Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

6. ročník


Český jazyk a literatura


5  týdně, P
Jazyková výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozlišuje spisovný jazyk, nářečí a obecnou češtinu, zdůvodní jejich užití
  • pracuje s Pravidly českého pravopisu, SSČ, SMČ
  • správně třídí slovní druhy, zná mluvnické kategorie
  • správně skloňuje a časuje
  • tvoří spisovné tvary slov a vědomě jich užívá ve vhodných komunikačních situacích
  • v písemném projevu uplatňuje pravopis lexikální a morfologický
  • rozpoznává základní a rozvíjející větné členy
  • spisovně vyslovuje česká a běžně užívaná cizí slova

- rozvrstvení národního jazyka
- seznámení s jazykovými příručkami
- tvarosloví
- skladba
- zvuková stránka jazyka

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

vyhledávání a opravy chyb v textu a zdůvodnění pravopisu

Komunikační a slohové cvičení
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • dorozumívá se kultivovaně a výstižně jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci
  • využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem
  • využívá základů studijního čtení - vyhledává klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří výpisky nebo výtah z přečteného textu

- vypravování
- dopis, zpráva, oznámení
- rozlišení a vhodné užití formálního a neformálního stylu
- různé komunikační prostředky
- komunikace verbální, neverbální
- popis
- vyplňování jednoduchých tiskopisů
- pozvánka, objednávka, přihláška a inzerát

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

hodnocení práce v kolektivu třídy

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

rozbor ukázek z denního tisku a časopisu

Tvorba mediálního sdělení

vytvoření aktuálního článku do školních novin, psaní žádosti řediteli školy

Výchova k občanství a ke zdraví

6. ročník

Život v rodině

Výchova k občanství a ke zdraví

6. ročník

Život ve škole

Informatika

6. ročník

Textový editor (Word)

Výchova k občanství a ke zdraví

6. ročník

Život v rodině

Výchova k občanství a ke zdraví

6. ročník

Život ve škole

Literární výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • reprodukuje přečtený text
  • rozlišuje základní literární žánry
  • formuluje ústně dojmy ze své četby
  • tvoří vlastní literární text podle svých schopností

- charakteristika literárních druhů (lyrika, epika, drama)
- seznámení s jednotlivými žánry – pověsti, báje různé formy poezie a prózy, povídky s různou tematikou (život dětí, zvířata, příroda a humor, fantazie)
- tvořivá činnost podle probíraných druhů, dramatizace, vlastní ilustrace k literárním textům
- volná reprodukce přečteného textu, reprodukce hlavních myšlenek
- obrazná pojmenování
- kritické čtení předloženého textu
- společná četba podle výběru

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

vlastní tvorba - Napiš básničku, krátkou povídku

Poznávání lidí

představujeme své literární hrdiny

Hodnoty, postoje, praktická etika

hodnocení činů literárních hrdinů

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Etnický původ

porovnání knižní předlohy a filmové adaptace díla o indiánech

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

komunikační cvičení o problémech přírody na základě textu v čítance

Dějepis

6. ročník

Nejstarší civilizace, kořeny evropské kultury

Výchova k občanství a ke zdraví

6. ročník

Život v rodině

Výchova k občanství a ke zdraví

6. ročník

Život ve škole

Výchova k občanství a ke zdraví

6. ročník

Naše vlast

Dějepis

6. ročník

Nejstarší civilizace, kořeny evropské kultury

Výchova k občanství a ke zdraví

6. ročník

Život v rodině

Výchova k občanství a ke zdraví

6. ročník

Život ve škole

Výchova k občanství a ke zdraví

6. ročník

Naše vlast

Návštěva okresní knihovny

bibliografická výchova

Divadelní představení

společenské chování, druhy dramatu, písemné zpracování vlastního hodnocení

Návštěva Okresního archivu Příbram

seznámení s historickými dokumenty města

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • čte s porozuměním texty přiměřené obtížnosti
  • vypracuje jednoduchý úkol s využitím jiných zdrojů
  • s pomocí učitele si uvědomí chybu
Kompetence k řešení problémů
  • s pomocí učitele pojmenuje problém a odhadne, co jej způsobuje
Kompetence komunikativní
  • určí klíčová slova v textu či promluvě
  • k vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků
  • spolupodílí se na utváření pravidel komunikace
Kompetence sociální a personální
  • zdržuje se posměšků nebo opovržení nad prací druhých
Kompetence občanské
  • je zodpovědný za svou přípravu na vyučování a za splnění daných úkolů
Kompetence pracovní
  • učí se vést přehledné záznamy o zadaných úkolech a pracovat s nimi