Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

6. ročník


Zeměpis


2  týdně, P
Země a vesmír
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zhodnotí postavení Země ve sluneční soustavě a porovnáji s ostatními tělesy
  • hodnotí důsledky otáčení Země kolem své osy a oběhu Země kolem Slunce
  • vysvětlí délku trvání dnů a nocí na Zemi
  • vysvětlí příčiny střídání ročních období

- postavení Země ve vesmíru
- tvar a pohyby Země
- Měsíc

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

diskuse na téma význam vody a vzduchu pro život na Zemi

Fyzika

6. ročník

Látky a tělesa, síly

Fyzika

6. ročník

Magnetické vlastnosti látek

Fyzika

7. ročník

Světelné jevy

Matematika

8. ročník

Mocniny s přirozeným mocnitelem

Matematika

9. ročník

Tělesa

Fyzika

6. ročník

Látky a tělesa, síly

Fyzika

6. ročník

Magnetické vlastnosti látek

Fyzika

7. ročník

Síla a skládání sil

Fyzika

7. ročník

Světelné jevy

Fyzika

9. ročník

Vesmír

Přírodopis

6. ročník

Obecná biologie a genetika

Přírodopis

9. ročník

Neživá příroda

Glóbus a mapa
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • používá glóbus k demonstraci pohybů Země
  • pomocí zeměpisných souřadnic určuje polohu jednotlivých lokalit na Zemi
  • vysvětlí příčiny rozdílného času v jednotlivých oblastech Země
  • rozumí pojmům: zeměpisná síť, poledník, nultý poledník, rovnoběžka, rovník, obratník
  • přepočítává vzdálenosti podle měřítka
  • vyhledá potřebné informace v atlasech, orientuje se v jejich obsahu a v abecedním rejstříku názvů
  • rozpozná na mapě kontinenty a oceány

- zeměpisné souřadnice
- časová pásma
- obsah map
- druhy map
- práce s měřítkem
- praktické činnosti s mapami a plány

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Matematika

6. ročník

Úhel

Matematika

7. ročník

Poměr, přímá a nepřímá úměrnost

Konverzace v anglickém jazyce

6. ročník

My town (mé město)

Matematika

6. ročník

Úhel

Matematika

7. ročník

Poměr, přímá a nepřímá úměrnost

Matematika

9. ročník

Tělesa

Matematika

9. ročník

Podobnost

Dějepis

6. ročník

Člověk v dějinách

Krajinné sféry Země
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • orientuje se v objektech a jevech v jednotlivých složkách přírodní sféry
  • seznámí se se zásadami chování při živelných pohromách (povodně, zemětřesení, požáry)
  • objasní stavbu zemského tělesa
  • pracuje s pojmy: počasí, podnebí, podnebné pásy, meteorologie
  • seznámí se s rozložením vody na Zemi
  • porozumí pojmům: moře, oceán, pohyby mořské vody, jezera, rybníky, vodní nádrže
  • popíše vznik a složení půdy a její druhy a typy
  • objasní výskyt živočichů a rostli n v závislosti na podnebí

- atmosféra
- hydrosféra
- litosféra
- pedosféra
- biosféra
- zásahy člověka
- živelné pohromy (OČMU)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Ekosystémy

úvaha o významu lesa

Přírodopis

6. ročník

Biologie rostlin

Přírodopis

6. ročník

Biologie živočichů

Fyzika

7. ročník

Mechanické vlastnosti plynů

Přírodopis

6. ročník

Obecná biologie a genetika

Přírodopis

6. ročník

Biologie rostlin

Přírodopis

6. ročník

Biologie živočichů

Přírodopis

7. ročník

Biologie rostlin

Přírodopis

8. ročník

Biologie živočichů

Přírodopis

9. ročník

Neživá příroda

Regiony světa
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • určí polohu oceánů a kontinentů z hlediska polohy na polokoulích
  • porovná rozlohu jednotlivých oceánů a kontinentů
  • popíše typické znaky jednotlivých oceánů a kontinentů
  • vyhledá na mapách polární oblasti
  • uvede význam Arktidy a Antarktidy
  • dokáže na mapě lokalizovat významné geografické pojmy
  • vyhledá a provede stručnou charakteristiku vybraných států a oblastí

- světadíly a oceány
- polární oblasti
- Austrálie a Oceánie

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

porovnávání života dětí u nás a ve světě (Afrika)

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Etnický původ

diskuse o nebezpečí rasové nesnášenlivosti

Dějepis

6. ročník

Člověk v dějinách

Dějepis

7. ročník

Objevy a dobývání, počátky nové doby

Dějepis

6. ročník

Nejstarší civilizace, kořeny evropské kultury

Dějepis

7. ročník

Objevy a dobývání, počátky nové doby

Dějepis

9. ročník

Moderní doba

Dějepis

9. ročník

Rozdělený a integrující se svět

Přírodopis

6. ročník

Biologie rostlin

Zeměpisná olympiáda

zeměpisná soutěž dle zájmu žáků

Tady jsem doma

regionální soutěž dle zájmu žáků

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • osvojuje si obecně užívané termíny, symboly a znaky
Kompetence k řešení problémů
  • vypracuje úkol s využitím nabídnutých informačních zdrojů
Kompetence komunikativní
  • zapojuje se do diskuse, bere v úvahu názory druhých
Kompetence sociální a personální
  • aktivně se podílí na práci ve skupině
  • podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu
Kompetence občanské
  • uvědomuje si svá práva a povinnosti, je zodpovědný za svou přípravu na vyučování a za splnění daných úkolů
Kompetence pracovní
  • připravuje si a udržuje v pořádku svůj pracovní prostor a pracovní pomůcky
  • podílí se na zpracovávání projektů