Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

5. ročník


Matematika


5  týdně, P
Číselný obor do 1 000 000 a přes
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • porovnává čísla v daném oboru
  • zaokrouhlí čísla na miliony, statisíce, desetitisíce, tisíce, sta, desítky
  • rozkládá čísla v desítkové soustavě
  • pamětně sčítá a odčítá čísla, která mají nejvýše dvě číslice různé od nuly, např. 84 000 - 6 200 atd.
  • písemně sčítá tři až čtyři přirozená čísla
  • písemně odčítá dvě přirozená čísla
  • pamětně násobí a dělí číslo jednociferným číslem
  • písemně násobí až čtyřciferným činitelem
  • písemně dělí jednociferným a dvojciferným dělitelem, provádí odhad a kontrolu svého výpočtu
  • provádí kontrolu i pomocí kalkulačky
  • řeší jednoduché a složené slovní úlohy řešené jednou nebo dvěma početními operacemi
  • názorně vyznačí polovinu, čtvrtinu celku
  • řeší jednoduché úlohy na určení poloviny, čtvrtiny, pětiny, desetiny z daného celku
  • přečte zápis desetinného čísla, vyznačí na ose číslo dané hodnoty
  • znázorní na číselné ose, přečte, zapíše a porovná celá čísla v rozmezí -100 až +100
  • porozumí užití záporných čísel v běžném životě

- posloupnost přirozených čísel, číselná osa
- rozklad čísel v desítkové soustavě
- porovnávání přirozených čísel
- zaokrouhlování čísel na miliony, statisíce, desetitisíce, tisíce, sta, desítky
- pamětné sčítání a odčítání čísel v daném oboru
- písemné sčítání tří až čtyř přirozených čísel
- písemné odčítání dvou přirozených čísel
- násobení a dělení čísel v daném oboru
- pamětné násobení a dělení jednociferným číslem
- písemné násobení až čtyřciferným činitelem
- písemné dělení jednociferným a dvojciferným dělitelem, kontrola násobením
- odhad a kontrola výpočtů, práce s kalkulačkou, posouzení reálnosti výsledků
- užití vlastností početních výkonů (komutativnost, asociativnost, distributivnost)
- slovní úlohy na porovnávání čísel, na početní výkony, na vztahy o kolik více, o kolik méně, kolikrát více, kolikrát méně
- řešení slovních úloh na jeden až dva početní výkony
- vyjádření části z celku – polovina,čtvrtina, pětina, desetina
- desetinná čísla, číselná osa, porovnávání desetinných čísel
- kladná a záporná čísla na číselné ose
- měření teploty, vyjádření dlužné částky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

používání a prezentace daných čísel v konkrétních situacích

Geometrie
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • dbá na přesnost a čistotu rýsování
  • provádí náčrtky
  • narýsuje obdélník a čtverec daných rozměrů
  • sestrojí trojúhelník ze tří stran a určí, kdy lze trojúhelník sestrojit
  • narýsuje pravoúhlý, rovnoramenný a rovnostranný trojúhelník
  • vypočítá obvod a obsah obdélníku a čtverce
  • převádí jednotky obsahu
  • nakreslí síť kvádru a krychle
  • vymodeluje kvádr a krychli z dané sítě

- přesnost a čistota rýsování
- načrtávání geometrických obrazců
- rýsování rovnoběžek a kolmic daným bodem
- konstrukce obdélníku a čtverce
- konstrukce trojúhelníku ze tří stran, trojúhelníková nerovnost
- výpočty obvodu a obsahu obdélníka a čtverce
- jednotky obsahu a jejich převody
- síť kvádru a krychle, modelování kvádru a krychle ze sítě, síť kvádru a krychle rozložením krabičky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

využití a aplikace vlastních zkušeností v jednotlivých situacích

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

používání a prezentace formou návrhů modelů města, sportovního centra a parku

Závislosti , vztahy a práce s daty
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • přepíše a přečte větší čísla zapsaná římskými číslicemi a naopak
  • doplní řady čísel, tabulky
  • čte a sestaví sloupcový diagram
  • sestrojí a čte jednoduché grafy
  • orientuje se v jízdním řádu

- římské číslice, přepis větších čísel zapsaných arabskými číslicemi
- diagramy, grafy, tabulky, jízdní řády
- závislosti a jejich vlastnosti

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

návrhy a tvorba tabulek a grafů

Nestandardní aplikované úlohy a problémy
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • doplní číselnou a obrázkovou řadu a určí krok, který řadu doplňuje
  • doplní početní tabulky, čtverce a hvězdice
  • rozdělí daný geometrický útvar na jiné, jejichž vlastnosti jsou dány
  • řeší slovní úlohy úsudkem a logikou

- magické čtverce
- sudoku
- číselné a obrázkové řady
- prostorová představivost
- slovní úlohy

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

srovnávání slovních úloh a vytváření logických postupů

Klokánek

matematická soutěž

Matematická olympiáda

matematická soutěž dle zájmu žáků

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • vědomě pracuje na svém zlepšení
  • propojuje nové poznatky s předešlými zkušenostmi
  • využívá své poznatky a dovednosti v jiných předmětech
  • poznává svou chybu a snaží se ji opravit
Kompetence k řešení problémů
  • navrhuje možnosti řešení problému
  • sděluje vlastní výsledky a porovnává je
  • pojmenuje problém a odhadne, co ho způsobuje
  • ověřuje prakticky správnost řešení
  • učí se brát si poučení z problémové situace, pokusí se hledat nové řešení