Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Projekty

Pobyty žáků ve zdravotně příznivém prostředí


 Pobyty žáků ve zdravotně příznivém prostředí organizujeme (v závislosti na finanční náročnosti a možnostech rodičů) ve 2., 4. a 6. ročníku během vzdělávání žáků na základní škole. Vzdělávací a výchovný pobyt žáků ve zdravotně příznivém prostředí mimo školu je mimoškolní akce, která se významně podílí na utváření kompetencí žáků především v oblasti osobnostního a sociálního rozvoje. Hlavním cílem je naučit žáky vzájemnému soužití s respektováním potřeb a možností druhých. Vzdělávácí složka umožňuje žákům výuku v jiném prostředí, jinými metodami a se zaměřením na utváření kompetencí pro udržitelný rozvoj a vzdělávání v oblasti environmentální. V šestém ročníku se zaměřujeme především na podporu adaptační role tohoto pobytu (výjezdu) žáků. Vzhledem k zájmu žáků o studium se zaměřením na rozšířenou matematiku a informatiku a k žákům, kteří přicházejí ze spádových malotřídních škol, vznikají v šestém ročníku nové třídní kolektivy. Adaptační kurzy pomáhají žákům nacházet styčné body jistoty, na které byli zvyklí ve svých minulých třídách. Hlavním cílem pobytů a výjezdů žáků do zdravotně příznivého prostředí je utváření kompetencí žáků pro fungování jedince v týmu a fungování týmu (třídy) žáků při začlenění a respektování každého z nich, jeho potřeb a možností. Při realizaci těchto pobytů a výjezdů žáků jsou dodržovány všechny legislativní a bezpečnostní normy platné pro danou oblast. Pro každý pobyt nebo výjezd žáků je stanoven vedoucí z řad pedagogů (obvykle třídní učitel jedné ze tříd ročníku), který zpracovává konkrétní náplň, časový harmonogram, výchovně vzdělávací cíle a zaměření pobytu ve zdravotně příznivém prostředí nebo výjezdu do tohoto prostředí (např. průřezové téma, environmentální tématiku a experimentální aktivity v přírodě, sportovní a pohybové aktivity atp.). Plán a program pobytu nebo výjezdu do zdravotně příznivého prostředí schvaluje ředitel školy. Pro každém pobytu nebo výjezdu žáků je zpracována, evaluace, výstupy a náměty na inovaci nebo zlepšení. Nadále jsou využívány pomůcky (dalekohledy, mikroskopy, atlasy rostlin a zvířat, vyýkové hry a materiály)  zakoupené v rámci dřívějších grantových projektů města Příbrami OP VK 1. 1.  a OP VK 1. 3..

Poznámka:

  • pobyt nebo adaptační kurz je vícedenní pobyt žáků ve zdravotně příznivém prostředí s výukou dle rozvrhu pro tento pobyt - cca 5 denní
  • výjezd žáků do zdravotně příznivého prostředí je spojen především s EVVO aktivitami a exkurzemi a je zpravidla 2 nebo 3 denní

Průřezová témata

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

zkoumání a pozorování přírodních jevů

Psychohygiena

aktivní a pasivní relaxace, sportovní aktivity

Mezilidské vztahy

komunikativní kruh, stanovení pravidel chování na ŠVP

Komunikace

sdělování výsledků pozorování, společné zážitky, psaní deníků

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občanská společnost a škola

příprava programu a vystoupení pro ostatní

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

společenské a komunikativní hry

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

naučné stezky, pozorování v přírodě

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

společné zpracování poznatků a výsledků pozorování

2. ročník

V tomto věkovém období žáků základní školy je velmi důležité posilovat osobní odpovědnost a samostatnost dětí při delším pobytu mimo rodinu. Nebát se vyjádřit svoji potřebui naopak nesouhlas např. s jednáním a chováním svých spolužáků. Základním přepokladem je dodržování hygienických pravidel a norem slušného stolování, dodržování pravidel slušného chování a komunikace. Žáci sim osvojují pravidla pobytu v přírodě a zdravého životního stylu.

Klíčové kompetence
  • je motivován k získávání poznatků, cítí potřebu vlastního pokroku
  • vytváří si kompletní pohled na přírodní vědy
  • propojuje nové poznatky s předešlými zkušenostmi
  • sděluje vlastní výsledky
  • vyslechne druhého
  • reaguje na smluvené signály a gesta
  • učí se pracovat ve skupině
  • neohrožuje zdraví své ani svých spolužáků a učí se vhodně reagovat
  • chová se v souladu se stanovenými pravidly
  • aktivně se zapojuje do sportovních aktivit
  • poznává tradice a kulturu naší země i států, jejichž jazyk se učí
Očekávané výstupy
  • vytváří si pozitivní vztahy ke spolužákům
  • utváří si pozitivní a odpovědný vztah k přírodě
  • dodržuje zásady bezpečného chování vůči sobě i ostatním
  • připraví se na turistickou akci ( obléct, sbalit batoh ) - i za pomoci dospělých

4. ročník

U žáků čtvrtého ročníku je důležité utvářet pozitivní mezilidské vztahy, dodržování pravidel slušného chování a zásady pro pobyt a pohyb v přírodě. Rozvoj komunikačních dovedností, znalostí o přírodě, významu sportu a volnočasových aktivit je důležitou součástí společného pobytu žáků ve zdravotně příznivém prostředí.

Klíčové kompetence
  • osvojuje si obecně užívané termíny, symboly a znaky
  • chápe význam pohybu pro zdraví
  • získává informace od lidí ze svého okolí
  • sděluje vlastní výsledky a porovnává je
  • vyhledává informace z oblasti
  • pojmenuje problém a odhadne, co ho způsobuje
  • zapojuje se do diskuse
  • vyhledává nové informace v různých zdrojích samostatně i ve skupině
  • kooperuje s lidmi ze svého okolí
  • uvědomuje si svá práva a povinnosti vzhledem k věku
  • učí se rozpoznávat krizové situace a adekvátně jednat
  • aktivně se zapojuje do sportovních aktivit
  • chápe základní ekologické problémy
  • přispívá k práci skupiny
  • při své pracovní činnosti bere ohled na ochranu životního prostředí
  • snaží se používat osvojené poznatky a dovednosti v praxi
Očekávané výstupy
  • popíše vlastními slovy jednotlivá společenstva
  • rozpozná základní nevhodné činnosti ohrožující zdraví
  • samostatně se připravuje na turistickou akci, volí správné oblečení
  • chová se ohleduplně k přírodě
  • rozpozná chování, které nelze tolerovat a které porušuje základní lidská práva

6. ročník

Výjezd žáků 6. ročníku do zdravotně příznivého prostředí je především svým významem pojat jako adaptační pobyt. Protože jsme vzhledem k dopravní obslužnosti spádovou školou pro mnoho okolních malotřídních škol a nabízíme zařazení žáků s hlubším zájme o matematiku a informatiku do tříd se skupinami s rozšířenou výukou matematiky a informatiky, mění se zásadním způsobem skladba třídních skupin z důvodů začlenění nových žáků. Zároveň se žáci setkávají s větším počtem pedagogů v řežimu odborné výuky, než byli doposud zvyklí. Završením změn je i osoba nového třídního učitele. Tento adaptační pobyt pomůže žákům lépe se začlenit do nově vznikajícího kolektivu a připravit se na zvýšené nároky při přechodu na 2. stupeň základní školy. Nedílnou součástí je i ekologická výchova a poznávání přírody.

Klíčové kompetence
  • získává praktické pracovní návyky
  • zúčastňuje se různých soutěží
  • propojuje nové poznatky s předešlými zkušenostmi
  • zapojuje se do diskuse
  • učí se rozpoznávat krizové situace a adekvátně jednat
  • aktivně přijímá kulturní, historické tradice
  • chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy
  • používá osvojené poznatky v praxi
  • adekvátně vyjadřuje své názory
  • dodržuje pravidla zdvořilého chování
  • kooperuje s lidmi ze svého okolí
  • neodmítá názory ostatních, nebojí se požádat o pomoc, dokáže pomoci slabšímu
  • vhodně a uvážlivě jedná v každodenních situacích, souvisejících i s osobními problémy
  • ovládá a řídí své chování a jednání
  • neohrožuje zdraví své ani svých spolužáků a učí se vhodně reagovat
  • neposmívá se, vyslechne si názor druhých
  • chová se v souladu se stanovenými pravidly
Očekávané výstupy
  • respektuje přijatá pravidla soužití mezi spolužáky i jinými vrstevníky
  • přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů
  • dodržuje zásady slušného chování v přírodě
  • dodržuje v terénu zásady bezpečného pohybu
  • dodržuje zásady pobytu v přírodě