Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

2. ročník


Hudební výchova


1  týdně, P
Vokální činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zpívá na základě svých dispozic intonačně čistě a rytmicky přesně v jednohlase
  • využívá při zpěvu získané pěvecké dovednosti
  • zazpívá naučené písně
  • rozlišuje rytmus pomalý a rychlý, melodii stoupavou a klesavou, zeslabování a zesilování
  • vytleská rytmus říkadel a jednoduchých písní
  • improvizuje v rámci nejjednodušších hudebních forem
  • používá pojmy notová osnova, noty, houslový klíč

- pěvecký a mluvní projev
- rozvoj pěveckých dovedností - hospodárné dýchání, zřetelná výslovnost, uvolněné zpívání, rozvoj hlavového tónu, rozšiřování hlasového rozsahu
- hlasová hygiena
- rytmická a melodická cvičení, hudební rytmus, hra na tělo
- zpěv lidových a dětských písní, pochodové písně, jednoduchý kánon
- vzestupná a sestupná melodie
- rozlišování tempa, dynamiky
- hudební pojmy - notová osnova, noty, houslový klíč
- hodnota not (nota celá a půlová)
- taktování dvoučtvrťového taktu




Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

učení se novým textům

Instrumentální činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • provede jednoduchý doprovod na rytmické nástroje a jednoduchá rytmická cvičení
  • rozpozná a rozlišuje základní hudební nástroje podle zvuku

- jednoduchý doprovod na rytmické nástroje
- instrumentální hry s rytmickou a melodickou ozvěnou
- reprodukce jednoduchých motivů, témat, jednoduchých skladbiček pomocí rytmických nástrojů
- hudební hry a improvizace
- poznávání dalších hudebních nástrojů (trubka, varhany, kontrabas)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

hra na Orffovy nástroje

Hudebně pohybové činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • reaguje pohybem na znějící hudbu
  • nacvičuje jednoduché hudebně pohybové hry

- procvičování již osvojené pohybové činnosti
- osvojení poskoku, držení rukou při tanečním pohybu, dvoudobá chůze a tanec
- taktování dvoudobého taktu, mazurka
- pohybový doprovod znějící hudby
- pohybové vyjádření vlastností tónů a emocionálního zážitku z hudby
- pohybové vyjádření stoupání a klesání melodie a její ukončenosti
- pohybová improvizace

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

tančení mazurky, polkového kroku

Tělesná výchova

2. ročník

Rytmické činnosti s hudbou

Tělesná výchova

2. ročník

Rytmické činnosti s hudbou

Poslechové činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozpozná a rozlišuje základní hudební nástroje podle zvuku
  • rozlišuje tempo a dynamiku
  • odliší hudbu vokální, instrumentální, lidský hlas, hudební nástroj

- kvality tónů (libost, nelibost), vztahy mezi tóny (melodie)
- hudební výrazové prostředky, hudební prvky
- skladby dle výběru učitele přiměřené věku
- poslech dětského sboru
- hudební styly (hudba pochodová, taneční, ukolébavka..)
- hudba vokální, instrumentální, vokálně instrumentální, lidský hlas, hudební nástroj

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

poslech a rozlišování hudebních žánrů

Klíčové kompetence

Kompetence sociální a personální
  • učí se přijímat jedinečnost a odlišnost ostatních
Kompetence občanské
  • aktivně přijímá kulturní, historické tradice