Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

6. ročník


Matematika


5  týdně, P
Shrnutí a opakováhí učiva z 1. - 5.ročníku
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • počítá zpaměti i písemně s přirozenými čísly
  • používá s porozuměním geometrické pojmy (polohové a metrické vlastnosti)
  • používá základní pravidla načrtávání a rýsování
  • používá příslušnou matematickou symboliku
  • odhaduje a vypočítá obvod a obsah čtverce a obdélníku (včetně použití čtvercové sítě)

- přirozená čísla
- rovinné útvary

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

pamětné počítání,načrtávání útvarů

Fyzika

6. ročník

Fyzikální veličiny

Desetinná čísla
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • porovnává a zaokrouhluje desetinná čísla s danou přesností
  • násobí a dělí desetinná čísla 10, 100, 1 000
  • převádí jednotky délky, hmotnosti, obsahu a objemu
  • převede desetinný zlomek na desetinné číslo a naopak
  • písemně sčítá, odčítá, násobí a dělí desetinná čísla a provádí odhad
  • užívá kapesní kalkulátor
  • počítá slovní úlohy z praxe vedoucí k výpočtům s desetinnými čísly, a posuzuje reálnost výsledku (úsudkem)

- desetinná čísla - převod desetinných zlomků a desetinných čísel
- znázorňování desetinných čísel na číselné ose a jejich porovnávání
- zaokrouhlování desetinných čísel
- násobení a dělení desetinného čísla 10, 100,1 000
- převádění jednotek délky, obsahu,objemu a hmotnosti
- početní operace s desetinnými čísly
- násobení a dělení desetinného čísla desetinným číslem v jednoduchých případech zpaměti
- slovní úlohy (FG)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

práce s číselnou osou

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

převody jednotek

Fyzika

6. ročník

Fyzikální veličiny

Fyzika

6. ročník

Fyzikální veličiny

Úhel
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • sestrojí osu úsečky, osu úhlu
  • změří velikost úhlu pomocí úhloměru
  • užívá jednotky stupeň, minuta
  • načrtne a odhadne velikost úhlu
  • sčítá a odčítá úhly graficky
  • sčítá a odčítá velikosti úhlů udané ve stupních a minutách
  • násobí a dělí úhel a jeho velikost dvěma
  • pozná ostrý, pravý, tupý a přímý úhel, vrcholové, vedlejší, souhlasné a střídavé úhly

- úhel, přenášení úhlu
- odhad a měření velikostí úhlu
- rýsování úhlu dané velikosti
- druhy úhlů
- sčítání a odčítání úhlů početně a graficky
- násobení a dělení úhlů dvěma početně a graficky
- konstrukce osy úhlu
- převody jednotek úhlů

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

vyhledávání úhlů v okolí

Zeměpis

6. ročník

Glóbus a mapa

Fyzika

7. ročník

Světelné jevy

Zeměpis

6. ročník

Glóbus a mapa

Kvádr, krychle
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • řeší úlohy z praxe na výpočty objemů a povrchů kvádru a krychle
  • načrtne i sestrojí obraz kvádru a krychle ve volném rovnoběžném promítání
  • načrtne a sestrojí síť kvádru, krychle
  • používá jednotky objemu a převádí je

- zobrazení krychle, kvádru
- povrch a objem krychle a kvádru
- jednotky objemu a jejich převody

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

modelování kvádru a krychle

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

řešení slovních úloh

Fyzika

6. ročník

Fyzikální veličiny

Praktické činnosti

6. ročník

Práce s technickými materiály

Fyzika

6. ročník

Fyzikální veličiny

Výtvarná výchova

7. ročník

Rozvíjení smyslové citlivosti

Praktické činnosti

6. ročník

Práce s technickými materiály

Dělitelnost přirozených čísel
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozpozná prvočíslo a číslo složené
  • provede rozklad přirozeného čísla na součin prvočísel
  • určí čísla soudělná a nesoudělná
  • určí největší společný dělitel a nejmenší společný násobek
  • vypočítá jednoduché slovní úlohy vedoucí k určení nejmenšího společného násobku a největšího společného dělitele
  • používá znaky dělitelnosti
  • vytvoří jednoduchou slovní úlohu na využití dělitelnosti

- násobek, dělitel
- znaky dělitelnosti 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 25, 50, 100
- prvočísla
- rozklad čísla na součin prvočísel
- společný dělitel, největší společný dělitel (D)
- společný násobek, nejmenší společný násobek (n)
- čísla soudělná a nesoudělná
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

řešení slovních úloh

Mezilidské vztahy

spolupráce ve skupině

Osová souměrnost
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • určí, zda jsou dva rovinné obrazce osově souměrné
  • načrtne a sestrojí obraz útvaru v osové souměrnosti
  • určí osu souměrnosti osově souměrného rovinného obrazce

- shodné geometrické útvary
- osová souměrnost
- osově souměrné útvary

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

vyhledávání osově souměrných útvarů

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

sestrojování obrazců osově souměrných

Fyzika

7. ročník

Světelné jevy

Přírodopis

7. ročník

Biologie rostlin

Praktické činnosti

6. ročník

Práce s technickými materiály

Fyzika

7. ročník

Světelné jevy

Přírodopis

7. ročník

Biologie rostlin

Nestandardní aplikační úlohy a problémy
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • provede rozbor úlohy a vyhledá v textu potřebné údaje a vztahy
  • volí vhodný postup řešení
  • provede diskusi o počtu řešení a kontrolu reálnosti výsledku
  • zformuluje odpověď na zadaný problém

- číselné a logické řady
- číselné a obrázkové analogie
- logické a netradiční geometrické úlohy

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Mezilidské vztahy

spolupráce ve skupině

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

řešení číselných řad

Trojúhelník
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • třídí a popíše trojúhelníky
  • setrojí trojúhelník ze tří stran a používá trojúhelníkovou nerovnost
  • sestrojí výšky, těžnice a střední příčky trojúhelníku a rozezná jejich základní vlastnosti
  • sestrojí kružnici opsanou a vepsanou trojúhelníku
  • určí velikost vnitřního úhlu trojúhelníku, jsou - li dány velikosti dalších dvou vnitřních úhlů trojúhelníku

- vnější a vnitřní úhly trojúhelníku
- druhy trojúhelníků
- výšky trojúhelníku
- těžnice trojúhelníku a těžiště
- střední příčky trojúhelníku
- kružnice vepsaná a opsaná trojúhelníku
- trojúhelníková nerovnost
- konstrukce trojúhelníku ze tří stran

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

vyhledávání trojúhelníků v okolí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

provádění konstrukcí

Matematická olympiáda

matematická soutěž dle zájmu žáků

Pythagoriáda

matematická soutěž dle zájmu žáků

Matematický klokan

matematická soutěž dle zájmu žáků

Klíčové kompetence

Kompetence k řešení problémů
  • porozumí textu matematické úlohy a pracuje s ním
  • využívá svých předchozích zkušeností,vědomostí a dovedností
  • volí vhodné způsoby a postupy řešení
  • ověřuje správnost řešení
Kompetence komunikativní
  • vyjadřuje a obhajuje svůj názor vhodným způsobem
  • k vyjádření používá grafického znázornění a příslušné matem. symboly
Kompetence sociální a personální
  • pracuje podle určených pravidel spolupráce v týmu
Kompetence občanské
  • uvědomuje si svá práva a povinnosti, je zodpovědný za svou přípravu na vyučování a za splnění daných úkolů
Kompetence pracovní
  • připravuje si a udržuje v pořádku svůj pracovní prostor a pracovní pomůcky