Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Projekty

Masopust


Projekt probíhá každoročně ve spolupráci se školní družinou. Klade důraz na poznávání tradic a zvyků v regionu.
Žáci se seznamují s charakteristikou období od Třech králů do Velikonoc, které vrcholí masopustním úterým. Téma a obsah jsou společné pro všechny uvedené ročníky v souladu s učivem ve vzdělávacích oblastech a adekvátní vzdělávacím potřebám a možnostem žáků.
Náplň projektu:
- příprava a výroba masopustních masek a škrabošek, karnevalových kostýmů
- příprava vystoupení, účast na masopustním veselí ve škole a případně na veřejném prostranství ve městě
- masopustní průvod masek po škole
- masopustní tradice v regionu
- masky a jejich význam ve světě (indiáni, Japonsko, domorodci)

Průřezová témata

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Psychohygiena

výtvarné prožitkové techniky

Kreativita

výtvarné práce zaměřené na hudební kreace

Komunikace

vyprávění zážitku, říkadla a četba

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Kulturní diference

masopust v Evropě, karnevaly

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

výroba plakátu, průvod masek ve škole a ve městě

1. ročník

Klíčové kompetence
  • propojuje nové poznatky s předešlými zkušenostmi
  • odlišnosti kultur chápe jako součást kosmopolitní společnosti
  • vnímá, chrání a oceňuje naše výtvarné tradice a kulturní historické dědictví
  • vyhledává informace z oblasti
Očekávané výstupy
  • časově zařazuje nejvýznamnější svátky a tradice (Vánoce, Velikonoce)
  • provádí hudebně pohybové činnosti

2. ročník

Klíčové kompetence
  • propojuje nové poznatky s předešlými zkušenostmi
  • odlišnosti kultur chápe jako součást kosmopolitní společnosti
  • vnímá, chrání a oceňuje naše výtvarné tradice a kulturní historické dědictví
  • vyhledává informace z oblasti
Očekávané výstupy
  • porovnává zvyky, obyčeje a způsob práce lidí v minulosti a současnosti, oceňuje výsledky jejich práce

3. ročník

Klíčové kompetence
  • propojuje nové poznatky s předešlými zkušenostmi
  • odlišnosti kultur chápe jako součást kosmopolitní společnosti
  • vnímá, chrání a oceňuje naše výtvarné tradice a kulturní historické dědictví
  • vyhledává informace z oblasti
Očekávané výstupy
  • srovnává proměny života v minulosti a přítomnosti
  • tančí jednoduché pohybové hry s tancem
  • výtvarně zpracovává přírodní materiál
  • tančí se žákem opačného pohlaví

4. ročník

Klíčové kompetence
  • propojuje nové poznatky s předešlými zkušenostmi
  • odlišnosti kultur chápe jako součást kosmopolitní společnosti
  • vnímá, chrání a oceňuje naše výtvarné tradice a kulturní historické dědictví
  • vyhledává informace z oblasti
Očekávané výstupy
  • porovnává zvyky, obyčeje a způsob práce lidí v minulosti a současnosti, oceňuje výsledky jejich práce
  • ztvárňuje hudbu pohybem s využitím tanečních kroků

5. ročník

Klíčové kompetence
  • propojuje nové poznatky s předešlými zkušenostmi
  • odlišnosti kultur chápe jako součást kosmopolitní společnosti
  • vnímá, chrání a oceňuje naše výtvarné tradice a kulturní historické dědictví
  • vyhledává informace z oblasti
Očekávané výstupy
  • poznává činnosti s různým materiálem, čerpá z lidových tradic
  • využívá na základě svých hudebních schopností a dovedností jednoduché popřípadě složitější hudební nástroje k doprovodné hře i k reprodukci jednoduchých motivů skladeb a písní
  • využívá netradiční materiály a předměty
  • používá a chápe osnovu