Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273
Projekty
Školní noviny
Od roku 2005 vydávají žáci školy Školní noviny, ve kterých prezentují svoji literární tvorbu a informace o škole.
Žáci při tvorbě školního časopisu pronikají do tajů "novinařiny", učí se kriticky myslet.
Práci žáků řídí redakční rada složená ze zástupců jednotlivých tříd.
Školní noviny vycházejí 2x ročně (podzim, jaro) + mimořádná čísla k různým příležitostem.
Téma a obsah jsou společné pro všechny uvedené ročníky v souladu s učivem ve vzdělávacích oblastech a adekvátní vzdělávacím potřebám a možnostem žáků. Obsah je vždy volen tak, aby odrážel dění ve kole, ve společnosti a odpovídal zájmům mladých lidí věkové kategorie základní školy.
Průřezová témata
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kreativita
navrh stránky do školních novin
Poznávání lidí
komunikace žáků mezi jednotlivými ročníky
Komunikace
schůzky a jednání redakční rady - prosazování svých názorů
Kooperace a kompetice
návrh na obsah čísla školních novin
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
dokončení úpravy školních novin
Hodnoty, postoje, praktická etika
kritický přístup k hodnocení vlastní práce
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
porovnání různých školních časopisů
Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
porovnání situací, které prožil, s jejich interpretací v regionálním tisku
Stavba mediálních sdělení
vytvoření zprávy, inzerátu a recenze
Vnímání autora mediálních sdělení
beseda s novinářem
Práce v realizačním týmu
podílení se na práci redakční rady a zajišťování jednotlivých příspěvků
1. ročník
Klíčové kompetence
- propojuje nové poznatky s předešlými zkušenostmi
Očekávané výstupy
- dovede přiřadit ilustrace k textu
2. ročník
Klíčové kompetence
- propojuje nové poznatky s předešlými zkušenostmi
Očekávané výstupy
- nakreslí příběh
3. ročník
Klíčové kompetence
- propojuje nové poznatky s předešlými zkušenostmi
Očekávané výstupy
- rozlišuje prostředí reálné a fantastické
4. ročník
Klíčové kompetence
- snaží se rozlišovat důležité informace a cíle od méně důležitých
Očekávané výstupy
- zaznamená zprávu ze školní akce
- sdělí, která media sleduje, jak si vybírá program
5. ročník
Klíčové kompetence
- stručně shrne klíčové myšlenky v logickém sledu
Očekávané výstupy
- vypráví a zaznamená písemně příběh, který zažil se třídou
6. ročník
Klíčové kompetence
- čte s porozuměním texty přiměřené obtížnosti
Očekávané výstupy
- porovnává jednotlivé časopisy pro svou věkovou kategorii
7. ročník
Klíčové kompetence
- čerpá informace z různých informačních zdrojů
Očekávané výstupy
- sestaví jednoduchý příběh a prezentuje ho (vypravování, komix)
8. ročník
Klíčové kompetence
- své sdělení vyjádří písemně uceleně se souvislou stavbou vět, souvětí, odstavců a celého textu
Očekávané výstupy
- analyzuje mediální produkci pro svou věkovou skupinu
9. ročník
Klíčové kompetence
- hodnotí práci svého týmu, jednotlivce i sebe podle kriterií vytvořených skupinou
Očekávané výstupy
- navrhne strukturu školního časopisu
- vytvoří kriteria pro zařazení zpráv do školního časopisu