Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

5. ročník


Výtvarná výchova


1  týdně, P
Malba
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • je schopen uplatňovat a zdokonalovat teoretické a praktické poznatky a dovednosti
  • zvládá malbu a kombinace barev
  • rozvíjí svůj smysl pro originalitu a vlastní výt. výraz

- Goethův barevný kruh
- barevné zákonitosti,barevné kontrasty

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

využití barev k vyjádření ročního období

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Etnický původ

tvorba plakátů

Kresba, grafika
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • experimentuje s druhy linie, s plochou, barevností, snaží se řešit úlohy dekorativního charakteru (symetrie, asymetrie)
  • orientuje se v barevné kompozici
  • kombinuje linie v plošném vyjádření
  • využívá vlastnosti různých materiálů
  • seznamuje se s funkcí písma (sdělovací, výtvarná)
  • získává poznatky o základní graf. tvorbě

- linie a její druhy
- dekorativní tvorba
- hry a tvorba s písmeny

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

tvorba kalendářů

Modelace
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozvíjí své prostorové vidění a cítění, ověřuje si výt. výraz vlastní činností
  • pozoruje prostorové jevy a vztahy a snaží se je výtvarně zpracovat
  • využívá svých znalostí a dovedností ke zpracování modelačních materiálů
  • seznamuje se dále s proporcemi objektů

- modelace a prostorové iluze
- organický a geometrický tvar
- modelování dle skutečnosti, proporce
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Psychohygiena

modelace města

Uspořádání objektů do celků
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zajímá se o výt. využití a zpracování netradičních materiálů z dalších oblastí
  • využívá netradiční materiály a předměty
  • rozlišuje užitkovou, materiální, technickou a estetickou stánku předmětů

- jednoduché kombinování a konstruování
- drobný materiál
- předměty denní potřeby
- druhotný materiál
- svět techniky


Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

experimentování s druhotným odpadem

Člověk a svět práce

5. ročník

Konstrukční činnosti

Výtvarné prožívání přírody
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • využívá své poznatky a znalosti z pozorování v přírodě, zkouší použít k výt. vyjádření přírody různé výt. oblasti a techniky
  • nalézá přírodní a umělecké formy, rozvíjí představivost

- dotváření, zpracování a kombinování přírodních materiálů
- kresba, malba, modelace, frotáže, obtisky
- práce se dřevem

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Ekosystémy

kresba, malba znečištěné a neznečištěné přírody

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

kresba, malba znečištěné a neznečištěné přírody

Člověk a jeho svět

5. ročník

Rozmanitost přírody

Člověk a jeho svět

5. ročník

Rozmanitost přírody

Imaginace
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • komunikuje o obsahu svých děl, pokouší se využít komunikační účinky svého díla pro své nejbližší vztahy

- prožitkové aktivity
- výtvarný přepis pocitů a prožitků

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Psychohygiena

výtvarné vyjádření pocitů a nálad

Volné a užité výtv. umění, architektura
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • učí se chápat vztah umění a skutečnosti
  • kultivuje své schopnosti tento svět citlivě vnímat , objevovat a chránit
  • srovnává druhy ( žánry) současného a hist. výt. umění
  • porovnává znaky pokleslé tvorby, kýče, podbízivosti

- druhy výt. umění
- lidové umění
- oděvní kultura, desing
- architektura
- výtvarné akce- galerie, výstavy
- regionální památky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Poznávání lidí

kresba části budov dle slohů

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

seznamování a porovnávání tradic a zvyků

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

návštěva galerie

Český jazyk a literatura

5. ročník

Komunikační a slohové útvary

Člověk a jeho svět

5. ročník

Místo, kde žijeme

Galerie Františka Drtikola

návštěva aktuálních výstav

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • zúčastňuje se různých soutěží
Kompetence sociální a personální
  • odlišnosti kultur chápe jako součást kosmopolitní společnosti
Kompetence občanské
  • podílí se na kulturním dění, odsuzuje vandalství
Kompetence pracovní
  • uvědomuje si zodpovědnost za vykonanou práci