Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

6. ročník


Hudební výchova


1  týdně, P
Vokální činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zpívá na základě svých dispozic intonačně čistě a rytmicky přesně v jednohlase či dvojhlase
  • využívá získané pěvecké dovednosti a návyky při interpretaci písní a vokálních skladeb různých žánrů
  • uplatňuje pravidla hlasové hygieny při zpěvu i v běžném životě
  • aktivně se zapojuje do hudebních aktivit a využívá při nich svůj hlasový potenciál, instrumentální dovednosti a pohybové schopnosti
  • rozpozná na základě individuálních schopností přednosti i nedostatky vlastního zpěvu i zpěvu ostatních, přednosti dokáže ocenit a navrhne způsoby řešení nedostatků

- pěvecký a mluvní projev
- rozvoj pěveckých dovedností - nasazení tónu, dýchání, vokalizace, pěvecké dělení slov, hlasová hygiena
- vokální, vokálně instrumentální aktivity individuální a společné
- reflexe vokálního projevu
- zpěv lidových, umělých, moderních písní
- jednoduchý dvojhlas
- upevnění znalosti české státní hymny
- intonace a vokální improvizace
- hudební rytmus (odhalování vzájemných souvislostí, taktování dvoudobého a čtyřdobého taktu)
- tvořivé hudební hry
- tóniny, hudební improvizace
- předznamenání
- orientace v notovém (grafickém) záznamu melodie, její reprodukce

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

tvořivé hudební hry

Psychohygiena

rozezpívání, hlasová rozcvička

Komunikace

diskuse o obsahu písní

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

zpěv ve dvojicích, ve skupinách

Instrumentální činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • aktivně se zapojuje do hudebních aktivit a využívá při nich svůj hlasový potenciál, instrumentální dovednosti a pohybové schopnosti
  • reprodukuje na základě svých individuálních hudebních schopností a dovedností různé motivy, témata i části skladeb, volí vhodné typy doprovodů s pomocí melodických, rytmických či klasických hudebních nástrojů
  • provádí jednoduché hudební improvizace s pomocí jednoduchých i složitějších hudebních nástrojů

- hra na melodické a rytmické nástroje (hra a tvorba doprovodů)
- nástrojová reprodukce melodií
- hra předeher, meziher a doher
- vyjadřování hudebních i nehudebních představ a myšlenek pomocí hudebního nástroje
- poznání hudebních nástrojů podle zvuku, případně podle zobrazení

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

tvorba doprovodu

Kreativita

hudební improvizace

Komunikace

domluva hudebních doprovodů

Kooperace a kompetice

hra na melodické a rytmické nástroje

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

poznávání hudebních nástrojů podle zvuků

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

poznávání hudebních nástrojů podle původu

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

hudební improvizace

Hudebně pohybové činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • aktivně se zapojuje do hudebních aktivit a využívá při nich svůj hlasový potenciál, instrumentální dovednosti a pohybové schopnosti
  • zvolí vhodný typ hudebně pohybových prvků k poslouchané hudbě
  • na základě individuálních hudebních schopností a pohybové vyspělosti předvede jednoduchou pohybovou vazbu

- pohybový doprovod znějící hudby – taktování, taneční kroky, polka, valčík, skupinové tance, vlastní pohybové ztvárnění, pantomima
- pohybové vyjádření předtaktí
- pohybové projevy odvozené z rytmické složky hudby populární
- orientace v prostoru
- pohybové vyjádření charakteru hudby a emocionálního zážitku z ní pohybem

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

ztvárnění hudby tancem

Kreativita

taneční kroky, pantomima

Komunikace

prezentace pohybových projevů

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

taneční kroky, pantomima

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

napodobování pohybových aktivit různých zemí a etnik

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Etnický původ

napodobování pohybových aktivit různých zemí a etnik

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

interpretace skupinových tanců

Výtvarná výchova

6. ročník

Rozvíjení smyslové citlivosti

Výtvarná výchova

6. ročník

Uplatňování subjektivity

Tělesná výchova

6. ročník

Pohybové hry

Sportovní hry

6. ročník

Gymnastika

Sportovní hry

6. ročník

Gymnastika

Sportovní hry

6. ročník

Pohybové hry

Poslechové činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • orientuje se v proudu znějící hudby
  • vnímá užité hudebně výrazové prostředky a sémantické prvky v hudbě
  • zhodnotí význam hudebně výrazových prostředků a na základě toho přistupuje k hudebnímu dílu jako k logicky utvářenému celku
  • charakterizuje znějící hudbu jednotlivých stylů a žánrů s uplatněním hlediska historického vývoje

- orientace v hudebním prostoru a analýza hudební skladby (postihování hudebně výrazových prostředků, významné sémantické prvky užité ve skladbě..)
- autor a hudební dílo
- epizody ze života skladatelů poslouchané hudby (J. Mysliveček, B. Martinů, J. Ježek)
- opera a její části, opereta, muzikál, melodram
- hudba k baletu a modernímu výrazovému tanci
- hudba v divadelní hře a filmu, hudební klip
- hudební nástroje symfonického orchestru
- interpretace znějící hudby

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Poznávání lidí

referáty a prezentace o hudebních skladatelích

Komunikace

rozbor hudební ukázky

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

poslech etnické skladby

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

poslech domácí a zahraniční hudby

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

zhodnocení významu myšlenky hudebního díla

Fungování a vliv médií ve společnosti

charakteristika znějící hudby v mediích

Práce v realizačním týmu

diskuse o vlivu hudby v mediích

Výtvarná výchova

6. ročník

Rozvíjení smyslové citlivosti

Výtvarná výchova

6. ročník

Rozvíjení smyslové citlivosti

Výtvarná výchova

9. ročník

Rozvíjení smyslové citlivosti

Výtvarné činnosti

6. ročník

Experimentální kresba a malba

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • využívá výpočetní techniky, aplikačního i výukového software
  • samostatně i v týmu experimentuje a navrhuje
Kompetence k řešení problémů
  • využívá svých předchozích zkušeností,vědomostí a dovedností
  • umí vyhledávat informace z oblasti umění a zpracovat je
Kompetence komunikativní
  • různými způsoby vyjádří své názory, pocity a myšlenky
Kompetence sociální a personální
  • dodržuje termín úkolu a stanovená pravidla
  • spolupracuje ve skupině spolu s učitelem a s ostatními žáky, aktivně ovlivňuje výtvarný projev či hudební projev
Kompetence občanské
  • dle svých možností reprezentuje školu
  • respektuje požadavky životního prostředí, chrání přírodu a uvědomuje si, že jsme její součástí
Kompetence pracovní
  • je schopen připravit si a udržovat v pořádku pracovní prostor a pracovní pomůcky tak, aby byla zajištěna jejich funkčnost