Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Projekty

Škola podporující zdraví


Projekt je zaměřen na spolupráci pedagogů, žáků a rodičů. Škola - místo aktivního a radostného poznávání,kde se plně respektují individuální zvláštnosti dítěte, jedinečnost každé osobnosti, právo na různost a individuální tempo. Projekt má podchytit vše důležité a podstatné pro podporu zdraví, je koncipován do těchto oblastí:
POHODA PROSTŘEDÍ - věcné, sociální, organizační;
ZDRAVÉ UČENÍ - smysluplnost, možnost výběru, přiměřenost, spoluúčast, spolupráce, motivující hodnocení;
OTEVŘENÉ PARTNERSTVÍ - škola jako demokratické společenství a kulturní středisko obce.

Cíle projektu: škola je moderně, funkčně a esteticky vybavená vzdělávací instituce, rozvíjí osobnost žáka a posiluje jeho sebevědomí, učitelé rozvíjejí své odborné i pedagogické schopnosti, pracují v týmech, mají možnost relaxace, prostředí školy je bezpečné, podporující zdraví, přestávky jsou efektivně využívány k relaxaci, učení je kvalitní, projektové, prožitkové a smysluplné, žáci zodpovídají za své chování, škola je otevřená veřejnosti, maximálně využívá pobytů v přírodě.
Výtvarná práce,,Škola mých snů“ (ve 4. a 5. ročn. literární)
Tvorba pravidel chování ve Zdravé škole.
Zařazování tělovýchovných chvilek a relaxačních cvičení ve vyučování.
Zdravá výživa-pitný režim-vzorky zdravých potravin (beseda, výstava)

Zdravé zuby: Beseda na téma ,,zdravé zuby“-,,Znáte své zuby a jejich stavbu?, Který chrup máte v ústech?“
Údržba ústní dutiny-názorná ukázka a vlastní provedení.
Křížovka(zdravé a nevhodné potraviny), dokreslování obrázků.
Vyhodnocení a diplomy za úspěšné absolvování.

Bruslí celá rodina: Poučení o pohybu na ledě, nebezpečí bruslení na zamrzlé přírodní vodní ploše.
Chůze po ledě, průpravná cvičení pro osvojení rovnováhy na bruslích.
Samostatný pohyb na bruslích (jízda vpřed, zatáčení, zastavení).
Hry na ledě + bruslí celá rodina.

Plavání: : Zásady bezpečnosti při plavání a při pohybu v areálu bazénu, hrozící nebezpečí při plavání na volné vodě, základy hygieny při plaveckém výcviku.
Průpravná cvičení na suchu i ve vodě, hry na zbavení strachu z vody.
Osvojování základních plaveckých dovedností.
Závody a vodní radovánky.

Kanisterapie: Spolupráce s pracovníky skupiny Pomocné tlapky, seznamování se základy chování ke psům, správná reakce při napadení.
Pes - pomocník a terapeut.

Den pro život: Orientace v integrovaném záchranném systému (zdravověda, požární ochrana, všeobecné ohrožení)

Turistika: Význam pohybu, orientace v přírodě.

Průřezová témata

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

rozpoznávání možných nebezpečí, chování, které tomu předchází, dodržování instrukcí dospělých

Psychohygiena

relaxační chvilky, pitný režim

Kreativita

plánování času pro práci, učení, zábavu a odpočinek

Poznávání lidí

utváření přiměřeného stupně empatie, odpovědnosti a pomoci druhým

Kooperace a kompetice

soutěživé psychohygienické hry, znalosti o zdravé výživě

Hodnoty, postoje, praktická etika

vlastní zkušenosti o zdravém zpúsobu života

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

využití pobytu v přírodě k pohybu a dalším aktivitám

Vztah člověka k prostředí

vycházky do přírody

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

výtvarnépráce, estetické prostředí školy

1. ročník

- vycházky do přírody
- soutěž EVVO
- projektový týden pro lepší kondici
- atletická všestrannost
- vybíjená
- Mc Donald Cup
- turistika
- bruslení

Klíčové kompetence
  • učí se brát si poučení z problémové situace
  • dodržuje pravidla zdvořilého chování
  • uvědomuje si nutnost vzájemné úcty v mezilidských vztazích
  • váží si svých spolužáků, respektuje odlišnost lidí a jejich hodnot
  • seznamuje se s poskytnutím první pomoci a způsobem přivolání pomoci
  • učí se rozpoznávat krizové situace a přivolat první pomoc
  • neohrožuje zdraví své ani svých spolužáků a učí se vhodně reagovat
  • chápe povinnost odmítat fyzické a psychické násilí, pozná útlak a kruté zacházení
  • chápe význam pohybu pro zdraví
  • neohrožuje zdraví své ani svých spolužáků a učí se vhodně reagovat, páchá-li se škoda na zdraví, duši nebo majetku vlastní osoby i druhých
  • při potížích neshazuje vinu na druhé
Očekávané výstupy
  • snaží se o ukázněné chování ve škole i mimo ni
  • respektuje spolužáky, toleruje jejich odlišnost, přizpůsobuje se
  • dodržuje hygienické návyky
  • posoudí základy správné životosprávy – výživa, odpočinek, pitný a pohybový režim
  • užívá názvy běžných onemocnění a seznamuje se s možnostmi prevence
  • navrhuje první pomoc při drobném poranění a způsob sebeochrany
  • dodržuje základní pravidla chování při TV a sportu a řídí se jimi (za pomoci učitele)
  • dodržuje zásady správného sezení, držení těla ve stoji, dýchání
  • ošetří drobné poranění a přivolá pomoc

2. ročník

- vycházky do přírody
- soutěž EVVO
- projektový týden pro lepší kondici
- atletická všestrannost
- vybíjená
- Mc Donald Cup
- turistika
- bruslení
- pobyt ve zdravotně příznivém prostředí
- kurz plavání

Klíčové kompetence
  • učí se brát si poučení z problémové situace
  • dodržuje pravidla zdvořilého chování
  • uvědomuje si nutnost vzájemné úcty v mezilidských vztazích
  • chápe povinnost odmítat fyzické a psychické násilí, pozná útlak a kruté zacházení
  • neohrožuje zdraví své ani svých spolužáků a učí se vhodně reagovat
  • učí se rozpoznávat krizové situace a přivolat první pomoc
  • seznamuje se s poskytnutím první pomoci a způsobem přivolání pomoci
  • váží si svých spolužáků, respektuje odlišnost lidí a jejich hodnot
  • chápe význam pohybu pro zdraví
  • při potížích neshazuje vinu na druhé
Očekávané výstupy
  • posuzuje nutnost péče o mladší, handicapované a staré členy rodiny
  • snaží se za pomoci dospělých dodržovat vhodný denní režim
  • dodržuje zásady bezpečného chování vůči sobě i ostatním
  • dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti při plavání s pomocí učitele nebo rodičů
  • zařazuje do svého režimu zdravotní cvičení a pohybové činnosti osvojené při TV
  • snaží se vědomě dodržovat základy správné životosprávy

3. ročník

- vycházky do přírody
- soutěž EVVO
- projektový týden pro lepší kondici
- atletická všestrannost
- vybíjená
- Mc Donald Cup
- turistika
- bruslení
- kurz plavání

Klíčové kompetence
  • učí se brát si poučení z problémové situace
  • dodržuje pravidla zdvořilého chování
  • uvědomuje si nutnost vzájemné úcty v mezilidských vztazích
  • chápe povinnost odmítat fyzické a psychické násilí, pozná útlak a kruté zacházení
  • neohrožuje zdraví své ani svých spolužáků a učí se vhodně reagovat
  • váží si svých spolužáků, respektuje odlišnost lidí a jejich hodnot
  • seznamuje se s poskytnutím první pomoci a způsobem přivolání pomoci
  • učí se rozpoznávat krizové situace a přivolat první pomoc
  • chápe význam pohybu pro zdraví
  • při potížích neshazuje vinu na druhé
Očekávané výstupy
  • pojmenuje hlavní části lidského těla
  • posuzuje místa a situace, kdy je ohroženo zdraví
  • uplatňuje zásady zdravého životního stylu
  • pojmenuje nejběžnější povolání a pracovní činnosti
  • uvědomuje si nebezpečí plavání v neznámé vodě
  • dodržuje zásady bezpečnosti a hygieny při plavání
  • uplatňuje zásady fair play
  • uplatňuje zásady hygieny a bezpečnosti při pohybových aktivitách

4. ročník

- vycházky do přírody
- soutěž EVVO
- projektový týden pro lepší kondici
- atletická všestrannost
- vybíjená
- Mc Donald Cup
- turistika
- bruslení
- kurz plavání
- soutěž Tady jsem doma
- dopravní výchova, dopravní hřiště
- pobyt ve zdravotně příznivém prostředí

Klíčové kompetence
  • učí se brát si poučení z problémové situace
  • dodržuje pravidla zdvořilého chování
  • uvědomuje si nutnost vzájemné úcty v mezilidských vztazích
  • chápe povinnost odmítat fyzické a psychické násilí, pozná útlak a kruté zacházení
  • neohrožuje zdraví své ani svých spolužáků a učí se vhodně reagovat
  • váží si svých spolužáků, respektuje odlišnost lidí a jejich hodnot
  • seznamuje se s poskytnutím první pomoci a způsobem přivolání pomoci
  • učí se rozpoznávat krizové situace a přivolat první pomoc
  • chápe význam pohybu pro zdraví
  • při potížích neshazuje vinu na druhé
Očekávané výstupy
  • uplatňuje zásady hygieny a bezpečnosti při pohybových činnostech
  • dodržuje zásady fair play
  • uvědomuje si význam zařazení pohybových činností do denního režimu
  • rozpozná základní nevhodné činnosti ohrožující zdraví
  • dodržuje správné chování v dopravních prostředcích

5. ročník

 vycházky do přírody
- soutěž EVVO
- projektový týden pro lepší kondici
- atletická všestrannost
- vybíjená
- Mc Donald Cup
- turistika
- bruslení
- kurz plavání
- soutěž Tady jsem doma
- dopravní výchova, dopravní hřiště
 

Klíčové kompetence
  • učí se brát si poučení z problémové situace
  • dodržuje pravidla zdvořilého chování
  • uvědomuje si nutnost vzájemné úcty v mezilidských vztazích
  • neohrožuje zdraví své ani svých spolužáků a učí se vhodně reagovat
  • chápe povinnost odmítat fyzické a psychické násilí, pozná útlak a kruté zacházení
  • váží si svých spolužáků, respektuje odlišnost lidí a jejich hodnot
  • seznamuje se s poskytnutím první pomoci a způsobem přivolání pomoci
  • učí se rozpoznávat krizové situace a přivolat první pomoc
  • chápe význam pohybu pro zdraví
  • při potížích neshazuje vinu na druhé
Očekávané výstupy
  • kulturně komunikuje a respektuje odlišnost druhých
  • utváří si a dodržuje pravidla pro soužití v rodině, škole a obci
  • plánuje svůj čas podle vlastních potřeb s ohledem na oprávněné nároky druhých
  • pečuje uvědoměle o své zdraví, uplatňuje návyky a základ. dovednosti při prevenci
  • chová se ohleduplně k druhému pohlaví, uvědomuje si změny probíhající v těle dívek a chlapců, chápe změny v jejich chování
  • uplatňuje účelné způsoby chování v situacích ohrožujících zdraví, dodržuje instrukce
  • v modelových situacích aplikuje asertivní chování a způsoby odmítání návykových látek
  • podílí se na realizaci pravidelného pohybového režimu
  • zvyšuje fyzickou a kondiční úroveň
  • užívá zásady bezpečnosti, hygieny při pohybových činnostech
  • dodržuje zásady fair play
  • ošetří poranění a přivolá pomoc
  • rozpozná základní nevhodné činnosti ohrožující zdraví

6. ročník

- soutěž EVVO
- soutěž Tady jsem doma
- projektový týden pro lepší kondici
- atletická všestrannost
- basketbal
- adaptační kurz

Klíčové kompetence
  • při nejasnostech se radí i s ostatními o postupu práce
  • učí se brát si poučení z problémové situace, pokusí se hledat nové řešení
  • dodržuje pravidla zdvořilého chování
  • neodmítá názory ostatních, nebojí se požádat o pomoc, dokáže pomoci slabšímu
  • váží si svých spolužáků, respektuje odlišnost lidí a jejich hodnot
  • chová s v souladu s vžitými morálními normami, ve škole se školním řádem
  • chápe význam pohybu pro zdraví
  • je schopen spolupráce v družstvu
  • ctí a dodržuje zásady fair play
  • poskytne pomoc v případě potřeby nebo o ni požádá
Očekávané výstupy
  • spolupracuje i v obtížných sociálních situacích
  • vysvětlí škodlivost kouření a požívání alkoholu, začíná přemýšlet o svých životních cílech
  • dovede vytvořit režim svého dne, aby odpovídal základním zásadám zdravého životního stylu, usiluje v rámci svých možností a zkušeností o aktivní podporu zdraví, podílí se na programech podpory zdraví v rámci školy
  • usiluje o zlepšení své tělesné zdatnosti, z nabídky zvolí vhodný rozvojový program
  • zařazuje do svého pohybového režimu kompenzační a relaxační techniky
  • aktivně vstupuje do organizace svého pohybového režimu, některé pohybové činnosti zařazuje pravidelně a s konkrétním účelem
  • uplatňuje vhodné a bezpečné chování i v méně známém prostředí sportovišť, přírody a silničního provozu, předvídá možná nebezpečí úrazu a přizpůsobí jim svou činnost
  • odmítá drogy a jiné škodliviny jako neslučitelné se sportovní etikou a zdravím
  • rozumí jídelnímu lístku; řekne, co si dá; objedná jídlo v kavárně

7. ročník

- soutěž EVVO
- soutěž Tady jsem doma
- projektový týden pro lepší kondici
- atletická všestrannost
- basketbal
- lyžařskýí kurz

Klíčové kompetence
  • při nejasnostech se radí i s ostatními o postupu práce
  • učí se brát si poučení z problémové situace, pokusí se hledat nové řešení
  • dodržuje pravidla zdvořilého chování
  • neodmítá názory ostatních, nebojí se požádat o pomoc, dokáže pomoci slabšímu
  • váží si svých spolužáků, respektuje odlišnost lidí a jejich hodnot
  • chová s v souladu s vžitými morálními normami, ve škole se školním řádem
  • chápe význam pohybu pro zdraví
  • je schopen spolupráce v družstvu
  • ctí a dodržuje zásady fair play
  • poskytne pomoc v případě potřeby nebo o ni požádá
Očekávané výstupy
  • uplatňuje vhodné způsoby chování a komunikace, řeší případné neshody nebo konflikty s druhými lidmi nenásilným způsobem
  • uvědomuje si potřebu tolerance ve společnosti, respektuje kulturní zvláštnosti i odlišné názory, zájmy, způsoby chování a myšlení lidí, zaujímá tolerantní postoje k menšinám
  • dovede sestavit jídelníček pro rodinné stravování, zohledňuje doporučený poměr základních živin
  • uplatňuje hygienické zásady a návyky vztahující se k osobní a intimní hygieně, k hygieně odívání, uplatňuje zásady duševní hygieny v denním režimu, zařazuje formy aktivního odpočinku a způsoby otužování do režimu dne
  • uvědomuje si rizika zneužívání návykových látek, orientuje se v účincích nejznámějších náv. látek, uvědomuje si rizika rozvoje závislosti na návykových látkách
  • používá v situacích ohrožení osobního bezpečí účinné způsoby chování, uvědomuje si, že setkání s lidmi agresivními a pod vlivem alkoholu a jiných návykových látek může být nebezpečné
  • odmítá drogy a jiné škodliviny jako neslučitelné se sportovní etikou a zdravím
  • uplatňuje vhodné a bezpečné chování i v méně známém prostředí sportovišť, přírody a silničního provozu, předvídá možná nebezpečí úrazu a přizpůsobí jim svou činnost
  • aktivně vstupuje do organizace svého pohybového režimu, některé pohybové činnosti zařazuje pravidelně a s konkrétním účelem
  • zařazuje do svého pohybového režimu kompenzační a relaxační techniky
  • usiluje o zlepšení své tělesné zdatnosti, z nabídky zvolí vhodný rozvojový program
  • uplatňuje vhodné a bezpečné chování i v méně známém prostředí sportovišť, přírody a silničního provozu, předvídá možná nebezpečí úrazu a přizpůsobí jim svou činnost

8. ročník

- soutěž EVVO
- soutěž Tady jsem doma
- projektový týden pro lepší kondici
- atletická všestrannost
- basketbal
- pobyt ve zdravotně příznivém prostředí

Klíčové kompetence
  • při nejasnostech se radí i s ostatními o postupu práce
  • učí se brát si poučení z problémové situace, pokusí se hledat nové řešení
  • dodržuje pravidla zdvořilého chování
  • neodmítá názory ostatních, nebojí se požádat o pomoc, dokáže pomoci slabšímu
  • váží si svých spolužáků, respektuje odlišnost lidí a jejich hodnot
  • chová s v souladu s vžitými morálními normami, ve škole se školním řádem
  • chápe význam pohybu pro zdraví
  • je schopen spolupráce v družstvu
  • ctí a dodržuje zásady fair play
  • poskytne pomoc v případě potřeby nebo o ni požádá
Očekávané výstupy
  • rozpoznává projevy záporných charakterových vlastností u sebe i u druhých lidí, kriticky hodnotí a vhodně koriguje své chování a jednání
  • vysvětlí pravidla zdravého způsobu stravování, je seznámen s alternativními formami výživy a dovede posoudí jejich klady a zápory
  • je informován, s kterými drogami se může setkat a zná teoreticky jejich účinek, uvědomuje si, že závislost je horší než samotná droga
  • svým chováním a jednáním respektuje u ostatních potřebu jistoty a bezpečí, bojuje účinnými prostředky proti násilí ve škole, rodině, vrstevníky
  • vysvětlí zásady dodržování léčebného režimu
  • odmítá drogy a jiné škodliviny jako neslučitelné se sportovní etikou a zdravím
  • uplatňuje vhodné a bezpečné chování i v méně známém prostředí sportovišť, přírody a silničního provozu, předvídá možná nebezpečí úrazu a přizpůsobí jim svou činnost
  • aktivně vstupuje do organizace svého pohybového režimu, některé pohybové činnosti zařazuje pravidelně a s konkrétním účelem
  • zařazuje do svého pohybového režimu kompenzační, relaxační techniky a speciální vyrovnávací cvičení související s vlastním oslabením v optimálním počtu opakování
  • rozlišuje a uplatňuje práva a povinnosti vyplývající z role hráče, rozhodčího, diváka, organizátora
  • usiluje o zlepšení své tělesné zdatnosti, z nabídky zvolí vhodný rozvojový program
  • odmítá drogy a jiné škodliviny jako neslučitelné se sportovní etikou a zdravím
  • uplatňuje vhodné a bezpečné chování i v méně známém prostředí sportovišť, přírody a silničního provozu, předvídá možná nebezpečí úrazu a přizpůsobí jim svou činnost
  • aktivně vstupuje do organizace svého pohybového režimu, některé pohybové činnosti zařazuje pravidelně a s konkrétním účelem
  • zařazuje do svého pohybového režimu kompenzační a relaxační techniky
  • usiluje o zlepšení své tělesné zdatnosti, z nabídky zvolí vhodný rozvojový program

9. ročník

- soutěž EVVO
- soutěž Tady jsem doma
- projektový týden pro lepší kondici
- atletická všestrannost
- basketbal

Klíčové kompetence
  • při nejasnostech se radí i s ostatními o postupu práce
  • učí se brát si poučení z problémové situace, pokusí se hledat nové řešení
  • dodržuje pravidla zdvořilého chování
  • neodmítá názory ostatních, nebojí se požádat o pomoc, dokáže pomoci slabšímu
  • váží si svých spolužáků, respektuje odlišnost lidí a jejich hodnot
  • chová s v souladu s vžitými morálními normami, ve škole se školním řádem
  • chápe význam pohybu pro zdraví
  • je schopen spolupráce v družstvu
  • ctí a dodržuje zásady fair play
  • poskytne pomoc v případě potřeby nebo o ni požádá
Očekávané výstupy
  • uplatňuje vhodné způsoby chování a komunikace v různých životních situacích, případné konflikty či neshody s druhými lidmi řeší nenásilným způsobem
  • analyzuje rizika ohrožující zdraví a navrhuje účinná opatření,snaží se dodržovat zásady hygieny duše i těla jako prevenci onemocnění
  • rozpozná poruchy příjmu potravy, odhadne možné příčiny a navrhne prevenci
  • analyzuje příčiny trestné činnosti mladistvých a dokáže navrhnout možnosti ochrany, varuje před různými podobami násilí a není lhostejný k týrání a zneužívání nejen dětí, ale i starých lidí,odmítá projevy rasismu, xenofobie a jakéhokoliv druhu nenávisti
  • odmítá drogy a jiné škodliviny jako neslučitelné se sportovní etikou a zdravím
  • uplatňuje vhodné a bezpečné chování i v méně známém prostředí sportovišť, přírody a silničního provozu, předvídá možná nebezpečí úrazu a přizpůsobí jim svou činnost
  • aktivně vstupuje do organizace svého pohybového režimu, některé pohybové činnosti zařazuje pravidelně a s konkrétním účelem
  • zařazuje do svého pohybového režimu kompenzační, relaxační techniky a speciální vyrovnávací cvičení související s vlastním oslabením v optimálním počtu opakování
  • rozlišuje a uplatňuje práva a povinnosti vyplývající z role hráče, rozhodčího, diváka, organizátora
  • usiluje o zlepšení své tělesné zdatnosti, z nabídky zvolí vhodný rozvojový program
  • odmítá drogy a jiné škodliviny jako neslučitelné se sportovní etikou a zdravím
  • uplatňuje vhodné a bezpečné chování i v méně známém prostředí sportovišť, přírody a silničního provozu, předvídá možná nebezpečí úrazu a přizpůsobí jim svou činnost
  • aktivně vstupuje do organizace svého pohybového režimu, některé pohybové činnosti zařazuje pravidelně a s konkrétním účelem
  • zařazuje do svého pohybového režimu kompenzační a relaxační techniky
  • usiluje o zlepšení své tělesné zdatnosti, z nabídky zvolí vhodný rozvojový program