Učební osnovy
5. ročník
Tělesná výchova
2 týdně, P
Základní poznatky z TV a sportu, bezpečnost, organizace a hygiena v TV
Očekávané výstupy | Učivo |
žák:
- podílí se na realizaci pravidelného pohybového režimu
- zvyšuje fyzickou a kondiční úroveň
- užívá zásady bezpečnosti, hygieny při pohybových činnostech
- dodržuje zásady fair play
- ošetří poranění a přivolá pomoc
- získává informace o Tv a sportu
- zaznamenává základní údaje o pohybových výkonech
- uvědomuje si význam zařazení pohybových činností do svého denního režimu
|
- význam pohybu pro zdraví a vývoj organismu
- vhodné množství pohybu a jeho rozložení v režimu dne
- základní pojmy spojené s činnostmi, cvičebními prostory a vybavením
- zásady bezpečnosti při TV a sportu
- první pomoc
- vhodné prostředí pro TV a sport, nevhodné pohybové činnosti
- osobní hygiena při pohybových aktivitách
- jednání fair play
- zdroje informací o TV a sportu (časopiosy, knihy, televize, rozhlas aj. )
|
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Rozvoj schopností poznávání
cvičení pozornosti a soustředění při rozcvičce
|
Člověk a jeho svět
5. ročník
Člověk a jeho zdraví
|
Člověk a jeho svět
5. ročník
Člověk a jeho zdraví
|
Průpravná, kondiční, koordinační,relaxační a vyrovnávací cvičení
Očekávané výstupy | Učivo |
žák:
- rozpozná základní nevhodné činnosti ohrožující zdraví
- předvede několik základních cviků z každé osvojované oblasti
- užívá základní způsoby rozvoje kondičních a koordinačních předpokladů
|
- správné držení těla
- význam soustředění při cvičení, prožívání cviků
- příprava organismu pro různé pohybové činnosti
|
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Rozvoj schopností poznávání
cvičení na správné držení těla ve dvojicích a jejich vzájemná kontrola
| | |
Gymnastika
Očekávané výstupy | Učivo |
žák:
- aktivně používá základní pojmy
- poskytne základní dopomoc a záchranu při cvičení
- provede kotoul vpřed, vzad a jejich některé modifikace
- pokouší se o stoj na rukou (i s dopomocí )
- pokouší se o roznožku a skrčku přes kozu našíř s odrazem z můstku
|
- pojmy: základní cvičební polohy, postoje, pohyby paží, nohou, trupu, názvy nářadí a náčiní
- průpravná gymnastická cvičení
- základní záchrana a dopomoc při cvičení
- akrobacie: kotoul vpřed, vzad a jejich modifikace, průpravná cvičení pro zvládnutí stoje na rukou, stoj na rukou (s dopomocí)
- přeskok: nácvik odrazu z můstku, přeskok překážky odrazem z trampolínky,roznožka přes kozu našíř odrazem z můstku (trampolínky),
skrčka přes kozu našíř
- kladinka: chůze bez dopomoci
|
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Sebepoznání a sebepojetí
jednoduché gymnastické sestavy
| | |
Rytmické činnosti s hudbou
Očekávané výstupy | Učivo |
žák:
- snaží se o estetické držení těla
- pokouší se o taneční krok valčíkový a polkový ( i s partnerem )
- snaží se o vyjádření výrazně rytmického a melodického doprovodu
|
- základní pojmy
- základní estetický pohyb těla a jeho částí (chůze, běh, poskoky, obraty)
- rytmizovaný pohyb, hudebně pohybové vztahy (rytmus, tempo, takt, melodie)
- nápodoba pohybem
- držení partnerů při tancích, vzájemné chování při tancích
- základní taneční krok 2/3, 2/4
|
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z |
|
Hudební výchova
5. ročník
Hudebně pohybové činnosti
|
Hudební výchova
5. ročník
Hudebně pohybové činnosti
|
Úpoly
Očekávané výstupy | Učivo |
žák:
- provádí bezpečný pád vzad i vpřed
|
- přetahy a přetlaky
- pády vzad skulením do kolébky, kotoulem přes rameno
|
Atletika
Očekávané výstupy | Učivo |
žák:
- měří a zapisuje výkony v disciplínách
- upraví doskočiště, vydá povely pro start
- užívá správnou techniku běhu rychlého i vytrvalostního
- užívá při pohybové činnosti základní osvojované tělocvičné názvosloví
- používá polovysoký i nízký start
- provádí skok do dálky s odrazem z břevna a rozměřuje si rozběh
- hází míčkem z rozběhu
|
- startovní povely a signály
- základy bezpečnosti
- průpravná cvičení pro ovlivňování rychlosti, vytrvalosti, odrazové síly a obratnosti
- pojmy: části běžecké dráhy, skokanských sektorů, pomůcky na měření výkonů, úpravu doskočiště
- běh: běžecká abeceda, rychlý běh do 60m, motivovaný běh v terénu, vytrvalostní běh, nízký a polovysoký start
- skok: nízký a polovysoký start, rozměření rozběhu, spojení běhu s odrazem
- hod: hod míčkem z rozběhu
|
Pohybové hry a netradiční pohybové činnosti
Očekávané výstupy | Učivo |
žák:
- zorganizuje nenáročné pohybové činnosti a soutěže na úrovni třídy
- využívá netradičního náčiní ke hrám
- hraje pohybové hry s využitím přírodního prostředí
|
- základní organizační povely a pravidla k osvojovaným hrám
- využití předmětů denní potřeby k pohybovým hrám a netradičního náčiní a náměty pro přípravu vlastního náčiní
- využití přírodního prostředí
|
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kooperace a kompetice
hry v přírodě
Hodnoty, postoje, praktická etika
úprava přírodního prostředí pro pohybové hry
| | |
Sportovní hry
Očekávané výstupy | Učivo |
žák:
- dodržuje zásady fair play
- aktivně používá základní pojmy
- přihrává jednoruč a obouruč a chytá míč ( i jiné náčiní )
- hraje hry se zjednodušenými pravidly
- pokouší se zaznamenat výsledek utkání a pomáhá při rozhodování
- chápe základní role a hráčské funkce v družstvu a dodržuje je
|
- základní pojmy spojené s činnostmi, náčiním, oblečením a hřištěm
- základní spolupráce ve hře
- organizace utkání - zahájení, počítání skóre, ukončení
- základy bezpečnosti a hygieny při sport. hrách
- přihrávka jednoruč a obouruč, chytání jednoruč a obouruč
- pohyb s míčem, vedení míče
- střelba jednoruč a obouruč ( na koš, na branku)
|
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kooperace a kompetice
zaznamenávání výsledků utkání
| | |
Turistika a pobyt v přírodě
Očekávané výstupy | Učivo |
žák:
- samostatně se připravuje na turistickou akci, volí správné oblečení
- dodržuje správné chování v dopravních prostředcích
- pokouší se orientovat v přírodě ( i podle mapy - s pomocí učitele )
- chová se ohleduplně k přírodě
- spojuje turistiku s další pohybovou a poznávací činností
- pokouší se zpracovat jednoduchou dokumentaci o turistické akci
|
- způsob pohybu v terénu, chování v přírodě, orientace
- elementární ochrana přírody
- chůze v terénu ve skupině, pochodovém tvaru
- základní zásady bezpečnosti a hygieny při pobytu v přírodě
- první pomoc
- přeprava v různých dopravních prostředcích
- aplikace znalostí z jiných předmětů
- příprava pochodové trasy, základní dokumentace o turistické akci
|
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Rozvoj schopností poznávání
orientační hry v terénu
Seberegulace a sebeorganizace
orientační hry v terénu
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Lidské aktivity a problémy životního prostředí
aplikace znalostí z předmětu Člověk a jeho svět
|
Člověk a jeho svět
5. ročník
Místo, kde žijeme
| |
Plavání
Očekávané výstupy | Učivo |
žák:
- adaptuje se na vodní prostředí, dodržuje hygienu plavání, zvládá v souladu s individuálními předpoklady základní plavecké dovednosti
- zvládá v souladu s individuálními předpoklady vybranou plaveckou techniku, prvky sebezáchrany a bezpečnosti
|
- zdokonalování plaveckých technik
- prvky bezpečnosti a sebezáchrany
- plavání ve volné vodě
|
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z |
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Vztah člověka k prostředí
plavání v přírodních zdrojích
| | |
Turistika
poznávání okolí
Projektový týden pro lepší kondici
pro všechny žáky naší školy, prověření vlastní tělesné kondice, soutěžení za svoji třídu, nové rekordy školy
Atletická všestrannost
výběr nejlepších žáků z ročníku
MC Donald cup
výběr nejlepších žáků z ročníku
Basketbal
výběr nejlepších žáků z ročníku
Celoroční školní soutěž Pohár atletické všestrannosti
zapojení všech žáků školy do atletických disciplín, vyhodnocení nejlepších výsledků žáka za školní rok a nejlepších atletů za školu
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
- zúčastňuje se různých soutěží
- chápe význam pohybu pro zdraví
Kompetence občanské
- učí se rozpoznávat krizové situace a adekvátně jednat