Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

6. ročník


Výchova k občanství a ke zdraví


1  týdně, P
Život v rodině
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • chápe strukturu rodiny a uvědomuje si, že s příchodem dalšího dítěte do rodiny, úmrtím člena rodiny, rozvodem atd. se struktura rodiny a její vnitřní život mění
  • spolupracuje i v obtížných sociálních situacích

- život vrodině a mimo ni
- manželství, děti, domov
- když vlastní rodina chybí
- kamarádství, přátelství, láska

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

vytvoření rodokmenu rodiny a rozhovor nad fotografiemi

Sebepoznání a sebepojetí

vytvoření rodokmenu rodiny a rozhovor nad fotografiemi

Poznávání lidí

vytvoření rodokmenu rodiny a rozhovor nad fotografiemi

Mezilidské vztahy

vytvoření rodokmenu rodiny a rozhovor nad fotografiemi

Komunikace

vytvoření rodokmenu rodiny a rozhovor nad fotografiemi

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

vytvoření kalendáře akcí a oslav

Hodnoty, postoje, praktická etika

vytvoření kalendáře akcí a oslav

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

rozhovory ve skupině nad fotografiemi naší rodiny

Princip sociálního smíru a solidarity

rozhovory ve skupině nad fotografiemi naší rodiny

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

pracovní list - Rodina - ostrov bezpečí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

pracovní list - Rodina - ostrov bezpečí

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Fungování a vliv médií ve společnosti

pomáháme dětem na dálku

Český jazyk a literatura

6. ročník

Komunikační a slohové cvičení

Český jazyk a literatura

6. ročník

Literární výchova

Český jazyk a literatura

6. ročník

Literární výchova

Český jazyk a literatura

6. ročník

Komunikační a slohové cvičení

Praktické činnosti

6. ročník

Příprava pokrmů a základy stolování

Život ve škole
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • plní si povinnosti služby, dovede říct svůj názor
  • dovede vysvětlit, proč je třeba své jednání a chování ve škole podřizovat školnímu řádu a z něj vyplývajícím pravidlům
  • respektuje přijatá pravidla soužití mezi spolužáky i jinými vrstevníky
  • přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů

- život ve škole
- práva a povinnosti žáků
- význam a činnost žákovské samosprávy
- společná pravidla a normy

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

vytvoření funkční třídní samosprávy

Sebepoznání a sebepojetí

vytvoření funkční třídní samosprávy

Seberegulace a sebeorganizace

vytvoření funkční třídní samosprávy

Poznávání lidí

hledáme kamaráda - vytvoření kriterií

Mezilidské vztahy

hledáme kamaráda - vytvoření kriterií

Komunikace

hledáme kamaráda - vytvoření kriterií

Kooperace a kompetice

zhodnocení práv a povinností žáků ve školní řádu

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

zhodnocení práv a povinností žáků ve školní řádu

Hodnoty, postoje, praktická etika

zhodnocení práv a povinností žáků ve školní řádu

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občanská společnost a škola

pracovní list - Naše škola ve městě

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

pracovní list - Naše škola ve městě

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

pracovní list - Naše škola ve městě

Český jazyk a literatura

6. ročník

Komunikační a slohové cvičení

Český jazyk a literatura

6. ročník

Literární výchova

Český jazyk a literatura

6. ročník

Literární výchova

Český jazyk a literatura

6. ročník

Komunikační a slohové cvičení

Tělesná výchova

6. ročník

Organizace

Naše obec
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • dovede podat základní informace o své obci a regionu, ví jaká významná místa ce v regionu nacházejí
  • vysvětlí pojem kulturní památka a doloží příklady z regionu a vlasti

- naše obec, region, kraj
- důležité instituce, zajímavá a památná místa
- místní tradice a rodáci
- ochrana kulturních památek
- volební právo

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Mezilidské vztahy

pracovní list - Místo, kde žijeme

Komunikace

pracovní list - Místo, kde žijeme

Kooperace a kompetice

pracovní list - Místo, kde žijeme

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

pracovní list - Místo, kde žijeme

Hodnoty, postoje, praktická etika

pracovní list - Místo, kde žijeme

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občanská společnost a škola

spolupráce školy s obecním zastupitelstvem

Občan, občanská společnost a stát

spolupráce školy s obecním zastupitelstvem

Formy participace občanů v politickém životě

orientace na www naší obce

Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

orientace na www naší obce

Naše vlast
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vysvětlí pojem kulturní památka a doloží příklady z regionu a vlasti
  • uvede příklady vlastenectví, zná významná místa a osobnosti v regionu a dovede o nich hovořit
  • průběžně se seznamuje se státními svátky, zná smysl státních symbolů a ví, jak se používají
  • popíše, kdy je třeba bránit stát

- naše vlast, vlastenectví
- co nás proslavilo, významná místa a osobnosti, historie naší vlasti
- státní symboly, státní svátky, významné dny
- obrana státu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občanská společnost a škola

pracovní liost - Regiony ČR (památky ...)

Občan, občanská společnost a stát

pracovní liost - Regiony ČR (památky ...)

Formy participace občanů v politickém životě

známe své zastupitele

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

mapa úspěchů Čechů ve světě

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Kulturní diference

pomáháme cizincům v naší škole

Český jazyk a literatura

6. ročník

Literární výchova

Dějepis

9. ročník

Moderní doba

Zeměpis

8. ročník

Evropa

Český jazyk a literatura

6. ročník

Literární výchova

Dějepis

9. ročník

Moderní doba

Výtvarná výchova

8. ročník

Uplatňování subjektivity

Osobní bezpečí
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • objasní potřebu tolerance ve společnosti, uznává a respektuje práva spolužáků, pedagog. prac. a zaměstnanců školy
  • spolupracuje i v obtížných sociálních situacích
  • řídí se pravidly bezpečného chování chodce a cyklisty v silničním provozu
  • dodržuje povinnosti spolujezdce v autě (poutání)
  • uplatňuje bezpečné chování v dopravních prostředcích a na zastávkách
  • rozlišuje telefonní čísla intergrovaného záchranného systému
  • v případě situací ohrožující zdraví a bezpečí se řídí pokyny zaměstnanců školy

- osobní bezpečí, bezpečí ve škole
- lidská práva, práva dětí
- dětská krizová centra, linky důvěry
- linky tísňového volání (OČMU)
- dopravní výchova

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

vytvoření mapy práv dětí

Poznávání lidí

vytvoření mapy práv dětí

Mezilidské vztahy

vytvoření mapy práv dětí

Komunikace

vytvoření mapy práv dětí

Hodnoty, postoje, praktická etika

vytvoření mapy práv dětí

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

řešíme konflikty a pomáháme si

Princip sociálního smíru a solidarity

řešíme konflikty a pomáháme si

Tělesná výchova

6. ročník

Bezpečnost

Tělesná výchova

6. ročník

Kondiční cvičení

Tělesná výchova

6. ročník

Kondiční cvičení

Tělesná výchova

6. ročník

Úpoly

Tělesná výchova

6. ročník

Netradiční sporty

Sportovní hry

6. ročník

Úpoly

Zdraví
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vysvětlí škodlivost kouření a požívání alkoholu, začíná přemýšlet o svých životních cílech
  • dovede vytvořit režim svého dne, aby odpovídal základním zásadám zdravého životního stylu, usiluje v rámci svých možností a zkušeností o aktivní podporu zdraví, podílí se na programech podpory zdraví v rámci školy
  • vyjádří vlastní názor na problematiku zdraví mezi vrstevnmíky i v rodině
  • uvede příklady pozitivního a negativního vlivu z hlediska prospěšnosti zdraví
  • dokáže přivolat pomoc v případě nebezpečí

- kouření a alkoholismus
- pozitivní životní cíle
- režim dne, péče o zdraví duševní i tělesné
- řešení krizových situací (OČMU)
- zdravý životní styl
- vlivy vnějšího a vnitřního prostředí na zdraví

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

vytvoření vyváženého osobního režimu dne

Psychohygiena

vytvoření vyváženého osobního režimu dne

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

seznam pozitivních životních cílů a hodnot

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

vytváříme zpravodajství z domova a ze světa

Tělesná výchova

6. ročník

Kondiční cvičení

Tělesná výchova

6. ročník

Cvičení v přírodě

Informatika

6. ročník

Základy práce s počítačem

Tělesná výchova

6. ročník

Bezpečnost

Tělesná výchova

6. ročník

Kondiční cvičení

Tělesná výchova

6. ročník

Úpoly

Tělesná výchova

6. ročník

Cvičení v přírodě

Tělesná výchova

6. ročník

Netradiční sporty

Sportovní hry

6. ročník

Kondiční cvičení

Sportovní hry

6. ročník

Atletika

Sportovní hry

6. ročník

Netradiční sporty

Praktické činnosti

6. ročník

Příprava pokrmů a základy stolování

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • formuluje, jaký význam má získaná informace pro běžný život
  • zpracuje jednoduchý úkol s použitím nabídnutých informačních zdrojů
Kompetence k řešení problémů
  • určí, koho a čeho se problém týká, odhadne, co ho způsobuje
Kompetence komunikativní
  • rozlišuje, zda mluví se svým vrstevníkem nebo dospělým,se známým či neznámým člověkem
Kompetence sociální a personální
  • spolupracuje s dětmi z jiných kultur a pomáhá jim
Kompetence občanské
  • respektuje práva a povinnosti, které si vytvořil jeho třídní kolektiv
  • je si vědom národní příslušnosti
Kompetence pracovní
  • své práce systematicky shromožďuje do portfolia