Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

4. ročník


Český jazyk a literatura


8  týdně, P
Jazyková výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • dbá na správné tvary písmen a úpravu např. poznámek a zápisů v sešitech
  • rozezná pojmy kořen, přípona, předpona, koncovka, hledá je ve slově a snaží se využít této znalosti pro pravopis
  • rozlišuje slovní druhy, v mluveném projevu využívá gramaticky správné tvary slov, určuje základní mluvnické kategorie sloves a podstatných jmen
  • je seznámen s pojmy podmět a přísudek, vyhledává je ve větě, poznává neúplnou zákl. skladební dvojici
  • využívá znalostí o větě jednoduché a souvětí, přetváří větu jednoduchou v souvětí s využitím vhodných spojovacích výrazů, vymýšlí takové věty
  • rozezná většinu spojovacích výrazů a snaží se je vhodně využívat v projevu mluveném i psaném
  • používá gramatická pravidla při psaní i/y ve slovech vyjmenovaných a slovech jim příbuzných a v koncovkách podstatných jmen
  • zdokonaluje se v určení základní skladební dvojice
  • uvědomuje si své schopnosti a silné stránky, utváří své pozitivní sebehodnocení

- spisovné tvary slov v psaném a mluveném projevu
- význam slov - slova jednoznačná a mnohoznačná, slova opačného a stejného významu (synonyma a   antonyma), citově zabarvená
- správné tvary písma při respektování osobního rukopisu
- úprava psaného textu
- stavba slov - kořen, předpona, přípona, koncovka
- vyjmenovaná slova a slova příbuzná
- určování slovních druhů
- vzory podstatných jmen
- slovesné způsoby
- stavba věty - věta jednoduchá a souvětí, vhodné spojovací výrazy
- základní skladební dvojice - podmět a přísudek - shoda
- přímá řeč a věta uvozovací
- mluvnické kategorie sloves a podstatných jmen
- základní skladební dvojice
- věta a souvětí
- spojovací výrazy

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

tvoření souborů slov, tvoření větných celků, doplňování tabulek s mluvnickými kategoriemi

Člověk a jeho svět

4. ročník

Lidé kolem nás

Anglický jazyk - 1. cizí jazyk

4. ročník

Welcome back! (vítejte zpět)

Anglický jazyk - 1. cizí jazyk

4. ročník

Happy families (šťastné rodiny)

Čtení a literární výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • čte tiše, hlasitě a uvědoměle, snaží se o správnou intonaci
  • popíše znaky pohádek a pověstí, objasní význam, vznik a způsoby šíření pohádek a pověstí
  • orientuje se v ději, domýšlí literární příběhy, dramatizuje je a využívá k dramatizaci loutky
  • reprodukuje a tvoří krátké texty
  • v textu vyhledává přímou řeč
  • pozná bajku a dobrodružnou literaturu, vyzná se v ději, hodnotí hlavní postavy, sestavuje osnovu
  • snaží se výrazně recitovat přiměřené texty – básně
  • pokouší se o vlastní tvorbu básní či krátkého literárního textu
  • rozlišuje a používá pojmy - pohádka, hádanka, říkanka, báseň, sloka, rým, verš, kniha, knihovna, knihkupectví, čtenář, básník, spisovatel, ilustrátor, divadlo, herec, jeviště, hlediště, režisér, hlavní postavy
  • orientuje se literárních druzích a v žánrech - poezie a próza (rozlišuje je), pověst, povídka, pohádka, bajka
  • sdílí své prožitky a pochopení četby s dalšími čtenáři

- správné a výrazné hlasité čtení - správná technika čtení
- tiché a uvědomělé čtení
- volná reprodukce textů
- tvorba vlastních textů
- pohádky a pověsti jako zdroj zážitků, poznatků o přírodě, zvířatech a lidech
- orientace v ději
- znaky pohádek a pověstí
- bajky a dobrodružná literatura, jejich znaky, dějová a časová posloupnost
- hlavní postavy a jejich hodnocení
- dramatizace, nácvik scénky, krátkého děje
- přímá řeč
- výrazný přednes - recitace
- vlastní tvorba básní
- pojmy - poezie, báseň, rým, verš, sloka, přirovnání, hádanka, říkanka

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

dramatizace textů

Člověk a jeho svět

4. ročník

Lidé a čas

Člověk a jeho svět

4. ročník

Lidé a čas

Výtvarná výchova

4. ročník

Volné a užité výtv. umění, architektura

Komunikační a slohové útvary
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • na přiměřené úrovni vypráví zážitek, příběh apod. písemnou a ústní formou
  • vede rozhovor s druhým o jejich potížích, přemýšlí nad konkrétní pomocí
  • využívá správné významy slov
  • zdokonaluje se ve vyprávění podle osnovy, sestaví jednoduchou osnovu, tvoří nadpisy, člení text
  • uplatňuje pravidla telefonování, oslovení, společenského styku
  • na přiměřené úrovni popíše pracovní postup, zvíře, věc, osobu
  • nachází podstatné znaky a informace v popisu
  • zdokonaluje se ve vyplňování jednoduchých tiskopisů a používá přitom hůlkové písmo, napíše SMS zprávu
  • rozpoznává spisovné a nespisovné tvary slov a vhodně je využívá v různých komunikačních situacích

- vypravování zážitků z prázdnin - následnost děje
- osnova, nadpis, členění projevu
- vypravování podle osnovy, sestavení osnovy s časovou posloupností
- popis zvířete, věci, osoby, jednoduchého pracovního postupu
- určování podstatných znaků a informací
- formy společenského styku ( adresa, dopis,pohled, telefonování, SMS zprávy)
- vyplnění poštovní poukázky, doručenky, zásilky, průvodky
- nácvik hůlkového písma
- písemné a ústní přání, požádání a poděkování

Knihovna Jana Drdy

čtenářská gramotnost

Literární v přednesu

přednes básní dle vlastního výběru

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • čte s porozuměním texty přiměřené obtížnosti
  • vědomě pracuje na svém zlepšení
  • snaží se rozlišovat důležité informace a cíle od méně důležitých
Kompetence komunikativní
  • vyhledává nové informace v různých zdrojích samostatně i ve skupině, s pomocí učitele s nimi dále pracuje
  • osvojuje si základy asertivity
Kompetence sociální a personální
  • neodmítá názory ostatních, nebojí se požádat o pomoc, dokáže pomoci slabšímu
  • uvědomuje si nutnost vzájemné úcty v mezilidských vztazích