Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

5. ročník


Člověk a jeho svět


4  týdně, P
Místo, kde žijeme
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozšiřuje si znalosti o místě bydliště a širším okolí
  • objevuje dějinné souvislosti regionu a vlasti
  • orientuje se na mapě ČR, střední Evropy, Evropy
  • určí a lokalizuje na mapě sousední a další evropské státy
  • stručně posoudí jejich přírodu, hospodářskou a společenskou vyspělost
  • vyhledá a popíše místa, která navštívil
  • zjišťuje základní údaje v mapě, vysvětluje grafiku a používá vysvětlivky
  • seznámí se s polohou ČR a Evropy na mapě světa
  • uvědomuje si důležitost a spolupráci složek integrovaného záchranného systému v regionu
  • rozeznává další dopravní značky
  • odhadne nebezpečí v dopravní situaci a vyvodí správné řešení jako chodec a cyklista

- obec
- okolní krajina
- naše vlast
- putování po ČR, kraje
- Evropa
- poloha a povrch
- rostlinstvo a živočišstvo
- vodstvo a podnebí
- Evropská unie
- státy Evropy
- mapy obecně zeměpisné a tématické
- planeta Země, vesmír
- globus a práce s ním
- integrovaný záchranný systém v regionu (OČMU)
- osobní bezpečí
- armáda České republiky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Princip sociálního smíru a solidarity

přednáška záchranné služby při příležitosti Dne Země

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

sdělování poznatků z ochrany životního prostředí

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Stavba mediálních sdělení

referáty a aktuality

Informatika

5. ročník

Vyhledávání informací a komunikace

Anglický jazyk - 1. cizí jazyk

5. ročník

My world (můj svět)

Výtvarná výchova

5. ročník

Volné a užité výtv. umění, architektura

Tělesná výchova

5. ročník

Turistika a pobyt v přírodě

Lidé kolem nás
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozliší vazby mezi fyzickou a duševní prací
  • upřesňuje svoje představy o budoucím povolání
  • utváří si a dodržuje pravidla pro soužití v rodině, škole a obci
  • kulturně komunikuje a respektuje odlišnost druhých
  • postupně poznává principy demokratické společnosti, způsob uplatňování občanských práv a povinností
  • rozpozná a posoudí příklady protiprávního jednání a možnost právní ochrany občanů a majetku
  • získává informace o politických stranách, zájmových spolcích a církvích

- rodina, její život a funkce
- soužití a chování lidí
- práce fyzická a duševní
- kultura
- vlastnictví
- ČR-demokratický stát
- soužití národů a menšin
- řízení naší společnosti
- právo a spravedlnost
- základní globální problémy

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

utváření a dodržování třídních pravidel

Hodnoty, postoje, praktická etika

vytváření modelových situací

Poznávání lidí

diskuse na téma "Cizinci žijící u nás"

Mezilidské vztahy

posuzování modelových situací

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Formy participace občanů v politickém životě

čtení textu obsahujících politické dění našeho státu

Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

demokratické způsoby řešení konfliktů a problémů

Občanská společnost a škola

uplatňování demokratických vztahů ve škole

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

sdělování poznatků z cest po ČR a Evropě

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Fungování a vliv médií ve společnosti

role filmu a televize v životě jednotlivce

Anglický jazyk - 1. cizí jazyk

5. ročník

My world (můj svět)

Anglický jazyk - 1. cizí jazyk

5. ročník

People (lidé)

Lidé a čas
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • za pomoci učitele třídí získané poznatky do jednotlivých historických etap
  • pracuje s časovou přímkou
  • zařadí za pomoci učitele historicky správně zjištěné údaje, usuzuje na souvislosti mezi jednotlivými ději
  • upevňuje si již osvojené vědomosti o způsobu života našich předků
  • poznává změny ve způsobu života v novověku
  • objasní vznik ČR
  • seznamuje se se životem v českých zemích v době nacistické okupace
  • popisuje způsob života v poválečném období

- časová přímka
- regionální památky, péče o ně
- vybrané kapitoly našich národních dějin
- způsob života v období habsburské monarchie
- počátky utváření novodobého českého národa
- hospodářský a kulturní rozvoj koncem 19. století
- vynálezy 19. století
-1.světová válka a vznik Československa
-T. G. Masaryk
- 2.světová válka
- nástin historie Československa
- vznik ČR a současnost
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Kulturní diference

vytvoření historické přímky

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

myšlení v evropských a globálních souvislostech

Český jazyk a literatura

5. ročník

Komunikační a slohové útvary

Rozmanitost přírody
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • objevuje propojenost prvků živé a neživé přírody
  • vysvětlí důležitost základních podmínek pro život na Zemi
  • třídí nejznámější druhy organismů do skupin a porovnává jejich přizpůsobení se prostředí
  • popíše rozdíl mezi obnovitelnými a neobnovitelnými přírodními zdroji
  • vymezí pojmy vesmír, planeta, hvězda, družice
  • zařadí naši planetu jako součást sluneční soustavy a vesmíru
  • zdůvodní střídání dne a noci a ročních období
  • založí jednoduchý pokus, naplánuje a zdůvodní postup, vyhodnotí a vysvětlí výsledky pokusu
  • využívá encyklopedie, atlasy a jednoduché klíče

- příroda živá a neživá
- podmínky života na Zemi
- nerosty a horniny
- obnovitelné a neobnovitelné přírodní zdroje
- rozmanitost přírodních podmínek na Zemi a život v nich, podnebné pásy
- botanické a zoologické zahrady
- vesmír
- sluneční soustava
- hvězdy a souhvězdí
- galaxie
- planety a porovnání planet sluneční soustavy
- výzkum vesmíru

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Ekosystémy

tvorba portfolií na daná témata, vycházky

Výtvarná výchova

5. ročník

Výtvarné prožívání přírody

Výtvarná výchova

5. ročník

Výtvarné prožívání přírody

Člověk a svět práce

5. ročník

Pěstitelské činnosti

Člověk a jeho zdraví
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozpozná části lidského těla, důležité orgány a jejich funkci, smyslová ústrojí
  • zná a dovede jednat podle zásad první pomoci
  • posoudí, jaké má postavení v rodině a ve společnosti, uvědomuje si funkci rodiny
  • vysvětlí pojmy rodina a partnerství
  • rozlišuje a popíše biologické a psychické změny v dospívání
  • uplatňuje ohleduplné chování k druhému pohlaví, úměrně svému věku se orientuje v bezpečných způsobech sexuálního chování
  • v modelových situacích aplikuje asertivní chování a způsoby odmítání návykových látek
  • uplatňuje účelné způsoby chování v situacích ohrožujících zdraví, dodržuje instrukce

- lidské tělo (kostra, svaly, dýchací soustava, oběhová soustava, trávicí soustava, vylučovací soustava, kůže, smyslová soustava, nervová soustava, rozmnožovací soustava
- drobné úrazy a poranění, první pomoc,
- rodina
- partnerství a manželství
- soužití mezi lidmi (konflikt, rasismus, globální problémy, šikana, týrání, sexuální zneužívání
- zdraví a závislost (drogy, druhy závislostí)
- osobní bezpečí (bezpečné chování v dopravě, při sportu, setkání s toulavými zvířaty, nebezpečí v domácnosti)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

tvorba plánovacího kalendáře podle vlastních potřeb

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Fungování a vliv médií ve společnosti

modelové situace a způsoby odmítání návykových látek

Tělesná výchova

5. ročník

Základní poznatky z TV a sportu, bezpečnost, organizace a hygiena v TV

Informatika

5. ročník

Základy práce s počítačem

Tělesná výchova

5. ročník

Základní poznatky z TV a sportu, bezpečnost, organizace a hygiena v TV

Člověk a svět práce

5. ročník

Příprava pokrmů

Finanční gramotnost
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • uvědomuje si výhodnost spoření, pojištění a riziko půjček
  • seznámí se s postupem při reklamaci
  • orientuje se v základních formách vlastnictví
  • seznámí se s pojmy korupce a protiprávní jednání

- úspory, půjčky - banka jako správce peněz

- reklamace
- formy vlastnictví
- korupce, protiprávní jednání

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Matematika

2. ročník

Číselný obor 0 - 100

Matematika

3. ročník

Číselný obor 0 – 1 000

Matematika

4. ročník

Číselný obor 0 – 1 000 000

Vycházka

kulturní památka - Svatá Hora

Exkurze

návštěva planetária, ukázka noční oblohy

EVVO

sběr papíru a druhotných surovin, třídění odpadu

Tady jsem doma

vlastivědná soutěž zaměřená na region, dle zájmu žáků

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • čte s porozuměním texty přiměřené obtížnosti
  • propojuje nové poznatky s předešlými zkušenostmi
Kompetence k řešení problémů
  • formuluje jednoduchou hypotézu a ověřuje ji
  • sděluje vlastní výsledky a porovnává je
Kompetence komunikativní
  • vyhledává nové informace v různých zdrojích samostatně i ve skupině, s pomocí učitele s nimi dále pracuje
Kompetence sociální a personální
  • odlišnosti kultur chápe jako součást kosmopolitní společnosti
Kompetence občanské
  • chápe povinnost odmítat fyzické a psychické násilí, pozná útlak a kruté zacházení
  • uvědomuje si svá práva a povinnosti vzhledem k věku
  • podílí se na kulturním dění, odsuzuje vandalství
Kompetence pracovní
  • přistupuje k pracovní činnosti z hlediska ochrany životního prostředí
  • získává poznatky o různých povoláních