Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

7. ročník


Přírodopis


2  týdně, P
Biologie živočichů
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vysvětlí význam a zásady třídění organismů
  • vymezí jednotlivé taxonomické jednotky
  • porovná vnitřní a vnější stavbu živočichů za použití osvojené odborné terminologie a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů
  • rozdělí zástupce do jednotlivých tříd a vysvětlí vývojové zdokonalování
  • vysvětlí přizpůsobení živočichů danému prostředí
  • porovná stavbu těla paryb a ryb
  • popíše stavbu těla ryb (zaměří se na orgány přizpůsobené vodnímu prostředí – plynový měchýř, postranní čára, žábry, ploutve)
  • rozlišuje nejznámější mořské a sladkovodní ryby
  • objasní postavení ryb v potravním řetězci a význam ryb v potravě člověka
  • určí obojživelníky jako přechodnou skupinu mezi vodními a suchozemskými obratlovci
  • rozpozná vybrané zástupce obojživelníků
  • vysvětlí přizpůsobení obojživelníků vodnímu prostředí
  • rozpozná vybrané zástupce plazů (i exotické)
  • vysvětlí na stavbě těla vybraných plazů přizpůsobení životu v extrémních podmínkách (pouště…)
  • zdůvodní vývojové zdokonalení stavby těla ptáků, jejich přizpůsobení k letu
  • rozpozná vybrané zástupce a navrhne jejich zařazení podle znaků do nejznámějších řádů (pěvci, dravci, hrabaví atd.) + přizpůsobení prostředí za použití atlasu
  • uvede zástupce tažných a přezimujících ptáků, význam těchto živočichů v přírodě i pro člověka, jejich postavení v ekosystému
  • pomocí dalekohledu rozpozná zástupce ptáků žijících v jeho okolí, výsledky pozorování zaznamenává

- živočišná buňka, tkáně, orgány, organismus
- mnohobuněční živočichové : obratlovci – kruhoústí, bezlebeční, strunatci (paryby, ryby, obojživelníci, plazi, ptáci)
- význam živočichů pro člověka
- etologie živočichů (vrozené a instinktivní chování)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Ekosystémy

popsání potravního řetězce

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

neznečišťování a nepoškozování ekosystémů

Vztah člověka k prostředí

ochrana přírody

Praktické činnosti

6. ročník

Pěstitelství

Anglický jazyk - 1. cizí jazyk

6. ročník

Animals (zvířata)

Biologie rostlin
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vysvětlí vývoj rostlin
  • vysvětlí pojmy: pletivo, tkáň, orgán, orgánová soustava, organismus
  • rozliší nižší a vyšší rostliny
  • uvádí příklady výtrusných rostlin, rozlišuje mechorosty a kapraďorosty
  • vysvětlí význam výtrusných rostlin v přírodě
  • popíše rozdíl mezi výtrusnými a semennými rostlinami
  • rozlišuje podle charakteristických znaků hlavní zástupce nahosemenných rostlin
  • zhodnotí význam lesa a způsoby jeho ochrany
  • vysvětlí funkce jednotlivých částí rostlinného těla (kořen, stonek, list, květ, plod)
  • pochopí význam charakteristických znaků pro určování rostlin
  • vysvětlí rozdíl mezi nahosemennou a krytosemennou rostlinou a uvede konkrétní příklady
  • podle morfologických znaků rozliší základní čeledi rostlin krytosemenných
  • uvádí významné zástupce jednotlivých čeledí významných pro člověka (obiloviny, léčivky, koření, zelenina, ovoce…)

- rostlinná buňka, pletiva, rostlinné orgány – kořen, stonek, list, květ, plod
- rozmnožování rostlin
- vyšší rostliny (mechorosty, kapraďorosty, plavuně, přesličky, nahosemenné rostliny, krytosemenné rostliny jednoděložné a dvouděložné – základní čeledi s významem pro člověka)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

porovnávání rostlinstva ČR a zemí, kam jezdí na dovolenou

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Ekosystémy

porovnávání jednotlivých ekesystémů

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

neznečišťování a nepoškozování přírody

Vztah člověka k prostředí

ochrana přírody

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Fungování a vliv médií ve společnosti

sledování přírodopisných dokumentů

Matematika

6. ročník

Osová souměrnost

Zeměpis

6. ročník

Krajinné sféry Země

Matematika

6. ročník

Osová souměrnost

Výchova k občanství a ke zdraví

7. ročník

Zdravá výživa

Chemie

9. ročník

Paliva

Praktické poznávání přírody
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • pracuje s atlasy a zjednodušenými klíči rostlin
  • vytvoří herbář

- práce s optickými přístroji (mikroskop, dalekohled)
- práce s klíčem a atlasem
- tvorba sbírek (např.:herbář…)
- poučení o bezpečnosti v přírodě
- chování v přírodě

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

tvorba herbáře

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

spolupráce ve skuoině

Konverzace v anglickém jazyce

7. ročník

Environment (životní prostředí)

Tady jsem doma

regionální soutěž dle zájmu žáků

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • samostatně i ve skupině pozoruje, navrhuje a provádí pokusy
  • osvojuje si obecně užívané termíny, symboly a znaky
  • s porozuměním textu zpracuje přiměřeně dlouhé poznámky
Kompetence k řešení problémů
  • využívá vhodné zdroje informací k vypracování úkolu
Kompetence komunikativní
  • zapojuje se do diskuse, bere v úvahu názory druhých
Kompetence sociální a personální
  • aktivně se podílí na práci ve skupině
  • podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu
Kompetence občanské
  • uvědomuje si svá práva a povinnosti, je zodpovědný za svou přípravu na vyučování a za splnění daných úkolů
Kompetence pracovní
  • připravuje si a udržuje v pořádku svůj pracovní prostor a pracovní pomůcky
  • podílí se na zpracovávání projektů
  • učí se používat technické pomůcky