Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

7. ročník


Český jazyk a literatura


4  týdně, P
Jazyková výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • samostatně pracuje s jazykovými příručkam
  • rozlišuje a příklady z textu dokládá nejdůležitější způsoby obohacování slovní zásoby a zásady tvoření slov
  • tvoří spisovné tvary slov a vědomě jich užívá ve vhodných komunikačních situacích
  • využívá znalostí o jazykové normě (umí pracovat s chybou)
  • správně třídí slovní druhy
  • rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě a v souvětí
  • v písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný, morfologický a syntaktický ve větě jednoduché a v jednoduchém souvětí

- nauka o významu slov
- nauka o tvoření slov
- tvarosloví
- skladba
- pravopis
- souhrnná cvičení

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

vytváření vlastního přehledu o základních pravidlech české mluvnice

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

výběr vhodných jazykových příruček ke splnění zadaného úkolů

Komunikační a slohové cvičení
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci
  • v mluveném projevu připraveném i improvizovaném vhodně využívá verbálních a neverbálních prostředků řeči
  • vyhledává klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky
  • uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel
  • odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně využívá spisovné jazykové prostředky podle komunikační situace
  • vytváří koherentní text s mezivětným navazováním

- popis
- vypravování
- charakteristika
- líčení
- výtah
- výpisky
- životopis
- referát

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

poznáváme se navzájem, charakterizujeme spolužáky

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

vyhodnocení odborných textů v časopise ABC

Informatika

8. ročník

Textový editor (Word)

Výchova k občanství a ke zdraví

7. ročník

Život mezi lidmi

Výchova k občanství a ke zdraví

7. ročník

Člověk a kultura

Výchova k občanství a ke zdraví

7. ročník

Rodina

Výchova k občanství a ke zdraví

7. ročník

Život mezi lidmi

Výchova k občanství a ke zdraví

7. ročník

Člověk a kultura

Výchova k občanství a ke zdraví

7. ročník

Rodina

Literární výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • reprodukuje přečtený text a vlastními slovy interpretuje smysl díla
  • formuluje ústně i písemně dojmy ze své četby, divadelního nebo filmového představení
  • rozlišuje základní literární druhy a žánry, porovnává jejich funkci a uvádí významné představitele
  • tvoří vlastní literární text podle svých schopností

- literární druhy a žánry
- báje, mýty, pohádka, bajka
- počátky české literatury
- fantazie, o životě dětí,
o zvířatech
- tvořivá činnost podle probíraných druhů
- volná reprodukce přečteného textu, reprodukce hlavních myšlenek
- kritické čtení předloženého textu
- básnické prostředky
- obrazná pojmenování
- rým
- společná četba podle výběru
- Bible
- Ich forma, Er forma


 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Poznávání lidí

Velcí sportovci - O. Pavel

Mezilidské vztahy

Velcí sportovci - O. Pavel

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

Velcí sportovci - O. Pavel

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

Bylo, nebylo - ověřování informací z beletristických textů

Dějepis

7. ročník

Objevy a dobývání, počátky nové doby

Výchova k občanství a ke zdraví

7. ročník

Život mezi lidmi

Výchova k občanství a ke zdraví

7. ročník

Člověk a kultura

Výchova k občanství a ke zdraví

7. ročník

Rodina

Dějepis

7. ročník

Křesťanství a středověká Evropa

Výchova k občanství a ke zdraví

7. ročník

Život mezi lidmi

Výchova k občanství a ke zdraví

7. ročník

Člověk a kultura

Výchova k občanství a ke zdraví

7. ročník

Rodina

Výtvarná výchova

7. ročník

Ověřování komunikačních účinků

Návštěva okresní knihovny

bibliografická výchova

Divadelní představení

společenské chování, druhy dramatu, písemné zpracování vlastního hodnocení

Exkurze do Divadla A. Dvořáka Příbram

dramatická výchova

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • vlastní četbou si upevňuje gramatické dovednosti
  • umí pracovat s chybou, s pomocí učitele, hledá její nápravu
Kompetence komunikativní
  • při ústním vyjadřování používá jednoznačná a výstižná pojmenování
  • s porozuměním textu zpracuje samostatně výpisky z textu, správně je strukturuje
  • verbálně i neverbálně dává najevo porozumění pro pocity druhých
Kompetence sociální a personální
  • vyslovuje své ocenění nápadů a práce druhých dříve než kritiku
Kompetence pracovní
  • vede přehledné záznamy o zadaných úkolech