Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

5. ročník


Hudební výchova


1  týdně, P
Vokální činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zpívá na základě svých dispozic intonačně čistě a rytmicky přesně v jednohlase či dvojhlase v durových i mollových tóninách
  • využívá při zpěvu získané pěvecké dovednosti
  • orientuje se v zápisu jednoduché písně či skladby a podle svých individuálních schopností a dovedností ji realizuje
  • rozpozná hudební formu jednoduché písně či skladby

- pěvecký a mluvní projev
- rozvoj pěveckých dovedností - střídavý dech, sjednocování hlasového rozsahu, dynamicky odlišený zpěv, hlasová hygiena
- upevňování vokálních dovedností
- zpěv lidových, umělých či populárních písní
- zpěv české hymny (a okolnosti vzniku)
- dvojhlas a vícehlas - prodleva, kánon
- předehra, mezihra, dohra
- hudební rytmus (rytmická cvičení, taktování čtyřdobého taktu)
- intonace a vokální improvizace
- předznamenání, hudební značky
- grafický záznam vokální hudby

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Kulturní diference

podílení se na kulturním dění

Instrumentální činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • využívá na základě svých hudebních schopností a dovedností jednoduché popřípadě složitější hudební nástroje k doprovodné hře i k reprodukci jednoduchých motivů skladeb a písní
  • vytváří v rámci svých individuálních dispozic jednoduché předehry, mezihry a dohry
  • provádí elementární hudební improvizace

- hra a doprovody jednoduchých lidových či umělých písní na rytmické a melodické nástroje (reprodukce motivů, témat, jednoduchých skladeb)
- tvorba předeher, meziher a doher s využitím tónového materiálu písně
- rytmizace, melodizace a stylizace, hudební improvizace
- grafický záznam melodie (rytmické schéma jednoduché skladby), její reprodukce
- dělení hudebních nástrojů

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

role v doprovodné skupině

Hudebně pohybové činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • ztvárňuje hudbu pohybem s využitím tanečních kroků
  • na základě individuálních schopností a dovedností vytváří pohybové improvizace

- taktování, pohybový doprovod znějící hudby – třídobý, čtyřdobý takt, valčík, menuet, taneční hry se zpěvem
- pohybové projevy odvozené z rytmické složky hudby populární
- vyjádření charakteru poslouchané hudby a emocionálního zážitku z ní pohybem
- tvořivé hudebně pohybové hry

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

tvoření pohybových improvizací

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

hodnocení tanečních her se zpěvy doma a v zahraničí

Tělesná výchova

5. ročník

Rytmické činnosti s hudbou

Tělesná výchova

5. ročník

Rytmické činnosti s hudbou

Poslechové činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozpozná hudební formu jednoduché písně či skladby
  • rozpozná v proudu znějící hudby některé z určitých hudebních výrazových prostředků
  • upozorní na metrorytmické, tempové, dynamické i zřetelné harmonické změny
  • seznámí se s životy a díly vybraných hudebních skladatelů
  • vnímá poslech skladeb a slovně se vyjádří k poslechu

- kvality tónů, vztahy mezi nimi
- hudební výrazové prostředky, hudební prvky s výrazným sémantickým nábojem
- hudební formy (rondo, variace)
- hudební styly a žánry (hudba moderní, slavnostní, lidová …)
- sbor, sbormistr, orchestr, dirigent, kapelník
- lidová kapela, rocková kapela
- hudba v chrámu, na zámku, v koncertní síni
- symfonický orchestr
- tvořivé hudební hry
- epizody ze života skladatelů poslouchané hudby (J. S. Bach, W. A. Mozart, L. Janáček)
- interpretace hudby
- hudba vokální, instrumentální, vokálně instrumentální, lidský hlas, hudební nástroj

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Vnímání autora mediálních sdělení

poslech moderní hudby

Klíčové kompetence

Kompetence sociální a personální
  • odlišnosti kultur chápe jako součást kosmopolitní společnosti
Kompetence občanské
  • podílí se na kulturním dění, odsuzuje vandalství