Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

6. ročník


Výtvarná výchova


2  týdně, P
Rozvíjení smyslové citlivosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vybírá a samostatně vytváří bohatou škálu vizuálně obrazných elementů zkušeností z vlastního vnímání, z představ a poznání, uplatňuje osobitý přístup k realitě
  • užívá vizuálně obrazových vyjádření k zachycení zkušeností získaných pohybem, hmatem a sluchem
  • výtvarně se vyjadřuje k lidovým tradicím, zvykům a svátkům
  • využívá dekorativních postupů - rozvíjí si estetické cítění a umí uplatňovat v praktickém životě základy dobrého vkusu

- dojmy a prožitky vyjádřené barevnou linií v plošné kompozici
- rozvíjení smyslové citlivosti
- souvislost zrakového vnímání s vjemy ostatních smyslů, např. hmat - reliéfní autoportrét, sluch - výtvarné zpracování hudebních motivů
- plastická tvorba - tvary ze zmačkaného papíru, modelování z hlíny, drátu, sádry …
- tematické práce - Vánoce, Velikonoce - dekorativní předměty, vkusná výzdoba interiéru
- dekorační práce - využití tvaru, linie, kombinace barev a pravidelného střídání lineárních symbolů

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

cvičení smyslů pomocí barevných linií v plošné kompozici

Psychohygiena

získávání pzitivního naladění mysli při zapojení hmatu a sluchu

Kreativita

kreativní řešení výzdoby interieru v době svátků

Kooperace a kompetice

vedení a organizace skupiny při výzdobě interieru

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

poznávání evropských zvyků a tradicí

Hudební výchova

6. ročník

Poslechové činnosti

Hudební výchova

6. ročník

Hudebně pohybové činnosti

Hudební výchova

6. ročník

Poslechové činnosti

Uplatňování subjektivity
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • správně užívá techniku malby, texturu, míchá a vrství barvy
  • umí využívat znalostí barev k osobitému výtvarnému vyjádření
  • dokáže využít perspektivu ve svém vlastním výtvarném vyjádření
  • variuje různé vlastnosti prvků a jejich vztahů pro získání osobitých výsledků
  • orientuje se v jednoduchých grafických technikách

- malba, dělení barev: vodové, anilinové, temperové a olejové – ředitelné vodou, terpentýn
- přírodní motivy (rostliny, neživá příroda, živočichové), člověk, náš svět, vesmír, bytosti, události
- základní nauka o perspektivě -(perspektiva paralelní a šikmá), umístění postav na plochu, velikost objektů
- postava – vyjádření základních proporcí a pohybu lidské postavy
- zisk z výšky – monotyp, papírotisk

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

zvládání samostatné výtvarné činnosti, nápaditě a originálně kreslí, maluje a modeluje

Sebepoznání a sebepojetí

poznávání sebe samého prostřednictvím abstraktního umění

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

výtvarné zpracování základních environmentálních témat

Hudební výchova

6. ročník

Hudebně pohybové činnosti

Ověřování komunikačních účinků
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • k tvorbě užívá některých z metod současného výtvarného umění - počítačová grafika, fotografie
  • interpretuje umělecká vizuálně obrazná vyjádření současnosti i minulosti
  • respektuje velikost a důstojnost lidské osoby

- třetí prostor budovaný liniemi
- základní práce s www stránkami, program malování, základní úprava fotografií
- práce s uměleckým dílem
- období pravěku a starověku
- na příkladech konkrétních výtvarných děl vyhledávat a srovnávat různé způsoby uměleckého vyjadřování

- vliv zobrazených vzorů

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

využívání řečí těla, zvuků a slov k základní výtvarné modelaci

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

poznávání forem pozorováním uměleckých děl (evropské umění pravěku a starověku)

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

navštěva galerie, poznávání rozdílných uměleckých kultur světa

Dějepis

6. ročník

Počátky lidské společnosti

Dějepis

6. ročník

Nejstarší civilizace, kořeny evropské kultury

Informatika

6. ročník

Prezentační program (Powerpoint)

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • využívá výpočetní techniky, aplikačního i výukového software
  • samostatně i v týmu experimentuje a navrhuje
Kompetence k řešení problémů
  • využívá svých předchozích zkušeností,vědomostí a dovedností
  • umí vyhledávat informace z oblasti umění a zpracovat je
Kompetence komunikativní
  • různými způsoby vyjádří své názory, pocity a myšlenky
Kompetence sociální a personální
  • dodržuje termín splnění úkolu a domluvená pravidla
  • spolupracuje ve skupině spolu s učitelem a s ostatními žáky, aktivně ovlivňuje výtvarný projev či hudební projev
Kompetence občanské
  • dle svých možností reprezentuje školu
  • respektuje požadavky životního prostředí, chrání přírodu a uvědomuje si, že jsme její součástí
Kompetence pracovní
  • je schopen připravit si a udržovat v pořádku pracovní prostor a pracovní pomůcky tak, aby byla zajištěna jejich funkčnost