Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Projekty

Vánoce


Projekt seznamuje žáky s charakteristikou období Adventu a Vánoc. Přibližuje zvyky a tradice v regionu. Projekt probíhá ve spolupráci se školní družinou.

Součástí projektu mohou být i akce pořádané městem.

Téma a obsah jsou společné pro všechny uvedené ročníky v souladu s učivem ve vzdělávacích oblastech a adekvátní vzdělávacím potřebám a možnostem žáků.
 

Náplň:

- zahájení Adventu

- Mikuláš

- koledy – texty, biblické příběhy pro děti

- vánoční říkadla, ilustrace ( ,,Český rok“)

- vystoupení pro rodiče, besídky

- betlémy a tradice betlémů v regionu, HM, Sv. Hora, Ernestinum

- vánoční a novoroční přání, pečení a zdobení perníčků

- ,, Malá filosofie Vánoc“ – konzum x duchovní zážitek, stromeček – ekologie

- J. J. Ryba – velká regionální osobnost, Česká mše vánoční

- Vánoce ve světě – cizojazyčné koledy a vánoční písně, vyprávění 
  spolužáků
o Vánocích ve Vietnamu, Ukrajině aj.

Průřezová témata

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

hudební, výtvarná a literární tvorba

Mezilidské vztahy

vlastní zkušenosti s vánočními tradicemi a průběhem v rodině

Komunikace

psaní pohlednic a vánočních přání, sdělování zážitků, dramatizace

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

zvyky a tradice v jiných zemích, vlastní zkušenosti, četba

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Kulturní diference

výstavka předmětů z jiných zemí, kresba, malba, poslech

Lidské vztahy

vánoční besídky a vystoupení

Multikulturalita

odlišné zvyky ve světě

1. ročník

Klíčové kompetence
  • propojuje nové poznatky s předešlými zkušenostmi
  • zapojuje se aktivně do práce a snaží se hledat další informace v literatuře a médiích
  • odlišnosti kultur chápe jako součást kosmopolitní společnosti
  • vnímá, chrání a oceňuje naše výtvarné tradice a kulturní historické dědictví
Očekávané výstupy
  • časově zařazuje nejvýznamnější svátky a tradice (Vánoce, Velikonoce)

2. ročník

Klíčové kompetence
  • propojuje nové poznatky s předešlými zkušenostmi
  • zapojuje se aktivně do práce a snaží se hledat další informace v literatuře a médiích
  • odlišnosti kultur chápe jako součást kosmopolitní společnosti
  • vnímá, chrání a oceňuje naše výtvarné tradice a kulturní historické dědictví
Očekávané výstupy
  • porovnává zvyky, obyčeje a způsob práce lidí v minulosti a současnosti, oceňuje výsledky jejich práce

3. ročník

Klíčové kompetence
  • propojuje nové poznatky s předešlými zkušenostmi
  • zapojuje se aktivně do práce a snaží se hledat další informace v literatuře a médiích
  • odlišnosti kultur chápe jako součást kosmopolitní společnosti
  • vnímá, chrání a oceňuje naše výtvarné tradice a kulturní historické dědictví
Očekávané výstupy
  • srovnává proměny života v minulosti a přítomnosti

4. ročník

Klíčové kompetence
  • propojuje nové poznatky s předešlými zkušenostmi
  • zapojuje se aktivně do práce a snaží se hledat další informace v literatuře a médiích
  • odlišnosti kultur chápe jako součást kosmopolitní společnosti
  • vnímá, chrání a oceňuje naše výtvarné tradice a kulturní historické dědictví
Očekávané výstupy
  • na přiměřené úrovni vypráví zážitek, příběh apod. písemnou a ústní formou
  • pozoruje a porovnává živočichy a rostliny

5. ročník

Klíčové kompetence
  • propojuje nové poznatky s předešlými zkušenostmi
  • zapojuje se aktivně do práce a snaží se hledat další informace v literatuře a médiích
  • odlišnosti kultur chápe jako součást kosmopolitní společnosti
  • vnímá, chrání a oceňuje naše výtvarné tradice a kulturní historické dědictví
Očekávané výstupy
  • jednoduchými skutky realizuje tvořivost v mezilidských vztazích, především v rodině a v kolektivu třídy
  • poznává změny ve způsobu života v novověku