Učební osnovy
4. ročník
Tělesná výchova
2 týdně, P
Základní poznatky z TV a sportu, bezpečnost, organizace a hygiena v TV
Očekávané výstupy | Učivo |
žák:
- uplatňuje zásady hygieny a bezpečnosti při pohybových činnostech
- dodržuje zásady fair play
- ošetří poranění, přivolá pomoc
- získává informace o Tv a sportu
- zaznamenává zákl. údaje o pohybových výkonech
- uvědomuje si význam zařazení pohybových činností do denního režimu
|
- význam pohybu pro zdraví a vývoj organismu
- vhodné množství pohybu a jeho rozložení v režimu dne
- základní pojmy spojené s činnostmi, cvičebními prostory a vybavením
- zásady bezpečnosti při TV a sportu
- první pomoc
- vhodné prostředí pro TV a sport, nevhodné pohybové činnosti
- osobní hygiena při pohybových aktivitách
- jednání fair play
- zdroje informací o TV a sportu (časopisy, knihy, televize, rozhlas aj.)
|
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Hodnoty, postoje, praktická etika
dodržování zásady fair play
|
Člověk a jeho svět
4. ročník
Člověk a jeho zdraví
|
Člověk a jeho svět
4. ročník
Člověk a jeho zdraví
|
Průpravná, kondiční, koordinační,relaxační a vyrovnávací cvičení
Očekávané výstupy | Učivo |
žák:
- rozpozná základní nevhodné činnosti ohrožující zdraví
- užívá základní způsoby rozvoje kondičních a koordinačních předpokladů
- předvede několik základních cviků z každé osvojované oblasti
|
- správné držení těla
- význam soustředění při cvičení, prožívání cviků
- příprava organismu pro různé pohybové činnosti
|
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Rozvoj schopností poznávání
trénování správného držení těla
Hodnoty, postoje, praktická etika
předvádění cviků z osvojované oblasti
| | |
Gymnastika
Očekávané výstupy | Učivo |
žák:
- zvládá přechod kladinky i bez dopomoci
- poskytne základní dopomoc a záchranu při cvičení
- provede kotoul vpřed, vzad
- pokouší se o stoj na rukou ( s dopomocí )
- pokouší se o roznožku a skrčku přes nářadí odpovídající výšky
|
- pojmy: základní cvičební polohy, postoje, pohyby paží, nohou, trupu, názvy nářadí a náčiní
- průpravná gymnastická cvičení
- základní záchrana a dopomoc při cvičení
- akrobacie: kotoul vpřed, vzad a jejich modifikace, průpravná cvičení pro zvládnutí stoje na rukou,stoj na rukou (s dopomocí)
- přeskok: nácvik odrazu z můstku, přeskok překážky odrazem z trampolínky, roznožka přes kozu našíř odrazem z můstku (trampolínky)
- kladinka: chůze bez dopomoci
|
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Hodnoty, postoje, praktická etika
provádění základních dopomocí při cvičení, hodnocení svých výkonů
| | |
Rytmické činnosti s hudbou
Očekávané výstupy | Učivo |
žák:
- snaží se o estetické držení těla
- pokouší se o cvičení s hudbou
- poznává zákl. taneční kroky ( valčíkový a polkový)
|
- základní pojmy
- základní estetický pohyb těla a jeho částí (chůze, běh, poskoky, obraty)
- hudebně pohybové vztahy (rytmus, tempo, takt, melodie)
- nápodoba pohybem
- držení partnerů při tancích, vzájemné chování při tancích
- základní taneční krok 2/3, 2/4
|
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z |
|
Hudební výchova
4. ročník
Hudebně pohybové činnosti
|
Hudební výchova
4. ročník
Hudebně pohybové činnosti
|
Úpoly
Očekávané výstupy | Učivo |
žák:
- pokouší se o bezpečný pád vzad i vpřed
|
- přetahy a přetlaky
- pády vzad skulením do kolébky, kotoulem přes rameno
|
Atletika
Očekávané výstupy | Učivo |
žák:
- měří a zapisuje výkony v disciplínách
- upraví doskočiště, vydá povely pro start
- používá zákl. pojmy spojené s atletikou
- využívá správnou techniku běhu rychlého i vytrvalostního
- používá polovysoký i nízký start
- provádí skok do dálky s odrazem z břevna a rozměřuje si rozběh
- hází míčkem z rozběhu
|
- startovní povely a signály
- průpravná cvičení pro ovlivňování rychlosti, vytrvalosti, odrazové síly a obratnosti
- pojmy: základní disciplíny, části běžecké dráhy, skokanských sektorů, pomůcky na měření výkonů, úpravu doskočiště
- běh: běžecká abeceda, rychlý běh do 60m, motivovaný běh v terénu, vytrvalostní běh, nízký a polovysoký start
- skok: skok do dálky z rozběhu - odraz z břevna, rozměření rozběhu, spojení běhu s odrazem
- hod: hod míčkem z rozběhu
|
Pohybové hry a netradiční pohybové činnosti
Očekávané výstupy | Učivo |
žák:
- hraje známé pohybové hry, hledá varianty známých her
- pokouší se o využití předmětů denní potřeby k netradičním pohyb. činnostem
|
- základní organizační povely a pravidla k osvojovaným hrám
- využití předmětů denní potřeby k pohybovým hrám a netradičního náčiní a náměty pro přípravu vlastního náčiní
- využití přírodního prostředí
|
Sportovní hry
Očekávané výstupy | Učivo |
žák:
- dodržuje zásady fair play
- vysvětlí jednoduchá pravidla
- používá zákl. pojmy spojené se sport. hrami
- přihrává jednoruč a obouruč a chytá míč ( i jiná náčiní)
- hraje hry se zjednodušenými pravidly
- pokouší se zaznamenat výsledek utkání a pomáhá při rozhodování
- chápe zákl. role a hráčské funkce v družstvu a dodržuje je
|
- základní pojmy spojené s činnostmi, náčiním, oblečením a hřištěm
- základní spolupráce ve hře
- organizace utkání
- základy bezpečnosti a hygieny při sport. hrách
- přihrávka jednoruč a obouruč, chytání jednoruč a obouruč
- pohyb s míčem, vedení míče
- střelba jednoruč a obouruč (na koš, na branku)
|
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kooperace a kompetice
chytání, přihrávky jednoruč, obouruč
Hodnoty, postoje, praktická etika
zaznamenávání výsledků utkání, pomoc při rozhodování
| | |
Turistika a pobyt v přírodě
Očekávané výstupy | Učivo |
žák:
- samostatně se připravuje na turistickou akci, volí správné oblečení
- dodržuje správné chování v dopravních prostředcích
- pokouší se orientovat v přírodě
- chová se ohleduplně k přírodě
- spojuje turistiku s další pohybovou a poznávací činností
- pokouší se zpracovat jednoduchou dokumentaci o turistické akci
|
- způsob pohybu v terénu, chování v přírodě, orientace
- elementární ochrana přírody
- chůze v terénu ve skupině, pochodovém tvaru
- základní zásady bezpečnosti a hygieny při pobytu v přírodě
- první pomoc
- přeprava v různých dopravních prostředcích
- aplikace znalostí z jiných předmětů
- příprava pochodové trasy, základní dokumentace o turistické akci
|
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Sebepoznání a sebepojetí
chůze v terénu
|
Člověk a jeho svět
4. ročník
Místo, kde žijeme
| |
Plavání
Očekávané výstupy | Učivo |
žák:
- adaptuje se na vodní prostředí, dodržuje hygienu plavání, zvládá v souladu s individuálními předpoklady základní plavecké dovednosti
- zvládá v souladu s individuálními předpoklady vybranou plaveckou techniku, prvky sebezáchrany a bezpečnosti
|
- hygiena při plaveckém výcviku
- rozvíjení plaveckých technik (plavecké způsoby)
|
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Seberegulace a sebeorganizace
soutěživé hry
| | |
Turistika
poznávání okolí
Projektový týden pro lepší kondici
pro všechny žáky naší školy, prověření vlastní tělesné kondice, soutěžení za svoji třídu, nové rekordy školy
Atletická všestrannost
výběr nejlepších žáků z ročníku
MC Donald cup
výběr nejlepších žáků z ročníku
Basketbal
výběr nejlepších žáků z ročníku
Celoroční školní soutěž Pohár atletické všestrannosti
zapojení všech žáků školy do atletických disciplín, vyhodnocení nejlepších výsledků žáka za školní rok a nejlepších atletů za školu
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
- zúčastňuje se různých soutěží
- chápe význam pohybu pro zdraví