Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

2. ročník


Člověk a jeho svět


2  týdně, P
Místo, kde žijeme
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zná nejvýznamnější místa v okolí
  • žák se bezpečně orientuje v okolí školy a svého bydliště
  • samostatně se pohybuje po budově školy
  • rozeznává vybrané značky pro chodce
  • má základní znalosti o ČR

- cesta do školy
- škola
- domov
- obec,místní krajina
- dopravní prostředky
- Česká republika

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

seznamování se a informování ostatních o dění v našem městě a okolí

Český jazyk a literatura

2. ročník

Čtení a literární výchova

Lidé kolem nás
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zná role rodinných příslušníku a vztahy mezi nimi, rozlišuje blízké příbuzenské vztahy
  • vytváří si pozitivní vztahy ke spolužákům
  • posuzuje nutnost péče o mladší, handicapované a staré členy rodiny
  • má osvojené základy společenského chování

- rodina
- chování a soužití lidí

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Mezilidské vztahy

utváření pravidel třídy

Český jazyk a literatura

2. ročník

Čtení a literární výchova

Lidé a čas
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozlišuje rok kalendářní a školní, vyjmenuje měsíce
  • užívá správně pojmy hodina, den, týden, měsíc, rok, kalendář, datum
  • na hodinách určí čtvrt, půl,tři čtvrtě a celou
  • sleduje významná data rodiny, popisuje, jak je rodina prožívá
  • porovnává zvyky, obyčeje a způsob práce lidí v minulosti a současnosti, oceňuje výsledky jejich práce
  • snaží se za pomoci dospělých dodržovat vhodný denní režim

- orientace v čase a časový řád
- současnost a minulost v našem životě
- denní režim
- Vánoce
- Velikonoce
- rodinné oslavy

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Poznávání lidí

porovnávání a dodržování zvyků a obyčejů

Matematika

2. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Výtvarná výchova

2. ročník

Volné a užité výtv. umění, lidová tvorba, architektura.

Rozmanitost přírody
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • pozoruje, porovnává a popíše změny v jednotlivých ročních obdobích v přírodě
  • třídí své získané vědomosti a pozorování
  • uvádí a třídí nejznámější rostliny a živočichy
  • pojmenovává zvířata domácí , volně žijící
  • porovnává základní stromy, keře a byliny
  • utváří si pozitivní a odpovědný vztah k přírodě
  • pojmenovává základní druhy ovoce a zeleniny, pozná rozdíly mezi dřevinami a bylinami

- roční období v přírodě
- proměny přírody v jednotlivých ročních obdobích
- kalendář přírody
- živá příroda
- rostliny, houby
- živočichové – základní společenstva
- působení lidí na krajinu a životní prostředí







 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

sledování rostlin a popisování změn v ročních obdobích

Vztah člověka k prostředí

třídění odpadu

Výtvarná výchova

2. ročník

Výtvarné prožívání přírody

Výtvarná výchova

2. ročník

Výtvarné prožívání přírody

Člověk a svět práce

2. ročník

Pěstitelské činnosti

Člověk a jeho zdraví
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • uplatňuje hygienické návyky a zvládá sebeobsluhu
  • snaží se vědomě dodržovat základy správné životosprávy
  • dodržuje zásady bezpečného chování vůči sobě i ostatním
  • dodržuje základní pravidla pro chodce

- člověk a lidské tělo
- části lidského těla
- péče o zdraví a zdravá výživa
- nemoc, úraz,  prevence
- pravidla dopravy

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

popisování částí lidského těla

Psychohygiena

tvoření vlastního denního režimu

Tělesná výchova

2. ročník

Základní poznatky z TV a sportu, bezpečnost, organizace a hygiena v TV

Tělesná výchova

2. ročník

Základní poznatky z TV a sportu, bezpečnost, organizace a hygiena v TV

Člověk a svět práce

2. ročník

Příprava pokrmů

Vycházka

kulturní památka Svatá Hora.

EVVO

sběr papíru, jiných druhotných surovin a třídění odpadu

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • pokouší se číst s porozuměním slova, věty a krátké texty
Kompetence k řešení problémů
  • s pomocí učitele dokáže pojmenovat problém
  • učí se brát si poučení z problémové situace
Kompetence komunikativní
  • dodržuje pravidla zdvořilého chování