Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání - Moje škola - www
Základní škola, Příbram II, Jiráskovy sady 273

Učební osnovy

7. ročník


Matematika


5  týdně, P
Shrnutí a opakování učiva ze 6. ročníku
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • porovnává, zaokrouhluje a počítá s desetinnými čísly
  • pracuje s pojmy násobek, dělitel, prvočíslo, číslo složené, sudé a liché číslo, společný dělitel a násobek

- desetinná čísla
- dělitelnost přirozených čísel

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

pamětné počítání

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

řešení slovních úloh

Racionální čísla
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • převádí daný zlomek na základní tvar
  • převádí smíšená čísla na zlomek a naopak
  • převádí zlomek na desetinné číslo a naopak
  • určí společného jmenovatele
  • určí převrácené číslo k danému zlomku
  • rozpozná záporné a kladné racionální číslo a zobrazí je na číselné ose
  • určí opačné číslo k danému číslu
  • porovná dvě racionální čísla
  • určí absolutní hodnotu čísla
  • provádí základní početní operace s racionálními čísly včetně odhadů
  • užívá znalostí početních výkonů s racionálními čísly k řešení úloh z praxe
  • upraví složený zlomek
  • posoudí reálnost výsledku slovní úlohy a ověří ho zkouškou
  • vytváří modelové situace v oboru celých a racionálních čísel

- zlomek, úpravy zlomků
- smíšená čísla
- porovnávání zlomků a jejich zobrazování na číselné ose
- početní operace se zlomky
- složený zlomek
- čísla kladná, záporná, čísla navzájem opačná
- absolutní hodnota čísla
- porovnávání celých čísel, jejich uspořádání na číselné ose
- početní operace s celými čísly
- racionální čísla, jejich zobrazování na číselné ose
- vyjadřování racionálních čísel zlomkem nebo desetinným číslem
- porovnávání racionálních čísel
- početní operace s racionálními čísly
- užití záporných čísel v praxi

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

výpočty v oboru racionálních čísel

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

řešení slovních úloh

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

řešení slovních úloh na danou tématiku

Fyzika

7. ročník

Převádění jednotek

Fyzika

7. ročník

Klid a pohyb tělesa

Fyzika

7. ročník

Převádění jednotek

Fyzika

7. ročník

Klid a pohyb tělesa

Fyzika

8. ročník

Práce, energie

Fyzika

8. ročník

Teplo, změny skupenství

Fyzika

8. ročník

Vedení elektrického proudu v obvodu

Fyzika

9. ročník

Elektromagnetické jevy

Shodnost a středová souměrnost
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • užívá věty o shodnosti trojúhelníků sss, sus, usu
  • sestrojí trojúhelník zadaný sss, sus, usu
  • načrtne a sestrojí obraz útvaru ve středové souměrnosti
  • určí střed souměrnosti středově souměrného rovinného obrazce

- shodnost geometrických útvarů
- shodnost trojúhelníků
- věty o shodnosti trojúhelníků sss, sus, usu
- konstrukce trojúhelníků podle vět sss, sus, usu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

rozeznávání shodných a středově souměrných útvarů

Komunikace

vyhledání středově souměrných útvarů používaných ve stavebnictví

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

sestrojování obrazců středově souměrných

Poměr, přímá a nepřímá úměrnost
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • porovná dvě veličiny poměrem
  • provede zkrácení a rozšíření daného poměru
  • rozděluje celek v daném poměru
  • určí danou hodnotu v daném poměru
  • využívá měřítko mapy (plánu) k výpočtu, odvodí měřítko mapy ze zadaných údajů
  • zakreslí a určí bod pomocí souřadnic v pravoúhlé soustavě souřadnic
  • zapíše rovnici a tabulku přímé, nepřímé úměrnosti
  • určí, zda daná závislost je nebo není přímá (nepřímá) úměrnost a své tvrzení zdůvodní (text, tabulka, graf, rovnice)
  • narýsuje graf přímé (nepřímé úměrnosti)
  • používá trojčlenku při řešení slovních úloh

- poměr
- krácení a rozšiřování poměru
- převrácený a postupný poměr
- dělení celku na části v daném poměru
- zvětšování a zmenšování v daném poměru
- měřítko plánu a mapy
- pravoúhlá soustava souřadnic
- přímá úměrnost, graf přímé úměrnosti
- nepřímá uměrnost, graf nepřímé úměrnosti
- řešení slovních úloh z praxe na využití přímé a nepřímé úměrnosti (FG)
- trojčlenka

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

rozeznávání úměrnosti

Komunikace

vytvoření plánu v daném měřítku

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

využívání trojčlenky

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

řešení slovních úloh na dané téma

Fyzika

7. ročník

Klid a pohyb tělesa

Fyzika

7. ročník

Síla a skládání sil

Fyzika

7. ročník

Účinky síly na těleso

Fyzika

7. ročník

Mechanické vlastnosti kapalin

Zeměpis

6. ročník

Glóbus a mapa

Fyzika

7. ročník

Síla a skládání sil

Fyzika

7. ročník

Účinky síly na těleso

Fyzika

7. ročník

Mechanické vlastnosti kapalin

Fyzika

8. ročník

Vedení elektrického proudu v obvodu

Fyzika

9. ročník

Elektromagnetické jevy

Chemie

8. ročník

Směsi

Zeměpis

6. ročník

Glóbus a mapa

Čtyřúhelník
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozliší jednotlivé druhy rovnoběžníků a jejich vlastnosti
  • rozliší jednotlivé druhy lichoběžníků a jejich vlastnosti
  • vypočítá obvod a obsah rovnoběžníku
  • vypočítá obvod a obsah trojúhelníku
  • vypočítá obvod a obsah lichoběžníku
  • řeší slovní úlohy z praxe vedoucí k výpočtu obvodu a obsahu rovnoběžníku, lichoběžníku a trojúhelníku (vyhledá potřebné údaje, volí vhodné matematické postupy, vyhodnotí výsledek úlohy)

- rovnoběžník a jeho vlastnosti
- výšky a úhlopříčky rovnoběžníku
- obvod a obsah rovnoběžníku
- obsah trojúhelníku
- lichoběžník, vlastnosti lichoběžníku
- obvod a obsah lichoběžníku
- konstrukce rovnoběžníku z daných prvků
- konstrukce lichoběžníku z daných prvků

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

načrtávání a rozlišování různých druhů čtyřúhelníků

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

řešení slovních úloh

Procenta
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vypočítá procentovou část, základ a počet procent (promile), ověří správnost výsledku
  • užívá předcházející znalosti k řešení úloh z praxe
  • seznámí se s pojmy finanční matematiky
  • řeší úlohy na jednoduché úrokování

- procento, základ, procentová část, počet procent
- úrok (FG)
- jednoduché úrokování (FG)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

určení základu, procentové části a počtu procent

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

řešení slovních úloh

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

řešení slovních úloh na dané téma

Výchova k občanství a ke zdraví

7. ročník

Majetek v našem životě

Výchova k občanství a ke zdraví

7. ročník

Majetek v našem životě

Chemie

8. ročník

Kyseliny a hydroxidy

Hranoly
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • načrtne hranol ve volném rovnoběžném promítání, používá pojmy podstava, hrana, stěna, vrchol, tělesová a stěnová uhlopříčka
  • načrtne a sestorjí síť hranolu, objasní pojmy síť tělesa, plášť, podstava
  • vypočítá povrch a objem hranolu
  • řeší úlohy z praxe na výpočty objemů a povrchů hranolů
  • účelně využívá kalkulátor

- hranol
- objem a povrch hranolu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

rozeznávání hranolů

Komunikace

vytvoření modelu hranolu

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

řešení slovních úloh

Výtvarná výchova

7. ročník

Rozvíjení smyslové citlivosti

Fyzika

7. ročník

Převádění jednotek

Výtvarná výchova

7. ročník

Rozvíjení smyslové citlivosti

Matematická olympiáda

matematická soutěž dle zájmu žáků

Pythagoriáda

matematická soutěž dle zájmu žáků

Matematický klokan

matematická soutěž dle zájmu žáků

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí data a informace, pracuje s nimi
Kompetence k řešení problémů
  • porozumí textu matematické úlohy a pracuje s ním
  • využívá svých předchozích zkušeností,vědomostí a dovedností
  • volí vhodné způsoby a postupy řešení
  • ověřuje správnost řešení
Kompetence komunikativní
  • vyjadřuje a obhajuje svůj názor vhodným způsobem
  • k vyjádření používá grafického znázornění a příslušné matem. symboly
Kompetence sociální a personální
  • pracuje podle určených pravidel spolupráce v týmu
Kompetence občanské
  • uvědomuje si svá práva a povinnosti, je zodpovědný za svou přípravu na vyučování a za splnění daných úkolů
Kompetence pracovní
  • připravuje si a udržuje v pořádku svůj pracovní prostor a pracovní pomůcky