Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273
Projekty
Den pro život
Prioritou zůstává seznámit žáky se zásadami první pomoci a chováním při vzniku mimořádné události, např. při povodních, požárech, lavinách, sesuvech půdy a zemětřeseních.
Na této akci se pravidelně podílejí studenti oboru Diplomovaný záchranář ze Střední zdravotnické školy Příbram, kteří seznamují žáky prvního i druhého stupně se zásadami první pomoci.
Součástí přednášek pracovníků hasičského záchranného sboru bývají ukázky ochranných oděvů a hasičských přístrojů.
Akci zaháuje cvičná evakuace celé školy.
Poznámka:
Plán aktivit a činností Dne pro život je podrobně rozpracován pro jednotlivé ročníky, periodicky se opakuje náplň, aktivity a učivo v souladu se ŠVP ZV a začleněním tématiky OČMU dle platných učebních dokumentů RVP ZV. V průběhu povinné školní docházky projdou všichni žáci opakovaně všemi tématy začleněnými dle platných dokumentů RVP ZV v oblasti OČMU (ochrany člověka za mimořádných událostí).
Průřezová témata
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Komunikace
nácvik telefonní komunikace se složkami IZS (sdělit to důležité, nezmatkovat atd.)
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
žáci si zkouší jak postupovat v případě, že objeví zraněného člověka
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Lidské aktivity a problémy životního prostředí
na konkrétních příkladech se žáci dozvídají o vztahu mezi lidskou činností a výskytem přírodních katastrof
Vztah člověka k prostředí
diskuse s hasiči na téma "Jak se chovat v přírodě?" a "Co dělat v případě požáru?"
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Fungování a vliv médií ve společnosti
diskuse na téma "Jak nám média pomáhají v případě mimořádné situace?"
1. ročník
- vhodná místa pro hru
- telefonní čísla integrovaného záchranného systému
- možná nebezpečí v každodenním životě
Klíčové kompetence
- učí se pravidlům týmové práce a roli člena týmu
- řeší problémové úlohy z praktického života
- vhodně a uvážlivě jedná v každodenních situacích, souvisejících i s osobními problémy
- není lhostejný k chování, které ohrožuje zdraví a bezpečnost
- získané vědomosti a dovednosti uplatňuje v každodenním životě
Očekávané výstupy
- seznamuje se s pojmy živelné pohromy
- seznamuje se s telefoními čísly pro přivolání pomoci a s chováním v krizových situacích
- poznává základní pravidla účastníků silničního provozu (přechod vozovky se světelnými signály, chůze po chodníku, značky, zná různé dopravní prostředky)
- navrhuje první pomoc při drobném poranění a způsob sebeochrany
2. ročník
- vhodná místa pro hru
- telefonní čísla integrovaného záchranného systému
- možná nebezpečí v každodenním životě
Klíčové kompetence
- učí se pravidlům týmové práce a roli člena týmu
- řeší problémové úlohy z praktického života
- vhodně a uvážlivě jedná v každodenních situacích, souvisejících i s osobními problémy
- není lhostejný k chování, které ohrožuje zdraví a bezpečnost
- získané vědomosti a dovednosti uplatňuje v každodenním životě
Očekávané výstupy
- seznamuje se s chováním při povodni, požáru atd.
- pokouší se správně chovat v krizových situacích s pomocí dospělé osoby
- poskytne první pomoc při drobném poranění,seznamuje se s postupem při oznámením dopravní nehody
- určí důležitá telefonní čísla
3. ročník
- přivolání pomoci
- základní pravidla první pomoci
- zásady bezpečného chování
- vhodná místa pro hru, uvede možná nebezpečí
- možná nebezpečí v každodenním životě
Klíčové kompetence
- učí se pravidlům týmové práce a roli člena týmu
- řeší problémové úlohy z praktického života
- vhodně a uvážlivě jedná v každodenních situacích, souvisejících i s osobními problémy
- není lhostejný k chování, které ohrožuje zdraví a bezpečnost
- získané vědomosti a dovednosti uplatňuje v každodenním životě
Očekávané výstupy
- vysvětluje zásady při poskytování první pomoci
- pojmenuje hlavní části lidského těla
- posuzuje pravidla první pomoci, pokouší se stanovit postup v určitých mimořádných situacích
4. ročník
- zásady při poskytování první pomoci
- telefonní čísla integrovaného záchranného systému
- rozpoznávání nebezpečí
- přírodní jevy ohrožující lidské zdraví
Klíčové kompetence
- učí se pravidlům týmové práce a roli člena týmu
- řeší problémové úlohy z praktického života
- vhodně a uvážlivě jedná v každodenních situacích, souvisejících i s osobními problémy
- není lhostejný k chování, které ohrožuje zdraví a bezpečnost
- získané vědomosti a dovednosti uplatňuje v každodenním životě
Očekávané výstupy
- orientuje se v telefonních číslech integrovaného záchranného systému
- v modelových situacích prokáže znalost chování v krizové situaci
- rozpozná vyplývající rizika vzniku mimořádných událostí vlivem přírodních jevů
5. ročník
- zásady při poskytování první pomoci
- telefonní čísla integrovaného záchranného systému
- rozpoznávání nebezpečí
- přírodní jevy ohrožující lidské zdraví
Klíčové kompetence
- učí se pravidlům týmové práce a roli člena týmu
- řeší problémové úlohy z praktického života
- vhodně a uvážlivě jedná v každodenních situacích, souvisejících i s osobními problémy
- není lhostejný k chování, které ohrožuje zdraví a bezpečnost
- získané vědomosti a dovednosti uplatňuje v každodenním životě
Očekávané výstupy
- uplatňuje účelné způsoby chování v situacích ohrožujících zdraví, dodržuje instrukce
- vysvětluje zásady při poskytování první pomoci
- orientuje se v telefonních číslech integrovaného záchranného systému
- uvědomuje si důležitost a spolupráci složek integrovaného záchranného systému v regionu
6. ročník
- varovné signály
- práce integrovaného záchranného systému
- principy hašení požárů
- chování při živelných pohromách
Klíčové kompetence
- učí se pravidlům týmové práce a roli člena týmu
- samostatně se rozhoduje a nese zodpovědnost
- řeší problémové úlohy z praktického života
- vhodně a uvážlivě jedná v každodenních situacích, souvisejících i s osobními problémy
- spolupracuje v obtížných sociálních situacích
- není lhostejný k chování, které ohrožuje zdraví a bezpečnost
- získané vědomosti a dovednosti uplatňuje v každodenním životě
Očekávané výstupy
- aplikuje znalosti o principech hašení požárů
- poskytne první pomoc v rámci svých možností
- orientuje se v objektech a jevech v jednotlivých složkách přírodní sféry
- seznámí se se zásadami chování při živelných pohromách (povodně, zemětřesení, požáry)
- popíše vznik a složení půdy a její druhy a typy
7. ročník
- varovné signály
- extrémní projevy počasí
- první pomoc
- chování při živelných pohromách
Klíčové kompetence
- učí se pravidlům týmové práce a roli člena týmu
- samostatně se rozhoduje a nese zodpovědnost
- řeší problémové úlohy z praktického života
- vhodně a uvážlivě jedná v každodenních situacích, souvisejících i s osobními problémy
- spolupracuje v obtížných sociálních situacích
- není lhostejný k chování, které ohrožuje zdraví a bezpečnost
- získané vědomosti a dovednosti uplatňuje v každodenním životě
Očekávané výstupy
- orientuje se v extrémních projevech počasí
- poskytne první pomoc v rámci svých možností
- seznámí se se zásadami chování při živelných pohromách (povodně, zemětřesení, požáry)
- orientuje se ve varovných signálech
8. ročník
- varovné signály
- chování při živelných pohromách
- principy hašení požárů
- nebezpečí úniku chemických látek
Klíčové kompetence
- učí se pravidlům týmové práce a roli člena týmu
- samostatně se rozhoduje a nese zodpovědnost
- řeší problémové úlohy z praktického života
- vhodně a uvážlivě jedná v každodenních situacích, souvisejících i s osobními problémy
- spolupracuje v obtížných sociálních situacích
- není lhostejný k chování, které ohrožuje zdraví a bezpečnost
- získané vědomosti a dovednosti uplatňuje v každodenním životě
Očekávané výstupy
- uvědomuje si zásady chování při živelních pohromách
- aplikuje znalosti o principech hašení požárů
- uvede příklady nebezpečných chemických látek, se kterými nesmí zatím pracovat a popíše nejefektivnější jednání v případě havárie s únikem některé této nebezpečné látky
9. ročník
- první pomoc
- jaderná energie
- chování při živelných pohromách
- principy hašení požárů
Klíčové kompetence
- učí se pravidlům týmové práce a roli člena týmu
- samostatně se rozhoduje a nese zodpovědnost
- řeší problémové úlohy z praktického života
- vhodně a uvážlivě jedná v každodenních situacích, souvisejících i s osobními problémy
- spolupracuje v obtížných sociálních situacích
- není lhostejný k chování, které ohrožuje zdraví a bezpečnost
- získané vědomosti a dovednosti uplatňuje v každodenním životě
Očekávané výstupy
- poskytne první pomoc při život ohrožujících stavech
- uvědomuje si negativní dopady na životní prostředí a lidské zdraví při jaderných katastrofách
- zdůvodní pravidla bezpečné práce s hořlavinami a hasicími přístroji, aplikuje znalosti o principech hašení požárů na řešení modelových situací
- zhodnotí možná nebezpečí živelných pohrom v ČR a popíše zásady chování v těchto situacích