Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273
Projekty
Den Země
Žáci si upevňují vztah k přírodě a ke svému kraji. V rámci exkurze do přírody se učí pečovat o životní prostředí a vytváří si pozitivní vztah ke krajině. Kompetence žáků v oblasti udržitelného rozvoje a EVVO se u žáků vytvářejí pomocí aktivit, které se periodicky a spirálovitě posouvají vpřed v rámci jednotlivých ročníků v souladu s plánem EVVO.
Průřezová témata
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Rozvoj schopností poznávání
vnímání přírody všemi smysly
Poznávání lidí
spolupracuje ve skupině
Mezilidské vztahy
spolupracuje ve skupině
Komunikace
spolupracuje ve skupině
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
rozhodne, které řešení je správné ve vztahu k životnímu prostředí
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občanská společnost a škola
tvorba pozitivního vztahu k přírodě
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Evropa a svět nás zajímá
chrání přírodu v evropských souvislostech (NATURA 2000, ÚSES)
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Lidské vztahy
spolupracuje ve skupině
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Ekosystémy
rozpoznávání rozdílů mezi jednotlivýmí ekosystémy
Základní podmínky života
neznečišťuje přírodu
Lidské aktivity a problémy životního prostředí
třídění odpadu
Vztah člověka k prostředí
ochrana přírody a péče o ni
1. ročník
- návštěva ekofarmy
Klíčové kompetence
- učí se chápat zásady týmové práce a přijímat určitou roli
- respektuje požadavky životního prostředí, chrání přírodu a uvědomuje si, že jsme její součástí
Očekávané výstupy
- pečuje o přírodu ve svém okolí
- třídí odpad
- dodržuje zásady slušného chování v přírodě
- na splnění úkolu spolupracuje v dané skupině
2. ročník
- praktické poznávání základních druhů dřevin (pupeny, listy, kůra, ...)
Klíčové kompetence
- učí se chápat zásady týmové práce a přijímat určitou roli
- respektuje požadavky životního prostředí, chrání přírodu a uvědomuje si, že jsme její součástí
Očekávané výstupy
- pečuje o přírodu ve svém okolí
- třídí odpad
- dodržuje zásady slušného chování v přírodě
- na splnění úkolu spolupracuje v dané skupině
3. ročník
- negativní vliv člověka na prostředí (dopravní zatížení města, pozůstatky těžební činnosti)
Klíčové kompetence
- učí se chápat zásady týmové práce a přijímat určitou roli
- respektuje požadavky životního prostředí, chrání přírodu a uvědomuje si, že jsme její součástí
Očekávané výstupy
- třídí odpad
- pečuje o přírodu ve svém okolí
- na splnění úkolu spolupracuje v dané skupině
- chová se ohleduplně k přírodě
4. ročník
- vodní ekosystémy, erozní činnost toku, funkce říční nivy, povodně (OČZMS)
Klíčové kompetence
- učí se chápat zásady týmové práce a přijímat určitou roli
- respektuje požadavky životního prostředí, chrání přírodu a uvědomuje si, že jsme její součástí
Očekávané výstupy
- třídí odpad
- pečuje o přírodu ve svém okolí
- na splnění úkolu spolupracuje v dané skupině
- dodržuje zásady slušného chování v přírodě
- chová se ohleduplně k přírodě
5. ročník
- znečišťování životního prostředí (odpady v přírodě, třídění odpadů, exkurze do sběrného dvora)
Klíčové kompetence
- učí se chápat zásady týmové práce a přijímat určitou roli
- respektuje požadavky životního prostředí, chrání přírodu a uvědomuje si, že jsme její součástí
Očekávané výstupy
- třídí odpad
- pečuje o přírodu ve svém okolí
- dodržuje zásady slušného chování v přírodě
- na splnění úkolu spolupracuje v dané skupině
6. ročník
- orientace v krajině
- práce s turistickými mapami
- tvorba přiměřené dokumentace
Klíčové kompetence
- vytváří si kompletní pohled na přírodní vědy
- chápe význam týmové v práce a je ochoten přijmout určitou roli
- chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy
- aktivně se podílí na udržování kvalitního životního prostředí
Očekávané výstupy
- třídí odpad
- dodržuje zásady slušného chování v přírodě
- chrání ohrožené druhy
- dodržuje v terénu zásady bezpečného pohybu
- vytváří přiměřenou dokumentaci z exkurzí
- pracuje s turistickými mapami
- orientuje se v krajině
- neznečišťuje své životní prostředí
- teoretické vědomosti využívá v praxi
- dovede využít předchozích vědomostí z přírodovědných předmětů ke splnění úkolu
- pečuje o přírodu ve svém okolí
- na splnění úkolu spolupracuje v dané skupině
7. ročník
- praktické poznávání přírody - ptáci, herbářování
Klíčové kompetence
- vytváří si kompletní pohled na přírodní vědy
- chápe význam týmové v práce a je ochoten přijmout určitou roli
- chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy
- aktivně se podílí na udržování kvalitního životního prostředí
Očekávané výstupy
- třídí odpad
- dodržuje zásady slušného chování v přírodě
- chrání ohrožené druhy
- pečuje o přírodu ve svém okolí
- neznečišťuje své životní prostředí
- teoretické vědomosti využívá v praxi
- dovede využít předchozích vědomostí z přírodovědných předmětů ke splnění úkolu
- na splnění úkolu spolupracuje v dané skupině
- vytvoří herbář
8. ročník
- hydrologie malého vodního toku
- revitalizace vodního toku nebo rybníka
- porovnání přírodního a umělého vodního ekosystému
- voda v krajině
Klíčové kompetence
- vytváří si kompletní pohled na přírodní vědy
- chápe význam týmové v práce a je ochoten přijmout určitou roli
- aktivně se podílí na udržování kvalitního životního prostředí
- chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy
Očekávané výstupy
- třídí odpad
- dodržuje zásady slušného chování v přírodě
- chrání ohrožené druhy
- pečuje o přírodu ve svém okolí
- neznečišťuje své životní prostředí
- teoretické vědomosti využívá v praxi
- dovede využít předchozích vědomostí z přírodovědných předmětů ke splnění úkolu
- na splnění úkolu spolupracuje v dané skupině
9. ročník
- hornictví na Příbramsku
- návštěva expozicí Hornického muzea Příbram
Klíčové kompetence
- vytváří si kompletní pohled na přírodní vědy
- chápe význam týmové v práce a je ochoten přijmout určitou roli
- chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy
- aktivně se podílí na udržování kvalitního životního prostředí
Očekávané výstupy
- třídí odpad
- dodržuje zásady slušného chování v přírodě
- chrání ohrožené druhy
- pečuje o přírodu ve svém okolí
- neznečišťuje své životní prostředí
- teoretické vědomosti využívá v praxi
- dovede využít předchozích vědomostí z přírodovědných předmětů ke splnění úkolu
- na splnění úkolu spolupracuje v dané skupině