Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

3. ročník


Člověk a jeho svět


2  týdně, P
Místo, kde žijeme
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • začlení svoji obec do příslušného kraje
  • vnímá pracovní, rekreační, kulturní a sportovní možnosti obce
  • pojmenuje hlavní světové strany, použije je při orientaci na mapě
  • správně pojmenuje naše hlavní město, prezidenta
  • uvědomuje si působení člověka na krajinu a životní prostředí
  • rozezná nebezpečí různého charakteru
  • rozezná vybrané značky
  • uplatňije základní pravidla účastníka silničního provozu
  • rozezná nebezpečí různého charakteru

- cesta do školy
- domov
- obec,místní oblast, její krajina a orientace v ní
- orientace podle světových stran
- ochrana životního prostředí)
- osobní bezpečí
- naše vlast - Česká republika
- mapy

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

seznamuje se a informuje ostatní o dění ve městě

Hodnoty, postoje, praktická etika

seznamuje se a informuje ostatní o dění ve městě

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

práce s mapou, vyhledávání údajů o sousedních státech

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

sdělování poznatků z běžných situací v rodině a v obci

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Fungování a vliv médií ve společnosti

vyhledávání informací v mediích

Práce v realizačním týmu

vyhledávání informací v mediích

Český jazyk a literatura

3. ročník

Čtení a literární výchova

Matematika

3. ročník

Geometrie

Hudební výchova

3. ročník

Poslechové činnosti

Tělesná výchova

3. ročník

Turistika a pobyt v přírodě

Lidé kolem nás
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • pojmenuje nejběžnější povolání a pracovní činnosti
  • vytváří si pozitivní vztahy ke spolužákům
  • svěří se s osobním problémem vzniklým ve škole i mimo ni
  • orientuje se v základní síti obchodů a služeb
  • ví, jak se zachovat při setkání s neznámými lidmi

- práce dospělých
- technika, obchod, služby
- kultura a sport
- rady na prázdniny

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Poznávání lidí

dramatizace- utváření pravidel třídy

Mezilidské vztahy

dramatizace- utváření pravidel třídy

Kooperace a kompetice

dramatizace- utváření pravidel třídy

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

hry- práce dospělých

Multikulturalita

hry- práce dospělých

Český jazyk a literatura

3. ročník

Čtení a literární výchova

Lidé a čas
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • pozná různé lidské činnosti
  • srovnává proměny života v minulosti a přítomnosti
  • poznává pověsti daného regionu

- současnost a minulost v našem životě
- Vánoce
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

seznamování se s lidovýmí zvyky a tradicemi v jiných zemích

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

vytvoření mediálního sdělení pro školní časopis v týmu

Český jazyk a literatura

3. ročník

Čtení a literární výchova

Výtvarná výchova

3. ročník

Volné a užité výtv. umění, lidová tvorba, architektura.

Výtvarná výchova

3. ročník

Volné a užité výtv. umění, lidová tvorba, architektura.

Rozmanitost přírody
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozlišuje přírodniny, lidské výtvory, suroviny
  • rozpozná vybrané byliny a dřeviny, pojmenovává jejich části
  • poznává vyskytující se jedlé a jedovaté houby
  • zařazuje vybrané živočichy a rostliny do příslušných společenstev
  • zdůvodňuje důležitost ochrany přírody
  • provádí jednoduché pokusy a měří zákl. veličiny pomocí jednoduchých nástrojů a přístrojů

- živá a neživá příroda
- rostliny a živočichové
- životní podmínky
- rovnováha v přírodě
- ochrana přírody

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

provádění jednoduchých pokusů

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Ekosystémy

vytváření miniherbáře, pozorování využití krajiny v okolí domova

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

vytváření miniherbáře, pozorování využití krajiny v okolí domova

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

vyhledávání informací v mediích

Výtvarná výchova

3. ročník

Výtvarné prožívání přírody

Český jazyk a literatura

3. ročník

Čtení a literární výchova

Výtvarná výchova

3. ročník

Výtvarné prožívání přírody

Člověk a svět práce

3. ročník

Pěstitelské činnosti

Člověk a jeho zdraví
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • pojmenuje hlavní části lidského těla
  • určuje funkce částí a orgánů lidského těla
  • uplatňuje zásady zdravého životního stylu
  • posuzuje místa a situace, kdy je ohroženo zdraví
  • posuzuje pravidla první pomoci, pokouší se stanovit postup v určitých mimořádných situacích
  • ovládá způsoby komunikace s operátory tísňových linek

- lidské tělo
- péče o zdraví
- zdravá výživa
- úrazy a jejich prevence, mimořádné situace
- osobní bezpečí, bezpečné místo pro hru a trávení volného času
- účastník silničního provozu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

tvorba vlastního správného denního režimu

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

ošetření drobných poranění a úrazů

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Fungování a vliv médií ve společnosti

diskuse - pozitivní a negativní vliv medií

Tělesná výchova

3. ročník

Základní poznatky z TV a sportu, bezpečnost, organizace a hygiena v TV

Anglický jazyk - 1. cizí jazyk

3. ročník

At the shop ( v obchodě)

Tělesná výchova

3. ročník

Základní poznatky z TV a sportu, bezpečnost, organizace a hygiena v TV

Člověk a svět práce

3. ročník

Příprava pokrmů

Vycházka

kulturní památka - Svatá Hora

EVVO

sběr papíru a druhotných surovin, třídění odpadu

Klíčové kompetence

Kompetence k řešení problémů
  • učí se brát si poučení z problémové situace, pokusí se hledat nové řešení
Kompetence komunikativní
  • vyslechne druhého
  • vyhledává nové informace v různých zdrojích samostatně, ve skupině i s pomocí učitele a dále s nimi pracuje
  • dodržuje pravidla zdvořilého chování
Kompetence sociální a personální
  • neodmítá názory ostatních, nebojí se požádat o pomoc, dokáže pomoci slabšímu
  • uvědomuje si nutnost vzájemné úcty v mezilidských vztazích
Kompetence občanské
  • chápe povinnost odmítat fyzické a psychické násilí, pozná útlak a kruté zacházení
  • chová s v souladu s vžitými morálními normami, ve škole se školním řádem
  • učí se rozpoznávat krizové situace a přivolat první pomoc