Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273
Projekty
Pobyty žáků ve zdravotně příznivém prostředí
Pobyty žáků ve zdravotně příznivém prostředí organizujeme (v závislosti na finanční náročnosti a možnostech rodičů) ve 2., 4. a 6. ročníku během vzdělávání žáků na základní škole. Vzdělávací a výchovný pobyt žáků ve zdravotně příznivém prostředí mimo školu je mimoškolní akce, která se významně podílí na utváření kompetencí žáků především v oblasti osobnostního a sociálního rozvoje. Hlavním cílem je naučit žáky vzájemnému soužití s respektováním potřeb a možností druhých. Vzdělávácí složka umožňuje žákům výuku v jiném prostředí, jinými metodami a se zaměřením na utváření kompetencí pro udržitelný rozvoj a vzdělávání v oblasti environmentální. V šestém ročníku se zaměřujeme především na podporu adaptační role tohoto pobytu (výjezdu) žáků. Vzhledem k zájmu žáků o studium se zaměřením na rozšířenou matematiku a informatiku a k žákům, kteří přicházejí ze spádových malotřídních škol, vznikají v šestém ročníku nové třídní kolektivy. Adaptační kurzy pomáhají žákům nacházet styčné body jistoty, na které byli zvyklí ve svých minulých třídách. Hlavním cílem pobytů a výjezdů žáků do zdravotně příznivého prostředí je utváření kompetencí žáků pro fungování jedince v týmu a fungování týmu (třídy) žáků při začlenění a respektování každého z nich, jeho potřeb a možností. Při realizaci těchto pobytů a výjezdů žáků jsou dodržovány všechny legislativní a bezpečnostní normy platné pro danou oblast. Pro každý pobyt nebo výjezd žáků je stanoven vedoucí z řad pedagogů (obvykle třídní učitel jedné ze tříd ročníku), který zpracovává konkrétní náplň, časový harmonogram, výchovně vzdělávací cíle a zaměření pobytu ve zdravotně příznivém prostředí nebo výjezdu do tohoto prostředí (např. průřezové téma, environmentální tématiku a experimentální aktivity v přírodě, sportovní a pohybové aktivity atp.). Plán a program pobytu nebo výjezdu do zdravotně příznivého prostředí schvaluje ředitel školy. Pro každém pobytu nebo výjezdu žáků je zpracována, evaluace, výstupy a náměty na inovaci nebo zlepšení. Nadále jsou využívány pomůcky (dalekohledy, mikroskopy, atlasy rostlin a zvířat, vyýkové hry a materiály) zakoupené v rámci dřívějších grantových projektů města Příbrami OP VK 1. 1. a OP VK 1. 3..
Poznámka:
- pobyt nebo adaptační kurz je vícedenní pobyt žáků ve zdravotně příznivém prostředí s výukou dle rozvrhu pro tento pobyt - cca 5 denní
- výjezd žáků do zdravotně příznivého prostředí je spojen především s EVVO aktivitami a exkurzemi a je zpravidla 2 nebo 3 denní
Průřezová témata
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Rozvoj schopností poznávání
zkoumání a pozorování přírodních jevů
Psychohygiena
aktivní a pasivní relaxace, sportovní aktivity
Mezilidské vztahy
komunikativní kruh, stanovení pravidel chování na ŠVP
Komunikace
sdělování výsledků pozorování, společné zážitky, psaní deníků
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občanská společnost a škola
příprava programu a vystoupení pro ostatní
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Lidské vztahy
společenské a komunikativní hry
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Vztah člověka k prostředí
naučné stezky, pozorování v přírodě
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Práce v realizačním týmu
společné zpracování poznatků a výsledků pozorování
2. ročník
V tomto věkovém období žáků základní školy je velmi důležité posilovat osobní odpovědnost a samostatnost dětí při delším pobytu mimo rodinu. Nebát se vyjádřit svoji potřebui naopak nesouhlas např. s jednáním a chováním svých spolužáků. Základním přepokladem je dodržování hygienických pravidel a norem slušného stolování, dodržování pravidel slušného chování a komunikace. Žáci sim osvojují pravidla pobytu v přírodě a zdravého životního stylu.
Klíčové kompetence
- je motivován k získávání poznatků, cítí potřebu vlastního pokroku
- vytváří si kompletní pohled na přírodní vědy
- propojuje nové poznatky s předešlými zkušenostmi
- sděluje vlastní výsledky
- vyslechne druhého
- reaguje na smluvené signály a gesta
- učí se pracovat ve skupině
- neohrožuje zdraví své ani svých spolužáků a učí se vhodně reagovat
- chová se v souladu se stanovenými pravidly
- aktivně se zapojuje do sportovních aktivit
- poznává tradice a kulturu naší země i států, jejichž jazyk se učí
Očekávané výstupy
- vytváří si pozitivní vztahy ke spolužákům
- utváří si pozitivní a odpovědný vztah k přírodě
- dodržuje zásady bezpečného chování vůči sobě i ostatním
- připraví se na turistickou akci ( obléct, sbalit batoh ) - i za pomoci dospělých
4. ročník
U žáků čtvrtého ročníku je důležité utvářet pozitivní mezilidské vztahy, dodržování pravidel slušného chování a zásady pro pobyt a pohyb v přírodě. Rozvoj komunikačních dovedností, znalostí o přírodě, významu sportu a volnočasových aktivit je důležitou součástí společného pobytu žáků ve zdravotně příznivém prostředí.
Klíčové kompetence
- osvojuje si obecně užívané termíny, symboly a znaky
- chápe význam pohybu pro zdraví
- získává informace od lidí ze svého okolí
- sděluje vlastní výsledky a porovnává je
- vyhledává informace z oblasti
- pojmenuje problém a odhadne, co ho způsobuje
- zapojuje se do diskuse
- vyhledává nové informace v různých zdrojích samostatně i ve skupině
- kooperuje s lidmi ze svého okolí
- uvědomuje si svá práva a povinnosti vzhledem k věku
- učí se rozpoznávat krizové situace a adekvátně jednat
- aktivně se zapojuje do sportovních aktivit
- chápe základní ekologické problémy
- přispívá k práci skupiny
- při své pracovní činnosti bere ohled na ochranu životního prostředí
- snaží se používat osvojené poznatky a dovednosti v praxi
Očekávané výstupy
- popíše vlastními slovy jednotlivá společenstva
- rozpozná základní nevhodné činnosti ohrožující zdraví
- samostatně se připravuje na turistickou akci, volí správné oblečení
- chová se ohleduplně k přírodě
- rozpozná chování, které nelze tolerovat a které porušuje základní lidská práva
6. ročník
Výjezd žáků 6. ročníku do zdravotně příznivého prostředí je především svým významem pojat jako adaptační pobyt. Protože jsme vzhledem k dopravní obslužnosti spádovou školou pro mnoho okolních malotřídních škol a nabízíme zařazení žáků s hlubším zájme o matematiku a informatiku do tříd se skupinami s rozšířenou výukou matematiky a informatiky, mění se zásadním způsobem skladba třídních skupin z důvodů začlenění nových žáků. Zároveň se žáci setkávají s větším počtem pedagogů v řežimu odborné výuky, než byli doposud zvyklí. Završením změn je i osoba nového třídního učitele. Tento adaptační pobyt pomůže žákům lépe se začlenit do nově vznikajícího kolektivu a připravit se na zvýšené nároky při přechodu na 2. stupeň základní školy. Nedílnou součástí je i ekologická výchova a poznávání přírody.
Klíčové kompetence
- získává praktické pracovní návyky
- zúčastňuje se různých soutěží
- propojuje nové poznatky s předešlými zkušenostmi
- zapojuje se do diskuse
- učí se rozpoznávat krizové situace a adekvátně jednat
- aktivně přijímá kulturní, historické tradice
- chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy
- používá osvojené poznatky v praxi
- adekvátně vyjadřuje své názory
- dodržuje pravidla zdvořilého chování
- kooperuje s lidmi ze svého okolí
- neodmítá názory ostatních, nebojí se požádat o pomoc, dokáže pomoci slabšímu
- vhodně a uvážlivě jedná v každodenních situacích, souvisejících i s osobními problémy
- ovládá a řídí své chování a jednání
- neohrožuje zdraví své ani svých spolužáků a učí se vhodně reagovat
- neposmívá se, vyslechne si názor druhých
- chová se v souladu se stanovenými pravidly
Očekávané výstupy
- respektuje přijatá pravidla soužití mezi spolužáky i jinými vrstevníky
- přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů
- dodržuje zásady slušného chování v přírodě
- dodržuje v terénu zásady bezpečného pohybu
- dodržuje zásady pobytu v přírodě