Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

6. ročník


Fyzika


1  týdně, P
Látky a tělesa, síly
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozliší na příkladech rozdíl mezi pojmy těleso a látka
  • zjistí, zda daná látka (těleso) patří mezi látky (tělesa) plynné, kapalné či pevné
  • charakterizuje gravitační sílu jako působení gravitačního pole, které je kolem každého tělesa
  • uvede přibližnou charakteristiku hlavní jednotky síly Newton
  • změří danou sílu siloměrem a zapíše výsledek
  • rozliší částice látky ( atomy, molekuly )
  • charakterizuje pojem neustálého a neuspořádaného pohybu částic a uvede jevy (např. difúzi), které jej potvrzují
  • porovnává částicovou stavbu pevných kapalných a plynných látek a jejich vlastnosti
  • popíše složení atomu

- tělesa a látky
- vlastnosti látek pevných, kapalných a plynných
- vzájemné působení těles – síla
- gravitační pole, gravitační síla
- měření sily, jednotka síly, siloměr
- atom a molekula
- neustálý neuspořádaný pohyb částic (difúze, Brownův pohyb)
- vzájemné silové působení částic
- částicová stavba látek
- model atomu 

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

rozlišování látek a těles

Komunikace

vytvoření učební pomůcky

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

využívání znalostí o gravitačním poli

Zeměpis

6. ročník

Země a vesmír

Chemie

8. ročník

Pozorování, pokus a bezpečnost práce

Zeměpis

6. ročník

Země a vesmír

Elektrické vlastnosti látek
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • určí, zda dvě tělesa se budou elektricky přitahovat, odpuzovat či zda na sebe nebudou elektricky působit
  • určí, ze znalosti počtu protonů v jádře a počtu elektronů v atomovém obalu, zda jde o kladný či záporný iont nebo o neutrální atom

- ionty
- elektrování při vzájemném dotyku
- elektrické pole

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

rozeznávání částice látky

Chemie

8. ročník

Částicové složení látek

Magnetické vlastnosti látek
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • popíše póly magnetu a stanoví, jaké póly magnetu se vzájemně přitahují nebo odpuzují
  • objasní pojem magnetizace látky
  • vysvětlí pojem indukční čáry
  • popíše magnetické pole Země a uvede příklad jeho využití

- magnety přírodní a umělé
- póly magnetu
- magnetické pole
- magnetizace látky
- indukční čary magnetického pole
- magnetické pole Země

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

určení pólů magnetu

Komunikace

provedení jednoduchých pokusů

Zeměpis

6. ročník

Země a vesmír

Zeměpis

6. ročník

Země a vesmír

Fyzikální veličiny
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • uvědomuje si, že každá fyzikální veličina má svůj název, značku a jednotku
  • vyjadřuje výsledek měření veličiny číselnou hodnotou a jednotkou
  • určí aritmetický průměr z naměřených hodnot dané veličiny
  • změří délku předmětu vhodně zvoleným měřidlem, objem tělesa odměrným válcem a hmotnost tělesa na vahách (určí odchylku měření)
  • vzájemně převádí běžně používané jednotky téže veličiny
  • určí hustotu látky měřením hmotnosti a objemu tělesa, a výpočtem pomocí vztahu ρ = m : V
  • vyhledává hustotu látek v tabulkách
  • vypočte hmotnost tělesa z jeho objemu a hustoty látky, ze které je těleso
  • uvede hlavní jednotku času (s) a další jednotky času
  • vyjádří čas při dané jednotce jinou časovou jednotkou
  • změří čas a zapíše výsledek (s určením odchylky měření)
  • posoudí, zda se objem tělesa při dané změně teploty zvětší či zmenší a využívá této znalosti
  • popíše princip teploměru, uvede některé typy teploměrů
  • změří teplotu teploměrem a zapíše výsledek (s určením odchylky měření)

- měření délky
- měření objemu
- měření hmotnosti
- hustota
- měření času
- teplota - změna objemu tělesa při zahřívání či ochlazování
- měření teploty


Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

používání značek fyzikálních veličin a jejich jednotek

Komunikace

provedení jednoduchých pokusů

Matematika

6. ročník

Shrnutí a opakováhí učiva z 1. - 5.ročníku

Matematika

6. ročník

Desetinná čísla

Matematika

6. ročník

Kvádr, krychle

Matematika

6. ročník

Desetinná čísla

Matematika

6. ročník

Kvádr, krychle

Přírodopis

8. ročník

Biologie živočichů

Fyzika zajímavě

řešení zajímavých úloh a výroba jednoduchých pomůcek k danému tématu formou dobrovolných domácích úkolů

Astronomická olympiáda

soutěž pořádaná Českou astronomickou společností, dle zájmu žáků

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • osvojuje si obecně užívané termíny, symboly a znaky
Kompetence k řešení problémů
  • vypracuje úkol s využitím nabídnutých informačních zdrojů
Kompetence komunikativní
  • zapojuje se do diskuse, bere v úvahu názory druhých
Kompetence sociální a personální
  • aktivně se podílí na práci ve skupině
  • podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu
Kompetence občanské
  • uvědomuje si svá práva a povinnosti, je zodpovědný za svou přípravu na vyučování a za splnění daných úkolů
Kompetence pracovní
  • připravuje si a udržuje v pořádku svůj pracovní prostor a pracovní pomůcky
  • podílí se na zpracovávání projektů