Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

4. ročník


Matematika


5  týdně, P
Číselný obor 0 – 1 000 000
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • počítá do 1 000 000 po statisících, desetitisících a tisících
  • porovnává čísla do milionu
  • zaokrouhlí čísla na statisíce, desetitisíce, tisíce, sta, desítky
  • rozkládá čísla v desítkové soustavě
  • pamětně sčítá a odčítá čísla, která mají nejvýše dvě číslice různé od nuly, např.84 000 - 7 200 atd.
  • písemně sčítá a odčítá
  • pamětně násobí a dělí číslo do milionu jednociferným číslem
  • písemně násobí jedno a dvojciferným činitelem
  • písemně dělí jednociferným dělitelem, provádí odhad a kontrolu svého výpočtu
  • určí zbytek
  • provádí kontrolu pomocí kalkulačky
  • řeší slovní úlohy vedoucí k porovnávání čísel
  • řeší slovní úlohy na dva až tři početní výkony
  • vysvětlí a znázorní vztah mezi celkem a jeho částí vyjádřenou zlomkem na příkladech z běžného života
  • vyjádří celek z jeho dané poloviny, čtvrtiny, třetiny, pětiny, desetiny
  • porovná, sčítá a odčítá zlomky se stejným jmenovatelem v oboru kladných čísel

- čtení a zápis čísel, číselná osa
- rozklad čísel v desítkové soustavě, počítání po statisících, desetitisících, tisících
- porovnávání čísel do 1 000 000
- zaokrouhlování čísel na statisíce, desetitisíce, tisíce, sta, desítky
- pamětné a písemné sčítání a odčítání čísel v daném oboru
- násobení a dělení čísel v daném oboru
- pamětné násobení a dělení jednociferným číslem
- písemné násobení jednociferným a dvojciferným činitelem, kontrola výpočtu
- práce s kalkulačkou, provádění kontroly
- písemné dělení jednociferným dělitelem se zbytkem i beze zbytku, kontrola násobením
- pořadí početních výkonů, užívání závorek
- slovní úlohy na porovnávání čísel, na početní výkony, na vztahy o kolik více, o kolik méně, kolikrát více, kolikrát méně
- seznámení se zlomky, celek, část, zlomek, určování části celku pomocí obrázků
- čitatel, jmenovatel, zlomková čára
- sčítání a odčítání zlomků se stejným jmenovatelem
- řešení slovních úloh k určování poloviny, čtvrtiny, třetiny, pětiny, desetiny z celku

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

použití daných čísel v konkrétních situacích

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

seznámení s kurzem a cizími měnami

Člověk a jeho svět

5. ročník

Finanční gramotnost

Geometrie
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • určí vzájemnou polohu dvou přímek
  • sestrojí kolmici pomocí trojúhelníku s ryskou k dané přímce
  • sestrojí rovnoběžku s danou přímkou
  • narýsuje libovolný obdélník, čtverec a pravoúhlý trojúhelník
  • narýsuje kružnici s daným středem a daným poloměrem
  • graficky sčítá a odčítá délky úseček
  • pozná souměrný útvar
  • určí osu souměrnosti překládáním
  • určí obsah čtverce a obdélníku pomocí čtvercové sítě
  • seznámí se s jednotkami obsahu

- vzájemná poloha dvou přímek v rovině, rovnoběžky, různoběžky, průsečík, kolmice, rýsování kolmice pomocí trojúhelníku s ryskou
- kreslení a rýsování rovnoběžek a různoběžek, vyznačování průsečíku
- rýsování libovolného obdélníku, čtverce a pravoúhlého trojúhelníku
- práce s kružítkem
- kružnice, kruh, střed a poloměr kružnice (kruhu)
- rýsování kružnice s daným středem a s daným poloměrem
- grafické sčítání a odčítání úseček, obvod mnohoúhelníku
- osa souměrnosti, určování os souměrnosti překládáním papíru, souměrné útvary
- rovnoramenný trojúhelník, rovnostranný trojúhelník
- konstrukce souměrného útvaru ve čtvercové síti
- určení obsahů obdélníků a čtverců pomocí čtvercové sítě
- jednotky obsahu mm2, cm2, m2

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

využití vlastních zkušeností a pozorování architektury a nejbližšího prostředí

Závislosti, vztahy a práce s daty
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zapíše pomocí římských číslic 1, 5, 10, 50, 100, 500, 1000
  • zapisuje do tabulek jednoduché závislosti z praktického života
  • zjistí údaje z diagramu, sestaví jednoduchý diagram

- římské číslice
- sledování jednoduchých závislostí v čase, užití tabulkových zápisů v praxi
- diagram, zjišťování údajů z diagramu, sestavení jednoduchého diagramu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

návrhy k užití diagramů a tabulek

Člověk a jeho svět

4. ročník

Lidé a čas

Klokánek

matematická soutěž

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • osvojuje si vlastní metody učení
  • vědomě pracuje na svém zlepšení
  • poznává svou chybu a snaží se ji opravit s pomocí učitele
Kompetence k řešení problémů
  • navrhuje možnosti řešení problému a za pomoci učitele zvolí podmínky k jeho dosažení
  • sděluje vlastní výsledky a porovnává je
  • zachycuje postup řešení
  • pojmenuje problém