Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Projekty

Den Země


Žáci si upevňují vztah k přírodě a ke svému kraji. V rámci exkurze do přírody se učí pečovat o životní prostředí  a vytváří si pozitivní vztah ke krajině. Kompetence žáků v oblasti udržitelného rozvoje a EVVO se u žáků vytvářejí pomocí aktivit, které se periodicky a spirálovitě  posouvají vpřed v rámci jednotlivých ročníků v souladu s plánem EVVO.

Průřezová témata

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

vnímání přírody všemi smysly

Poznávání lidí

spolupracuje ve skupině

Mezilidské vztahy

spolupracuje ve skupině

Komunikace

spolupracuje ve skupině

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

rozhodne, které řešení je správné ve vztahu k životnímu prostředí

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občanská společnost a škola

tvorba pozitivního vztahu k přírodě

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

chrání přírodu v evropských souvislostech (NATURA 2000, ÚSES)

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

spolupracuje ve skupině

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Ekosystémy

rozpoznávání rozdílů mezi jednotlivýmí ekosystémy

Základní podmínky života

neznečišťuje přírodu

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

třídění odpadu

Vztah člověka k prostředí

ochrana přírody a péče o ni

1. ročník

- návštěva ekofarmy

Klíčové kompetence
  • učí se chápat zásady týmové práce a přijímat určitou roli
  • respektuje požadavky životního prostředí, chrání přírodu a uvědomuje si, že jsme její součástí
Očekávané výstupy
  • pečuje o přírodu ve svém okolí
  • třídí odpad
  • dodržuje zásady slušného chování v přírodě
  • na splnění úkolu spolupracuje v dané skupině

2. ročník

- praktické poznávání základních druhů dřevin (pupeny, listy, kůra, ...)

Klíčové kompetence
  • učí se chápat zásady týmové práce a přijímat určitou roli
  • respektuje požadavky životního prostředí, chrání přírodu a uvědomuje si, že jsme její součástí
Očekávané výstupy
  • pečuje o přírodu ve svém okolí
  • třídí odpad
  • dodržuje zásady slušného chování v přírodě
  • na splnění úkolu spolupracuje v dané skupině

3. ročník

- negativní vliv člověka na prostředí (dopravní zatížení města, pozůstatky těžební činnosti)

Klíčové kompetence
  • učí se chápat zásady týmové práce a přijímat určitou roli
  • respektuje požadavky životního prostředí, chrání přírodu a uvědomuje si, že jsme její součástí
Očekávané výstupy
  • třídí odpad
  • pečuje o přírodu ve svém okolí
  • na splnění úkolu spolupracuje v dané skupině
  • chová se ohleduplně k přírodě

4. ročník

- vodní ekosystémy, erozní činnost toku, funkce říční nivy, povodně (OČZMS)

Klíčové kompetence
  • učí se chápat zásady týmové práce a přijímat určitou roli
  • respektuje požadavky životního prostředí, chrání přírodu a uvědomuje si, že jsme její součástí
Očekávané výstupy
  • třídí odpad
  • pečuje o přírodu ve svém okolí
  • na splnění úkolu spolupracuje v dané skupině
  • dodržuje zásady slušného chování v přírodě
  • chová se ohleduplně k přírodě

5. ročník

- znečišťování životního prostředí (odpady v přírodě, třídění odpadů, exkurze do sběrného dvora)

Klíčové kompetence
  • učí se chápat zásady týmové práce a přijímat určitou roli
  • respektuje požadavky životního prostředí, chrání přírodu a uvědomuje si, že jsme její součástí
Očekávané výstupy
  • třídí odpad
  • pečuje o přírodu ve svém okolí
  • dodržuje zásady slušného chování v přírodě
  • na splnění úkolu spolupracuje v dané skupině

6. ročník

- orientace v krajině
- práce s turistickými mapami
- tvorba přiměřené dokumentace
 

Klíčové kompetence
  • vytváří si kompletní pohled na přírodní vědy
  • chápe význam týmové v práce a je ochoten přijmout určitou roli
  • chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy
  • aktivně se podílí na udržování kvalitního životního prostředí
Očekávané výstupy
  • třídí odpad
  • dodržuje zásady slušného chování v přírodě
  • chrání ohrožené druhy
  • dodržuje v terénu zásady bezpečného pohybu
  • vytváří přiměřenou dokumentaci z exkurzí
  • pracuje s turistickými mapami
  • orientuje se v krajině
  • neznečišťuje své životní prostředí
  • teoretické vědomosti využívá v praxi
  • dovede využít předchozích vědomostí z přírodovědných předmětů ke splnění úkolu
  • pečuje o přírodu ve svém okolí
  • na splnění úkolu spolupracuje v dané skupině

7. ročník

- praktické poznávání přírody - ptáci, herbářování

Klíčové kompetence
  • vytváří si kompletní pohled na přírodní vědy
  • chápe význam týmové v práce a je ochoten přijmout určitou roli
  • chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy
  • aktivně se podílí na udržování kvalitního životního prostředí
Očekávané výstupy
  • třídí odpad
  • dodržuje zásady slušného chování v přírodě
  • chrání ohrožené druhy
  • pečuje o přírodu ve svém okolí
  • neznečišťuje své životní prostředí
  • teoretické vědomosti využívá v praxi
  • dovede využít předchozích vědomostí z přírodovědných předmětů ke splnění úkolu
  • na splnění úkolu spolupracuje v dané skupině
  • vytvoří herbář

8. ročník

- hydrologie malého vodního toku
- revitalizace vodního toku nebo rybníka
- porovnání přírodního a umělého vodního ekosystému
- voda v krajině

Klíčové kompetence
  • vytváří si kompletní pohled na přírodní vědy
  • chápe význam týmové v práce a je ochoten přijmout určitou roli
  • aktivně se podílí na udržování kvalitního životního prostředí
  • chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy
Očekávané výstupy
  • třídí odpad
  • dodržuje zásady slušného chování v přírodě
  • chrání ohrožené druhy
  • pečuje o přírodu ve svém okolí
  • neznečišťuje své životní prostředí
  • teoretické vědomosti využívá v praxi
  • dovede využít předchozích vědomostí z přírodovědných předmětů ke splnění úkolu
  • na splnění úkolu spolupracuje v dané skupině

9. ročník

- hornictví na Příbramsku
- návštěva expozicí Hornického muzea Příbram

Klíčové kompetence
  • vytváří si kompletní pohled na přírodní vědy
  • chápe význam týmové v práce a je ochoten přijmout určitou roli
  • chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy
  • aktivně se podílí na udržování kvalitního životního prostředí
Očekávané výstupy
  • třídí odpad
  • dodržuje zásady slušného chování v přírodě
  • chrání ohrožené druhy
  • pečuje o přírodu ve svém okolí
  • neznečišťuje své životní prostředí
  • teoretické vědomosti využívá v praxi
  • dovede využít předchozích vědomostí z přírodovědných předmětů ke splnění úkolu
  • na splnění úkolu spolupracuje v dané skupině