Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273
Učební osnovy
4. ročník
Člověk a jeho svět
Místo, kde žijeme
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
- obec (město) |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občanská společnost a škola komunikativní hry Občan, občanská společnost a stát uplatňování svých práv a povinností VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Jsme Evropané vyhledávání informací o ČR, jako součásti EU MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Multikulturalita vyprávění poznatků z cest do sousedních států |
Hudební výchova 4. ročník Poslechové činnosti Výtvarná výchova 4. ročník Volné a užité výtv. umění, architektura Tělesná výchova 4. ročník Turistika a pobyt v přírodě |
Lidé kolem nás
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
- soužití lidi – mezilidské vztahy |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Mezilidské vztahy vytváření třídních pravidel MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Kulturní diference "Cizinci nejsou u nás cizí" Etnický původ "Cizinci nejsou u nás cizí" Princip sociálního smíru a solidarity "Cizinci nejsou u nás cizí" |
Český jazyk a literatura 4. ročník Jazyková výchova |
Lidé a čas
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
- orientace v čase |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Tvorba mediálního sdělení "Středověký reportér" |
Český jazyk a literatura 4. ročník Čtení a literární výchova |
Český jazyk a literatura 4. ročník Čtení a literární výchova Matematika 4. ročník Závislosti, vztahy a práce s daty |
Rozmanitost přírody
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
- životní společenstva – les, louka, pole, vody |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Ekosystémy tvoření souborů přírodnin MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení referáty ze sledování živé a neživé přírody |
Výtvarná výchova 4. ročník Výtvarné prožívání přírody |
Výtvarná výchova 4. ročník Výtvarné prožívání přírody Člověk a svět práce 4. ročník Pěstitelské činnosti |
Člověk a jeho zdraví
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
- péče o zdraví |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti zkoumání možností a způsobů ochrany zdraví ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Vztah člověka k prostředí zkoumání možností a způsobů ochrany zdraví MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Práce v realizačním týmu navrhování postupu při dopravní nehodě |
Tělesná výchova 4. ročník Základní poznatky z TV a sportu, bezpečnost, organizace a hygiena v TV |
Tělesná výchova 4. ročník Základní poznatky z TV a sportu, bezpečnost, organizace a hygiena v TV Člověk a svět práce 4. ročník Příprava pokrmů |
Finanční gramotnost
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
- způsob placení – hotovostní a bezhotovostní - hospodaření – rozpočet - příjmy a výdaje domácnosti - hodnota peněz a vzhled bankovek, zajišťovací znaky |
Vycházka
kulturní památka - Svatá Hora
Dopravní výchova
výuka znalosti značek, křižovatek,...
Dopravní hřiště
využití dopravní teorie v praxi
EVVO
sběr papíru a druhotných surovin, třídění odpadu
Tady jsem doma
vlastivědná soutěž zaměřená na region, dle zájmu žáků
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
- používá vlastních slov k vyjádření obsahu získaných poznatků
- pracuje s pojmy a termíny pro finanční gramotnost
- snaží se rozlišovat důležité informace a cíle od méně důležitých
Kompetence k řešení problémů
- formuluje jednoduchou hypotézu a ověřuje ji
- navrhuje možnosti řešení problému
- vyhledává řešení, využívá je samostatně i ve skupině
- učí se brát si poučení z problémové situace, pokusí se hledat nové řešení
Kompetence komunikativní
- kultivovaným způsobem obhajuje svůj názor,diskutuje o něm a citlivě reaguje na názory ostatních
- vyhledává nové informace v různých zdrojích samostatně i ve skupině, s pomocí učitele s nimi dále pracuje
Kompetence sociální a personální
- chápe význam týmové v práce a je ochoten přijmout určitou roli
- zvažuje názory ostatních a respektuje je
Kompetence občanské
- neohrožuje zdraví své ani svých spolužáků a učí se vhodně reagovat, páchá-li se škoda na zdraví, duši nebo majetku vlastní osoby i druhých
- uvědomuje si svá práva a povinnosti vzhledem k věku
- uvědomuje si důležitost poskytnutí první pomoci a je schopen pomoc přivolat
- podílí se na kulturním dění, odsuzuje vandalství
- respektuje a uvědomuje si požadavky na kvalitu životního prostředí, chrání přírodu, uvědomuje si, že jsme její součástí
Kompetence pracovní
- přispívá k práci skupiny
- přistupuje k pracovní činnosti z hlediska ochrany životního prostředí