Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Projekty

Školní noviny


Od roku 2005 vydávají žáci školy Školní noviny, ve kterých prezentují svoji literární tvorbu a informace o škole.
Žáci při tvorbě školního časopisu pronikají do tajů "novinařiny", učí se kriticky myslet.
Práci žáků řídí redakční rada složená ze zástupců jednotlivých tříd.
Školní noviny vycházejí 2x ročně (podzim, jaro) + mimořádná čísla k různým příležitostem.

Téma a obsah jsou společné pro všechny uvedené ročníky v souladu s učivem ve vzdělávacích oblastech a adekvátní vzdělávacím potřebám a možnostem žáků. Obsah je vždy volen tak, aby odrážel dění ve kole, ve společnosti a odpovídal zájmům mladých lidí věkové kategorie základní školy.
 

Průřezová témata

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

navrh stránky do školních novin

Poznávání lidí

komunikace žáků mezi jednotlivými ročníky

Komunikace

schůzky a jednání redakční rady - prosazování svých názorů

Kooperace a kompetice

návrh na obsah čísla školních novin

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

dokončení úpravy školních novin

Hodnoty, postoje, praktická etika

kritický přístup k hodnocení vlastní práce

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

porovnání různých školních časopisů

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

porovnání situací, které prožil, s jejich interpretací v regionálním tisku

Stavba mediálních sdělení

vytvoření zprávy, inzerátu a recenze

Vnímání autora mediálních sdělení

beseda s novinářem

Práce v realizačním týmu

podílení se na práci redakční rady a zajišťování jednotlivých příspěvků

1. ročník

Klíčové kompetence
  • propojuje nové poznatky s předešlými zkušenostmi
Očekávané výstupy
  • dovede přiřadit ilustrace k textu

2. ročník

Klíčové kompetence
  • propojuje nové poznatky s předešlými zkušenostmi
Očekávané výstupy
  • nakreslí příběh

3. ročník

Klíčové kompetence
  • propojuje nové poznatky s předešlými zkušenostmi
Očekávané výstupy
  • rozlišuje prostředí reálné a fantastické

4. ročník

Klíčové kompetence
  • snaží se rozlišovat důležité informace a cíle od méně důležitých
Očekávané výstupy
  • zaznamená zprávu ze školní akce
  • sdělí, která media sleduje, jak si vybírá program

5. ročník

Klíčové kompetence
  • stručně shrne klíčové myšlenky v logickém sledu
Očekávané výstupy
  • vypráví a zaznamená písemně příběh, který zažil se třídou

6. ročník

Klíčové kompetence
  • čte s porozuměním texty přiměřené obtížnosti
Očekávané výstupy
  • porovnává jednotlivé časopisy pro svou věkovou kategorii

7. ročník

Klíčové kompetence
  • čerpá informace z různých informačních zdrojů
Očekávané výstupy
  • sestaví jednoduchý příběh a prezentuje ho (vypravování, komix)

8. ročník

Klíčové kompetence
  • své sdělení vyjádří písemně uceleně se souvislou stavbou vět, souvětí, odstavců a celého textu
Očekávané výstupy
  • analyzuje mediální produkci pro svou věkovou skupinu

9. ročník

Klíčové kompetence
  • hodnotí práci svého týmu, jednotlivce i sebe podle kriterií vytvořených skupinou
Očekávané výstupy
  • navrhne strukturu školního časopisu
  • vytvoří kriteria pro zařazení zpráv do školního časopisu