Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

5. ročník


Informatika


1  týdně, P
Základy práce s počítačem
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • uvede příklady využití počítače
  • aktivně dodržuje pravidla bezpečnosti práce s počítačem
  • pojmenuje nejběžnější součásti a zařízení počítače, vysvětlí jejich využití
  • správně zapne a vypne počítač
  • provede přihlášení do sítě a odhlášení ze sítě
  • orientuje se na klávesnici, zná funkce nejdůležitějších kláves (Enter, Esc, Delete, Shift ….)
  • zadává vstupní data pomocí klávesnice
  • používá správně myš
  • vysvětlí rozdíl mezy pojmy hadware a software
  • chrání data před poškozením, ztrátou a zneužitím
  • seznamuje se sjednoduchou údržbou počítače

- zásady bezpečného a správného zacházení s hardwarem a softwarem
- vliv počítače na zdraví člověka
- struktura, funkce a popis počítače
- zapnutí a vypnutí počítače
- přihlášení do a odhlášení ze sítě
- klávesnice: části klávesnice, funkce kláves, práce s klávesnicí
- práce s myší
- rozdíl mezi pojmy software a hadware
- ochrana dat
- jednoduchá údržba počítače

Komentář
Dovednosti využijí žáci ve všech vzdělávacích oblastech.
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

zodpovědné zacházení s vybavením učeben a dodržování pravidel

Člověk a jeho svět

5. ročník

Člověk a jeho zdraví

Vyhledávání informací a komunikace
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vysvětlí pojem informace
  • uvede příklady informací a zdrojů (klasických i digitálních), z nichž se informace získává
  • uvede význam internetu
  • používá internetový prohlížeč
  • vyhledá požadovanou informaci (s pomocí učitele)
  • založí svoji e-mailovou schránku (s pomocí učitele)
  • komunikuje pomocí chatu, e-mailu

- informace a informační zdroje
- základy práce s internetovým prohlížečem
- vyhledávání informací na internetu
- základní způsoby komunikace např. e-mail, chat

Komentář
Dovednosti využijí žáci ve všech vzdělávacích oblastech.
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

rozhovor na téma pravda, lež a předstírání (na internetu)

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

vyhledávání na internetu

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

vyhledávání na internetu

Tvorba mediálního sdělení

vyhledávání na internetu

Člověk a jeho svět

5. ročník

Místo, kde žijeme

Zpracování a využití informací
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • za pomoci nástrojů vytváří obrázek
  • uloží obrázek, případně otevře pro změny a znovu uloží
  • napíše jednoduchý text
  • ukládá textový dokument
  • seznamuje se s formáty souborů typu textový dokument, obrázek

- základní nástroje a možnosti nastavení grafického editoru (tvary štětce, barvy, základní tvary…)
- uložení vytvořeného obrázku, otevření obrázku
- základy práce s textem
- formáty souborů typu textový dokument, obrázek

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

sestavování objektů se zadaným prvkem

Český jazyk a literatura

5. ročník

Komunikační a slohové útvary

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • vysvětlí užívané termíny a symboly
Kompetence k řešení problémů
  • ověřuje prakticky správnost řešení
Kompetence pracovní
  • dodržuje bezpečnostní pravidla pro práci s výpočetní technikou