Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

7. ročník


Výtvarná výchova


2  týdně, P
Rozvíjení smyslové citlivosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vybírá a samostatně vytváří bohatou škálu vizuálně obrazných elementů zkušeností z vlastního vnímání, z představ a poznání, uplatňuje osobitý přístup k realitě, uvědomuje si možnost kompozičních přístupů a postupů
  • užívá vizuálně obrazových vyjádření k zachycení zkušeností získaných pohybem, hmatem a sluchem
  • rozliší působení vizuálně obrazového vyjádření v rovině smyslového účinku
  • správně užívá techniku malby, texturu, míchá a vrství barvy
  • výtvarně se vyjadřuje k lidovým tradicím, zvykům a svátkům

- prvky vizuálně obrazného vyjádření - kresebné etudy - objem, tvar, linie - šrafování
- rozlišení světla a stínu pozorovaných předmětů = vyjádření světlostín a barevné kvality
- experimentální řazení, seskupování, zmenšování, zvětšování, zmnožování, vrstvení tvarů a linií v ploše i prostoru - horizontála, vertikála, kolmost, střed, symetrie, asymetrie, dominanta)
- rozvíjení smyslové citlivosti
- přenášení prostoru na plochu – kresba i malba
- kategorizace představ, prožitků, zkušeností, poznatků
- barevné vyjádření = uplatnění expresívní a emocionální funkce barvy
- tematické práce - Vánoce, Velikonoce - dekorativní předměty, vkusná výzdoba interiéru

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

uvažování prostřednictvím smyslového vnímání o výtvarných dílech

Sebepoznání a sebepojetí

vytváření abstraktního obrazu v rámci různých výtvarných technik a sebepoznání

Psychohygiena

získávání dovednosti pro pozitivní naladění mysli při modelaci

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

vyprávění o kulturách jiných zemí (po exkurzi v galerii)

Matematika

6. ročník

Kvádr, krychle

Matematika

7. ročník

Hranoly

Výchova k občanství a ke zdraví

7. ročník

Člověk a kultura

Fyzika

7. ročník

Světelné jevy

Hudební výchova

7. ročník

Poslechové činnosti

Matematika

7. ročník

Hranoly

Hudební výchova

7. ročník

Poslechové činnosti

Upaltňování subjektivity
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • hodnotí a využívá výrazové možnosti barev a jejich kombinací
  • rozliší působení vizuálně obrazového vyjádření v rovině subjektivního a sociálně utvářeného i symbolického obsahu
  • využívá dekorativních postupů - rozvíjí si estetické cítění
  • vybírá a kombinuje výtvarné prostředky k vyjádření své osobitosti a originality
  • užívá vizuálně obrazového vyjádření k zaznamenání podnětů z představ a fantazie
  • orientuje se v jednoduchých grafických technikách
  • užívá perspektivních postupů

- odstín - sytost, tón, harmonie, kontrast, jemné rozdíly - využití ve volné tvorbě i praktickém užití (např. oděv, vzhled interiéru)
- naučit se citlivě vnímat okolní skutečnost uměleckou i mimouměleckou
- mluvíme o dekorativní a prostorové funkci žákovské tvorby
- písmo - styly a druhy písma
- plakátová tvorba, obaly, přebaly knih, CD …
- vlastní prožívání – nálada, vyjádřená barevnou plochou nebo do určitého tvaru
- uplatnění subjektivity ve vizuálně obrazového vyjádření
- papírotisk, linoryt
- základy perspektivy, odkaz na renesanci, uplatnění v krajinomalbě

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

poznávání lidských smyslů, experimentální malba, učení smyslového vnímání

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

samostatné řešení výtvarných problémů ( kresba, malba, grafika, modelování)

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Ekosystémy

zařazení environmentálních námětů (moře, město, les) do drobných tématických projektů

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Tvorba mediálního sdělení

práce s internetem, příspěvky na školní stránky (výtvarné práce dětí)

Výchova k občanství a ke zdraví

7. ročník

Majetek v našem životě

Hudební výchova

7. ročník

Poslechové činnosti

Hudební výchova

7. ročník

Vokální činnosti

Hudební výchova

7. ročník

Instrumentální činnosti

Hudební výchova

7. ročník

Poslechové činnosti

Ověřování komunikačních účinků
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • užívá prostředky k zachycení jevů a procesů v proměnách, vývoji a vztazích
  • uvědomuje si na konkrétních příkladech různorodost zdrojů interpretace vizuálně obrazového vyjádření
  • seznamuje se s některými netradičními výtvarnými postupy
  • interpretuje umělecká vizuálně obrazná vyjádření současnosti i minulosti
  • respektuje velikost a důstojnost lidské osoby

- událost - originální dokončení situace)
- vyprávění výtvarnými prostředky
- vytváříme comicsové příběhy = kolorovaná perokresba
- práce s uměleckým dílem
- experimenty s reprodukcemi um. děl - hledání detailu, základních geometrických tvarů, skládání, deformování, dotváření kresbou a barvou atd…
- k tvorbě užívá některých z metod současného výtvarného umění - počítačová grafika, fotografie
- práce s uměleckým dílem
- období gotiky a renesance
- na příkladech konkrétních výtvarných děl vyhledávat a srovnávat různé způsoby uměleckého vyjadřování
- vliv zobrazených vzorů

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

kreativní zacházení s uměleckým dílem

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

srovnávání evropských výtvarných děl

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Fungování a vliv médií ve společnosti

diskuse o vlivu medií na výtvarné umění

Český jazyk a literatura

7. ročník

Literární výchova

Informatika

6. ročník

Prezentační program (Powerpoint)

Informatika

8. ročník

Prezentační program (Powerpoint)

Dějepis

7. ročník

Křesťanství a středověká Evropa

Dějepis

7. ročník

Objevy a dobývání, počátky nové doby

Informatika

8. ročník

Prezentační program (Powerpoint)

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • využívá výpočetní techniky, aplikačního i výukového software
  • samostatně i v týmu experimentuje a navrhuje
  • využívá různé informační zdroje
Kompetence k řešení problémů
  • využívá svých předchozích zkušeností,vědomostí a dovedností
  • umí vyhledávat informace z oblasti umění a zpracovat je
  • zbavuje se předsudků a snaží se rozumět i jiným kulturám a uměleckým přístupům
Kompetence komunikativní
  • různými způsoby vyjádří své názory, pocity a myšlenky
Kompetence sociální a personální
  • dodržuje termín splnění úkolu a domluvená pravidla
Kompetence občanské
  • dle svých možností reprezentuje školu
  • vnímá, chrání a oceňuje naše výtvarné tradice a kulturní historické dědictví
  • respektuje požadavky životního prostředí, chrání přírodu a uvědomuje si, že jsme její součástí
Kompetence pracovní
  • podílí se na zpracovávání projektů