Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

4. ročník


Člověk a svět práce


1  týdně, P
Práce s drobným materiálem
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vystřihuje, vyřezává, děruje, spojuje, polepuje, slepuje, tapetuje, odměřuje, vytváří prostorové konstrukce
  • seznámí se se základy aranžování a využití samorostů, poznává při činnosti s různým materiálem prvky lidových tradic, udržuje pořádek na pracovním místě
  • provádí různé druhy stehů - přední, zadní, ozdobný, přišije očko a háček, rozliší rub a líc tkaniny a poznává základy šití a vyšívání, udržuje pořádek na svém pracovním místě, užívá zásady hygieny a bezpečnosti práce, poskytne první pomoc při lehkém poran

- práce s papírem a kartonem
- práce s druhotným odpadem
- práce s přírodninami
- práce s textilem

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

vytváření plastik s prvky lidových tradic

Kreativita

vytváření plastik s prvky lidových tradic

Práce s modelovací hmotou
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozlišuje vlastnosti různých materiálů: modelovací hmota, těsto, sádra, modurit, vosk a keramická hlína; hněte, stlačuje, přidává a ubírá, dělí na části, vyrobí jednoduchou nádobu, postavu

- práce se sádrou
- práce s keramickou hlínou
- práce s moduritem

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

výrobky na jarmark

Konstrukční činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • montuje a demontuje stavebnici, dovede sestavovat složitější stavebnicové prvky - kombinuje jiný volný materiál, např. krabice, pracuje podle slovního návodu a předlohy
  • dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti práce, poskytne první pomoc při úrazu

- práce se stavebnicí
- práce s krabicemi a kartonovými prvky
- práce s papírovými modely
- údržba a oprava jednoduchých předmětů

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Výtvarná výchova

4. ročník

Uspořádání objektů do celků

Pěstitelské činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • pečuje o pokojové rostliny,vysvětluje rozdíl mezi setím a sázením, množí rostliny odnožemi a řízkováním
  • vybere správné pomůcky, nástroje a nářadí, zkouší, experimentuje a poté zachycuje výsledky pokusů
  • dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti práce

- základní podmínky pro pěstování pokojových rostlin
- setí rostlin v místnosti
- sázení rostlin
- rozmnožování rostlin různými způsoby
- exkurze do zahradnictví
- exkurze do květinářství

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

návštěva zahradnictví

Vztah člověka k prostředí

návštěva zahradnictví

Člověk a jeho svět

4. ročník

Rozmanitost přírody

Příprava pokrmů
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • orientuje se v základním vybavení kuchyně
  • seznámí se s přípravou jednoduchých pokrmů studené kuchyně
  • uplatňuje pravidla správného stolování a společenského chování
  • dodržuje hygienu a bezpečnost práce, poskytne první pomoc při lehkém zranění, udržuje pořádek a čistotu

- základní vybavení kuchyně
- výběr a nákup potravin
- příprava stolu pro slavnostní příležitost
- příprava pomazánky
- základy společenského chování

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a jeho svět

4. ročník

Člověk a jeho zdraví

Klíčové kompetence

Kompetence pracovní
  • uvědomuje si zodpovědnost za vykonanou práci
  • snaží se postupně zdokonalit výsledky své práce
  • snaží se používat osvojené poznatky a dovednosti v praxi
  • rozvíjí svou manuální zručnost
  • učí se zacházet s technickým vybavením a technickými prostřrdky