Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

5. ročník


Člověk a svět práce


1  týdně, P
Práce s drobným materiálem
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vyřezává, rozřezává, děruje, polepuje, tapetuje, sešívá, vytváří prostorové konstrukce
  • aplikuje základy aranžování a využití samorostů, poznává činnosti s různým materiálem, čerpá z lidových tradic, používá vhodně vybrané pracovní nástroje a pomůcky, neplýtvá materiálem
  • užívá různé stehy - přední, zadní, ozdobný; poznává lidová řemesla a využívá práce s lidovými technikami, udržuje pořádek na pracovním místě, dodržuje hygienu a bezpečnost práce, poskytne první pomoc při úrazu

- práce s papírem a kartonem
- práce s druhotným materiálem
- práce s přírodninami
- práce s textilem

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

aranžování přírodnin

Kreativita

výroba brože, korálků z přírodnin

Práce s modelovací hmotou
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • používá a tvaruje různé materiály: modelovací hmota, těsto, sádra, modurit,vosk a keramická hlína a zná jejich vlastnosti při zhotovování plošných i prostorových výrobků

- práce s keramickou hlínou
- práce s voskem

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

tvorba keramických výrobků a jejich následné využití

Kreativita

tvorba keramických výrobků a jejich následné využití

Konstrukční činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • montuje a demontuje stavební prvky, sestavuje složitější stavebnicové prvky, pracuje podle slovního návodu, předlohy nebo jednoduchého schématu, využívá informační zdroje
  • dodržuje hygienu a bezpečnost práce a poskytne první pomoc při lehkém zranění

- práce se stavebnicemi
- práce s papírovým modelem
- údržba a oprava jednoduchých předmětů

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

montáž a demontáž stavebnic

Výtvarná výchova

5. ročník

Uspořádání objektů do celků

Pěstitelské činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • pečuje o pokojové rostliny,vysvětlí rozdíl mezi setím a sázením, množí rostliny odnožemi a řízkováním, seznámí se s rostlinami jedovatými, rostlinami jako drogami, alergiemi
  • vede pěstitelské pokusy a provádí průběžné záznamy o jejich pozorování

- základní podmínky pro pěstování rostlin
- pěstování léčivých bylin
- rozmnožování rostlin různými způsoby
- exkurze do květinářství
- výroba suché vazby
- výroba adventního věnce

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

výroba adventního věnce

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

pěstitelské pokusy, jejich porovnávání a zaznamenávání

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

pěstitelské pokusy, jejich porovávání a zaznamenávání

Člověk a jeho svět

5. ročník

Rozmanitost přírody

Příprava pokrmů
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • orientuje se v základním vybavení kuchyně
  • seznámí se s přípravou jednoduchých pokrmů studené kuchyně
  • uplatňuje pravidla správného stolování a společenského chování
  • dodržuje hygienu a bezpečnost práce, poskytne první pomoc při lehkém zranění, udržuje pořádek a čistotu

- základní vybavení kuchyně
- výběr a nákup potravin
- úprava stolu pro různé slavnostní příležitosti
- úprava ovoce a zeleniny za studena jako dekorace pokrmů
- základy společenského chování

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

úprava stolu na vánoční besídku

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

vyhledávání receptů v kuchařce

Člověk a jeho svět

5. ročník

Člověk a jeho zdraví

Klíčové kompetence

Kompetence sociální a personální
  • aktivně se podílí na práci ve skupině
Kompetence pracovní
  • uvědomuje si zodpovědnost za vykonanou práci
  • dodržuje zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
  • přistupuje k pracovní činnosti z hlediska ochrany životního prostředí
  • snaží se používat osvojené poznatky a dovednosti v praxi
  • získává poznatky o různých povoláních
  • řeší problémy technické povahy
  • buduje si racionální vztah k technice