodně reagovat
  • seznamuje se s poskytnutím první pomoci a způsobem přivolání pomoci