Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Projekty

Den pro život


Prioritou zůstává seznámit žáky se zásadami první pomoci a chováním  při vzniku mimořádné události, např. při povodních, požárech, lavinách, sesuvech půdy a zemětřeseních.
Na této akci se pravidelně podílejí studenti oboru Diplomovaný záchranář ze Střední zdravotnické školy Příbram, kteří seznamují žáky prvního i druhého stupně se zásadami první pomoci.
Součástí přednášek pracovníků hasičského záchranného sboru bývají ukázky ochranných oděvů a hasičských přístrojů.
Akci zaháuje cvičná evakuace celé školy.
 

Poznámka:

Plán aktivit a činností Dne pro život je podrobně rozpracován pro jednotlivé ročníky, periodicky se opakuje náplň, aktivity a učivo v souladu se ŠVP ZV a začleněním tématiky OČMU dle platných učebních dokumentů RVP ZV. V průběhu povinné školní docházky projdou všichni žáci opakovaně všemi tématy začleněnými dle platných dokumentů RVP ZV v oblasti OČMU (ochrany člověka za mimořádných událostí).
 

Průřezová témata

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

nácvik telefonní komunikace se složkami IZS (sdělit to důležité, nezmatkovat atd.)

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

žáci si zkouší jak postupovat v případě, že objeví zraněného člověka

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

na konkrétních příkladech se žáci dozvídají o vztahu mezi lidskou činností a výskytem přírodních katastrof

Vztah člověka k prostředí

diskuse s hasiči na téma "Jak se chovat v přírodě?" a "Co dělat v případě požáru?"

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Fungování a vliv médií ve společnosti

diskuse na téma "Jak nám média pomáhají v případě mimořádné situace?"

1. ročník

- vhodná místa pro hru
- telefonní čísla integrovaného záchranného systému
- možná nebezpečí v každodenním životě

Klíčové kompetence
  • učí se pravidlům týmové práce a roli člena týmu
  • řeší problémové úlohy z praktického života
  • vhodně a uvážlivě jedná v každodenních situacích, souvisejících i s osobními problémy
  • není lhostejný k chování, které ohrožuje zdraví a bezpečnost
  • získané vědomosti a dovednosti uplatňuje v každodenním životě
Očekávané výstupy
  • seznamuje se s pojmy živelné pohromy
  • seznamuje se s telefoními čísly pro přivolání pomoci a s chováním v krizových situacích
  • poznává základní pravidla účastníků silničního provozu (přechod vozovky se světelnými signály, chůze po chodníku, značky, zná různé dopravní prostředky)
  • navrhuje první pomoc při drobném poranění a způsob sebeochrany

2. ročník

- vhodná místa pro hru
- telefonní čísla integrovaného záchranného systému
- možná nebezpečí v každodenním životě

Klíčové kompetence
  • učí se pravidlům týmové práce a roli člena týmu
  • řeší problémové úlohy z praktického života
  • vhodně a uvážlivě jedná v každodenních situacích, souvisejících i s osobními problémy
  • není lhostejný k chování, které ohrožuje zdraví a bezpečnost
  • získané vědomosti a dovednosti uplatňuje v každodenním životě
Očekávané výstupy
  • seznamuje se s chováním při povodni, požáru atd.
  • pokouší se správně chovat v krizových situacích s pomocí dospělé osoby
  • poskytne první pomoc při drobném poranění,seznamuje se s postupem při oznámením dopravní nehody
  • určí důležitá telefonní čísla

3. ročník

- přivolání pomoci
- základní pravidla první pomoci
- zásady bezpečného chování
- vhodná místa pro hru, uvede možná nebezpečí
- možná nebezpečí v každodenním životě

Klíčové kompetence
  • učí se pravidlům týmové práce a roli člena týmu
  • řeší problémové úlohy z praktického života
  • vhodně a uvážlivě jedná v každodenních situacích, souvisejících i s osobními problémy
  • není lhostejný k chování, které ohrožuje zdraví a bezpečnost
  • získané vědomosti a dovednosti uplatňuje v každodenním životě
Očekávané výstupy
  • vysvětluje zásady při poskytování první pomoci
  • pojmenuje hlavní části lidského těla
  • posuzuje pravidla první pomoci, pokouší se stanovit postup v určitých mimořádných situacích

4. ročník

- zásady při poskytování první pomoci
- telefonní čísla integrovaného záchranného systému
- rozpoznávání nebezpečí
- přírodní jevy ohrožující lidské zdraví

Klíčové kompetence
  • učí se pravidlům týmové práce a roli člena týmu
  • řeší problémové úlohy z praktického života
  • vhodně a uvážlivě jedná v každodenních situacích, souvisejících i s osobními problémy
  • není lhostejný k chování, které ohrožuje zdraví a bezpečnost
  • získané vědomosti a dovednosti uplatňuje v každodenním životě
Očekávané výstupy
  • orientuje se v telefonních číslech integrovaného záchranného systému
  • v modelových situacích prokáže znalost chování v krizové situaci
  • rozpozná vyplývající rizika vzniku mimořádných událostí vlivem přírodních jevů

5. ročník

- zásady při poskytování první pomoci
- telefonní čísla integrovaného záchranného systému
- rozpoznávání nebezpečí
- přírodní jevy ohrožující lidské zdraví

Klíčové kompetence
  • učí se pravidlům týmové práce a roli člena týmu
  • řeší problémové úlohy z praktického života
  • vhodně a uvážlivě jedná v každodenních situacích, souvisejících i s osobními problémy
  • není lhostejný k chování, které ohrožuje zdraví a bezpečnost
  • získané vědomosti a dovednosti uplatňuje v každodenním životě
Očekávané výstupy
  • uplatňuje účelné způsoby chování v situacích ohrožujících zdraví, dodržuje instrukce
  • vysvětluje zásady při poskytování první pomoci
  • orientuje se v telefonních číslech integrovaného záchranného systému
  • uvědomuje si důležitost a spolupráci složek integrovaného záchranného systému v regionu

6. ročník

- varovné signály
- práce integrovaného záchranného systému
- principy hašení požárů
- chování při živelných pohromách

Klíčové kompetence
  • učí se pravidlům týmové práce a roli člena týmu
  • samostatně se rozhoduje a nese zodpovědnost
  • řeší problémové úlohy z praktického života
  • vhodně a uvážlivě jedná v každodenních situacích, souvisejících i s osobními problémy
  • spolupracuje v obtížných sociálních situacích
  • není lhostejný k chování, které ohrožuje zdraví a bezpečnost
  • získané vědomosti a dovednosti uplatňuje v každodenním životě
Očekávané výstupy
  • aplikuje znalosti o principech hašení požárů
  • poskytne první pomoc v rámci svých možností
  • orientuje se v objektech a jevech v jednotlivých složkách přírodní sféry
  • seznámí se se zásadami chování při živelných pohromách (povodně, zemětřesení, požáry)
  • popíše vznik a složení půdy a její druhy a typy

7. ročník

- varovné signály
- extrémní projevy počasí
- první pomoc
- chování při živelných pohromách

Klíčové kompetence
  • učí se pravidlům týmové práce a roli člena týmu
  • samostatně se rozhoduje a nese zodpovědnost
  • řeší problémové úlohy z praktického života
  • vhodně a uvážlivě jedná v každodenních situacích, souvisejících i s osobními problémy
  • spolupracuje v obtížných sociálních situacích
  • není lhostejný k chování, které ohrožuje zdraví a bezpečnost
  • získané vědomosti a dovednosti uplatňuje v každodenním životě
Očekávané výstupy
  • orientuje se v extrémních projevech počasí
  • poskytne první pomoc v rámci svých možností
  • seznámí se se zásadami chování při živelných pohromách (povodně, zemětřesení, požáry)
  • orientuje se ve varovných signálech

8. ročník

- varovné signály
- chování při živelných pohromách
- principy hašení požárů
- nebezpečí úniku chemických látek

Klíčové kompetence
  • učí se pravidlům týmové práce a roli člena týmu
  • samostatně se rozhoduje a nese zodpovědnost
  • řeší problémové úlohy z praktického života
  • vhodně a uvážlivě jedná v každodenních situacích, souvisejících i s osobními problémy
  • spolupracuje v obtížných sociálních situacích
  • není lhostejný k chování, které ohrožuje zdraví a bezpečnost
  • získané vědomosti a dovednosti uplatňuje v každodenním životě
Očekávané výstupy
  • uvědomuje si zásady chování při živelních pohromách
  • aplikuje znalosti o principech hašení požárů
  • uvede příklady nebezpečných chemických látek, se kterými nesmí zatím pracovat a popíše nejefektivnější jednání v případě havárie s únikem některé této nebezpečné látky

9. ročník

- první pomoc
- jaderná energie
- chování při živelných pohromách
- principy hašení požárů

Klíčové kompetence
  • učí se pravidlům týmové práce a roli člena týmu
  • samostatně se rozhoduje a nese zodpovědnost
  • řeší problémové úlohy z praktického života
  • vhodně a uvážlivě jedná v každodenních situacích, souvisejících i s osobními problémy
  • spolupracuje v obtížných sociálních situacích
  • není lhostejný k chování, které ohrožuje zdraví a bezpečnost
  • získané vědomosti a dovednosti uplatňuje v každodenním životě
Očekávané výstupy
  • poskytne první pomoc při život ohrožujících stavech
  • uvědomuje si negativní dopady na životní prostředí a lidské zdraví při jaderných katastrofách
  • zdůvodní pravidla bezpečné práce s hořlavinami a hasicími přístroji, aplikuje znalosti o principech hašení požárů na řešení modelových situací
  • zhodnotí možná nebezpečí živelných pohrom v ČR a popíše zásady chování v těchto situacích