Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

6. ročník


Dějepis


2  týdně, P
Člověk v dějinách
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • uvede na konkrétních příkladech význam dějepisných poznatků
  • uvede příklady historických pramenů
  • vyjmenuje instituce, kde jsou shromažďovány historické prameny
  • vyhledá příklady těchto institucí ve svém okolí
  • používá časovou osu k získávání informací
  • vymezí základní periodizaci dějin
  • orientuje se na historické mapě a srovná její specifika

- význam zkoumání dějin
- historické prameny
- historický čas a prostor

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

promítání na dané téma

Zeměpis

6. ročník

Glóbus a mapa

Zeměpis

6. ročník

Regiony světa

Počátky lidské společnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vysvětlí způsoby obživy a soužití lidí
  • u jednotlivých období srovná výrazné změny ve způsobu života
  • určí podmínky a důsledky přechodu k zemědělství
  • vysvětlí vznik řemesel a jejich oddělení od zemědělství
  • uvede příklady archeologických kultur na našem území
  • na příkladech objasní původ názvů archeologických kultur

- doba kamenná
- doba kovů
- naše země v období pravěku

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Mezilidské vztahy

rozhovor na téma změny postavení jednotlivých členů ve společnosti

Komunikace

dramatizace na téma vývoj lidské řeči

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

vyprávění na téma denní režim dětí dnes a v pravěku

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

práce s mapou

Anglický jazyk - 1. cizí jazyk

8. ročník

Past and present ( minulost a přítomnost)

Přírodopis

8. ročník

Biologie člověka

Výtvarná výchova

6. ročník

Ověřování komunikačních účinků

Nejstarší civilizace, kořeny evropské kultury
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vysvětlí souvislost mezi přírodními podmínkami a vznikem starověkých států
  • vyhledá oblasti 1. států na mapě
  • rozpozná podobné a odlišné rysy životního způsobu v nejstarších státech
  • vyhledá příklady významných památek, objevů či základů věd a zařadí je k místu vzniku a naopak objasní přínos jednotlivých oblastí pro rozvoj světové civilizace
  • popíše vývoj řecké a římské kultury
  • doloží příklady přínosu řecké a římské kultury pro rozvoj evropské civilizace
  • uvede významné osobnosti a doloží příklad jejich přínosu
  • popíše vznik a podstatu křesťanství, nalezne společné znaky křesťanství a judaismu
  • porovná formy vlády u vybraných starověkých států
  • popíše a porovná sociální rozvrstvení v konkrétních státech
  • popíše antickou demokracii

- nejstarší starověké civilizace a jejich kulturní odkaz
- starověké Řecko
- starověký Řím
- stěhování národů
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Poznávání lidí

srovnávání starověkých kultur

Mezilidské vztahy

zkoumání ikonografických pramenů

Hodnoty, postoje, praktická etika

srovnávání starověkého zákoníku se současným právem

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

diskuse na téma práva a pvinnosti ve starověku a dnes

Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

práce se schématy

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

práce s historickým atlasem

Český jazyk a literatura

6. ročník

Literární výchova

Výchova k občanství a ke zdraví

7. ročník

Řízení společnosti a lidská práva

Zeměpis

6. ročník

Regiony světa

Český jazyk a literatura

6. ročník

Literární výchova

Anglický jazyk - 1. cizí jazyk

8. ročník

Past and present ( minulost a přítomnost)

Matematika

8. ročník

Druhá mocnina a odmocnina.Pythagorova věta

Matematika

8. ročník

Kružnice, kruh

Výtvarná výchova

6. ročník

Ověřování komunikačních účinků

Exkurze se zaměřením na historii

seznámení s historií českého státu

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • osvojuje si obecně užívané termíny, symboly a znaky
Kompetence k řešení problémů
  • vypracuje úkol s využitím nabídnutých informačních zdrojů
Kompetence komunikativní
  • zapojuje se do diskuse, bere v úvahu názory druhých
Kompetence sociální a personální
  • aktivně se podílí na práci ve skupině
  • podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu
Kompetence občanské
  • uvědomuje si svá práva a povinnosti, je zodpovědný za svou přípravu na vyučování a za splnění daných úkolů
Kompetence pracovní
  • připravuje si a udržuje v pořádku svůj pracovní prostor a pracovní pomůcky
  • podílí se na zpracovávání projektů