Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

3. ročník


Český jazyk a literatura


9  týdně, P
Jazyková výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozlišuje spisovný a nespisovný jazyk
  • pracuje podle zadání v učebnici
  • určuje kořen slova a k danému slovu přiřazuje slovo příbuzné
  • vyjmenuje vyjmenovaná slova, používá jejich tvary ve větách, nachází k nim slova příbuzná, odůvodňuje pravopis i/y
  • zdokonaluje se v určování rodu a čísla u podst. jm.
  • zdokonaluje se v určování osoby, čísla a času sloves v oznamovacím způsobu
  • zdokonaluje se v určování většiny slovních druhů
  • rozlišuje druhy vět oznamovací, tázací, rozkazovací, přací; zná a správně používá tečku, vykřičník, otazník
  • vyhledává ve větách základní skladební dvojice
  • využívá základní spojky a spojovací výrazy
  • rozliší věty a souvětí, určí počet vět v souvětí, jednotlivé věty spojuje do souvětí

- věta a souvětí
- spojování vět; spojky a jejich funkce, spojovací výrazy
- interpunkce na konci věty
- slovo a skutečnost
- slova významem podobná, protikladná, příbuzná
- hláskosloví
- vyjmenovaná slova a slova k nim příbuzná
- poznávání slovních druhů, ohebné a neohebné
- vlastní jména
- mluvnické kategorie podstatných jmen a sloves ( rod, číslo, pád, osoba, čas)









Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

třídění slov do skupin podle daných kritérií

Anglický jazyk - 1. cizí jazyk

3. ročník

At school (ve škole)

Čtení a literární výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zdokonaluje se v plynulém a výrazném čtení a v četbě s porozuměním, dbá na správnou intonaci
  • využívá četbu jako zdroj poznatků
  • memoruje básničku a recituje ji
  • čte samostatně knihy a vypráví o svých pocitech
  • rozlišuje a používá pojmy - pohádka, hádanka, říkanka, báseň, sloka, rým, verš, kniha, knihovna, knihkupectví, čtenář, básník, spisovatel, ilustrátor, divadlo, herec, jeviště, hlediště, režisér, hlavní postavy
  • orientuje se literárních druzích a v žánrech - poezie a próza (rozlišuje je), pověst, povídka, pohádka, bajka
  • zdokonaluje se v psaní krátkého textu v próze či poezii, dodržuje slovosled
  • orientuje se v textu, vyhledává odpovědi na otázky, hledá klíčová slova
  • dramatizuje jednoduchý text
  • hledá podstatné informace v textu
  • text podle zadání přetransformuje

- čtení pozorné, plynulé, členění textu, intonace
- rychlé čtení tiché
- četba jako zdroj poznatků a prožitků
- volná reprodukce přečteného nebo slyšeného textu
- domýšlení příběhu
- orientace v dětské knize
- besedy o knihách, charakteristika literární postavy, atmosféra děje
- výtvarný doprovod k textu
- dramatizace
- přednes básně
- využití poezie, prózy, divadla
- orientační prvky v textu
- věcné čtení
- praktické a věcné naslouchání
- porozumění pokynům
- komunikace citů

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

volná reprodukce přečteného textu

Kreativita

domýšlení příběhu

Komunikace

přednášení básní

Člověk a jeho svět

3. ročník

Místo, kde žijeme

Člověk a jeho svět

3. ročník

Rozmanitost přírody

Výtvarná výchova

3. ročník

Ilustrace, ilustrátoři.

Anglický jazyk - 1. cizí jazyk

3. ročník

At happy house (doma)

Člověk a jeho svět

3. ročník

Lidé kolem nás

Člověk a jeho svět

3. ročník

Lidé a čas

Výtvarná výchova

3. ročník

Ilustrace, ilustrátoři.

Komunikační a slohové útvary
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vypravuje podle osnovy
  • naslouchá druhému, vyjadřuje svůj názor, pocity
  • pozdraví, rozloučí se, omluví se, požádá o pomoc, poděkuje, vyřídí krátký vzkaz
  • využívá znalostí o základních pravidlech telefonického rozhovoru
  • vhodně využívá nonverbální prostředky komunikace
  • dbá na správnou posloupnost děje při popisu či vyprávění, tvoří jednoduchá sdělení
  • napíše adresu, krátký dopis, pozdrav, blahopřání
  • vytváří věty s využitím vhodných jazykových i zvukových prostředků
  • seřadí věty v textu

- stylizace, kompozice
- členění jazykového projevu
- souvislé jazykové projevy
- otázky a odpovědi
- reprodukce textu podle obrázkové osnovy
- jednoduchá osnova
- popis jednoduchých předmětů
- společenský styk a komunikace: adresa, pozdrav, blahopřání, pozvánka, krátký dopis, uvítání, rozloučení, oslovení, omluva, prosba

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

psaní blahopřání, jednoduchého dopisu

Komunikace

vytváření otázek a odpovědí

Knihovna Jana Drdy

čtenářská gramotnost

Literární v přednesu

přednes básní dle vlastního výběru

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • čte s porozuměním texty přiměřené obtížnosti
  • propojuje nové poznatky s předešlými zkušenostmi
  • poznává svou chybu a snaží se ji opravit
Kompetence komunikativní
  • vyslechne druhého
Kompetence sociální a personální
  • chápe zásady týmové práce a je ochoten přijmout určitou roli