Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

3. ročník


Hudební výchova


1  týdně, P
Vokální činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zpívá na základě svých dispozic intonačně čistě a rytmicky správně v jednohlase
  • rozvíjí pěvecké dovednosti
  • dbá na správné dýchání při zpěvu
  • zpívá vybrané písně
  • orientuje se v jednoduchém zápisu skladby
  • rytmizuje a melodizuje jednoduché texty, improvizuje v rámci nejjednodušších hudebních forem

- pěvecký a mluvní projev
- rozvoj pěveckých dovedností - rozvíjení hlavového tónu, měkké nasazení, vyrovnávání vokálů, sjednocování hlasového rozsahu
- zpěv lidových, umělých a zábavných písní
- jednoduchý kánon, seznámení s lidovým dvojhlasem
- vokální improvizace
- repetice
- rytmická cvičení, hra na tělo
- rytmizace a melodizace jednoduchého textu
- hodnota not (nota čtvrťová a osminová)
- hodnota pomlk (pomlka celá a půlová)
- taktování tříčtvrtečního a čtyřčtvrtečního taktu


Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

zpěv ve skupinách, příprava vystoupení

Instrumentální činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • využívá jednoduché hudební nástroje k doprovodné hře a k rytmickým cvičením
  • rozliší a pojmenuje další hudební nástroje - lesní roh, harfa, klarinet

- jednoduchý doprovod na rytmické nástroje
- reprodukce motivů, témat, jednoduchých skladeb pomocí rytmických nástrojů
- hudební improvizace
- rytmizace, melodizace a stylizace
- zdokonalování se v poznávání hudebních nástrojů (lesní roh, harfa, klarinet)

Hudebně pohybové činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • reaguje pohybem na znějící hudbu, pohybem vyjadřuje metrum, tempo, dynamiku, směr melodie
  • tančí jednoduché pohybové hry s tancem

- taneční hry se zpěvem
- pohybový doprovod znějící hudby - třídobý a čtyřdobý takt
- třídobá chůze a tanec (valčík, menuet)
- orientace v prostoru (pamětné uchování tanečních pohybů)
- pohybová improvizace
- pohybové vyjádření melodie, jejího charakteru, tempa, dynamiky a emocionálního zážitku z hudby

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

ztvárnění hudby tancem

Tělesná výchova

3. ročník

Rytmické činnosti s hudbou

Tělesná výchova

3. ročník

Rytmické činnosti s hudbou

Poslechové činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozlišuje jednotlivé kvality tónů, rozpozná výrazné tempové a dynamické změny v proudu znějící hudby
  • rozpozná v proudu znějící hudby některé hudební nástroje
  • seznámí se s životem a dílem A. Dvořáka a J. J. Ryby
  • rozpozná opakující se téma poslechové skladby
  • odliší hudbu vokální, instrumentální a vokálně instrumentální
  • posoudí roli posluchače

- kvality tónů, vztahy mezi tóny
- hudební formy (malá a velká písňová, rondo, variace)
- hudební výrazové prostředky, hudební prvky
- hudební styly a žánry (hudba taneční, slavnostní, pochodová, lidová a umělá)
- tvorba a život hudebních skladatelů regionu (A. Dvořák, J.J. Ryba)
- hudba vokální, instrumentální, vokálně instrumentální, lidský hlas, hudební nástroj
- interpretace hudby

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

rozbor hudební ukázky

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Vnímání autora mediálních sdělení

koncerty

Člověk a jeho svět

3. ročník

Místo, kde žijeme

Klíčové kompetence

Kompetence komunikativní
  • vyjádří klíčové myšlenky a stručně je shrne