Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273
Projekty
Vánoce
Projekt seznamuje žáky s charakteristikou období Adventu a Vánoc. Přibližuje zvyky a tradice v regionu. Projekt probíhá ve spolupráci se školní družinou.
Součástí projektu mohou být i akce pořádané městem.
Téma a obsah jsou společné pro všechny uvedené ročníky v souladu s učivem ve vzdělávacích oblastech a adekvátní vzdělávacím potřebám a možnostem žáků.
Náplň:
- zahájení Adventu
- Mikuláš
- koledy – texty, biblické příběhy pro děti
- vánoční říkadla, ilustrace ( ,,Český rok“)
- vystoupení pro rodiče, besídky
- betlémy a tradice betlémů v regionu, HM, Sv. Hora, Ernestinum
- vánoční a novoroční přání, pečení a zdobení perníčků
- ,, Malá filosofie Vánoc“ – konzum x duchovní zážitek, stromeček – ekologie
- J. J. Ryba – velká regionální osobnost, Česká mše vánoční
- Vánoce ve světě – cizojazyčné koledy a vánoční písně, vyprávění
spolužáků o Vánocích ve Vietnamu, Ukrajině aj.
Průřezová témata
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kreativita
hudební, výtvarná a literární tvorba
Mezilidské vztahy
vlastní zkušenosti s vánočními tradicemi a průběhem v rodině
Komunikace
psaní pohlednic a vánočních přání, sdělování zážitků, dramatizace
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Evropa a svět nás zajímá
zvyky a tradice v jiných zemích, vlastní zkušenosti, četba
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Kulturní diference
výstavka předmětů z jiných zemí, kresba, malba, poslech
Lidské vztahy
vánoční besídky a vystoupení
Multikulturalita
odlišné zvyky ve světě
1. ročník
Klíčové kompetence
- propojuje nové poznatky s předešlými zkušenostmi
- zapojuje se aktivně do práce a snaží se hledat další informace v literatuře a médiích
- odlišnosti kultur chápe jako součást kosmopolitní společnosti
- vnímá, chrání a oceňuje naše výtvarné tradice a kulturní historické dědictví
Očekávané výstupy
- časově zařazuje nejvýznamnější svátky a tradice (Vánoce, Velikonoce)
2. ročník
Klíčové kompetence
- propojuje nové poznatky s předešlými zkušenostmi
- zapojuje se aktivně do práce a snaží se hledat další informace v literatuře a médiích
- odlišnosti kultur chápe jako součást kosmopolitní společnosti
- vnímá, chrání a oceňuje naše výtvarné tradice a kulturní historické dědictví
Očekávané výstupy
- porovnává zvyky, obyčeje a způsob práce lidí v minulosti a současnosti, oceňuje výsledky jejich práce
3. ročník
Klíčové kompetence
- propojuje nové poznatky s předešlými zkušenostmi
- zapojuje se aktivně do práce a snaží se hledat další informace v literatuře a médiích
- odlišnosti kultur chápe jako součást kosmopolitní společnosti
- vnímá, chrání a oceňuje naše výtvarné tradice a kulturní historické dědictví
Očekávané výstupy
- srovnává proměny života v minulosti a přítomnosti
4. ročník
Klíčové kompetence
- propojuje nové poznatky s předešlými zkušenostmi
- zapojuje se aktivně do práce a snaží se hledat další informace v literatuře a médiích
- odlišnosti kultur chápe jako součást kosmopolitní společnosti
- vnímá, chrání a oceňuje naše výtvarné tradice a kulturní historické dědictví
Očekávané výstupy
- na přiměřené úrovni vypráví zážitek, příběh apod. písemnou a ústní formou
- pozoruje a porovnává živočichy a rostliny
5. ročník
Klíčové kompetence
- propojuje nové poznatky s předešlými zkušenostmi
- zapojuje se aktivně do práce a snaží se hledat další informace v literatuře a médiích
- odlišnosti kultur chápe jako součást kosmopolitní společnosti
- vnímá, chrání a oceňuje naše výtvarné tradice a kulturní historické dědictví
Očekávané výstupy
- jednoduchými skutky realizuje tvořivost v mezilidských vztazích, především v rodině a v kolektivu třídy
- poznává změny ve způsobu života v novověku