Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

6. ročník


Praktické činnosti


1  týdně, P
Pěstitelství
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • dodržuje základní pravidla bezpečnosti práce a poskytuje první pomoc při úrazu
  • upřednostňuje ekologické postupy při ochraně rostlin
  • dodržuje základní postupy zpracování půdy
  • používá základní výživu rostlin – hnojení
  • přizpůsobuje práci na zahradě ročnímu období
  • stará se o vybrané zástupce okrasných dřevin a květin
  • obléká se vhodně a používá vhodné nářadí

- půda a její zpracování
- péče o rostliny
- sezónní práce v přírodě
- nářadí a nástroje
- hygiena, bezpečnost
- bezpečnost práce a první pomoc při úrazech
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

práce na zahradě podle ročních období

Kreativita

návštěva zahradnictví, květinářství°; péče o pokojové rostliny

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

uplatnění principu slušného chování

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

ekologické postupy při ochraně půdy a rostlin

Přírodopis

6. ročník

Biologie rostlin

Přírodopis

6. ročník

Biologie živočichů

Přírodopis

7. ročník

Biologie živočichů

Práce s technickými materiály
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • dodržuje základní pravidla bezpečnosti práce a poskytuje první pomoc při úrazu
  • rozezná různé druhy materiálů a zná jejich vlastnosti
  • pracuje s vhodnými nástroji a nářadím
  • provádí jednoduché řezání, pilování, vrtání, stříhání a šití
  • dbá na dokončení a povrchovou úpravu, design
  • získává poučení o nebezpečí ohrožení zdraví (laky, barvy)
  • připraví si vlastní jednoduchý náčrt
  • volí vhodné pracovní oblečení

- užití materiálu a jeho vlastnosti
- pracovní pomůcky, nářadí, nástroje pro ruční opracování
- jednoduché pracovní operace a postupy
- technické náčrty
- bezpečnost práce a první pomoc při úrazech
- práce s barvami a laky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

řezání, vrtání, pilování

Kreativita

dokončení výrobku, povrchová úprava, design

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

poučení o nebezpečí ohrožení zdraví (laky, barvy)

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

dodržování bezpečnosti, poskytnutí první pomoci

Matematika

6. ročník

Kvádr, krychle

Matematika

6. ročník

Kvádr, krychle

Matematika

6. ročník

Osová souměrnost

Výtvarné činnosti

6. ročník

Prostorová tvorba

Výtvarné činnosti

7. ročník

Prostorová tvorba

Příprava pokrmů a základy stolování
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti práce, poskytne první pomoc při úrazech v kuchyni
  • seznámí se ze základním vybavením kuchyně
  • podílí se na přípravě jednoduchých předkrmů, chuťovek a moučníků
  • je seznámen se základními postupy při opracování a zpracování surovin
  • dodržuje zásady zdravé výživy
  • rozpozná různé druhy základní surovin
  • seznámí se základní manipulací s elektrickým grilem (montáž, úprava jednotlivých pokrmů, bezpečnost¨)

- zásady bezpečnosti a hygieny práce, prevence úrazů, ochrana zdraví
- základní vybavení cvičné kuchyňky
- příprava pokrmů
- zásady zdravé výživy

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

práce samostatná a skupinová

Výchova k občanství a ke zdraví

6. ročník

Život v rodině

Výchova k občanství a ke zdraví

6. ročník

Zdraví

Provoz a údržba domácnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • dodržuje základní pravidla bezpečnosti práce
  • používá ekologické čistící prostředky
  • zvládne úklid domácnosti a ošetřování oděvu
  • má přehled o domácích zvířatech nejčstěji chovaných
  • informuje se o potřebách chovu domácích zvířat a podmínkách pro chov
  • dodržuje hygienu a bezpečnost kontaktu se zvířaty

- údržba a úklid domácnosti
- tříděný odpad, likvidace odpadu
- bezpečnost provozu domácnosti
- první pomoc při úrazech
- chov zvířat v domácnosti
- hygiena a bezpečnost

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

práce individuální, skupinová

Kreativita

šetření energií

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

třídění odpadu

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

péče o domácí mazlíčky

Přírodopis

6. ročník

Biologie živočichů

Výchova k občanství a ke zdraví

7. ročník

Majetek v našem životě

Výchova k občanství a ke zdraví

7. ročník

Rodina

Přírodopis

8. ročník

Biologie živočichů

Přírodopis

9. ročník

Neživá příroda

Přírodopis

8. ročník

Praktické poznávání přírody

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • plánuje svou práci
Kompetence k řešení problémů
  • řeší problémové situace
  • přichází s neotřelými, avšak praktickými (technickými) nápady, řešeními, výtvory (technická tvořivost)
  • samostatně řeší technické problémy, rozvíjí technické myšlení
Kompetence komunikativní
  • spoluutváří pravidla komunikace
Kompetence sociální a personální
  • pracuje ve skupině
Kompetence občanské
  • chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy
Kompetence pracovní
  • udržuje v pořádku pracovní pomůcky a dbá na pravidla bezpečnosti práce
  • využívá znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech pro život v současné, technikou bohatě disponující společnosti