Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

4. ročník


Hudební výchova


1  týdně, P
Vokální činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zpívá na základě svých dispozic intonačně čistě a rytmicky přesně v jednohlase či dvojhlase
  • využívá při zpěvu získané pěvecké dovednosti
  • orientuje se v zápisu jednoduché písně či skladby a podle svých individuálních schopností a dovedností ji realizuje

- pěvecký a mluvní projev
- rozvoj pěveckých dovedností - prodlužování výdechu, rozšiřování hlasového rozsahu, vázání tónů, výslovnost, hlasová hygiena
- upevňování vokálních dovedností
- zpěv lidových, trampských písní
- průprava dvojhlasu, kánon
- hudební rytmus (realizace písní ve 2/4, 3/4 a 4/4 taktu, taktování třídobého taktu)
- intonace a vokální improvizace (durové a mollové tóniny)
- hodnota not a pomlk (celá, půlová, čtvrťová, osminová)
- repetice, stupňování
- hudební hry (ozvěna, otázka, odpověď..)
- orientace v notovém (grafickém) záznamu jednoduché melodie, její reprodukce

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Psychohygiena

hudební hry, improvizace

Instrumentální činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • využívá na základě svých hudebních schopností a dovedností jednoduché hudební nástroje k doprovodné hře i k reprodukci jednoduchých motivů skladeb a písní
  • rozpozná hudební formu jednoduché písně či skladby

- hra na rytmické a melodické nástroje (reprodukce motivů, témat, jednoduchých skladeb, hudební doprovod)
- rytmizace, melodizace a stylizace
- hudební improvizace (tvorba hudebního doprovodu, hudební hry)
- grafický záznam melodie (rytmické schéma jednoduché skladby)
- seznámení s dalšími hudebními nástroji

Hudebně pohybové činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • ztvárňuje hudbu pohybem s využitím tanečních kroků
  • na základě individuálních schopností a dovedností vytváří pohybové improvizace

- taktování, pohybový doprovod znějící hudby – dvoudobý, třídobý a čtyřdobý takt, taneční hry se zpěvem, jednoduché lidové tance (polka…)
- hudebně pohybové hry, hra na tělo
- pohybové vyjádření hudby a reakce na změny v proudu znějící hudby
- pohybová improvizace s využitím tanečních kroků
- orientace v prostoru (pamětné uchování a reprodukce pohybů prováděných při tanci či pohybových hrách)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Tělesná výchova

4. ročník

Rytmické činnosti s hudbou

Tělesná výchova

4. ročník

Rytmické činnosti s hudbou

Poslechové činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozpozná hudební formu jednoduché písně či skladby
  • rozpozná v proudu znějící hudby některé z určitých hudebních výrazových prostředků
  • seznámí se s životy a díly vybraných hudebních skladatelů
  • rozpozná hudbu vokální, instrumentální, vokálně instrumentální
  • slovně se vyjádří k poslechu

- kvality tónů , vztahy mezi tóny (souzvuk, akord)
- hudební výrazové prostředky a hudební prvky s výrazným sémantickým nábojem
- hudební styly a žánry (hudba klasická, taneční, lidová, trampská, populární)
- hudební formy (malá a velká písňová forma)
- tvořivé hudební hry
- hudební dílo
- epizody ze života skladatelů vybraných poslechových skladeb (B. Smetana,
A. Dvořák)
- interpretace znějící hudby
- hudba vokální, instrumentální, vokálně instrumentální, lidský hlas, hudební nástroj

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a jeho svět

4. ročník

Místo, kde žijeme

Klíčové kompetence

Kompetence komunikativní
  • využívá neverbálních způsobů komunikace "řeč těla"
Kompetence občanské
  • váží si svých spolužáků, respektuje odlišnost lidí a jejich hodnot