Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

6. ročník


Sportovní hry


1  týdně, V
Bezpečnost a organizace
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • aktivně vstupuje do organizace svého pohybového režimu, některé pohybové činnosti zařazuje pravidelně a s konkrétním účelem
  • odmítá drogy a jiné škodliviny jako neslučitelné se sportovní etikou a zdravím
  • uplatňuje vhodné a bezpečné chování i v méně známém prostředí sportovišť, přírody a silničního provozu, předvídá možná nebezpečí úrazu a přizpůsobí jim svou činnost
  • užívá osvojené názvosloví na úrovni cvičence, diváka, rozhodčího, čtenáře novin a časopisů, uživatele internetu
  • zorganizuje samostatně i v týmu jednoduché turnaje, závody, turistické akce na úrovni školy, spolurozhoduje osvojované hry a soutěže
  • zpracuje naměřená data a informace o pohybových aktivitách a podílí se na jejich prezentaci

- bezpečný pohyb a chování i v méně známých prostorech
- sbírání a třídění informací z Tv a sportu


Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

cvičení ve skupinách

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

spolupráce v družstvu

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

netrdiční pohybové aktivity

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Tvorba mediálního sdělení

tvorba nástěnky

Práce v realizačním týmu

zpracování výsledků

Tělesná výchova

6. ročník

Bezpečnost

Tělesná výchova

6. ročník

Organizace

Tělesná výchova

6. ročník

Organizace

Tělesná výchova

6. ročník

Bezpečnost

Průprava
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • aktivně vstupuje do organizace svého pohybového režimu, některé pohybové činnosti zařazuje pravidelně a s konkrétním účelem
  • uplatňuje sociální dovednosti k regeneraci organismu, překonání únavy a předcházení stresovým situacím
  • usiluje o zlepšení své tělesné zdatnosti, z nabídky zvolí vhodný rozvojový program
  • sleduje určené prvky pohybové činnosti a výkony, eviduje a vyhodnotí

- cvičení pro přípravu organismu před různými pohybovými činnostmi
- cvičení motivační, tvořivá, napodobivá aj.
- cvičení pro kompenzaci zátěže různých profesí

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

poznávání nových tělesných prožitků

Sebepoznání a sebepojetí

individuální cvičení

Tělesná výchova

6. ročník

Průprava

Tělesná výchova

6. ročník

Průprava

Gymnastika
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • posoudí provedení osvojované pohybové činnosti, označí zjevné nedostatky a jejich možné příčiny
  • zařazuje do svého pohybového režimu kompenzační a relaxační techniky

- akrobacie - přemet vpřed, přemet vzad, rondat, akrobatická cvičení ve dvojicích a ve skupinách
- přeskoky - skrčka přes bednu našíř
- hrazda doskočná - výmyk tahem, toč jízdmo
- kruhy - komíhání ve visu, svis vznesmo, střemhlav

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

individuální cvičení

Kreativita

pohybové vyjádření (sebevyjádření)

Hudební výchova

6. ročník

Hudebně pohybové činnosti

Tělesná výchova

6. ročník

Gymnastika

Hudební výchova

6. ročník

Hudebně pohybové činnosti

Tělesná výchova

6. ročník

Gymnastika

Kondiční cvičení
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • aktivně vstupuje do organizace svého pohybového režimu, některé pohybové činnosti zařazuje pravidelně a s konkrétním účelem
  • usiluje o zlepšení své tělesné zdatnosti, z nabídky zvolí vhodný rozvojový program

- základy aerobiku
- step aerobik
- balanční cvičení s overbaly
- pokusy o samostatné pohybové skladby

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

individuální cvičení

Seberegulace a sebeorganizace

cvičení ve skupinách

Kreativita

pohybové vyjádření (sebevyjádření)

Anglický jazyk - 1. cizí jazyk

6. ročník

My life (můj život)

Výchova k občanství a ke zdraví

6. ročník

Zdraví

Tělesná výchova

6. ročník

Kondiční cvičení

Tělesná výchova

6. ročník

Kondiční cvičení

Úpoly
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti a tvořivě je aplikuje ve hře, soutěži, při rekreačních činnostech
  • naplňuje ve školních podmínkách základní olympijské myšlenky- čestné soupeření, pomoc handicapovaným, respekt k opačnému pohlaví, ochranu přírody při sportu

- sebeobranné činnosti
- judó - obrana proti seku shora
- karatedó - přímý úder rovnostranný, vrchní, spodní, vnější kryt
- kop vpřed

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Mezilidské vztahy

cvičení v družstvech

Seberegulace a sebeorganizace

cvičení ve skupinách

Komunikace

nástupy, rozcvičky

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

spolupráce v družstvu

Výchova k občanství a ke zdraví

6. ročník

Osobní bezpečí

Tělesná výchova

6. ročník

Úpoly

Tělesná výchova

6. ročník

Úpoly

Atletika
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • usiluje o zlepšení své tělesné zdatnosti, z nabídky zvolí vhodný rozvojový program
  • samostatně se připraví před pohybovou činností a ukončí ji ve shodě s hlavní činností-zatěžovanými svaly
  • zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti a tvořivě je aplikuje ve hře, soutěži, při rekreačních činnostech
  • posoudí provedení osvojované pohybové činnosti, označí zjevné nedostatky a jejich možné příčiny

- příprava na atletické soutěže
- průprava pro hody a vrhy s otočkou
- atletický čtyřboj
- využití počítače pro evidenci a hodnocení výsledků

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

cvičení ve skupinách

Psychohygiena

sebekontrola a sebekázeň při soutěžích

Výchova k občanství a ke zdraví

6. ročník

Zdraví

Tělesná výchova

6. ročník

Atletika

Tělesná výchova

6. ročník

Atletika

Pohybové hry
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti a tvořivě je aplikuje ve hře, soutěži, při rekreačních činnostech
  • posoudí provedení osvojované pohybové činnosti, označí zjevné nedostatky a jejich možné příčiny
  • zorganizuje samostatně i v týmu jednoduché turnaje, závody, turistické akce na úrovni školy, spolurozhoduje osvojované hry a soutěže

- zdokonalování pohybových dovedností
- samostatná organizace a řízení her
- samostatně navržené a vyrobené náčiní

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

poznávání nových tělesných prožitků

Sebepoznání a sebepojetí

individuální cvičení

Seberegulace a sebeorganizace

cvičení ve skupinách

Kreativita

pohybové vyjádření (sebevyjádření)

Mezilidské vztahy

cvičení v družstvech

Komunikace

nástupy, rozcvičky

Kooperace a kompetice

přebírání role rozhodčího

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

přebírání role rozhodčího

Hudební výchova

6. ročník

Hudebně pohybové činnosti

Tělesná výchova

6. ročník

Pohybové hry

Tělesná výchova

6. ročník

Pohybové hry

Sportovní hry
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti a tvořivě je aplikuje ve hře, soutěži, při rekreačních činnostech
  • dohodne se na spolupráci i jednoduché taktice vedoucí k úspěchu družstva a dodržuje ji
  • zorganizuje samostatně i v týmu jednoduché turnaje, závody, turistické akce na úrovni školy, spolurozhoduje osvojované hry a soutěže

- příprava na soutěže
- házená - další způsoby uvolňování, přihrávání, střelby
- fotbal - další způsoby zpracování míče
- basketbal - další způsoby herních systémů
- volejbal - herní kombinace
- softbal - zdokonalování herní taktiky
- florbal - zdokonalování herních kombinací

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

poznávání nových tělesných prožitků

Sebepoznání a sebepojetí

individuální cvičení

Seberegulace a sebeorganizace

cvičení ve skupinách

Psychohygiena

sebekontrola a sebekázeň při soutěžích

Kreativita

pohybové vyjádření (sebevyjádření)

Poznávání lidí

cvičení v družstvech

Komunikace

nástupy, rozcvičky

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

přebírání role rozhodčího

Hodnoty, postoje, praktická etika

cvičení ve skupinách, spolupráce

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

zpracování výsledků

Tělesná výchova

6. ročník

Sportovní hry

Tělesná výchova

6. ročník

Sportovní hry

Netradiční sporty
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • usiluje o zlepšení své tělesné zdatnosti, z nabídky zvolí vhodný rozvojový program

- výcvik na lezecké stěně
- jízda na kolečkových bruslích
- ringo

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

poznávání nových tělesných prožitků

Poznávání lidí

cvičení v družstvech

Mezilidské vztahy

cvičení v družstvech

Kooperace a kompetice

přebírání role rozhodčího

Výchova k občanství a ke zdraví

6. ročník

Zdraví

Tělesná výchova

6. ročník

Netradiční sporty

Tělesná výchova

6. ročník

Netradiční sporty

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • chápe význam pohybu pro zdraví
Kompetence komunikativní
  • reaguje na smluvené signály a gesta
Kompetence sociální a personální
  • je schopen spolupráce v družstvu
Kompetence občanské
  • ctí a dodržuje zásady fair play
  • je cílevědomý a houževnatý v případě obtíží
  • poskytne pomoc v případě potřeby nebo o ni požádá
  • aktivně se zapojuje do sportovních aktivit