Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

4. ročník


Výtvarná výchova


2  týdně, P
Malba
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • je schopen uplatňovat a zdokonalovat teoretické a praktické poznatky a dovednosti, zvládá malbu a kombinace barev

- Goethův barevný kruh
- barevné zákonitosti,barevné kontrasty


Kresba, grafika
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • experimentuje s druhy linie, s plochou, barevností, snaží se řešit úlohy dekorativního charakteru (symetrie, asymetrie)
  • orientuje se v barevné kompozici
  • kombinuje linie v plošném vyjádření

- linie a její druhy
- dekorativní tvorba
- hry a tvorba s písmeny

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Psychohygiena

tvoření lineárních návrhů

Kreativita

tvoření lineárních návrhů

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

desing - reklamy, časopisy

Modelace
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • využívá své znalosti v oblasti modelačních materiálů
  • rozvíjí své prostorové vidění a cítění, ověřuje si výtv. výraz vlastní činností
  • pozoruje prostorové jevy a vztahy a snaží se je výtvarně zpracovat

- modelace a prostorové iluze
- organický a geometrický tvar
- modelování dle skutečnosti, proporce

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

tvorba plastik

Kreativita

tvorba plastik

Komunikace

sdělování svých pocitů a představ - vlastní tvorba

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

napodobování reálných tvarů - budova, člověk

Uspořádání objektů do celků
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • poznává a využívá různé způsoby uměleckého vyjádření skutečnosti a způsoby výtv. zobrazení prostorových jevů a vztahů
  • manipuluje s objekty, učí se je umístit do prostoru

- jednoduché kombinování a konstruování
- drobný materiál
- předměty denní potřeby
- druhotný materiál
- svět techniky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

konstrukce ze stavebnic a druhotného materiálu

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

návrh využití druhotného odpadu

Člověk a svět práce

4. ročník

Konstrukční činnosti

Výtvarné prožívání přírody
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • využívá své poznatky a znalosti z pozorování v přírodě, zkouší použít k výtv. vyjádření přírody různé výtv. oblasti a techniky

- dotváření, zpracování a kombinování přírodních materiálů
- kresba, malba, modelace, frotáže, obtisky
- práce se dřevem

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

kombinovaná technika s využitím přírodnin

Člověk a jeho svět

4. ročník

Rozmanitost přírody

Člověk a jeho svět

4. ročník

Rozmanitost přírody

Imaginace
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • poznává svůj vnitřní život i okolní svět prostřědnictvím umění
  • svůj expresivní volný výtv. projev doplňuje pozorováním skutečnosti

- prožitkové aktivity
- výtvarný přepis pocitů a prožitků


Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

barevné vyjádření hudby

Komunikace

barevné vyjádření hudby

Volné a užité výtv. umění, architektura
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • osvojuje si poznatky o různých způsobech uměleckého vyjádření skutečnosti v malbě, sochařství, volné grafice, v zobrazování prostorových jevů a vztahů
  • seznamuje se s druhy (žánry) současného a hist. výtv. umění

- druhy výt. umění
- lidové umění
- oděvní kultura, desing
- architektura
- výtvarné akce - galerie, výstavy
- regionální památky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Vnímání autora mediálních sdělení

galerie, výstavy

Český jazyk a literatura

4. ročník

Čtení a literární výchova

Člověk a jeho svět

4. ročník

Místo, kde žijeme

Galerie Františka Drtikola

návštěva aktuálních výstav

Klíčové kompetence

Kompetence občanské
  • váží si svých spolužáků, respektuje odlišnost lidí a jejich hodnot
Kompetence pracovní
  • uvědomuje si zodpovědnost za vykonanou práci