Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

6. ročník


Přírodopis


2  týdně, P
Obecná biologie a genetika
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • popíše stavbu Země a vysvětlí význam jednotlivých sfér
  • uvědomuje si vztah jednotlivých sfér Země pro podmínky života
  • vysvětlí, co zkoumají jednotlivé biologické vědy
  • uvede příklady rozmanitosti přírody a vyjmenuje jednotlivé říše
  • vnímá vzájemné vztahy organismů v přírodě
  • posoudí nezbytnost jednotlivých složek v potravním řetězci
  • popíše buňku, vysvětlí funkci organel
  • vysvětlí rozdíl mezi rostlinnou a živočišnou buňkou
  • vysvětlí rozdíl mezi jednobuněčným a mnohobuněčným organismem, uvede příklady
  • vymezí základní projevy života, uvede jejich význam (dýchání, fotosyntéza, hospodaření s vodou, rozmnožování)
  • rozliší bakterii a vir

- Země, hydrosféra, atmosféra
- organické a anorganické látky
- vzájemné vztahy organismů v přírodě
- uspořádání živého světa
- jednobuněčnost a mnohobuněčnost
- stavba buňky (rostlinná, živočišná, houbová, bakteriální)
- výživa buňky
- buněčné dělení
- vegetativní a generativní rozmnožování rostlin a živočichů
- základy genetiky
- základní struktury života
- bakterie, viry

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

neznečišťování životního prostředí

Zeměpis

6. ročník

Země a vesmír

Zeměpis

6. ročník

Krajinné sféry Země

Chemie

8. ročník

Částicové složení látek

Biologie hub
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vysvětlí rozdíl ve stavbě buňky hub a rostlin
  • popíše jednotlivé části hub
  • uvědomuje si význam hub v přírodě (v ekosystémech i potravních řetězcích) i pro člověka, rozlišuje mezi parazitismem a symbiózou
  • ovládá první pomoc při otravě houbami
  • vysvětlí princip symbiózy na stavbě lišejníku

- houbová buňka
- výživa hub a jejich význam v přírodě
- houby bez plodnic
- houby s plodnicí (rouškaté, lupenité)
- otrava houbami a první pomoc při otravě
- lišejníky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

dodržování principů ochrany životního prostředí při houbaření

Biologie rostlin
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vymezí základní projevy života, uvede jejich význam (dýchání, fotosyntéza, hospodaření s vodou, rozmnožování)
  • vysvětli na příkladech řas, kvasinek a prvoků pojmy producent, konzument, reducent
  • určí význam řas a vybrané zástupce

- rostlinná buňka
- fotosyntéza
- dýchání
- růst
- hospodaření s vodou
- nižší rostliny (řasy jednobuněčné a mnohobuněčné - zelené řasy, ruduchy, chaluhy)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Ekosystémy

ochrana přírody

Zeměpis

6. ročník

Krajinné sféry Země

Zeměpis

6. ročník

Regiony světa

Konverzace v anglickém jazyce

6. ročník

Nature (příroda)

Zeměpis

6. ročník

Krajinné sféry Země

Praktické činnosti

6. ročník

Pěstitelství

Biologie živočichů
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • popíše vnitřní a vnější stavbu vybraných živočichů za použití osvojené odborné terminologie
  • popíše stavbu těla vybraného zástupce nejznámějších kmenů živočišné říše
  • sestaví základy životních koloběhů nejznámějších parazitů člověka
  • uvědomuje si možnost nakažení vnitřními parazity a dodržuje hygienu
  • rozlišuje vnitřní a vnější parazity
  • rozpozná vybrané zástupce kmenů, tříd a dílčích skupin
  • určí jejich význam a postavení v přírodě
  • rozlišuje proměnu dokonalou a nedokonalou u hmyzu

- živočišná buňka
- jednobuněční živočichové (prvoci)
- mnohobuněční živočichové : bezobratlí – žahavci, ploštěnci, hlísti, měkkýši, kroužkovci, členovci

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Ekosystémy

ochrana přírody

Vztah člověka k prostředí

nepoškozování a neznečišťování přírody

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Fungování a vliv médií ve společnosti

sledování přírodopisných dokumentů

Zeměpis

6. ročník

Krajinné sféry Země

Praktické činnosti

6. ročník

Pěstitelství

Anglický jazyk - 1. cizí jazyk

6. ročník

Animals (zvířata)

Konverzace v anglickém jazyce

6. ročník

Nature (příroda)

Zeměpis

6. ročník

Krajinné sféry Země

Praktické činnosti

6. ročník

Provoz a údržba domácnosti

Praktické poznávání přírody
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • identifikuje naše nejznámější jedlé a jedovaté houby (i za pomoci atlasu)
  • ovládá první pomoc při otravě houbami
  • zhodnotí pozitivní a negativní význam hospodářských a epidemiologických druhů hmyzu

- mikroskopování
- práce s klíčem a atlasem
- poučení o bezpečnosti v přírodě
- chování v přírodě

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

návrh sbírky

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

spolupráce ve skupině

Tady jsem doma

regionální soutěž dle zájmu žáků

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • osvojuje si obecně užívané termíny, symboly a znaky
Kompetence k řešení problémů
  • vypracuje úkol s využitím nabídnutých informačních zdrojů
Kompetence komunikativní
  • zapojuje se do diskuse, bere v úvahu názory druhých
Kompetence sociální a personální
  • aktivně se podílí na práci ve skupině
  • podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu
Kompetence občanské
  • uvědomuje si svá práva a povinnosti, je zodpovědný za svou přípravu na vyučování a za splnění daných úkolů
Kompetence pracovní
  • připravuje si a udržuje v pořádku svůj pracovní prostor a pracovní pomůcky
  • podílí se na zpracovávání projektů