Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

4. ročník


Tělesná výchova


2  týdně, P
Základní poznatky z TV a sportu, bezpečnost, organizace a hygiena v TV
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • uplatňuje zásady hygieny a bezpečnosti při pohybových činnostech
  • dodržuje zásady fair play
  • ošetří poranění, přivolá pomoc
  • získává informace o Tv a sportu
  • zaznamenává zákl. údaje o pohybových výkonech
  • uvědomuje si význam zařazení pohybových činností do denního režimu

- význam pohybu pro zdraví a vývoj organismu
- vhodné množství pohybu a jeho rozložení v režimu dne
- základní pojmy spojené s činnostmi, cvičebními prostory a vybavením
- zásady bezpečnosti při TV a sportu
- první pomoc
- vhodné prostředí pro TV a sport, nevhodné pohybové činnosti
- osobní hygiena při pohybových aktivitách
- jednání fair play
- zdroje informací o TV a sportu (časopisy, knihy, televize, rozhlas aj.)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

dodržování zásady fair play

Člověk a jeho svět

4. ročník

Člověk a jeho zdraví

Člověk a jeho svět

4. ročník

Člověk a jeho zdraví

Průpravná, kondiční, koordinační,relaxační a vyrovnávací cvičení
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozpozná základní nevhodné činnosti ohrožující zdraví
  • užívá základní způsoby rozvoje kondičních a koordinačních předpokladů
  • předvede několik základních cviků z každé osvojované oblasti

- správné držení těla
- význam soustředění při cvičení, prožívání cviků
- příprava organismu pro různé pohybové činnosti

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

trénování správného držení těla

Hodnoty, postoje, praktická etika

předvádění cviků z osvojované oblasti

Gymnastika
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zvládá přechod kladinky i bez dopomoci
  • poskytne základní dopomoc a záchranu při cvičení
  • provede kotoul vpřed, vzad
  • pokouší se o stoj na rukou ( s dopomocí )
  • pokouší se o roznožku a skrčku přes nářadí odpovídající výšky

- pojmy: základní cvičební polohy, postoje, pohyby paží, nohou, trupu, názvy nářadí a náčiní
- průpravná gymnastická cvičení
- základní záchrana a dopomoc při cvičení
- akrobacie: kotoul vpřed, vzad a jejich modifikace, průpravná cvičení pro zvládnutí stoje na rukou,stoj na rukou (s dopomocí)
- přeskok: nácvik odrazu z můstku, přeskok překážky odrazem z trampolínky, roznožka přes kozu našíř odrazem z můstku (trampolínky)
- kladinka: chůze bez dopomoci

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

provádění základních dopomocí při cvičení, hodnocení svých výkonů

Rytmické činnosti s hudbou
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • snaží se o estetické držení těla
  • pokouší se o cvičení s hudbou
  • poznává zákl. taneční kroky ( valčíkový a polkový)

- základní pojmy
- základní estetický pohyb těla a jeho částí (chůze, běh, poskoky, obraty)
- hudebně pohybové vztahy (rytmus, tempo, takt, melodie)
- nápodoba pohybem
- držení partnerů při tancích, vzájemné chování při tancích
- základní taneční krok 2/3, 2/4

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Hudební výchova

4. ročník

Hudebně pohybové činnosti

Hudební výchova

4. ročník

Hudebně pohybové činnosti

Úpoly
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • pokouší se o bezpečný pád vzad i vpřed

- přetahy a přetlaky
- pády vzad skulením do kolébky, kotoulem přes rameno

Atletika
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • měří a zapisuje výkony v disciplínách
  • upraví doskočiště, vydá povely pro start
  • používá zákl. pojmy spojené s atletikou
  • využívá správnou techniku běhu rychlého i vytrvalostního
  • používá polovysoký i nízký start
  • provádí skok do dálky s odrazem z břevna a rozměřuje si rozběh
  • hází míčkem z rozběhu

- startovní povely a signály
- průpravná cvičení pro ovlivňování rychlosti, vytrvalosti, odrazové síly a obratnosti
- pojmy: základní disciplíny, části běžecké dráhy, skokanských sektorů, pomůcky na měření výkonů, úpravu doskočiště
- běh: běžecká abeceda, rychlý běh do 60m, motivovaný běh v terénu, vytrvalostní běh, nízký a polovysoký start
- skok: skok do dálky z rozběhu - odraz z břevna, rozměření rozběhu, spojení běhu s odrazem
- hod: hod míčkem z rozběhu

Pohybové hry a netradiční pohybové činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • hraje známé pohybové hry, hledá varianty známých her
  • pokouší se o využití předmětů denní potřeby k netradičním pohyb. činnostem

- základní organizační povely a pravidla k osvojovaným hrám
- využití předmětů denní potřeby k pohybovým hrám a netradičního náčiní a náměty pro přípravu vlastního náčiní
- využití přírodního prostředí

Sportovní hry
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • dodržuje zásady fair play
  • vysvětlí jednoduchá pravidla
  • používá zákl. pojmy spojené se sport. hrami
  • přihrává jednoruč a obouruč a chytá míč ( i jiná náčiní)
  • hraje hry se zjednodušenými pravidly
  • pokouší se zaznamenat výsledek utkání a pomáhá při rozhodování
  • chápe zákl. role a hráčské funkce v družstvu a dodržuje je

- základní pojmy spojené s činnostmi, náčiním, oblečením a hřištěm
- základní spolupráce ve hře
- organizace utkání
- základy bezpečnosti a hygieny při sport. hrách
- přihrávka jednoruč a obouruč, chytání jednoruč a obouruč
- pohyb s míčem, vedení míče
- střelba jednoruč a obouruč (na koš, na branku)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

chytání, přihrávky jednoruč, obouruč

Hodnoty, postoje, praktická etika

zaznamenávání výsledků utkání, pomoc při rozhodování

Turistika a pobyt v přírodě
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • samostatně se připravuje na turistickou akci, volí správné oblečení
  • dodržuje správné chování v dopravních prostředcích
  • pokouší se orientovat v přírodě
  • chová se ohleduplně k přírodě
  • spojuje turistiku s další pohybovou a poznávací činností
  • pokouší se zpracovat jednoduchou dokumentaci o turistické akci

- způsob pohybu v terénu, chování v přírodě, orientace
- elementární ochrana přírody
- chůze v terénu ve skupině, pochodovém tvaru
- základní zásady bezpečnosti a hygieny při pobytu v přírodě
- první pomoc
- přeprava v různých dopravních prostředcích
- aplikace znalostí z jiných předmětů
- příprava pochodové trasy, základní dokumentace o turistické akci

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

chůze v terénu

Člověk a jeho svět

4. ročník

Místo, kde žijeme

Plavání
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • adaptuje se na vodní prostředí, dodržuje hygienu plavání, zvládá v souladu s individuálními předpoklady základní plavecké dovednosti
  • zvládá v souladu s individuálními předpoklady vybranou plaveckou techniku, prvky sebezáchrany a bezpečnosti

- hygiena při plaveckém výcviku
- rozvíjení plaveckých technik (plavecké způsoby)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

soutěživé hry

Turistika

poznávání okolí

Projektový týden pro lepší kondici

pro všechny žáky naší školy, prověření vlastní tělesné kondice, soutěžení za svoji třídu, nové rekordy školy

Atletická všestrannost

výběr nejlepších žáků z ročníku

MC Donald cup

výběr nejlepších žáků z ročníku

Basketbal

výběr nejlepších žáků z ročníku

Celoroční školní soutěž Pohár atletické všestrannosti

zapojení všech žáků školy do atletických disciplín, vyhodnocení nejlepších výsledků žáka za školní rok a nejlepších atletů za školu

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • zúčastňuje se různých soutěží
  • chápe význam pohybu pro zdraví