Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

5. ročník


Tělesná výchova


2  týdně, P
Základní poznatky z TV a sportu, bezpečnost, organizace a hygiena v TV
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • podílí se na realizaci pravidelného pohybového režimu
  • zvyšuje fyzickou a kondiční úroveň
  • užívá zásady bezpečnosti, hygieny při pohybových činnostech
  • dodržuje zásady fair play
  • ošetří poranění a přivolá pomoc
  • získává informace o Tv a sportu
  • zaznamenává základní údaje o pohybových výkonech
  • uvědomuje si význam zařazení pohybových činností do svého denního režimu

- význam pohybu pro zdraví a vývoj organismu
- vhodné množství pohybu a jeho rozložení v režimu dne
- základní pojmy spojené s činnostmi, cvičebními prostory a vybavením
- zásady bezpečnosti při TV a sportu
- první pomoc
- vhodné prostředí pro TV a sport, nevhodné pohybové činnosti
- osobní hygiena při pohybových aktivitách
- jednání fair play
- zdroje informací o TV a sportu (časopiosy, knihy, televize, rozhlas aj. )

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

cvičení pozornosti a soustředění při rozcvičce

Člověk a jeho svět

5. ročník

Člověk a jeho zdraví

Člověk a jeho svět

5. ročník

Člověk a jeho zdraví

Průpravná, kondiční, koordinační,relaxační a vyrovnávací cvičení
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozpozná základní nevhodné činnosti ohrožující zdraví
  • předvede několik základních cviků z každé osvojované oblasti
  • užívá základní způsoby rozvoje kondičních a koordinačních předpokladů

- správné držení těla
- význam soustředění při cvičení, prožívání cviků
- příprava organismu pro různé pohybové činnosti

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

cvičení na správné držení těla ve dvojicích a jejich vzájemná kontrola

Gymnastika
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • aktivně používá základní pojmy
  • poskytne základní dopomoc a záchranu při cvičení
  • provede kotoul vpřed, vzad a jejich některé modifikace
  • pokouší se o stoj na rukou (i s dopomocí )
  • pokouší se o roznožku a skrčku přes kozu našíř s odrazem z můstku

- pojmy: základní cvičební polohy, postoje, pohyby paží, nohou, trupu, názvy nářadí a náčiní
- průpravná gymnastická cvičení
- základní záchrana a dopomoc při cvičení
- akrobacie: kotoul vpřed, vzad a jejich modifikace, průpravná cvičení pro zvládnutí stoje na rukou, stoj na rukou (s dopomocí)
- přeskok: nácvik odrazu z můstku, přeskok překážky odrazem z trampolínky,roznožka přes kozu našíř odrazem z můstku (trampolínky),
skrčka přes kozu našíř
- kladinka: chůze bez dopomoci

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

jednoduché gymnastické sestavy

Rytmické činnosti s hudbou
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • snaží se o estetické držení těla
  • pokouší se o taneční krok valčíkový a polkový ( i s partnerem )
  • snaží se o vyjádření výrazně rytmického a melodického doprovodu

- základní pojmy
- základní estetický pohyb těla a jeho částí (chůze, běh, poskoky, obraty)
- rytmizovaný pohyb, hudebně pohybové vztahy (rytmus, tempo, takt, melodie)
- nápodoba pohybem
- držení partnerů při tancích, vzájemné chování při tancích
- základní taneční krok 2/3, 2/4

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Hudební výchova

5. ročník

Hudebně pohybové činnosti

Hudební výchova

5. ročník

Hudebně pohybové činnosti

Úpoly
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • provádí bezpečný pád vzad i vpřed

- přetahy a přetlaky
- pády vzad skulením do kolébky, kotoulem přes rameno

Atletika
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • měří a zapisuje výkony v disciplínách
  • upraví doskočiště, vydá povely pro start
  • užívá správnou techniku běhu rychlého i vytrvalostního
  • užívá při pohybové činnosti základní osvojované tělocvičné názvosloví
  • používá polovysoký i nízký start
  • provádí skok do dálky s odrazem z břevna a rozměřuje si rozběh
  • hází míčkem z rozběhu

- startovní povely a signály
- základy bezpečnosti
- průpravná cvičení pro ovlivňování rychlosti, vytrvalosti, odrazové síly a obratnosti
- pojmy: části běžecké dráhy, skokanských sektorů, pomůcky na měření výkonů, úpravu doskočiště
- běh: běžecká abeceda, rychlý běh do 60m, motivovaný běh v terénu, vytrvalostní běh, nízký a polovysoký start
- skok: nízký a polovysoký start, rozměření rozběhu, spojení běhu s odrazem
- hod: hod míčkem z rozběhu

Pohybové hry a netradiční pohybové činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zorganizuje nenáročné pohybové činnosti a soutěže na úrovni třídy
  • využívá netradičního náčiní ke hrám
  • hraje pohybové hry s využitím přírodního prostředí

- základní organizační povely a pravidla k osvojovaným hrám
- využití předmětů denní potřeby k pohybovým hrám a netradičního náčiní a náměty pro přípravu vlastního náčiní
- využití přírodního prostředí

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

hry v přírodě

Hodnoty, postoje, praktická etika

úprava přírodního prostředí pro pohybové hry

Sportovní hry
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • dodržuje zásady fair play
  • aktivně používá základní pojmy
  • přihrává jednoruč a obouruč a chytá míč ( i jiné náčiní )
  • hraje hry se zjednodušenými pravidly
  • pokouší se zaznamenat výsledek utkání a pomáhá při rozhodování
  • chápe základní role a hráčské funkce v družstvu a dodržuje je

- základní pojmy spojené s činnostmi, náčiním, oblečením a hřištěm
- základní spolupráce ve hře
- organizace utkání - zahájení, počítání skóre, ukončení
- základy bezpečnosti a hygieny při sport. hrách
- přihrávka jednoruč a obouruč, chytání jednoruč a obouruč
- pohyb s míčem, vedení míče
- střelba jednoruč a obouruč ( na koš, na branku)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

zaznamenávání výsledků utkání

Turistika a pobyt v přírodě
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • samostatně se připravuje na turistickou akci, volí správné oblečení
  • dodržuje správné chování v dopravních prostředcích
  • pokouší se orientovat v přírodě ( i podle mapy - s pomocí učitele )
  • chová se ohleduplně k přírodě
  • spojuje turistiku s další pohybovou a poznávací činností
  • pokouší se zpracovat jednoduchou dokumentaci o turistické akci

- způsob pohybu v terénu, chování v přírodě, orientace
- elementární ochrana přírody
- chůze v terénu ve skupině, pochodovém tvaru
- základní zásady bezpečnosti a hygieny při pobytu v přírodě
- první pomoc
- přeprava v různých dopravních prostředcích
- aplikace znalostí z jiných předmětů
- příprava pochodové trasy, základní dokumentace o turistické akci

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

orientační hry v terénu

Seberegulace a sebeorganizace

orientační hry v terénu

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

aplikace znalostí z předmětu Člověk a jeho svět

Člověk a jeho svět

5. ročník

Místo, kde žijeme

Plavání
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • adaptuje se na vodní prostředí, dodržuje hygienu plavání, zvládá v souladu s individuálními předpoklady základní plavecké dovednosti
  • zvládá v souladu s individuálními předpoklady vybranou plaveckou techniku, prvky sebezáchrany a bezpečnosti

- zdokonalování plaveckých technik
- prvky bezpečnosti a sebezáchrany
- plavání ve volné vodě

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

plavání v přírodních zdrojích

Turistika

poznávání okolí

Projektový týden pro lepší kondici

pro všechny žáky naší školy, prověření vlastní tělesné kondice, soutěžení za svoji třídu, nové rekordy školy

Atletická všestrannost

výběr nejlepších žáků z ročníku

MC Donald cup

výběr nejlepších žáků z ročníku

Basketbal

výběr nejlepších žáků z ročníku

Celoroční školní soutěž Pohár atletické všestrannosti

zapojení všech žáků školy do atletických disciplín, vyhodnocení nejlepších výsledků žáka za školní rok a nejlepších atletů za školu

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • zúčastňuje se různých soutěží
  • chápe význam pohybu pro zdraví
Kompetence občanské
  • učí se rozpoznávat krizové situace a adekvátně jednat