Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

4. ročník


Člověk a jeho svět


3  týdně, P
Místo, kde žijeme
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vyhledá a ukáže polohu svého bydliště nebo pobytu vzhledem ke krajině a státu
  • rozliší a ukáže světové strany v přírodě i na mapě, orientuje se podle nich a řídí se podle zásad bezpečného pobytu a pohybu v přírodě
  • vymezí hlavní orgány státní moci a některé zástupce (prezident, předseda vlády), symboly našeho státu a význam

- obec (město)
- místní krajina
- okolní krajina
- zemský povrch, vodstvo
- orientační body
- práce s mapou
- určování hlavních a vedlejších stran

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občanská společnost a škola

komunikativní hry

Občan, občanská společnost a stát

uplatňování svých práv a povinností

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

vyhledávání informací o ČR, jako součásti EU

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

vyprávění poznatků z cest do sousedních států

Hudební výchova

4. ročník

Poslechové činnosti

Výtvarná výchova

4. ročník

Volné a užité výtv. umění, architektura

Tělesná výchova

4. ročník

Turistika a pobyt v přírodě

Lidé kolem nás
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vysvětlí na základě vlastních zkušeností základní vztahy mezi lidmi
  • sestaví a dodržuje pravidla soužití ve škole, mezi chlapci a dívkami, v rodině, v obci
  • dohodne se na společném řešení a postupu se spolužáky
  • popíše chování spolužáků, které již nechce tolerovat

- soužití lidi – mezilidské vztahy
- pravidla slušného chování
- pravidla komunikace
- práva a povinnosti žáků
- právo a spravedlnost

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Mezilidské vztahy

vytváření třídních pravidel

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Kulturní diference

"Cizinci nejsou u nás cizí"

Etnický původ

"Cizinci nejsou u nás cizí"

Princip sociálního smíru a solidarity

"Cizinci nejsou u nás cizí"

Český jazyk a literatura

4. ročník

Jazyková výchova

Lidé a čas
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • používá časové údaje a využívá zjištěných údajů k pochopení vztahů mezi ději a jevy
  • objasní historické důvody pro zařazení státních svátků a významných dnů

- orientace v čase
- čas
- časová osa
- dějiny jako časový sled událostí
- letopočet
- naše dějiny

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Tvorba mediálního sdělení

"Středověký reportér"

Český jazyk a literatura

4. ročník

Čtení a literární výchova

Český jazyk a literatura

4. ročník

Čtení a literární výchova

Matematika

4. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Rozmanitost přírody
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • popíše vlastními slovy jednotlivá společenstva
  • pozoruje a porovnává živočichy a rostliny
  • u vybraných živočichů popíše stavbu těla, výživu, průběh a způsob života
  • s využitím jednoduchých klíčů a atlasů prakticky třídí organismy do známých skupin
  • vysvětlí koloběh vody v přírodě
  • rozliší součásti vzduchu
  • zdůvodní odpovědnost lidí za ochranu životního prostředí
  • uvede příklady živelných pohrom a ekologických katastrof

- životní společenstva – les, louka, pole, vody
- neživá v přírodě
- voda, vzduch, nerosty, horniny, půda
- ochrana přírody

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Ekosystémy

tvoření souborů přírodnin

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

referáty ze sledování živé a neživé přírody

Výtvarná výchova

4. ročník

Výtvarné prožívání přírody

Výtvarná výchova

4. ročník

Výtvarné prožívání přírody

Člověk a svět práce

4. ročník

Pěstitelské činnosti

Člověk a jeho zdraví
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • uplatňuje základní hygienické návyky
  • plánuje svůj čas po práci, učení, zábavu a odpočinek
  • uplatňuje ohleduplné chování k druhému pohlaví
  • rozpozná možná nebezpečí a svým chováním se mu snaží předcházet, řídí se instrukcemi dospělých
  • vysvětluje zásady první pomoci
  • získává a rozšiřuje si poznatky o návykových látkách

- péče o zdraví
- přivolání první pomoci

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

zkoumání možností a způsobů ochrany zdraví

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

zkoumání možností a způsobů ochrany zdraví

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

navrhování postupu při dopravní nehodě

Tělesná výchova

4. ročník

Základní poznatky z TV a sportu, bezpečnost, organizace a hygiena v TV

Tělesná výchova

4. ročník

Základní poznatky z TV a sportu, bezpečnost, organizace a hygiena v TV

Člověk a svět práce

4. ročník

Příprava pokrmů

Finanční gramotnost
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • používá peníze v běžných situacích
  • odhadne ceny nákupu
  • spočítá vrácené peníze
  • dokáže si rozpočíst kapesné
  • seznámí se s pojmem příjem, výdej
  • uvědomuje si, proč nemůže realizovat všechny chtěné výdaje
  • seznámí se s zajištěním peněz proti padělávání

-  způsob placení – hotovostní a bezhotovostní

- hospodaření – rozpočet

- příjmy a výdaje domácnosti

- hodnota peněz a vzhled bankovek, zajišťovací znaky

Vycházka

kulturní památka - Svatá Hora

Dopravní výchova

výuka znalosti značek, křižovatek,...

Dopravní hřiště

využití dopravní teorie v praxi

EVVO

sběr papíru a druhotných surovin, třídění odpadu

Tady jsem doma

vlastivědná soutěž zaměřená na region, dle zájmu žáků

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • používá vlastních slov k vyjádření obsahu získaných poznatků
  • pracuje s pojmy a termíny pro finanční gramotnost
  • snaží se rozlišovat důležité informace a cíle od méně důležitých
Kompetence k řešení problémů
  • formuluje jednoduchou hypotézu a ověřuje ji
  • navrhuje možnosti řešení problému
  • vyhledává řešení, využívá je samostatně i ve skupině
  • učí se brát si poučení z problémové situace, pokusí se hledat nové řešení
Kompetence komunikativní
  • kultivovaným způsobem obhajuje svůj názor,diskutuje o něm a citlivě reaguje na názory ostatních
  • vyhledává nové informace v různých zdrojích samostatně i ve skupině, s pomocí učitele s nimi dále pracuje
Kompetence sociální a personální
  • chápe význam týmové v práce a je ochoten přijmout určitou roli
  • zvažuje názory ostatních a respektuje je
Kompetence občanské
  • neohrožuje zdraví své ani svých spolužáků a učí se vhodně reagovat, páchá-li se škoda na zdraví, duši nebo majetku vlastní osoby i druhých
  • uvědomuje si svá práva a povinnosti vzhledem k věku
  • uvědomuje si důležitost poskytnutí první pomoci a je schopen pomoc přivolat
  • podílí se na kulturním dění, odsuzuje vandalství
  • respektuje a uvědomuje si požadavky na kvalitu životního prostředí, chrání přírodu, uvědomuje si, že jsme její součástí
Kompetence pracovní
  • přispívá k práci skupiny
  • přistupuje k pracovní činnosti z hlediska ochrany životního prostředí