Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

5. ročník


Český jazyk a literatura


7  týdně, P
Jazyková výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • určí pojmy kořen, přípona, předpona, koncovka, hledá je ve slově a snaží se využít této znalosti pro pravopis
  • rozezná pojmy podmět a přísudek, vyhledává je ve větě, poznává neúplnou zákl. skladební dvojici
  • rozlišuje větu a souvětí, přetváří větu jednoduchou v souvětí s využitím vhodných spojovacích výrazů, sám takové věty vymýšlí
  • rozezná většinu spojovacích výrazů a snaží se je vhodně využívat v projevu mluveném i psaném
  • používá gramatická pravidla při psaní i/y ve slovech vyjmenovaných a slovech jim příbuzných a v koncovkách podstatných jmen, zdůvodňuje psaní i/y v koncovkách přídavných jmen (tvrdých a měkkých) a v příčestí minulém
  • určí základní skladební dvojici, shodu přísudku s podmětem využívá pro pravopis
  • rozpoznává spisovné a nespisovné tvary slov a vhodně je využívá v různých komunikačních situacích
  • poznává všechny slovní druhy, užívá osobních zájmen ve správných tvarech
  • vyhledává informace v encyklopediích a slovnících, využívá poznatků z četby v další školní činnosti
  • zdokonaluje se v užívání přímé řeči v mluveném i psaném projevu
  • uvědomuje si své schopnosti a silné stránky, utváří své pozitivní sebehodnocení

- stavba slov - kořen, předpona, přípona, koncovka
- spisovné tvary slov v psaném a mluveném projevu
- koncovky přídavných jmen
- koncovky v příčestí minulém - shoda přísudku s podmětem
- slovní druhy - skloňování osobních zájmen
- druhy číslovek - seznámení
- základní skladební dvojice
- podmět-holý, rozvitý, nevyjádřený, několikanásobný
- věta a souvětí
- spojovací výrazy

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

práce se slovníkem spisovné češtiny, s pravidly, korektury textů, pravopisná cvičení

Anglický jazyk - 1. cizí jazyk

5. ročník

Friends and family (kamarádi a rodina)

Čtení a literární výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozliší různé literární žánry, zná pojmy spisovatel a ilustrátor, zná některé významné osobnosti české literatury, vyhledává a zaznamenává si informace z textu
  • zdokonaluje se ve správné a výrazné četbě, užívá přímé řeči v dramatizaci krátkých textů, volně reprodukuje přečtený text, sestaví osnovu přečteného textu, v textu vyhledává informace a zaznamenává je, vede si čtenářský deník
  • dramatizuje, k dramatizaci využívá loutky, maňásky, domýšlí literární příběhy; navštěvuje divadelní a filmová představení a beseduje o nich
  • vysvěltuje pojmy: poezie, báseň, rým, verš, sloka, přirovnání, hádanka, říkanky, výrazně recituje básně, přednáší literární texty (jednoduché)
  • sdílí své prožitky a pochopení četby s dalšími čtenáři

- výrazné čtení uměleckých textů,četba jako zdroj nových prožitků
- studijní čtení naukových textů, četba jako zdroj informací a nových poznatků
- volná reprodukce textů, hlavní myšlenka literárního díla či ukázky, klíčová slova a pojmy
- ilustrace různých výtvarníků
- tvorba vlastních textů
- čas a prostředí děje, hlavní postavy a jejich hodnocení
- divadlo, film a televizní tvorba, besedy o knihách
- poznávání významných osobností české literatury, hudby a výtvarného umění a vyhledávání informací o nich
- dramatizace, nácvik scénky, krátkého děje, přímá řeč
- výrazný přednes - recitace
- vlastní tvorba básní
- pojmy - poezie, báseň, rým, verš, sloka, přirovnání, přenášení významů, lyrika, epika






Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

čtenářské deníky, čtenářská dílna

Komunikace

dramatizace textu

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

práce s dětskými časopisy

Komunikační a slohové útvary
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • předvede telefonování v různých modelových situacích
  • zdokonaluje se ve srozumitelném a jasném vyjadřování
  • reflektuje důležitost prvků neverbální komunikace, eliminuje hrubé výrazy z verbální komunikace, zvládá položit vhodnou otázku
  • napíše pohled, dopis, SMS zprávu, vyplňuje tiskopisy
  • vypráví zážitek, příběh písemnou i ústní formou
  • vede rozhovor s druhými o jejich prožitcích, na základě empatického vnímání přemýšlí nad konkrétní pomocí
  • vypráví podle osnovy a sám osnovu sestavuje
  • napíše pozvánku na různé společenské akce
  • na přiměřené úrovni popíše pracovní postup, zvíře, věc, osobu
  • používá a chápe osnovu
  • napíše a podá inzerát
  • sestaví zprávu a oznámení
  • jednoduchými skutky realizuje tvořivost v mezilidských vztazích, především v rodině a v kolektivu třídy
  • iniciativně vstupuje do vztahů s vrstevníky, dokáže rozlišit jejich nabídky k aktivitě a na nevhodné reaguje asertivně

- zásady společenského styku - telefonování, tiskopisy, dotazníky, pozvánka
- vypravování
- popis pracovního postupu, předmětu, děje
- dopis
- SMS zpráva, e-mail
- zpráva a oznámení pro veřejnost
- inzerát
- asertivní chování

- iniciativa

- pozitivní hodnocení druhých

- sebepojetí

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

vytváření modelových situací

Informatika

5. ročník

Zpracování a využití informací

Člověk a jeho svět

5. ročník

Lidé a čas

Výtvarná výchova

5. ročník

Volné a užité výtv. umění, architektura

Knihovna Jana Drdy

čtenářská gramotnost

Literární v přednesu

přednes básní dle vlastního výběru

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • čte s porozuměním texty přiměřené obtížnosti
  • využívá své poznatky a dovednosti v jiných předmětech
  • zúčastňuje se různých soutěží
  • zapojuje se aktivně do práce a snaží se hledat další informace v literatuře a médiích
Kompetence k řešení problémů
  • navrhuje možnosti řešení problému
Kompetence komunikativní
  • stručně shrne klíčové myšlenky v logickém sledu
  • kultivovaným způsobem obhajuje svůj názor,diskutuje o něm a citlivě reaguje na názory ostatních
  • vyhledává nové informace v různých zdrojích samostatně i ve skupině, s pomocí učitele s nimi dále pracuje
  • seznamuje se s technickými prostředky komunikace a s některými dovede pracovat
Kompetence sociální a personální
  • vymezuje kriteria splnění úkolů