Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

3. ročník


Tělesná výchova


2  týdně, P
Základní poznatky z TV a sportu, bezpečnost, organizace a hygiena v TV
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • uplatňuje zásady hygieny a bezpečnosti při pohybových aktivitách
  • ošetří i větší poranění poranění a přivolá pomoc
  • získávává informace o Tv a sportu
  • dodržuje zásady fair play
  • zaznamenává základní údaje o pohybových výkonech
  • uvědomuje si význam zařazení pohybových činností do svého denního režimu

- význam pohybu pro zdraví a vývoj organismu
- vhodné množství pohybu a jeho rozložení v režimu dne
- základní pojmy spojené s novými činnostmi, cvičebními prostory a vybavením
- zásady bezpečnosti při TV a sportu
- první pomoc při poranění a přivolání pomoci
- vhodné prostředí pro TV a sport, nevhodné pohybové činnosti
- osobní hygiena při pohybových aktivitách
- jednání fair play
- zdroje informací o TV a sportu (časopisy, knihy, televize, rozhlas aj. )

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

dodržování smluvených pravidel

Člověk a jeho svět

3. ročník

Člověk a jeho zdraví

Člověk a jeho svět

3. ročník

Člověk a jeho zdraví

Průpravná, kondiční, koordinační, relaxační a vyrovnávací cvičení
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • předvede několik základních cviků z každé osvojované oblasti
  • užívá základní způsoby rozvoje kondičních a koordinačních předpokladů
  • soustřeďuje se na správné provedení pohybu

- správné držení těla
- význam soustředění při cvičení, prožívání cviků
- příprava organismu pro různé pohybové činnosti

Gymnastika
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • poskytuje základní dopomoc a záchranu při cvičení
  • provede kotoul vpřed, vzad
  • pokouší se o modifikaci kotoulů
  • provádí odraz z můstku a trampolínky
  • přejde kladinku

- pojmy: základní cvičební polohy, postoje, pohyby paží, nohou, trupu, názvy nářadí a náčiní
- průpravná gymnastická cvičení
- základní záchrana a dopomoc při cvičení
- akrobacie: kotoul vpřed, vzad a jejich modifikace
- přeskok: nácvik odrazu z můstku, výskok do vzporu dřepmo na sníženou švédskou bednu
- kladinka: chůze s dopomocí, bez dopomoci

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

hodnocení svých výkonů

Rytmické činnosti s hudbou
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • tančí se žákem opačného pohlaví
  • seznamuje se se základními lidovými a umělými tanci
  • pokouší se o valčíkový a polkový krok

- základní pojmy
- základní estetický pohyb těla a jeho částí (chůze, běh, poskoky, obraty)
- hudebně pohybové vztahy (rytmus , tempo, takt, melodie)
- nápodoba pohybem
- držení partnerů při tancích, vzájemné chování při tancích
- základní taneční krok 2/3, 2/4

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Hudební výchova

3. ročník

Hudebně pohybové činnosti

Hudební výchova

3. ročník

Hudebně pohybové činnosti

Úpoly
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • pokouší se o bezpečně zvládnutý pád vzad

- přetahy a přetlaky
- pády vzad skulením do kolébky, kotoulem přes rameno

Atletika
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • měří a zapisuje výkony v disciplínách
  • upravuje doskočiště, vydává povely pro start
  • snaží se používat základní atletické pojmy
  • používá správnou techniku běhu rychlého a vytrvalostního
  • používá polovysoký start
  • provádí skok do dálky z rozběhu s odrazem z břevna
  • hází míčkem z místa a chůze

- startovní povely a signály
- průpravná cvičení pro ovlivňování rychlosti, vytrvalosti, odrazové síly a obratnosti
- pojmy:části běžecké dráhy, skokanských sektorů, pomůcky na měření výkonů, úpravu doskočiště
- běh: běžecká abeceda, rychlý běh do 60m, motivovaný běh v terénu, vytrvalostní běh, polovysoký start
- skok: skok do dálky z rozběhu - odraz z břevna, rozměření rozběhu, spojení běhu s odrazem
- hod: hod míčkem z místa, z chůze , z rozběhu














Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Pohybové hry a netradiční pohybové činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • hraje známé pohybové hry, hledá varianty známých her
  • pokouší se o využití netradičního náčiní pro hry

- základní organizační povely a pravidla k osvojovaným hrám
- využití předmětů denní potřeby k pohybovým hrám a netradičního náčiní
- využití přírodního prostředí

Sportovní hry
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • používá základní pojmy spojené se sportovními hrami
  • zvládá základní způsoby házení a chytání míče ( i jiného náčiní )
  • hraje konkrétní hry se zjednodušenými pravidly
  • uplatňuje zásady fair play

- základní pojmy spojené s činnostmi, náčiním, oblečením a hřištěm
- základní spolupráce ve hře
- jednoduchá organizace utkání
- přihrávka jednoruč a obouruč, chytání jednoruč a obouruč
- pohyb s míčem, vedení míče
- střelba jednoruč a obouruč ( na koš, na branku)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

vytváření pravidel pro bezpečný boj

Plavání
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • pojmenovává základní činnosti ve vodě
  • dodržuje zásady bezpečnosti a hygieny při plavání
  • uvědomuje si nebezpečí plavání v neznámé vodě
  • používá alespoň jeden plavecký styl

- základní hygiena při plaveckém výcviku
- plavání ve volné vodě
- cvičení na seznámení s vodou, orientaci ve vodě a pod vodou pro osvojení plaveckách dovedností
- splývání
- dýchání do vody, pády a skoky do vody
- jeden plavecký způsob (prsa, kraul, znak)
- plavání úseků od 10m do 100m

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

chápe význam plavání pro svoje zdraví, ctí zásadu "Není důležité zvítězit, ale zúčastnit se"

Turistika a pobyt v přírodě
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • připraví se na turistiku, volí oblečení a obutí
  • pohybuje se v mírně náročném terénu
  • chová se ohleduplně k přírodě
  • spojuje turistiku s další pohybovou a poznávací činností

- způsob pohybu v terénu, chování v přírodě, orientace
- elementární ochrana přírody
- chůze v terénu ve skupině, pochodovém tvaru
- základní zásady bezpečnosti a hygieny při pobytu v přírodě
- první pomoc
- přeprava v různých dopravních prostředcích
- aplikace znalostí z jiných předmětů

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

turistické trasy popdle pokynů ukazatelů

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Kulturní diference

třídění poznatků z turistiky

Etnický původ

třídění poznatků z turistiky

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

řídí se pravidly chování v přírodě

Vztah člověka k prostředí

řídí se pravidly chování v přírodě

Člověk a jeho svět

3. ročník

Místo, kde žijeme

Anglický jazyk - 1. cizí jazyk

3. ročník

At the park (v parku)

Turistika

poznávání okolí

Kurz plavání

výuka plavání pod odborným dohledem

Projektový týden pro lepší kondici

pro všechny žáky naší školy, prověření vlastní tělesné kondice, soutěžení za svoji třídu, nové rekordy školy

Atletická všestrannost

výběr nejlepších žáků z ročníku

Vybíjená

výběr nejlepších žáků z ročníku

MC Donald cup

výběr nejlepších žáků z ročníku

Celoroční školní soutěž Pohár atletické všestrannosti

zapojení všech žáků školy do atletických disciplín, vyhodnocení nejlepších výsledků žáka za školní rok a nejlepších atletů za školu

Klíčové kompetence

Kompetence komunikativní
  • reaguje na smluvené signály a gesta
Kompetence občanské
  • učí se rozpoznávat krizové situace a přivolat první pomoc